חוקרים חושפים את שורש הסיבה של התמכרות (וכיצד להתגבר על זה)

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

מדענים גילו כי חומרים ממכרים בעצם מרימים למעלה את מערכת התגמול של המוח. לדברי המכון הארצי של שימוש בסמים בארה"ב (NIDA), "סמים הם חומרים כימיים המשפיעים על המוח על ידי הקשה על מערכת התקשורת שלו והתערבות בדרך הנוירונים אשר מקבלים ומעבדים מידע".

במילים אחרות, הסמים משנים את תפקוד המוח הנורמלי בכל דרך שאפשר להעלות על הדעת.

מבחינה פיזיולוגית, האיפור הכימי של התרופות מעורר את מערכת התגמול של המוח ומציף את האזור עם הדופמין. הדופמין הוא נוירוטרנסמיטר מוחי חיוני – הוא מווסת את הרגש, המוטיבציה, התנועה וההנאה. תחושת האופוריה שלעתים קרובות מלווה בשימוש בסמים היא מנגנון חיזוק שמשכנע את "המשתמש" לחזור על ההתנהגות.

דרך חדשה להסתכל על התמכרות

ישנם דברים רבים המפעילים את שחרור הדופמין. אחד מהם הוא הקשר האנושי. לדוגמה, כאשר אנו נמשכים אל מישהו או מאוהבים בו, המוח שלנו משחרר דופמין בנוסף לאוקסיטוצין – עוד חומר כימי שמשרה הרגשה טובה.

מלבד דופמין מאוזן ורמות כימיות אחרות במוח, פיתוח תקין ותחזוקה של תפקוד עצבי במוח נדרשים למוח בריא.

כל מיני גורמים יכולים לשנות את האיזון הכימי העדין הזה ולגרום לתוצאות בלתי מכוונות, כגון התמכרות.

פיתוח תקין של המוח דורש חיבור

בספר משנת 2000 בשם "תורת האהבה הכללית", שלושה פסיכיאטרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו בחנו את מדעי המוח מאחורי הקשר האנושי.

החוקרים, ד"ר תומס לואיס, ד"ר פארי אמיני וד"ר ריצ'רד לאנון, קידמו את הרעיון שבני אדם זקוקים לקשרים חברתיים כדי לפתח תפקוד מוח אופטימלי. בנוסף, המדענים גילו כי ילדים שגדלו במשפחה מטפחת ואוהבת רוכשים חוסן רגשי המסייע להם להתגבר על נסיבות קשות בשלב מאוחר יותר בחיים; בעוד שילדים שאינם גדלים בסביבה כזו רגישים יותר לטראומה רגשית ולמצוקה.

ד"ר גבור מאטה הוא רופא בעל שם עולמי בתחומי הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה של הרפואה. הוא גם במקרה מאוד מבוקש בנושא ההתמכרות.

בתרגול שלו, ד"ר מאטה מייעץ לאנשים רבים עם התמכרויות לסמים. הוא הבחין במתאם החזק הקיים בין טראומת הילדות – כתוצאה מקשר אנושי מוגבל – לבין שיעורי השימוש בסמים.

טראומה, בעיקר מחוסר קשר אנושי חמור, גורמת לעתים קרובות לחוסר אונים בהתמודדות עם לחצים רגשיים. באופן טרגי, אנשים אלה לעתים קרובות מדי בוחרים לפנות לסמים ואלכוהול כדי להתמודד איתם.

מציאת פתרון להתמכרות

מאטה נחוש בדעתו כי חיבור מחדש של האדם הוא חיוני כדי לפתור את בעיית ההתמכרות. זה יכול להיות צעד קשה עבור מכור, מכיוון שהוא דורש להתעמת ולהרגיש כאב שהצטבר – וכנראה, נמנע – במשך מספר שנים.

ד"ר מאטה קובע שלא ניתן לעשות זאת לבד, "אתה חייב להרגיש את הכאב הזה, אבל אתה חייב גם לקבל תמיכה." חידוש הקשרים האנושיים הוא ניסיון לשנות את המבנה העצבי, אשר מאפשר לאדם להיות גמיש מבחינה רגשית.

הפתרון ה"פשוט", אם כן, הוא ליצור מחדש קשרים אנושיים ולבקש עזרה מאנשים בעלי ידע. במילים אחרות, לאפשר לעצמך לקבל ולתת אהבה.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו