מה גורם ל'קיפאון מוחי' וכיצד להיפטר ממנו

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

'קיפאון מוחי' זה המחיר שאנחנו משלמים כש'זוללים' כמות גדולה של גלידה או משהו קפוא אחר במהירות.

'קיפאון מוחי', כאב ראש שנגרם לדוגמא מאכילת גלידה, נגרם מאכילת או שתיית דבר קר . גנגליון ספנופלטיני היא קבוצה של תאי עצב המחוברים לעצב הטריגמינלי, שהוא המרכז לכאבי ראש. אשכול עצבים זה נמצא מאחורי האף והוא אחראי על העברת מידע על תחושות של כאב. הוא מעורב גם בתפקודים כמו גודש באף וקרע. כאשר אתה אוכל משהו קר, הוא נוגע בחלק האחורי של הגרון ובגג של הפה, מה שגורם לכלי דם זעירים באזור להצטמצם ואז להתרחב בפיתאומיות ובמהירות שווה מאוחר יותר. אי הנוחות שחשים קולטני הכאב באזור גורמת למסר של הכאב להישלח דרך צרור העצבים לעצב הטריגמינלי ולמוח. תחושת הכאב עקב הגירוי הקר מתפרשת בטעות בשל ההפרעה לעצבים ככאב בקדמת הראש ולא בגג הלוע. התוצאה היא קיפאון מוחי.

כאבי ראש שנגרמים עקב קיפאון מוחי נוטים להיות דו-צדדיים ברוב המקרים – כלומר, אתם תרגישו את הכאב משני צדי הראש שלכם. אם אתם סובלים לעיתים ממיגרנות בצד אחד של הראש, כאב הראש עקב קיפאון מוחי עשויים גם להיות חד-צדדיים .

בעוד גורמים מסוימים כמו נטייה למיגרנה או היסטוריה גנטית גורמים לאנשים אלו להיות בקבוצת סיכון לקיפאון מוחי, כאב זה יכול גם להתרחש אצל 30-40 אחוז של אלו שאין להם שום נטייה למיגרנה או היסטוריה גנטית.

המהירות שבה אתם צורכים מזונות מסוימים עשויה גם לעשות את ההבדל. לדוגמה, אם אתה שותה או אוכל משהו כמו קובית קרח מהר מאוד, סביר יותר שזה יגרום ליותר קיפאון מוחי. גלידות, לעומת זאת, גורמות לתוצאות מעורבות. בעוד חלק מהאנשים חווים הקפאה מוחית גם כאשר הם אוכלים את הגלידה לאט, יש מחקרים וסקרים אשר מצאו כי גירוי קר של החיך בזמן אכילת גלידה ממש מהר, מכפיל את הסיכוי לגרום לקיפאון מוחי.

אם אתה כבר סובל ממיגרנה, זה סביר יותר לסבול מקיפאון מוחי. מחקר אחד של חולי מיגרנה מצא כי 47.9% סבלו מכאב ראש שנגרם על ידי בליעת קרח . מחקר נוסף מצא כי נשים שסבלו ממיגרנה פעילה, עם לפחות התקפה אחת בשנה הקודמת, היו בסיכון גבוה פי שניים לקבל כאב ראש מאכילת דברים קרים מאשר אלה שמעולם לא חוו מיגרנה.

ההיסטוריה המשפחתית שלך גם משחקת תפקיד בשאלה אם משקה קר או אכילת דבר קפוא תגרום לכאב צורב. מחקר אחד מצא כי ילדים שיש להם הורה עם היסטוריה של כאבי ראש שנגרמים מאכילת דברים קרים היו רגישים יותר לפתח את הבעיה עצמם. לעומת זאת, במקרים שבהם לא היו לאם ולא לאב כאב ראש מאותו סוג, הסיכון של הילד לקיפאון מוחי היה נמוך יותר.

אז איך מתמודדים עם קיפאון מוחי כשזה קורה?

לא הרבה ידוע על טיפול לקיפאון מוחי כי זה סוג של כאב ראש שמגיע וחולף במהירות. ולכן המחקר המדעי בנושא מוגבל. בדרך כלל, לאחר אכילת או שתיית דבר קר, כאב הראש אמור לחלוף תוך כ 10 דקות. אז הפתרון הטוב ביותר הוא פשוט לחכות שהכאב יחלוף.

אבל מה אם הכאב הוא אינטנסיבי ואתה צריך לנסות משהו כדי להרגיע אותו? הנה מה שהיינו מציעים!

לחץ עם הלשון על גג הפה

הקפאת המוח קשורה לקירור החך והגג האחורי של הפה. אז על ידי שילוב של קירור עם חום, ייתכן שתוכל להקל על הכאב. דרך קלה ויעילה לעשות זאת היא פשוט ללחוץ עם הלשון על החלק האחורי של גג הפה. החום שלה אמור לעזור להקל על הבעיה קצת או לפתור את זה מהר יותר. כאשר החום עובר מהלשון אל החיך, אשר בתורו מעביר אותו אל צרור העצבים שמאחוריו, אתה אמור להרגיש טוב יותר. שמור את הלשון לחוצה במקום כל עוד אתה צריך, כדי להמשיך את ההקלה.

לשתות משהו חם

לגימה או אכילה של משהו אמורה לעזור ולחמם את החיך ואת הפה מספיק כדי לזרז את הכאב לעבור ולחלוף.

לאכול או לשתות דברים קרים בצורה מתונה

דרך להימנע מלקבל קיפאון מוחי היא לאכול או לשתות דברים קרים בצורה קצובה. מכיוון שהבעיה נגרמת לעיתים על ידי בליעה מהירה של מזון ומשקאות קרים, קח כמה נשימות בין כל ביס או לגימה (בניגוד לזלילה המהירה). אתה צריך לראות מה עובד הכי טוב בשבילך. כמובן, אם האוכל הוא קר מאוד או קרח, אפילו בליעה איטית לא תמיד עובדת, אבל שווה לנסות!

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו