מומחים לבריאות הנפש מסבירים על היתרונות שיש בחברות אמיתית

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

"הריפוי הטוב ביותר, טמון בחברות ואהבה," כפי שאמר פעם הוברט האמפרי, והוא אכן צודק יותר מאי פעם. אין ספק שכולנו יודעים שבילוי זמננו עם חברים, גורם לנו להרגיש טוב, ומה שאולי פחות ידוע, שגם מבחינה מדעית הוכח שכשיש חברים תומכים, זה מועיל לרווחתנו ולבריאותנו בדרכים רבות.

שפע של מחקרים פסיכולוגיים ומדעיים גילו שקיים קשר משמעותי וחיוני בין קיום מערכות יחסים של חברים טובים ובין בריאות טובה. לכן, אנו יודעים כעת שלחברינו יש השפעה עצומה על בריאותנו. מחקרים הראו שלחיי בדידות ובידוד, עלולות להיות השלכות קטלניות.

ישנן הוכחות שחברות איכותית, משחקת תפקיד חיוני בקידום הבריאות הנפשית והגופנית. אך מה היא התועלת שמפיקים כשיש חברים אמיתיים במיוחד? בנוסף, מה גורם למערכת יחסים בריאה ועם חברות אמיתית להיראות כך? מאמר זה מלמד יותר על היתרונות הרבים שניתן להפיק מחברות אמיתית. כמו כן, תוכלו לראות איך מערכות חברות בריאות נראות ואיך יש לפתח אותן ולשמור עליהן.

היבטים חשובים על חברות אמיתית

האנשים המקיפים אתכם ישפיעו עליכם, לטוב ולרע. איכות היא דבר חשוב יותר מהכמות, כשמדובר בחברים. מחקרים רבים הוכיחו שחברות לא בריאה ומערכות יחסים לא בריאות עם חברים, עלולים לגרום לנזק. מחקר זה, הוא בין המחקרים המדגישים את ההשפעות השליליות שיש על צורות חברות לא בריאות. לכן, אם יש כמה חברים אמיתיים שאפשר לסמוך עליהם, זה דבר הרבה יותר טוב מאשר כשיש הרבה חברים, אך באיכות נמוכה. אולם, מה גורם לאדם להיות חבר אמיתי? להלן כמה מההיבטים החיוניים לחברויות אמיתיות:

  • כבוד.
  • כנות.
  • הדדיות.
  • הערכה.
  • הקשבה אמיתית.
  • טוב לב אמיתי.
  • תמיכה רגשית.
  • היכולת להיות אתם עצמכם.
  • אמפתיה וסימפטיה.
  • קיום שיחות בעלות משמעות.
  • פתיחות ופגיעות.
  • עידוד הצמיחה האישית.
  • רוצים את הכי טוב זה לזה
  • אופי והתנהגות אמינים
  • הנכונות להתפשר ולהקריב.
  • הנאה הדדית מהבילוי ביחד.

14 היתרונות הבריאותיים שניתן להפיק כתוצאה מחברות אמיתית, לדבריהם של מומחים לבריאות הנפש.

על מנת להוסיף ולשפר את חיי היום יום שלנו, לחברים שלנו יכולות להיות השפעות מצילות חיים על בריאותנו. להלן חלק מהדרכים הרבות, שבהן חברות אמיתית מועילה לבריאות הנפשית והפיסית:

הפחתת המתח

מחברי מחקר זה, בחנו איך השפעת החברים האישיים של האדם משפיעים על הרווחה והבריאות. הנתונים גילו שקיום מגע תכוף עם חברים, מוביל ישירות לפחות מתח ולבריאות טובה יותר. מחקר נוסף שפורסם על ידי 'כתב העת האמריקאי לפסיכיאטריה', העריך באם התמיכה החברתית יכולה "להקל על ההשפעות המזיקות של המתח." החוקרים גילו שאנשים עם תמיכה חברתית, נצפו עם רמות כולסטרול נמוכות יותר, ועם תפקוד גבוה יותר של המערכת החיסונית. בהתבסס על הממצאים, המחברים הגיעו למסקנה שתמיכה חברתית יכולה להקל על ההשפעות המזיקות של מצבים המעוררים מתח.

חברות מאריכה חיים

מחקר זה העריך את הקשר המתקיים בין הבידוד החברתי, הבדידות והתמותה. בהתבסס על ניתוח לעומק של 6,500 אנשים, החוקרים קבעו שבידוד חברתי ובדידותם של אנשים, הגדילו משמעותית את שעורי התמותה. מחקר נוסף שנערך ועקב אחר חולות סרטן השד במשך 12.5 שנים כדי להעריך את ההשפעה שיש מבחינת מערכות יחסים אישיות קרובות על הישרדותן, התגלה על ידי החוקרים ש: "מגע גובר עם חברים לאחר האבחון, היה קשור לסיכון נמוך יותר למוות."

תחושת אושר גוברת

המחקר בחן אם ואיך, רשת תומכת של חברים מגבירה את האושר. החוקרים גילו שאנשים עם רשת תומכת, הם מאושרים יותר ו: "התמיכה החברתית משחקת תפקיד של מתווך." מחקר נוסף גילה ש: "איכות החברות ניבאה על אושר מעל ומעבר להשפעת האישיות ומספר החברים".

ירידה בדיכאון

מחקר זה ניתח את חוזקן של חברויות אצל המשתתפים כמנבא לשינוי מבחינת הסימפטומים המדכאים שלהם. התוצאות חשפו שצורות חברות חזקות "ניבאו על ירידה בסימפטומים המדכאים." מחברי המחקר המשפיע הזה, העריכו שקיימת השפעה מבחינת התמיכה החברתית במצב דיכאון אצל אנשים שעברו התעללות בילדות. החוקרים גילו שעצם זה שיש לאותם אנשים חברים המספקים להם תמיכה חברתית, זה הגן עליהם מפני דיכאון בגיל המבוגר.

ירידה בלחץ הדם

מחקר פורץ דרך זה, השתמש בנתונים אורכיים שנמשכו לאורך השנים, כדי להעריך את מערכת היחסים המתקיימת בין חברים ובין מדדי הבריאות. המחברים גילו ש: "היעדר קשרים חברתיים, הכפיל את הסיכון ללחץ דם גבוה." מחקר נוסף שפורסם ב: 'הפסיכולוגיה והגיל', גילה שהבדידות "היא מנבא ייחודי" לגבי העלייה בלחץ הדם.

שיפור הבריאות באופן כללי

מחקר זה השתמש בנתונים אורכיים, כדי להעריך את הקשר המתקיים בין מערכות יחסים חברתיות, מול מדדים אובייקטיבים של בריאות. החוקרים גילו שהיעדר חברים, מגביר מצב דלקתי, ובאותה מידה כמו אי פעילות פיסית. כמו כן, הנתונים גילו ש: "להשפעה שיש לבדידות החברתית על יתר לחץ דם, היא חריגה כמו גורמי הסיכון הקליניים לגבי הסוכרת." סקר מחקרי זה, בחן את חייהם של מעל ל-300,000 אנשים, כדי לנתח את קיום הקשר בין מערכות יחסים חברתית ובין הבריאות.

החוקרים גילו שאנשים הסובלים ממצבים רפואיים חמורים ושהיו להם מערכות יחסים חזקות יותר, היה להם סיכוי גבוה יותר ב- 50 אחוזים לשרוד. עצם זה שיש חברים, ניבא על הישרדות יותר מכפול, מאשר פעילות גופנית, ובאותו שיעור כשמפסיקים לעשן, מה שמצביע על כך שחברויות חזקות, משפרות את הבריאות באופן כללי.

חברות מגבירה את הביטחון העצמי

מחקר שנערך לאחרונה, חשף שקיום אינטראקציה עם חברים מקבוצות חברתיות שונות, יכול להגביר את הביטחון העצמי. מחברי סקר המחקר, דנו על איך ולמה מגע בין קבוצתי קידם וחיזק את הביטחון העצמי בין המשתתפים. מחקר פורץ דרך זה, העריך את ההשפעה שיש על השתתפות בתכנית של מציאת חברים על המשתתפים הסובלים ממחלת נפש חמורה (SMI). התוכנית התאימה בין אנשים הסובלים מ-SMI עם מתנדב קהילתי, כדי להשתתף בפעילויות חברתיות של אחד על אחד על בסיס שבועי, יחדיו. האנשים הסובלים מ-SMI ושהשתתפו בתוכנית 'מציאת החברים', הציגו עליה גוברת ומשמעותית בביטחון העצמי, בהערכה העצמית ובערך העצמי.

ירידה בסיכון להשמנת יתר

מחקר זה חשף ש: "בני נוער עם משקל עודף עמדו בסבירות כפולה לכך שיהיו להם חברים עם עודף משקל." השפעה זו פועלת לשני הכיוונים. נכונות האדם לאמץ לעצמו הרגלי אכילה בריאות והרגלי פעילות גופנית, היו קשורים במידה רבה להתנהגות חבריהם.

סיוע במעבר לגיל המבוגר בצורה טובה יותר

מחקר עיקרי זה, כלל כמעט 2,761 משתתפים מבוגרים שנערך אחריהם מעקב במשך 13 שנה. מטרת המחקר היתה לבחון את מערכת היחסים המתקיימת בין הפעילות החברתית ובין ההישרדות. התוצאות המחישו שפעילות חברתית היתה מנבא עצמאי מבחינת ההישרדות, כששולטים על כל האנשים ועל הגורמים הבריאותיים. בהתבסס על התוצאות, החוקרים הסיקו את המסקנה שלהלן: "פעילויות חברתיות ופרודוקטיביות הכרוכות במעט או בכלל לא בחיזוק הכושר הגופני, מורידות את הסיכון מבחינת כל הגורמים לתמותה, כפי שפעילויות של כושר גופני פועלות."

מחקר נוסף, העריך אם הרשתות החברתיות מנבאות על בריאות נפשית טובה יותר, בקרב 1,669 מבוגרים מגיל 60 ויותר. התוצאות חשפו שהסימפטומים לדיכאון היו הנמוכים ביותר אצל המשתתפים שהיתה להם רשת מגוונת של חברים ונמצאו הגבוהים ביותר בקרב אנשים ללא חברויות.

סיוע בהפסקת עישון

מחקר שפורסם ב-'הפסיכולוגיה על התנהגויות ממכרות' בחן את הקשר המתקיים בין הרגלי העישון של חברי המשתתפים ובין הפסקת העישון. נתוני המחקר אצל יותר מ-6,000 מבוגרים מעשנים שניסו להפסיק לעשן, נאספו במשך כמה שנים. התוצאות חשפו שהמעשנים שהיו להם חברים שהפסיקו לעשן, הצליחו משמעותית הרבה יותר בניסיונם להפסיק לעשן.

סקר מחקרי זה נועד "לספק סקירה על תפקיד התמיכה החברתית בהפסקת העישון." הנתונים גילו עליה משמעותית בקרב יכולת המשתתפים להפסיק לעשן בהתערבויות, שכללו תמיכה חברתית.

שיפור יכולת ההתמודדות והחוסן הנפשי

חוקרי מחקר זה, בדקו אם ואיך, לאדם שיש חברות תומכת, זה שיפר את ההתמודדות והחוסן בקרב אנשים בסיכון. החוקרים גילו שמשתתפים עם חברות תומכת, פיתחו יותר "סגנון התמודדות קונסטרוקטיבי." הנתונים חשפו גם קשר משמעותי בין חברות תומכת ובין החוסן הנפשי.

יתר על כן, המחברים ציינו על קיומו של קשר ברור בין נוכחות החברות התומכת ובין מיומנויות ההתמודדות באופן גובר ובחוסן.

מחקר נוסף, הראה שאיכות הקשר של המשתתפים עם חבריהם הטובים ביותר, היה חיובי והתקשר ל: "התמודדות תחת שליטה".

ירידה בסיכון בתמותה בגלל מחלות לב

מחקר אורכי זה העריך את השפעתם של הקשרים החברתיים לגבי הסיכון ללקות במחלות לב, אצל יותר מ-9,000 משתתפים.

התוצאות גילו שמשתתפים שהיו נעדרים קשרים חברתיים "עמדו בסיכון כפול יותר למוות, בעקבות מחלת לב." במחקר אורכי נוסף, החוקרים העריכו את הקשר המתקיים בין הקשרים החברתיים ובין שעורי התמותה אצל משתתפים שסובלים ממחלת לב כלילית. החוקרים דיווחו על הממצאים הבאים:

"אותם אנשים שהיו מבודדים מבחינה חברתית, עמדו בסיכון של פי 2 ו-3 גובר למוות, במהלך בין 5-9 שנים, לעומת אלו שהיו להם קשרים חברתיים."

ירידה בסיכון לפיתוח דמנציה ואלצהיימר

מחברי המחקר, בחנו את התפקיד שהבדידות משחקת מלכתחילה ובהתפתחותה של דמנציה. התוצאות חשפו שהמשתתפים שחשו בדידות, פיתחו דמנציה בצורה תכופה יותר מאשר כאלה שלא הרגישו בדידות.

מחקר מרכזי נוסף, עקב אחר 823 משתתפים מבוגרים במשך 4 שנים, כדי לקבוע אם הבדידות השפיעה עליהם והם פיתחו מחלת אלצהיימר (AD). אף אחד מהמשתתפים לא אובחן כחולה אלצהיימר בתחילת המחקר. לאחר המחקר, הנתונים חשפו ש: "הסיכון ל-AD, הוכפל אצל אנשים בודדים."

הפחתת הסיכון בחזרה בשימוש בחומרים מזיקים

תוצאותיו של מחקר זה, העריכו מתווכים לגבי ההשפעות שהיו על קבוצות לעזרה עצמית בקרב 2,337 יוצאי צבא שסבלו מהפרעות שימוש בחומרים (SUD). הממצאים הראו ש: "רשתות חברתיות מחוזקות, ניבאו על ירידה בשימוש בחומרים במהלך מעקב שנערך במשך שנה אחת". כמו כן, מחקר נוסף העריך אם ההשתתפות בתוכנית קהילתית של תמיכה חברתית, היתה מפחיתה את שעורי החזרה לשימוש אצל אנשים שהתאוששו מ-SUD. התוצאות גילו: "ירידה משמעותית בסיכון לחזרה בשימוש בחומרים, נמצא אצל אנשים שהשתתפו בתוכנית התמיכה החברית."

צעדים שאפשר לנקוט לטיפוח וחיזוק חברויות

קיימים צעדים רבים שאפשר לנקוט בהם, כדי לפתח ולחזק את מערכות היחסים שלכם עם חברים. לכן, להלן, חלק מהפעילויות שדרכן שאפשר לטפח חברויות, ושימשיכו לכל אורך החיים.

  • התנדבות.
  • להצטרף לצוות.
  • להשתתף בקורסים.
  • טיול עם הכלב שלכם.
  • להצטרף למפגשים חברתיים מקומיים.
  • להצטרף למועדון בוגרי המוסד להשכלה שלכם.
  • להצטרף לקבוצות עבודה, או קורסים.
  • להשתתף בקבוצת תמיכה.
  • להשתתף באירועים מקומיים מעניינים.
  • לא להתנתק, וליצור קשר עם אנשים סביבכם.
  • להכיר את השכונה, ולפגוש את השכנים.
  • להזמין שכן, עמית לעבודה או בן כיתה לבילויים.
  • לבסוף, ליצור קשר מחדש עם חברים ומכרים ותיקים באמצעות המדיה החברתית.

מחשבות אחרונות על טיפוח חברויות

המאמר ממחיש איך שילוב של אינטראקציות חברתיות חיוביות עם חברים אמיתיים בשגרת הטיפול העצמי, יכול לשפר את הבריאות במובנים רבים. אך לא רק זה, אלא גם בכך שיש חברים איכותיים, זה יכול גם להיות מציל חיים.

אין ספק שזה אתגר למצוא את הזמן ולשמור על חברויות איכותיות בעולם העסוק שבו אנו חיים. אולם, זה אף פעם לא מאוחר, ואף פעם לא עסוקים מדי, כדי לנקוט בצעדים הנדרשים לשיפור החיים. לכן, אפשר להתחיל ולבנות קשר מצויין עם מישהו כבר היום. בין אם מדובר במציאת חבר חדש, או חידוש קשר עם חבר ישן, חברים פוטנציאליים אפשר למצוא בכל מקום.

המחקר גילה שחברים אמיתיים זה דבר חשוב כמו כל דבר אחר שאתם עושים, כדי לטפל בעצמכם. בכך שעובדים בכיוון של קיום מערכות יחסים טובות עם חברים, אפשר להימנע מהשפעות מזיקות רבות שיש לבדידות בחיים המאוחרים. זכרו, השקעת זמן במציאה ובשמירה על חברים איכותיים, היא השקעה בבריאות האישית, גם. לכן, למה לחכות? צאו והתחילו לפתח ולחזק את החברויות שלכם כבר היום !

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.