מוצרי מזון המחזקים את מערכת החיסון בגוף

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הזנת הגוף באמצעות מוצרי מזון מסויימים, יכולה לעזור ולשמור על מערכת חיסונית חזקה. אם מחפשים דרכים כדי למנוע הצטננויות, שפעת וזיהומים אחרים, השלב הראשון שיש לנקוט בו הוא באמצעות צריכתם של מוצרי מזון. מומלץ לתכנן את הארוחות כך שתכלולנה את מוצרי המזון שלהלן המשפרים את מערכת החיסון בגוף ומחזקים אותה.

הערה חשובה: אין תוספי מזון שירפאו או ימנעו מחלות.

עם התפרצות מגיפת נגיף ה-19-COVID בשנת 2019, חשוב במיוחד להבין שאין תוסף מזון, תזונה או כל שינוי שעושים באורח החיים שיכולים לעזור, מלבד שמירה על ריחוק פיזי חברתי ושמירה על היגיינה, ובכך להתגונן מפני המגיפה.

נכון לעכשיו, אין כל מחקרים תומכים שמוכיחים שתוספים כלשהם יכולים להגן במיוחד נגד ה-19-COVID.

פירות הדר

רוב האנשים פונים ישר לצריכתו של ויטמין C לאחר שהצטננו, מאחר וזה עוזר לחזק את מערכת החיסון בגוף. ויטמין C נחשב למוצר שמגביר את ייצור תאי הדם הלבנים שהם המפתח למאבק בזיהומים.

כמעט כל פירות ההדר מכילים רמה גבוהה של ויטמין C, ויש מגוון רב שממנו אפשר לבחור וקל להוסיף קצת מהוויטמין בכל ארוחה.

פירות ההדר הפופולאריים, כוללים את הפירות שלהלן:

  • אשכוליות.
  • תפוזים
  • קלמנטינות
  • מנדרינות
  • לימונים
  • ליים

מאחר והגוף לא מייצר ולא מאחסן ויטמין C, יש לצרוך אותו על בסיס יומי לבריאות מתמשכת. הכמות היומית המומלצת למבוגרים היא :

  • 75 מ"ג לנשים.
  • 90 מ"ג לגברים.

אם בוחרים בתוספי מזון, מומלץ להימנע מנטילה של יותר מ-2,000 מ"ג ביום. כמו כן, יש לזכור שבעוד שוויטמין C יכול לעזור בהחלמה מהצטננות בצורה מהירה יותר, אין כל ראיות עדיין שהוויטמין יעיל נגד נגיף הקורונה, SARS-CoV-2.

פלפל אדום

למרות שחושבים שפירות הדר מכילים ויטמין C יותר מכל פרי או ירק אחר, פלפלים אדומים מכילים כמעט פי 3 יותר ויטמין C מאשר תפוזי פלורידה, והם מהווים גם מקור עשיר לבתא-קרוטן.

מלבד חיזוק מערכת החיסון בגוף, ויטמין C יכול לעזור גם לשמור על בריאות העור. בטא קרוטן, שאותו הגוף ממיר לוויטמין A, עוזר לשמור על בריאות העיניים והעור.

ברוקולי

ברוקולי מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים. הוא שופע ויטמין A, C ו-E, כמו גם מכיל סיבים ונוגדי חמצון רבים אחרים. ברוקולי הוא אחד מהירקות הבריאים ביותר שאפשר לצרוך.

המפתח לשמירה על צריכה של הירק במלוא עוצמתו, הוא לבשל אותו מעט ככל שאפשר, או טוב יותר, לא לבשל בכלל. מקור מחקרי אמין הוכיח שאידוי זוהי הדרך הטובה ביותר כדי לשמור על מירב החומרים המזינים שבירק.

שום

השום נמצא כמעט בכל מטבח ברחבי העולם, והוא מוסיף טעם למזון ובמיוחד יכול לשפר את הבריאות. התרבויות העתיקות כבר הכירו את הערכים הנאבקים בזיהומים הקיימים בשום, והוא עשוי גם להאט את קצב התקשות העורקים, ויתכן שגם עוזר לירידה בלחץ הדם, שעל כך יש עדויות יותר חלשות.

ככל הנראה אותם ערכים בשום שמחזקים את מערכת החיסון בגוף, נובעים מהריכוז הגבוה שקיים בו של תרכובות הגופרית והאליצין.

ג'ינג'ר

הג'ינג'ר הוא מרכיב נוסף שאנשים מתחילים לצרוך לאחר שהם נעשים חולים. הג'ינג'ר יכול לעזור ולהוריד את רמות הזיהום, מה שעשוי לסייע בהפחתת כאבי הגרון ומחלות דלקתיות. הג'ינג'ר יכול לעזור גם כשסובלים מבחילות.

הג'ינג'ר משמש מרכיב בקינוחים מתוקים רבים בזכות הג'ינג'רול, שזהו קרוב משפחה של הקפסאיצין. הג'ינג'ר עשוי גם להפחית את הסבל מכאבים כרוניים לדברי מקור אמין, ואולי אף להכיל מאפיינים שיכולים להוריד את רמות הכולסטרול.

תרד

התרד עתיר בויטמין C וגם בהרבה מאד נוגדי חמצון ובתא-קרוטן, מה שיכול להגביר את יכולת הלחימה במערכת החיסון בגוף נגד זיהומים.

