חמשת הדברים שגורמים למוח שלכם להזדקן מהר יותר, על פי המדע

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

בעוד שההזדקנות היא חלק בלתי נמנע מהחיים, אנו מנסים ככל שניתן להסתיר את סימני הגיל. כשמופיעות השערות הראשונות הלבנות, או כשהעור מתחיל להתקמט, זה אך דבר טבעי להתחיל ולחפש פתרונות, כדי להאט את סממני הגיל. אולם, האם תהיתם אי פעם לגבי ההרגלים שעלולים לגרום למוחכם להזדקן מהר יותר? האם חשבתם על בריאות המוח שלכם כעת, כשאתם מרגישים את הזדחלות הגיל?

כבר בטח קרה לכם כמה פעמים בעבר: שאתם נכנסים לחדר בביתכם, אך אינכם זוכרים למה. או שהתחלתם לקים שיחה עם חבר על סרט, ואינכם מצליחים להיזכר בשמו של השחקן. הפסקות הזיכרון/שיכחה הם חלק בלתי נמנע מההזדקנות, אך עדיין, תוכלו לעשות כמה דברים כדי לעזור ולהאט את קצב הזדקנותו של מוחכם.

הבה נברר כמה מהדברים שגורמים למוחכם להזדקן מהר יותר. למרבה המזל, יש לנו גם כמה הצעות לגבי מה לעשות, כך שתוכלו למנוע מזה להחמיר.

חמשת הדברים שגורמים למוח להזדקן מהר יותר, על פי המדע

"אם נראה שמוחכם מבוגר יותר מהגיל האמיתי, זה עלול לנבא על כך שאולי משהו שלילי קורה." James Cole

  • אי ביצוע פעילות גופנית

האם אתם אוהבים להשתרע על הספה ולצפות בטלוויזיה, יותר מאשר להתעמל? האם אתם חיים בסגנון חיים הדורש ישיבה, ומעדיפים לשבת מאשר לא לעשות שום פעילות גופנית? מחקר בעיתון Plos One, מגלה שהישיבה במשך שעות ארוכות, עלולה להיות דבר מזיק למוח, מאחר וזה מזיק לבריאותו של הגוף.

אין ספק שהרכב המוח ותפקודיו מפיקים תועלת רבה משגרת הפעילות הגופנית שלכם.

  • המומחים למדו שאנשים שהפעילות העיקרית שלהם בחיים היא הנטייה לשבת, האונה הטמפורלית המדיאלית שלהם, דקה יותר.
  • חלק זה של המוח קשור לתפקוד הזיכרון ולביצועים הקוגניטיביים.
  • מסיבה זאת, אתם נמצאים בסיכון גובר לפיתוח מחלת אלצהיימר עם התקדמות הגיל, אם אינכם עושים פעילות גופנית.

מחקר נוסף נמצא בעיתון "ניאורולוגיה" המציג התאמה דומה בין הכושר הגופני והמוח. נשים שנטו יותר לעשות תרגילים המיוחסים ללב ולכלי הדם על בסיס קבוע, הקטינו אצלן את הסיכון לדמנציה עד לכדי 88%, לעומת נשים שבילו יותר זמן על הספה.

התסמינים לדמנציה אצל נשים שניהלו שגרה של פעילות גופנית מבחינת האימונים על הלב, התעכבו בלפחות 11 שנה, לעומת נשים שחיו באורח חיים לא פעיל.

  • האיזורים במוח עלולים גם להתכווץ, ללא פעילות גופנית.
  • מוחכם מזדקן מהר יותר, בגלל אותה התכווצות, שעלולה להוות טריגר לירידה בזרימת הדם ובקשר בין העצבים.
  • המוח הופך להיות רגיש יותר לדלקות, מאחר ואינו מקבל בצורה מתאימה את החומרים המזינים.
  • ללא תזונה מתאימה, אתם עלולים לפתח מחלות כרונית, כולל דיכאון או התמכרויות.

 

  • ההתמכרות לג'אנק פוד או מזון מעובד ולהרגלים רעים, גורמים למוחכם להזדקן

אתם יודעים כבר שג'אנק פוד או מזון מעובד, אינם מכילים חומרים מזינים חיוביים ומועילים. הרופאים אומרים כבר במשך שנים רבות, שאכילתם של המזונות הללו, עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, כגון לחץ דם גבוה,, השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

אז אם זה רע לגופכם, אזי, אין ספק שזה רע גם למוחכם. מומחים טוענים לגבי מחלת האלצהיימר והדמנציה, בכתב העת של אגודת האלצהיימר, שאם האנשים היו מקיימים דיאטת תזונה על המוח – MIND, או היו מערבים תזונה ים תיכונית – DASH, לעיכוב ההתנוונות ברקמת העצבים, אזי, הם יכלו לצמצם את הסיכונים לפתח מחלות במוח, ב-53%.

תזונת MIND היא שילוב של התזונה הים תיכונית המפורסמת ותזונת ה-DASH (גישות תזונה כדי לעצור לחץ דם גבוה), והן מכילות בעיקר אכילתם של 10 סוגי מזונות להגנה על הלב וחיזוק המוח, כגון:

  • ירקות ועלים ירוקים.
  • ירקות אחרים
  • פירות יער.
  • אגוזים
  • דגים
  • שעורית
  • עופות
  • דגנים מלאים
  • יין
  • שמן זית

כשאתם נמצאים בדיאטת MIND, עליכם להימנע גם מאכילתו של בשר אדום, ממזון עם תכולת שומן גבוהה, גבינות, מזון מהיר וכן מממתקים ומאפי בצק. המזונות הללו עלולים להוות טריגר לדלקות שעלולים להגביר את הסיכונים הבריאותיים ולהאיץ את הזדקנות המוח.

הרגלים אחרים והמוח

בינתיים, הרגלים רעים כגון שתיית אלכוהול או עישון סיגריות  עלולים גם לתרום להזדקנות מהירה יותר של מוחכם, וזאת לדברי המומחים במחקר שנערך בקנה מידה גדול באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

תוך כדי התבוננות על 62,000 סריקות מוח של נבדקים, החל מגיל 9 חודשים ועד לגיל 150 שנים, המומחים קבעו שההאצה בהזדקנות המוח, היוותה ראיה גוברת אצל אנשים שסבלו מהתמכרות לאלכוהול הם ראו גם סממנים להזדקנות במוח אצל אנשים עם בעיות חמורות של בריאות הנפש.

שתייה בין בינונית לכבדה, עלולה גם להשפיע על תפקוד ההיפוקמפוס ב-40%, וזאת בהתאם למומחי Rutgers. חלק זה של המוח אחראי על הלמידה והזיכרון. כמו כן, אם אתם עדיין מעשנים, זה יכול להיות הזמן לשקול את הפסקת ההרגל המגונה הזה. מומחים מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנציסקו, אומרים שאתם מכפילים את הסיכון לחלות באלצהיימר, אם אתם ממשיכים לשאוף טבק.

  • אינכם מבצעים פעילות מאתגרת על המוח

המומחים במחקר, שפרסמו מחקר מתורגם על אלצהיימר ודמנציה, ועל התערבויות קליניות, גילו שלפתור תשבצים, חידות ומשחקי מוח אחרים, מחזקים את ההגנה על מוחכם נגד דמנציה, ב-29%. אין ספק שהפעילויות הללו יעזרו לכם לשמור על יכולת עיבוד מהירה במוחכם, מה שבאופן טבעי דוחה את ההזדקנות.

אם בשנותיכם הצעירות יותר הייתם סטודנטים, וביליתם זמן רב בלימודים, כדי להתכונן למבחנים, כבר אינכם עושים זאת יותר, וככל שאתם מתבגרים, מוחכם לא עוסק מספיק בתרגול מנטאלי.

מומחים אוסטרליים במחקר על רפואת PLOS, צוטטו כשאמרו שלאתגר את המוח תוך כדי שימוש במשחקי מחשב קוגניטיביים, שנמצאים בבאדג'טים, או במכשירים אחרים, יכול להיות יעילים כמו פעילויות שעושים בעולם האמיתי. לכן, מלבד מלפתור תשבצים, תוכלו גם לנסות ולבצע את האתגר שלהלן על מוחכם.

  • לימדו לנגן על כלי מוסיקלי

המוח מקבל גירויים כשעומדים מול משהו חדש או מורכב ללמידה. תוכלו גם לחוות השפעה דומה אם תלמדו מיומנות חדשה, או שפה חדשה.

  • בצעו חישובים בראשכם

נסו שלא להשתמש בעט ונייר, או בפלאפון שלכם, כדי לעשות חישובים, אם אתם צריכים לחשב משהו. במקום זה, נסו לעשות תרגילי חשבון במוחכם, תוך כדי הליכה, כדי לעורר את המוח אפילו יותר.

  • בחנו את עצמכם

שננו את רשימת המכולת שלכם כמה שעות לפני שאתם הולכים לסופרמרקט. לפני שאתם יוצאים מהבית, בדקו אם אתם זוכרים את הפריטים שברשימה, וזאת מבלי להתבונן בה תחילה. זהו תרגיל מהנה והוא מעורר היטב את המוח.

  • אינכם חברותיים מספיק

מתי היתה הפעם האחרונה שנפגשתם עם חברים ותיקים, רק כדי להתעדכן? באיזו תדירות אתם יוצאים, נהנים מפעילויות חברתיות ומבלים את זמנכם בסביבתם של אנשים אחרים? אם אתם מבודדים את עצמכם ומגבילים את הקשרים החברתיים שלכם, אתם גם גורמים למוח שלכם להזדקן מהר יותר.

מתוך מחקר שפורסם בכתב העת 'החברה הנוירו-פסיכולוגית הבינלאומית', עולה, שאנשים המתראים על בסיס קבוע עם חבריהם ומשפחתם, נמצאים בסיכון של 70% פחות מלסבול מנסיגה קוגניטיבית, מאשר אלו שפחות חברותיים בגיל המתקדם.

  • אין ספק שיצירתם של קשרים אנושיים כאלה, עוזרים למוח להתמודד עם תהליכים של מתח רגשי ועם האתגרים בחיים.
  • אם יש לכם מערכת תמיכה חברתית בריאה, לא תחושו מבודדים ובודדים.
  • אם אתם חסרים קשרים חברתיים, אתם מגבירים את הסיכון לפיתוח דיכאון, דמנציה ומחלות כרוניות אחרות.

מחקר נוסף בכתב העת האמריקאי של בריאות הציבור, הוכיח שמעצם כך שיש חברים כדי לעשות דברים מהנים, ועל בסיס קבוע, זה יכול להועיל. אינכם מורידים רק את הסיכון לדמנציה ב-26%, או משפרים את התפקודים הקוגניטיביים שלכם, אלא אתם גם מקטינים את הסיכונים שלכם לתמותה מוקדמת.

אינכם צריכים לצאת עם חברים כל לילה. עם זאת, עשו מאמצים כדי לדבר עם אנשים אחרים באופן אישי, בטלפון, או דרך הודעות במדיה החברתית במשך היום. למען בריאותכם ורווחתכם, וכן כדי לעזור להאטת הזדקנות המוח, אל תתנו לקשרים הללו לחמוק מחייכם.

  • אינכם מבקשים לעצמכם מנוחה וזמן להתרגעות

להלן מדוע חשוב שתפנקו את עצמכם בחופשה או בזמן לעצמכם כשזה נדרש. כשאתם כל כך מתוחים בגלל העבודה ותחומי האחריות האחרים ואתם מונעים מעצמכם פעילויות מרגיעות, זה לא רק שגופכם נחלש, אלא גם מוחכם.

לדברי מומחי אוניברסיטת טורונטו:

  • ככל שאתם לא מקדישים לעצמכם את הזמן כדי להירגע, כך תהפכו להיות יותר חרדים.
  • בסופו של דבר, תוותרו על השפיות, מה שעלול להוביל לחרדה קלה, או להתמוטטות עצבים.
  • אנשים הסובלים מחרדות, עלולים להתחיל לחוות בעיות זיכרון.
  • כשמשאירים אותן ללא בדיקה וללא טיפול, המתח והחרדה יימשכו, מה שעלול לגרום לסיכון רב יותר למחלת אלצהיימר.
  • יחד עם הרגיעה, תצטרכו גם לעבוד, כדי שיהיו לכם שנות שינה יציבות כל לילה.
  • כשחסרה לכם שינה, המוח שלכם לא יוכל להחלים ולא תוכלו להטעין אותו בצורה הולמת, מה שמאיץ את ההזדקנות.

על פי מחקר שנערך באקדמיית אוקספורד, הזדקנות המוח הוכחה בקרב מבוגרים מעל לגיל 55 שנים, כשאינם ישנים מספיק. המומחים התבוננו על סריקות המוח של 150,000 מבוגרים באסיה, וקבעו שהמוח נמצא במצב האופטימאלי שלו אצל אלו שישנו לפחות 7 שעות בלילה.

מחשבות אחרונות על דברים שגורמים למוח שלכם להזדקן מהר יותר.

בדרכים רבות, המומחים עדיין מבררים דברים חדשים על איך המוח עובד. מה שחשוב לדעת הוא שהמוח מחווט מבחינה ביולוגית כך שהוא עלול להתכווץ, ככל שמזדקנים. תאי העצבים גם הם יתחילו לאבד את הקשרים והתפקודים (כך שעדיין כנראה תתנסו בהפסקות זיכרון אקראיים). אולם, אם תשמרו על תזונה בריאה ועל סגנון חיים של פעילות גופנית, תוכלו ליהנות טוב יותר מההיבטים החיוביים של ההזדקנות. כמו כן, התרחקו ממתחים, ועשו מאמץ כדי לאזן בין זמני העבודה שלכם ובין שעות הפנאי.

למותר לציין, שככל שאתם מנסים לשמור על בריאותם של איברים אחרים בגוף, אתם צריכים גם לתת עדיפות לבריאות המוח שלכם. בדרך זו, גם אם אתם נתקלים בכמה שינויים הקשורים לגיל, עדיין תוכלו להמשיך ולבצע רבות מהפעילויות שתמיד נהניתם מהם.

העיקר במיוחד הוא להבטיח שבריאות המוח שלכם נשמרת, ולעסוק בפעילויות שונות מבחינה גופנית, מנטאלית וחברתית. להקפיד ולהעסיק את המוח, יאפשר לכם לתפקד טוב יותר ולהקטין את הסיכויים לפתח מחלות ובעיות בריאות.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו