בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תופעות לוואי של נשימת אוויר שמכיל עובש וטחב

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

איכות האוויר שאתה נושם חיונית לרווחתך. ישנם אלפי זיהומים מיקרוביאליים באוויר שעלולים להוות סכנות בריאותיות. פטריות, אשר נמצאות בסביבה מקורה הם אחד מהאיומים החמורים על הבריאות שלך. עובש הוא אחד מהצורות הנפוצות ביותר של פטריות שנמצאים על פני כדור הארץ. וטחב מתייחס לסוגים מסוימים של עובש או פטרייה. הם מתרבים באמצעות היווצרות נבגים, שהם תאים מיקרוסקופיים זעירים שצפים באוויר. הנבגים הקלים האלה לא תמיד מסוכנים. אנו נחשפים אליהם מדי יום, הן בתוך הבית והן בחוץ.

בחוץ, עובש לוקח חלק בפירוק של חומר אורגני כגון עצים מתים, קומפוסט, ועלים. אבל, כאשר הוא נמצא במשטח לח בתוך הבית, הוא עלול לגדול, ולהוות סכנה. עובש יכול לשרוד ולגדול בתנאים חמים ולחים. לכן, בדרך כלל הוא נמצא במקומות כגון מרתפים או מקלחות ששם יש לחות גבוהה. עובש יכול גם לגדול על קרטון, מוצרי עץ, טפט, אריחי התקרה, מוצרי צבע, ומוצרי נייר.

האם כולם יכולים להיפגע מחשיפה לעובש?

לפעמים שאיפה או נגיעה בעובש או טחב עלולה להוביל להשפעות בריאותיות מסוכנות. אבל, לא לכולם העובש מזיק. אנשים שיש להם אלרגיות אחרות או בעיות נשימה קיימות כגון אסטמה, סינוסיטיס או מחלות ריאות אחרות, רגישים יותר להשפעות החשיפה לעובש. כמו כן, אנשים עם מערכת חיסון לקויה או מוחלשת יגיבו בתגובות חמורות לעובש. הריון, מחלות אוטואימוניות, איידס או סוכרת הם מצבים רפואיים שיכולים להחליש את המערכת החיסונית. תינוקות, ילדים קטנים וקשישים פגיעים גם הם לזיהום עובש.

ההשפעות של נשימת עובש או טחב

אז, מה קורה כאשר נחשפים לעובש או טחב? חשיפה לחומר עובש עלולה לגרום לאלרגיות, לזיהומים ולהרעלה. ברוב המקרים, הסימפטומים הם זמניים.

  • אלרגיה

חשיפה לעובש וטחב עשויה לעיתים לגרום לתגובות אלרגיות. ייתכן שהסיפטומים יהיו עיניים מגרדות, נזלת, התעטשות, שיעול ,כאב גרון, עור מגרד אדום ,פריחה, כאב ראש או עייפות. אפילו אלרגנים שנמצאים באוויר כמו אבקה או קרדית עלולים לגרום לתסמינים אלו. לכן, לפעמים זה קשה לזהות את הגורם הספציפי מאחורי תגובות אלרגיות .

  • אסטמה

אצל אנשים רגישים, חשיפה לאלרגנים פטרייתיים באמצעות עובש וטחב עלולה לגרום לאסטמה. החוקרים זיהו קשר בין חומרת האסטמה לבין הלחות הכוללת וכמות הצמיחה העובשית. תפקידם של לחות ביתית ועובש כגורם לסימפטומים נשימתיים נחקרו גם . בחולי אסטמה, העובש עשוי להחמיר את המחלה. עם זאת, אין עדויות מספקות כדי לקבוע את הקשר בין חשיפה לעובש וטחב לבין התפתחות אסטמה.

  • זיהומים

אנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה הם קורבנות של זיהומים פטרייתיים. כגון 'אספרגילוזיס' שהיא דלקת המתרחשת בחלל הריאה . הסימפטומים שלה הם דלקת ריאות, כאבי ראש, כאבי עצמות וירידה במשקל . אספרלומה [קולוניזציה], היא דלקת נוספת שיכולה לקרות עם תסמינים כגון שיעול וירידה במשקל. מחלות אלו מתפתחות באזור שסבל ממחלת ריאות בעבר או הצטלקות ריאות כגון שחפת. זה קורה לעיתים רחוקות מאוד אצל אנשים עם מערכת חיסון בריאה וחזקה. מצב זה עלול להחריף את מצב הבריאות הבסיסי כמו אסטמה או סיסטיק פיברוזיס, ועלול גם לגרום לירידה במשקל.

  • מיקוטוקסינים

מיקוטוקסינים הם כימיקלים המיוצרים על ידי עובש וטחב. בליעה, שאיפה או מגע עורי של מיקוטוקסינים יכולה להיות רעילה בנסיבות מסוימות. במינונים גבוהים, הם עשויים להשפיע על מגוון תהליכים של חילוף החומרים בגוף. עם זאת, אין ראיות משכנעות כי חשיפה לרמות עובש וטחב שסטנדרטיות ברוב הסביבות המקורות עלולה לגרום להשפעות בריאותיות. לפיכך, נדרש מחקר נוסף כדי להסביר את ההשלכות הבריאותיות של החשיפה למיקוטוקסין בסביבות מקורות.

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

עובש שחור [הנקרא גם פטריית העובש] ורעילות

כאשר מדברים על עובש וטחב, כדאי בהחלט לדעת על עובש ירקרק שחור, כי הוא לעתים קרובות האשם הגדול ביותר. עובש זה נחשב הסיבה מאחורי מחלת ריאה בשם המוסידרוזיס [הפרעה הנגרמת בגלל שקיעה עודפת של ברזל בגוף, בדרך-כלל כתוצאה מעירויי דם מרובים; עלולה לגרום נזק לאיברים שונים, כולל הלב והכבד] שתקפה תינוקות החיים בסביבה מוצפת במים בקליבלנד, אוהיו. עם זאת, אין הרבה מחקר כדי להוכיח את הקשר בין דימום ריאתי חריף אצל תינוקות לחשיפה לעובש. ההנחיות של ארגונים פדרליים אומרות שצריך להיות איזון בין עובש רע לעובש טוב.
אבל האם יכול להיות עובש טוב כמו שיש חיידקים טובים? כן. עובש לא רע תמיד. בגלל הפעילות הפרמקולוגית שלהם, חלקם שימושיים כמו באנטיביוטיקה . בתנאים הנכונים, ישנם עובשים שמשמשים גם בייצור של גבינה. אבל, כדאי שתמנע מלאכול את העובש שגדל על גבינה בבית. הוא עלול לגרום לתגובות אלרגיות. לעומת זאת, גבינה שנקנתה מהחנות כגבינה עם עובש , העובש שלה נחשב כעובש טוב. עם זאת, בתוך הבית שלך, אם הם מוצאים מקור מזון בר קיימא לגדול וגדלים בו העובש הופך למסוכן.

כיצד למנוע עובש וטחב

אחד הצדדים החשובים הוא מניעת עובש. ובשביל זה, אתה צריך לשלוט על הלחות בתוך הבית שלך. אתה צריך לוודא כי בבית ובמקום העבודה אין צמיחה גלויה או ריח חזק של עובש.

הנה כמה עצות שימושיות:

  • השתמש במזגן או מסיר לחות כדי לשמור על רמת לחות נמוכה.
  • ודא כי הרצפה והקיר יבשים לאחר הצפה.
  • תקן בעיות מים כגון דליפות מהגג ודליפות אינסטלציה.

דאג למספיק אוורור לבית שלך.

  • בזמן ניקוי חדרי אמבטיה השתמש במוצרים שמכילים קוטל-עובש.
  • אם במשטחים סופגים כמו השטיח יש עובש, צריך להסיר אותו.
  • ניקוי לעתים קרובות שומר את רמת העובש במינימום.
  • אל תצבע משטחים מעופשים מבלי לנקות את העובש ולייבש את פני השטח לפני הצביעה.

ניקוי העובש בבית שלך הוא הדבר הראשון שאתה צריך לעשות. הנה כמה דרכים לעשות זאת:

הסר עובש ממשטחים קשים באמצעות סבון ומים.
אתה יכול גם להשתמש באקונומיקה.
קח כוס אחת לא מלאה של אקונומיקה וכביסה ביתית וערבב אותם בליטר 1 של מים כדי להסיר את העובש והטחב. זכור, לעולם לא לערבב אקונומיקה עם אמוניה כי זה מייצר אדים רעילים.
ודא כי החלונות והדלתות פתוחים בעת השימוש אקונומיקה.
כמו כן, חשוב ללבוש כפפות מגן ומגן לעיניים.

אם אתה מודאג עקב חשיפה לעובש והופעת סימפטומים הקשורים אליו, אתה צריך להתייעץ עם רופא מוסמך.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

דיאטה

8 דרכים לשמור על המוטיבציה ואיך להוריד קלוריות בצורה יעילה

סלמון לבריאות הלב

10 המזונות הבריאים ביותר ללב

סיבות לאכול קיווי

6 סיבות בריאותיות לאכול קיווי על בסיס יומי

דרכים להרדם מהר

10 טכניקות להירדם מהר כשאתם לחוצים ובחרדה

באותו נושא