למה יש כאב בטן לאחר אכילה?

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

כאב בטן או מיחושים באזור הבטן יכולים להיות כאבים שקשה להתמודד איתם ברוב הפעמים. אבל כאשר זה קורה בכל פעם שאתם אוכלים ארוחה או חטיף, זה משפיע על התיאבון ואפילו מוריד את החשק לאכול. תרופות טבעיות וטיפולים קונבנציונליים זמינים עבור בעיות אלה והם יכולים לעזור להרגיע את הכאב ולהגיע ללב הבעיה. הסיבות לכאב יכולות להיות רבות, אבל הנה מבט על כמה גורמים מרכזיים.

1. אי סבילות למזון

חוסר סובלנות לגלוטן, מחלת צליאק, רגישות לגלוטן שיכולים לגרום לכאב והתכווצויות לאחר צריכת כל מוצר המכיל גלוטן. הגוף שלך יכול להגיב לרעה מאכילת חיטה, קוסקוס, שעורה, שיפון, ומוצרים שנעשו מהם כמו לחם, פסטה, או קמח. הגוף שלך רואה את חלבון המזון המסוים הזה כאיום ומתחיל בתגובה של לחץ או בתגובה חיסונית למזון הפוגע. הכאב אינו ארוך טווח ודועך כשהמזון יוצא מתוך הגוף . הסימפטומים לכל התנאים הללו הינם דומים ועשויים לכלול שלשולים או עצירות, גזים מוגזמים, בחילות והקאות, מלבד התכווצויות וכאבים בבטן.

2. אלרגיות

אלרגיות למזון גורמות לגוף להיכנס למצב "מלחמה" , ומפעילה את תגובות המערכת החיסונית. אלה לפעמים גורמים לתגובות קשות מאוד – בניגוד לאי סבילות למזון שהזכרנו בפסקה הקודמת שבו התגובות נוטות להיות מתונות יותר. אם יש מזון שהגוף אלרגי אליו, אתה תחווה תגובה אלרגית אשר עשויה לכלול כאבי בטן והתכווצויות. למעשה, כאב בטן הוא אחד הסימפטומים הקלים יותר, כמו גם פריחות קלות, נזלת או עיניים דומעות, שלשולים, הקאות ובחילות. אם אתם חווים תגובות חמורות יותר כמו צפצופים / קוצר נשימה, קושי בבליעה, נפיחות של הלשון, השפתיים או הגרון, בעיות נשימה, ירידה בלחץ הדם, תחושת חולשה או כאבים בחזה, עליכם לפנות לטיפול רפואי דחוף.

אלרגנים נפוצים כוללים אגוזי עץ, בוטנים, שומשום, חיטה, סויה, חלב, דגים. אם אחרי שאתה אוכל את אחד מאלו אתה מרגיש כאב בטן, זה בגלל שהגוף אלרגי לאותו סוג מזון.

3. הרעלת מזון

אכילת מזון מזוהם על ידי חיידקים או וירוסים יכולה להביא למה שכולנו מכירים כ"הרעלת מזון". זה מבוטא על ידי כל או חלק מהתסמינים האלה – התכווצויות או כאבים באזור הבטן, בחילה, שלשולים, הקאות, התייבשות, חום. עלולים לקבל את זה ממזון לא מבושל / גולמי, מזון שלא מוכן כראוי או מבושל היטב, או אפילו מים או מיצים מזוהמים.

'אי קולי' [הוא אחד ממיני החיידקים העיקריים החיים במעי התחתון של בעלי חיים הומיאוטרמיים בעלי חום גוף קבוע (כולל יונקים וציפורים) והחיוניים לעיכול תקין] הוא אחד 'העבריינים' הנפוצים ביותר הנמצאים בבשר גולמי / לא מבושל, בעיקר בשר, ירקות או פירות טריים, מיצים, חלב לא מפוסטר ומים מזוהמים. הוא יכול לגרום לכאב ושלשולים קשים בתוך יום מזמן הצריכה. חיידק בשם 'בצילוס צראוס', גורם אחר בזיהומים חיידקיים, גורם תסמינים דומים כאשר צורכים עוף גולמי / לא מבושל מספיק, מים מזוהמים, או חלב לא מפוסטר.

4. כיבים

כיב פפטי בבטן (כיב קיבה) או בחלק הראשוני של המעי הדק (כיב תריסריון) הוא אפשרות נוספת. מלבד הכאב ואי הנוחות לאחר הארוחות או במהלך היום, אתה עלול למצוא שהכאב לא נותן לך להירדם או גורם לך להתעורר בלילה.

זה תלוי כמה זמן לאחר הארוחה אתה מרגיש את הכאב, אבל ככה אתה יכול לדעת אם זה כיב קיבה או תריסריון. כיב קיבה בדרך כלל מגיע כמעט מיד אחרי שאוכלים משהו (בתוך שעה), אבל לתריסריון ייקח יותר זמן להופיע. הסיבה לכך היא כי המזון יצטרך לפחות 45 דקות עד שעה כדי לרדת דרך מערכת העיכול שלך לתוך המעי הדק. כאשר יש לך כיב, רירית הקיבה או המעי הופכים להיות נפוחים או דלקתיים. כאשר מזון מפעיל נגדו לחץ כאשר הוא עובר, זה גורם לך כאב.

כיבים אלו נובעים בדרך כלל מחיידק הבטן, זיהום משאיפת עישון / טבק, צריכת אלכוהול מופרזת, טיפול בהקרנות או שימוש קבוע בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות כמו איבופרופן או אספירין.

5. מחלת רפלוקס קיבתי-ושטי

אם הכאב הוא לכיוון החלק העליון של הבטן, זה יכול להיות בעצם כאב בחזה התחתון ובבטן העליונה עקב מחלת רפלוקס קיבתי-ושטי. כאב זה או "צרבת" זו יכול/ה להתרחש כאשר אתם אוכלים מאכלים מסוימים כמו מזון שומני. הבעיה מתרחשת עקב שסתום חלש המחבר את הקיבה ואת הוושט. שסתום זה מאפשר למזון וחומצות קיבה לחזור חזרה למעלה ולהתפזר, מה שגורם לחומצה וכאב בחזה ובבטן העליונה.

6. תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז (IBS) כוללת אי נוחות וכאב באזור הבטן, וכן שינויים בדפוסי מעיים. דברים מסוימים כמו מזון שומני או חוסר סיבים בתזונה שלך יכולים לגרום לעצירות קשה ולהוסיף לכאב שלך. קפאין וממתיקים מלאכותיים יכולים גם לגרום לבעיות, עם תסמינים שמחמירים לאחר שאתם צורכים מזונות בעייתיים אלה. מנות גדולות או ארוחות ענק יכולים גם לעשות דברים גרועים יותר.

7. מחלת קרוהן

'מחלת קרוהן' היא מחלת מעי דלקתית הגורמת לדלקת כרונית של מערכת העיכול. בין הסימפטומים הם כאב והתכווצויות מתונות עד חמורות, תלוי עד כמה המצב שלך רע. תסמין נוסף זה עייפות ואיבוד התיאבון. אתה יכול גם לרדת במשקל ללא סיבה ,ולסבול משלשולים לעתים קרובות מאוד, כשלפעמים הם יהיו מלווים בדימום בצבע חום. ארוחות גדולות ומזונות עשירים בסיבים יכולים לעורר התכווצויות במעי הגס ולגרום כאב. לקטוז ושומן עשויים גם להיות קשים לעיכול עבור אנשים מסוימים עם קרוהן. תעקוב איך הגוף שלך מגיב לאחר ארוחה או חטיף המכיל את אחד או יותר מהדברים שהזכרנו, והפסק לאכול אותם אם נדרש.

8. אבני מרה

אם כאב הבטן שלך נגרם על ידי מזונות שומניים, והוא ממוקם בחלק המרכזי של הבטן או מתחת לצלעות שלך, מימין, זה עשוי להיות בגלל אבני מרה. אלה אבנים זעירות שנוצרו מכולסטרול ויכולות להיתקע בצינור המוביל למעי, לגרום להרבה כאב, ולהשאיר את כיס המרה מודלק. סימפטומים אחרים כמו בחילות, הקאות, או הזעה מוגזמת עשויים עדיין להתרחש. אם הכאב נמשך יותר מ 8 שעות ייתכן שתצטרך טיפול רפואי מיידי. כאשר ההתקף יותר חמור, הכאב מחריף אפשר גם לקבל חום של 38 מעלות צלזיוס (100.4 מעלות צלזיוס) או גבוה יותר. יתכן גם שיופיע סימפטום של צהוב בלבן של העיניים ועור שמצהיב. וכן עודף משקל או רמות כולסטרול גבוהות .

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו