כך תוכלו לדעת אם אתם רגישים לגלוטן

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

גלוטן הוא חלבון שנמצא חיטה, שעורה ושיפון. לאלה הרגישים גלוטן במערכות שלהם יש מה שמכונה מחלת צליאק. מה שקורה בפועל בגוף הוא כי המערכת החיסונית הרגילה של הגוף רואה את החלבון כמו פולש ותוקפת אותו. בטווח הארוך, תגובה חיסונית זו פוגעת בבטנה של המעי, ומעכבת את יכולתו לספוג חומרים מזינים, דבר היכול לגרום לנפיחות, שלשולים, ירידה במשקל, עייפות ואנמיה.

החדשות הטובות הן כי מחלת צליאק היא נדירה ומשפיעה על 1% מכלל האוכלוסייה במדינות המערב. הסיבה המדויקת של המחלה אינה ידועה.

סימנים ותסמינים – מבוגרים

מבוגרים עם צליאק לעתים קרובות חווים שלשולים, הקאות, עייפות וירידה במשקל, הרגשת נפיחות, בחילה, עצירות או כאבי הבטן. הצליאק יכול גם לגרום לבעיות מסוימות עם הגוף שאינם קשורות למערכת העיכול, אבל נובעות מחוסר יכולת של הגוף לספוג חומרים מזינים ביעילות.

סימנים וסימפטומים – ילדים

ילדים קטנים מתחת לגיל שנתיים עלולים לחוש הקאות, בחילות, שלשולים, ותיאבון לקוי . גם בטן נפוחה, עשויה להצביע על רגישות גלוטן אצל ילדים צעירים.

ילדים בוגרים יותר עלולים לחוש שלשולים, עצירות, ירידה במשקל, עצבנות ובעיות נוירולוגיות כמו ADHD, לקויות למידה, כאבי ראש, התקפים וחוסר תיאום בין השרירים.

דרמטיטיס הרפטיפורמיס היא פריחה הקשורה לשינויים בבטנה של המעי הדק, אשר זהים לשינויים הקשורים למחלת צליאק. הצליאק לא יכול לייצר בעיות עיכול בולטות, אבל במקום זאת, אדם עלול לחוות פריחה מגרדת, על המרפקים, הברכיים, הגוף העליון, הקרקפת או הישבן.

ראו רופא אם …

אם אתם חושדים שאולי יש לכם רגישות גלוטן, לכו לראות את הרופא שלכם שיבדוק אתכם ויוכל ולאבחן אתכם כראוי. אם אתם חושדים שאתם עם רגישות לגלוטן במשך תקופה משמעותית של זמן לפני שראיתם את הרופא שלכם, זה יכול להיות קשה מאוד לדעת אם אתם רגישים או לא.

הפופולריות של מזונות ללא גלוטן

לאחרונה, אנשים נוטים לא לצרוך גלוטן בתזונה שלהם, אבל אין ראיות רפואיות כי דיאטה נטולת גלוטן מועילה באמת, אלא אם כן יש לכם את מחלת הצליאק או רגישות לגלוטן. אלה חדשות טובות עבור אנשים אשר למעשה סובלים מצליאק מכיוון שפעם היה יותר קשה למצוא מזונות ללא גלוטן.

"אנשים רגישים לגלוטן עשויים להרגיש טוב יותר, אבל חלק גדול יותר לא יפיק תועלת משמעותית בפועל. הם פשוט יבזבזו את כספם, כי המוצרים האלה יקרים", אומר ד"ר לפלר, שהוא גם פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה של הרווארד.

אם יש לכם את מחלת הצליאק, סביר להניח שאתם לא תפיקו תועלת כלל דיאטה ללא גלוטן. אפקט הפלצבו עשוי לשכנע אתכם כי אתם מרגישים יותר טוב, אבל הכימיה והבריאות בגוף שלכם יישארו ללא שינוי.

שתפו

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.