כמו הברוקולי, התרד בריא יותר כשמבשלים אותו מעט ככל שאפשר, כך שהוא יכול לשמור על החומרים המזינים שבו. עם זאת, בישול קל, מקל על ספיגת ויטמין A ומאפשר לחומרים מזינים אחרים להשתחרר, כגון חומצה אוקסלית, נוגדת חמצון.

שקדים

כשמדובר במניעה ובמאבק בהצטננויות, ויטמין E נוטה להקדים את ויטמין C. עם זאת, נוגד החמצון העוצמתי הזה הוא המפתח למערכת חיסון בריאה של הגוף. זהו ויטמין מסיס בשומן, מה שאומר שצריכה להיות נוכחות של שומן כדי שיוטמע בגוף בצורה נאותה. שקדים למשל, עמוסים בוויטמין והם מכילים שומנים בריאים.

מבוגרים זקוקים רק לכ-15 מ"ג של ויטמין E מדי יום. מנה של חצי כוס שקדים שלמים ומקולפים, מספיקה בכמאה אחוז למקור אמין של המנה היומית המומלצת.

גרעיני חמנייה

גרעיני חמנייה עתירים בחומרים מזינים וכוללים זרחן, מגנזיום וויטמין 6-B ו-E. ויטמין E חשוב להסדרה ושמירה על תפקוד מערכת החיסון. מזונות אחרים המכילים כמויות גדולות של ויטמין E כוללים אבוקדו וירקות בעלי עלים כהים.

גרעיני חמנייה עשירים מאד גם בסלניום, ואונקיה אחת בלבד מכילה כמעט מחצית מהכמות שלה זקוק אדם מבוגר מדי יום. כמה מחקרים שבוצעו בעיקר על בעלי חיים, התמקדו על הפוטנציאל שלהם להילחם בזיהומים ויראליים כגון שפעת החזירים.

כורכום

כידוע, הכורכום הוא מרכיב מפתח בתבליני קארי רבים. התבלין הצהוב והמריר, שימש במשך שנים רבות כחומר אנטי דלקתי בטיפול הן בדלקת מפרקים ניוונית והן בדלקת מפרקים שגרונית.

מקור אמין למחקר הוכיח שריכוזים גבוהים של כורכומין, מעניקים לכורכום את צבעו הייחודי, מה שיכול גם לעזור ולהפחית את הנזק שנגרם לשרירים לאחר אימון גופני. בהתבסס על ממצאים ממחקרים על בעלי חיים, הכורכומין נמצא כהבטחה שיכולה לחזק את מערכת החיסון בגוף וכאנטי ויראלי, אך עדיין נדרש על כך מחקר נוסף.

תה ירוק

גם תה ירוק ותה שחור עתירים בפלבנואידים, שזהו סוג של נוגד חמצון, אך תה ירוק מצטיין ברמות האפיגאלוקאטכין גאלאג (EGCG) שהוא מכיל, שזהו נוגד חמצון חזק נוסף.

במחקרים שנערכו, הוכח שה-EGCG משפר את תפקוד מערכת החיסון בגוף, אך תהליך התסיסה שהתה השחור עובר, הורס הרבה מאד ממנו. מצד שני, התה הירוק מאודה ולא עובר תסיסה, ולכן ה-EGCG נשמר בו.

תה ירוק מהווה גם מקור טוב לחומצת אמינו – L-theanine, שעשוייה לסייע בייצור תרכובות שנלחמות בחיידקים בתאי ה-T בגוף.

פפאיה

פפאיה היא פרי נוסף שעתיר בויטמין C. על פי מקור אמין, מומלץ לצרוך על בסיס יומי ויטמין C בפרי שהוא בגודל בינוני. הפפאיה מכילה גם אנזים לשיפור מערכת העיכול שנקרא פאפאין ושיש לו השפעות נוגדות דלקתיות.

הפפאיה מכילה גם כמויות יפות של אשלגן, מגנזיום וחומצה פולית, שכולן מועילות לבריאות הכוללת של הגוף.

קיווי

כמו הפפאיה, גם הקיווי שופע בצורה טבעית הרבה מאד חומרים מזינים, כולל חומצה פולית, אשלגן, ויטמין K וויטמין C.
וויטמין C מחזק את תאי הדם הלבנים כדי להילחם בדלקות, ושאר החומרים המזינים שנמצאים בקיווי, שומרים על תפקוד נאות של שאר הגוף.

דרכים נוספות כדי למנוע זיהומים

גיוון הוא המפתח לנטילה נאותה של חומרים מזינים. צריכה של רק אחד מאותם מוצרי מזון, לא תספיק כדי לעזור ולהילחם בשפעת או זיהומים אחרים, וגם אם צורכים אותו באופן קבוע. מומלץ לשים לב למנות המומלצות לצריכה על בסיס יומי, כך שלא תצרכו רק ויטמין אחד ומעט של האחרים.

אכילה נכונה היא התחלה מצויינת ואפשר לעשות עוד הרבה דברים כדי להגן על עצמכם ובני משפחותיכם מפני שפעת, הצטננות ומחלות אחרות.

מומלץ להתחיל באותם מוצרים בסיסיים שמונעים שפעת

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו