שבעת היתרונות הבריאותיים של בצל

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הוא בן לוויה כמעט בכל ארוחה ויכול לתבל הרבה מאוד סוגי אוכל. אבל האם אתה יודע שלבצל יש משקל רציני כשמדובר בבריאות שלך? כמו שום, ירק שקוף זה שייך למשפחת שושן. כוח המרפא שלו הוכר במשך מאות שנים על ידי היוונים, המצרים, הרומאים, וההודים. פפירוס עתיק ממצרים אפילו מזכיר בצל כתרופה לשלשולים.

ממה מורכב הבצל?

ישנן שתי קבוצות כימיות שמרכיבים בצל:
פלבנואידים = שם כולל לתרכובות שונות המצויות בפירות ובירקות, המשמשות בין היתר כפיגמנטים וכנוגדי חמצון.
אַלקֵנים = הם קבוצה פונקציונלית של תרכובות אורגניות, בעלת הנוסחא CnH2n. בעבר כונו גם אוֹלֵפִינִים (Olefins), אך כיום שם זה נמצא בשימוש בעיקר בהקשר של תעשיית הנפט (ממנו מופקים כמה אלקנים)
אלה נותנים לבצל מגוון רחב של תכונות בריאותיות כמו להסדיר ולווסת את הסוכר בדם כדי להקטין את הסיכון לסרטן.
פלבונואידים בבצלים, הינם בעלי תכונות נוגדות חמצון, ומשני סוגים: אנתוציאנינים, המעניקים לכמה זנים צבע אדום או סגול, וקוורצטין ונגזרותיו, המעניקים צבע חום או צהוב לזנים אחרים. ויש מרכיבים שאחראים על הריח והטעם בבצל. מרכיבים אלו מומרים למוצרים מועילים רבים.

בואו נסתכל על היתרונות הבריאותיים של הבצל

1. יעיל נגד סוכרת

בצל יכול לעזור לאנשים הסובלים מסוכרת, להקטין את כמות האינסולין הנדרשת על ידי הגוף ולשפר את הדרך שבה הוא מגיב לאינסולין. מחקר שנערך מצא כי תמציות מקליפת בצל, עם התוכן הגבוה של קוורצטין – נוגד החמצון שנמצא בבצל לסוגיו בכמויות גבוהות -, יכולות להוריד את ההתנגדות לאינסולין ולשפר את האופן שבו הגוף מגיב לגלוקוז.
מחקר נוסף הראה כי התרכובת allyl propyl disulfide שנמצאת בבצל, הובילה להורדת רמות הסוכר בדם ועלייה ברמות האינסולין בנסיוב (= מרכיב של הדם) אצל מבוגרים בריאים. התרכובת הנ"ל נחשבת בעלת השפעה חסינת אינסולין, ע"י שהיא מפחיתה את כמות האינסולין הדרושה על ידי הגוף.

2. מקל על אלרגיות ואסטמה

בצל יכול לפעול נגד היסטמין, חומר כימי דלקתי שמשוחרר על ידי הגוף בתגובה לאלרגנים. היסטמין הוא מה שגורם לנו להתעטש, לעיניים מגרדות ולאף נוזל. הוא נמצא גם בדרכי הנשימה של אנשים עם אסתמה והוא אחראי על רבים מהסימפטומים שלה.
תרכובת נוספת שנמצאת בבצל הינה Thiosulfinates ויש לה תכונות אנטי דלקתיות ,אנטי אלרגיניות, ואנטי אסטמטיות.
מחקר אחד בבעלי חיים הראה גם כי היא מעכבת את שחרור היסטמין ופועלת נגד חסימת הסימפונות שעלולות להיגרם על ידי אלרגנים.

3. הורג חיידקים דנטליים

בשל תכונות מיקרוביאליות ואנטיבקטריאליות, בצל יכול לעזור לשמור על בריאות השיניים. מחקרים מצאו כי תמציות בצל יכולות להרוג חיידקים אשר גורמים עששת שיניים .
לכן, הוספת בצל לתזונה יכולה לעזור לשיניים להיות בריאות יפות וחזקות.

4. מגן על הלב שלך

תרכובת הThiosulfinates שהופכת את הבצל לחריף כל כך, נהדרת עבור הדם והלב.
'הגרסה הטבעית של אספירין', מייצרת דם ומונעת מטסיות דם הצטברות או קרישה כאשר יש נזק לכלי הדם. בצלים בעל מרקם צפוף וחריף יותר מכילים יותר נוגדי חמצון כך שכדאי להעדיף אותם מאשר אלו הפחות חריפים.
מחקר אחד בבעלי חיים גם אישר את ההשפעה ההיפוקולסטרולמית של בצל אדום שהוריד את רמות הכולסטרול רע, מבלי להפחית את רמות הכולסטרול הטוב. יכולת זו גורמת לבצל להיות יעיל כנגד מחלות לב.

5. מוריד את הסיכון לסרטן

בצל ושום יכולים להיות השפעה מגנה מפני סוגים שונים של סרטן. מחקרים מצאו כי אנשים שצורכים כחצי כוס בצל ביום הם בעלי פחות סיכוי לסרטן השחלה, הוושט, הערמונית, הפה והגרון, השד, המעי הגס והכליות מאלו שאוכלים קצת בצל באופן כללי.

למשל, אלו שצרכו יותר בצל הם בעלי סיכון נמוך ב -25% לסרטן השד ו -56% בסיכון נמוך יותר לסרטן המעי הגס לעומת אלו שאינם אוכלים בצל.
בצל יכול לעזור להילחם בסרטן בדרכים שונות: נוגדי החמצון בבצל יכולים לעצור רדיקלים חופשיים מפני נזק לתאי DNA; תרכובות בצל גם מאטות את צמיחת תאי הסרטן ומפעילות את ההרס העצמי שלהן; הן גם מגבירות את האנזימים החוסמים את פעולתם של חומרים מסרטנים.

6. מטפל בנשירת שיער

אלופציה אראטה הוא מצב של אובדן שיער מדובלל על הקרקפת. מחקר מצא כי שימוש במיץ בצל במשך שישה שבועות הובילה לשיעור צמיחת שיער ב -86.9% מהמשתתפים. גברים נוטים להפיק תועלת רבה יותר מנשים – נמצא כי 93.7% מהגברים הגיבו בחיוב לעומת 71.4% מהנשים.

7. משפר מראה צלקות

שימוש בתמציות בצל יכול לשפר את המראה של צלקות. חוקרים שעשו בדיקה במשך שמונה שבועות בתמצית ג'ל בצל, מצאו כי המראה הכללי, האדמומיות, המרקם (החלקות) והרכות היו טובים יותר מאשר בצלקות שלא טופלו בדרך זו.

בצל ברפואה אלטרנטיבית

איור ודה -תורת הרפואה ההודית העתיקה – מתארת גם תכונות רבות של בצל שיכולות להועיל לבריאות הכללית שלך:

  • בצל מעורר את הלב, מפחית בעיות קיבה כגון גזים וכאבי בטן, ומשפר את ייצור המרה.
  • מיץ בצל טרי עם דבש הוא מרענן ומשיב נפש עבור הלב.
  • מיץ בצל יכול לעזור עם הדימום באף ונזלת כאשר ניתן דרך האף.
  • הריח של בצל כתוש יכול גם לרסן בחילות והקאות.
בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
הבורר
לפני 9 חודשים

הוא גם רומנטי הבצל

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו