להתעורר עם חוסר תחושה בידיים: הגורמים והטיפולים

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

חוסר תחושה בידיים היא בעיה נפוצה ובדרך כלל מתעלמים ממנה. יתכן ותרגישו חוסר תחושה/קהות בידיים מיד עם היקיצה, יתכן ופשוט בגלל שהפעלתם יותר מדי לחץ עליהן במהלך השינה. עם זאת, לפעמים חוסר התחושה בידיים עלול להיות סימפטום למצבים כרונים כגון: תסמונת התעלה הקרפלית, או בגלל סוכרת. גם שורה של מצבים אחרים כגון מחלות מערכתיות ותרופות, עלולה לגרום לחוסר תחושה/קהות בידיים. חשוב לזהות ולטפל בגורם הבסיסי של המצב.

היקיצה עם חוסר תחושה/קהות בידיים: הגורמים והטיפולים:

  • גורמים: תנוחת שינה לא טובה, צריכת אלכוהול, סוכרת, חוסר בויטמין 12B.
  • הטיפולים: סגנון חיים בריא, נטילת תוספי ויטמין B, ניטור רמות הסוכר בדם, התעמלות, יוגה.

כולנו חווינו כבר חוסר תחושה/קהות ועקצוצים בידיים בנקודה כלשהי בחיים, ובמיוחד מיד לאחר היקיצה. בעוד שהגורם הפשוט יכול להיות בעקבות שינה על הזרועות זמן רב מדי, כשמופיעים חוסר תחושה וקהות בידיים באופן כרוני, יש להיבדק על ידי רופא, כדי לזהות את הגורם הבסיסי לכך.

יש צורך לזהות אם חוסר התחושה והעקצוץ ברגלים או בידיים, הם סימפטום בגלל מחלת עצבים היקפית, ושזה מצב מתפתח, מאחר והעצבים בגוף ניזוקו בגלל סיבות שונות. מחלת הסוכרת היא אחת מהגורמים המובילים למחלת עצבים היקפית, למרות שקיימים גורמים רבים נוספים.

הגורמים ליקיצה עם חוסר תחושה/קהות בידיים.

1. תנוחת שינה לא טובה

השינה על זרוע אחת במשך זמן רב, עלולה לגרום לחוסר תחושה באותה זרוע, מה שנגרם בעקבות תנוחה המפעילה לחץ מוגזם על הזרוע הגורם לדחיסת העצבים באיזור זה, וכתוצאה מכך נגרם חוסר התחושה/הקהות.

2. פציעה ועקיצות רמשים

אם נגרמה לכם פציעה בעצב באיזור הצוואר, יתכן ותחוו חוסר תחושה/קהות לאורך הזרוע ואו היד. עקיצות של בעלי חיים, עכבישים ועקיצות רמשים אחרים, עלולים לגרום לחוסר תחושה ועקצוצים.

3. צריכת אלכוהול

צריכת אלכוהול במשך תקופה ארוכה, עלולה לגרום גם כן לחוסר תחושה. תאי העצבים ניזוקים במהלך הזמן בגלל צריכה מוגזמת של אלכוהול והם אינם נרפאים, אולם את הנזק ניתן לעצור עם הפסקה או צמצום צריכת האלכוהול. צריכת אלכוהול בדרך כלל מוביל לחוסרים תזונתיים, מה שגם גורם למחלת עצבים היקפית.

5. רעלנים ותרופות

נזק לעצבים ולאחר מכן התרחשותם של נזקים היקפיים, עלולים להיגרם בעקבות תרופות כימותרפיות, לחץ דם ותרופות ללב, מטבק, מחשיפה לרעלים כגון: עופרת, ארסן וכספית וכן בעקבות סולבנטים מסויימים וכן ממוצרים קוטלי חרקים. הבעיה בדרך כלל מצטמצמת, עם התאמת התרופות והפסקת החשיפה לרעלנים.

5. סוכרת

נזק לעצבים בעקבות סוכרת עלול לגרום לחוסר תחושה וקהות בידיים. רמות סוכר גבוהות בדם אצל אנשים הסובלים מסוכרת, גורמים לנזק בדרך כלל לכלי הדם הזעירים המספקים את הדם לעצבים בחלקי גוף שונים. כתוצאה מהמחסור בחמצן, עלול להיגרם נזק עצבי חמור, המוביל לחוסר תחושה וקהות. עם זאת, חוסר התחושה אצל אנשים סוכרתיים, מתחיל בדרך כלל ברגליים ולאחר מכן זה מגיע לידים.

6.תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית הינה גורם נוסף לחוסר התחושה/הקהות או העקצוץ, המופיעים בכף היד, באגודל, או בשתיים או משלוש האצבעות האחרות של כף יד אחת, או בשתיהן. איזור שורש כף היד, שבו העצב התיכון נכנס לכף היד, ידוע כתעלה הקרפאלית, וכל סוג של נפיחות באיזור זה, עלול לגרום ללחץ על העצבים העוברים דרכה, וכתוצאה מכך, לחוסר תחושה/קהות ולכאב חמור.

7. המחסור בויטמין 12B

קבוצת הויטמינים B, הינה דבר חיוני לכמה תפקודים בגוף, שאחד מהם יעיל לצורכי העברת השידור העצבי. לאנשים הסובלים ממחסור בויטמינים 12-B ו-6-B, חוסר התחושה מופיע לעיתים קרובות בזרועות וברגליים. תחושה זאת של קהות מתוארת בדרך כלל ככאבים כמו של דקירות "סיכות ומחטים". יש להתמודד עם המחסור בויטמין 12-B ללא דיחוי, מאחר וזה עלול לגרום לפרנויה והזיות, כשהמצב חמור.

8. מחלות אחרות

מחלות אוטו-אימוניות עלולות גם כן להוביל לנזק עצבי. דלקת מפרקים שגרונית, תסמונת Sjogren וזאבת, עלולים לגרום למחלת עצבים היקפית. חלק מהמצבים כגון HIV\AIDS, תסמונת Guillain-Barre, עגבת, טרשת נפוצה, התקפי לב/שבץ, מחלת ליים, עלולים להוות גורם מעורר לחוסר התחושה/קהות בידים, וכן בלוטת תריס בתפקוד נמוך

איך ניתן לטפל בחוסר התחושה בידיים?

1. יש לטפל בגורמים הבסיסים

כדי לטפל בחוסר התחושה בידיים, ראשית, עליכם לטפל בגורם הבסיסי. את העצבים ההיקפיים אפשר לשקם, בתנאי שהנזק אינו נרחב, ושלא נגרם נזק תפקודי בעקבות חוסר התחושה.

2. אמצו לכם סגנון חיים בריא

תרופות וניתוחים יכולים להתאים במקרים מסוימים, והם אפשרויות זמינות לטיפול בחוסר התחושה, תוכלו גם לנסות ולבצע כמה שלבים באמצעים טבעיים, כדי להסדיר את חוסר התחושה והכאבים בידיים.
אמצו לעצמכם הרגלי חיים בריאים, מאחר וזה יכול לצמצם את השפעות הנזק ההיקפי שנגרם לעצבים.
שמרו על משקל בריא, אכלו ארוחות מאוזנות, הימנעות מחשיפה לרעלנים, שנו כל תרופה שגורמת לבעיות והתחילו בפעילות גופנית, כדי לשפר את חוזק השרירים וכדי למנוע את איבוד מסת השריר.

הפסיקו לעשן ולצרוך משקאות חריפים, מאחר וזה רק עלול להחריף את הסימפטומים במערכת העצבים, בכך שזה מצר את כלי הדם המספקים את החומרים המזינים לעצבים ההיקפיים.

3. יש לצרוך תוספים של ויטמין B

באם חוסר התחושה נגרם בעקבות החוסר בויטמין B, מומלץ לצרוך תוספים של ויטמין B במשך זמן מה. יש לזכור שאין לצרוך מינונים מוגזמים של התוספים הללו, ואחר ויש להם תופעות לוואי מזיקות. כדאי להתייעץ עם רופא בנוגע לכך.

4. השתמשו בקרם קפסאיצין (Capsaicin)

לא ניתן להקל על כאבים נוירופאתיים באמצעות קרמים ומשככי כאבים רגילים. האופציה לטיפול, היא באמצעות מריחתו של קרם קפסאיצין על הנקודות הכואבות. על פי האמונה, הקפסאיצין (החומר שממנו מיוצר פלפל צ'ילי חריף), מסוגל להפסיק את מסרי הכאב שנשלחים למוח. הקרם עלול לגרום לפעמים לגירוי וצריבה בעור כשמשתמשים בו בפעם הראשונה, ולכן כדאי לעשות בו קודם ניסוי, לפני השימוש.

5. ערכו מעקב אחר רמות הסוכר בדם

אם הסוכרת גורמת לחוסר התחושה, חיוני לעקוב מקרוב אחר רמות הסוכר בדם, וזאת תחת פיקוח רפואי. מעצם ביצוע המעקב אחר הסוכרת, אפשר להקל על תחושת הקהות. תמציות של פרי ה-Jamun, שום וחילבה, הם מזונות טבעיים יעילים, שיכולים לעזור בשליטה על הסוכרת, כך שעליכם לכלול אותם בתזונה שלכם.
חולי סוכרת ואנשים אחרים, שלא חשים כאב בגלל תחושת הקהות, צריכים לטפח מיומנויות עצמיות בעת טיפול בפצעים בצורה זהירה, כדי לשפר את איכות חייהם.

6. פעילות גופנית

אם אתם חווים חוסר תחושה בגלל תסמונת התעלה הקרפאלית, מסלול הטיפול המיועד כדי לצמצם דלקות וכאבים, הוא באמצעות הרפיית השרירים ושיפור מחזור הדם. קרוב לוודאי שהרופא רשם לכם לעשות פעילות גופנית באמצעות כמה תרגילי מתיחה וחיזוק השרירים כגון תרגילים להחלקת העצבים והגידים, שיכולים לעזור בהרפיית הלחץ המופעל על שורש כף היד.
במחקר מסויים שנערך, מבין המשתתפים שביצעו את התרגילים הללו, רק 42% מהם הצטרכו לעבור ניתוח, לעומת 70% מהאנשים שהיו בקבוצת הביקורת, ושלא ביצעו אותם על בסיס קבוע. על הסימפטומים לחוסר התחושה בעקבות תסמין התעלה הקרפאלית, ניתן להקל באופן יעיל באמצעות עיסוי על בסיס יומי.

7.נסו לעשות יוגה

היוגה הינה דרך נוספת לניהול הכאבים וחוסר התחושה הנגרמים בעקבות תסמין התעלה הקרפאלית. היא עוזרת לשפר את יכולת חוזק האחיזה אצל אנשים הסובלים ממנה.

8.תנו סיכוי לאיורוודה (תורת הרפואה ההודית העתיקה)

תוכלו לנסות גם את משטר האיורוודה, כדי לטפל בתסמין התעלה הקרפאלית. על פי אמונת האירוודה, ניהול יעיל של ה'דושה ואטה', יקל על הסבל. אפשר לאמץ אורח חיים Vatahara, יחד בשילוב עם יוגה ופעילות גופנית, כדלקמן:

  • שינוי באורח החיים הכולל הימנעות מקפאין, תה, טבק וצריכת אלכוהול. ממריצים מסוג זה, עלולים להפריע במחזור ההיקפי של הגוף, ולהוביל לנזק עצבי.
  • הימנעו ממזונות מזוקקים ומזון יבש קר, ואיכלו רק ארוחות מבושלות חמות.
  • הסדירו את השגרה היומית שלכם וודאו שאתם נחים וישנים מספיק.
  • עסו את כף היד שלכם באמצעות שמן שומשום, לפחות שלוש פעמים בשבוע.
  • השרו את הידיים ואת שורש כף היד במים חמים כל לילה, מאחר והחום יכול לרפות את השרירים ולהקל על הכאבים.
  • תוכלו למרוח תערובת של כורכום ודבש על הנקודות הכואבות.
  • הוסיפו ג'ינג'ר לתזונה שלכם, מאחר וזהו מזון אנטי דלקתי חזק ובעל ערכים להקלה על כאבים.
  • תרופות אייורוודיות אחרות שיכולות לנהל בצורה יעילה דלקות וכאבים, כוללות: Chandraprabha vati; Dashmoolarishta, Kaishora guggulu, Lakshadi guggulu, Rasnadi guggulu, and Yograj guggulu. אין להשתמש בכל תרופה אייורוודית כלשהי, מבלי להתייעץ תחילה עם רופא מומחה.

סימני אזהרה: אין להתעלם מחוסר תחושה/קהות שמופיעה בידיים, עם היקיצה
יש להגיע לחדר מיון או לרופא באופן מיידי באם מופיעים הסימפטומים שלהלן:

  • אתם חווים חוסר תחושה באחד מאיברי הגוף מיד לאחר פציעת ראש.
  • אם חוסר התחושה הוא כרוני וללא כל סיבה הנראית לעין.
  • אם אתם חשים סחרחורת, עוויתות שרירים, או שחלה הרעה במצב הבריאות הכללי שלכם, יחד עם חוסר התחושה.
  • אם אתם חשים כאב בלתי מוסבר באצבעותיכם, בזרוע, או בצוואר.

את חוסר התחושה בגפיים בדרך כלל אפשר לפטור כגירוי קל. עם זאת, חוסר תחושה כרוני עלול לגרום לכם להיות פחות מודעים לתפקוד הידיים ולכן, עלול להיות מועד לפציעות. יתר על כן, אם הגורם הבסיסי גורם לחוסר תחושה בידיים, יש לטפל בכך בהקדם האפשרי.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו