רופאי עור חושפים את הגורמים המובילים לעור אדום ומגורה

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

אם סובלים מעור מגורה ואדום, אינכם לבד. לדברי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, מעל ל-85 מיליון אנשים באמריקה, מתמודדים עם מצבי עור הגורמים לסימפטומים הללו.

בעיות עור כאלה, הם בדרך כלל כתוצאה מתגובה אלרגית, או הפרעות אוטואימוניות מסויימות, כגון: זאבת תת-חריפה עורית, פסוריאזיס, דרמטומיוזיטיס (דלקת עור ושרירים), בולוס פמפיגואיד (מחלת חיסון עצמי (אוטואימונית) המופיעה כמחלת עור). עם זאת, עור אדום ומגורה עלול להיות גם תוצר לוואי של מאמץ יתר, כוויות שמש ודברים רבים אחרים.

במאמר זה, נבחן מקרוב את הגורמים לגירויים בעור והטיפולים שיכולים לספק מידה מסויימת של הקלה.

מה גורם לדלקתיות בעור?

במקרים רבים, גירויים בעור נגרמים בגלל המערכת החיסונית בגוף, מאחר והיא פועלת כדי להגן על הגוף נגד אלרגנים, מיקרואורגניזמים וחומרים זרים אחרים, בכך שהיא מייצרת אימונוגלובולין, נוגדן המאותת לתאים בגוף לשחרר היסטמינים.

ההיסטמינים הם תרכובות חנקניות אורגניות הנלחמות באלרגנים וחומרים אחרים שעלולים לפגוע בבריאותנו. עם זאת, החיסרון בהיסטמינים הוא שהם עלולים גם לעורר מערך של סימפטומים אלרגיים, כגון: אף נוזל, עיניים דומעות וגירודים בעור. מעבר לכך, ההיסטמינים עלולים לגרום להרחבת כלי הדם, מה שגורם ליותר דם להגיע אל פני שטח העור, ובכך לגרום לו להאדים בצורה בולטת. סימפטומים דלקתיים נוספים בעור, יכולים לכלול כדלקמן:

  • עור חם למגע.
  • נפיחות.
  • שלפוחיות.
  • פצעונים
  • עור חלק או קשקשי
  • עור יבש בצורה כרונית.

הסימפטומים הדלקתיים בעור, יכולים להשתנות, תלוי באלרגנים או בגורמים סביבתיים אחרים, המהווים טריגר למצב. כמו כן, גם לגבי חומרת הסימפטומים.

הפרעות אוטו-אימוניות וגירויים בעור

עור מגורה ואדום, הוא בדרך כלל כתוצאה מתגובה אלרגית או גורמים סביבתיים. זה עלול גם להיגרם בגלל הפרעות אוטו-אימוניות, וחלקם השכיח ביותר, כולל כדלקמן:

זאבת תת חריפה

כצורה של זאבת, זאבת תת חריפה, היא מצב בעור המאופיין בצורה קשקשית של העור והנוטה לקבל צבע אדמומי. המצב בעור, הדומה לפסוריאזיס, עלול להחמיר בעקבות החשיפה לשמש.

פסוריאזיס

פסוריאזיס הוא הפרעה אוטו-אימונית שעלולה לגרום לאדמומיות וגירוי על פני העור. יש לציין שקיימים 5 סוגים שונים של פסוריאזיס, וכולם משפיעים על העור בצורה שונה. הגירסה הנפוצה ביותר לאותה הפרעה מסויימת המשפיעה על העור, היא פסוריאזיס פלאק, שלא רק שגורם לאדמומיות, אלא גם לצורות קשקשיות וכתמים בצבע כסף של העור המת.

צורות נוספות לפסוריאזיס כוללות צורות עור דמוי טיפות, פלאק, אריתודרמי ומוגלתיות, שכולם גורמים לעור מגורה. הטריגר לפסוריאזיס הוא בדרך כלל, החשיפה לקרני השמש, תרופות, צריכת אלכוהול מופרזת, דלקתיות ומתח. על פי כמה מחקרים, הפסוריאזיס הוא מצב תורשתי, לסובלים מהפרעה אוטו-אימונית, או אחרת. גם אנשים הסובלים ממערכת חיסונית שנפגעה בגלל HIV או טיפולים כימותרפיים, עלולים להיות מועדים לכך.

בולוס פמפיגואיד

בולוס פמפיגואיד, נחשבת לעיתים קרובות לאחת מההפרעות הכרוניות האוטואימוניות ביותר, שזה מצב בעור המאופיין בשלפוחיות אדומות וגירוי קל עד בינוני. מצב כזה בעור יכול להשפיע על חלקים שונים בגוף, כולל על הזרועות, הרגליים ופלג הגוף העליון. אם לא מטפלים במצב, השלפוחיות כתוצאה מהמצב עלולות להיפתח, מה שעלול לגרום להיווצרותם של כיבים. המחלה עלולה להתקדם גם לחלל הפה, ולגרום לדלקת בחניכיים ואף לדימום.

דרמטומיוזיטיס

למרות שדרמטומיוזיטיס היא הפרעה אוטו-אימונית שבדרך כלל משפיעה על השרירים, היא עלולה גם לגרום לגירוי בעור. ברוב המקרים, אנשים הסובלים מדרמטומיוזיטיס, מאובחנים גם ככאלה הסובלים מפולימיוזיטיס,  שהיא מחלת שרירים אוטואימונית, הגורמת לעייפות, נוקשות וכאב בשרירים. סימפטומים ספציפיים לדרמטומיוזיטיס, כוללים פריחה בעור ועיבויו. כמו-כן, המחלה עלולה לגרום לעפעפיים להיות בעלי צבע סגול.

יש לציין שהרשימה לא כוללת בתוכה את כל המצבים האוטואימוניים הקשורים לעור, וחלק מהאנשים ככל הנראה יסבלו מעור אדום ומגורה.

אדמומיות בעור וגורמים סביבתיים

לצד ההפרעות האוטואימוניות, קיימים כמה גורמים סביבתיים שעלולים לתרום לאדמומיות בעור, כמו גם לגירויו. חלק מהם כוללים כדלקמן:

חשיפה מופרזת לשמש

כשמדובר בחשיפה לשמש, הכוויות כתוצאה מכך מהוות את הגורם הסביבתי שעלול לתרום לעור מגורה.

מה גורם לכוויות שמש?

בדרך כלל, כוויות שמש הם תוצר לוואי מחשיפה מוגזמת לקרני האולטרא-סגול של השמש. הם יכולים גם להיות כתוצאה מחשיפה למיטות שיזוף. חשיפה חוזרת ונשנית לאור השמש או לאור אולטרא-סגול מלאכותי, לא רק שגורמים נזק לעור, אלא גם מגבירים את הסיכויים לפתח מחלות מסויימות, כלומר, סרטן העור.

הופעת הכוויות מהשמש יכולות להתרחש תוך שעות לאחר חשיפה מוגזמת לאור שמש טבעי, או לאור אולטרא-סגול מלאכותי. חלק מהסימפטומים הנפוצים ביותר כוללים כדלקמן:

  • כתמי עור גסים.
  • צבע עור וורוד או אדום.
  • רכות של העור.
  • גירודים.
  • נפיחות.
  • שלפוחיות עם נוזלים.
  • כאבי ראש.
  • חום
  • בחילות.

איזה חלקים בגוף יכולים להיות מושפעים בעקבות כוויות שמש?

בגלל כוויות שמש, כל חלקי הגוף חשופים לגירויים בעור. השפתיים, הקרקפת, תנוכי האזניים וחלקים רבים אחרים של הגוף מועדים לכך. עם זאת, יש גם חדשות טובות שכדאי לציין, הסימפטומים לכוויות השמש, יתחילו להופיע לאחר כמה ימים והעור יתחיל לרפא את עצמו באופן טבעי.

הסימן הגלוי ביותר לריפוי, הוא כשהעור מתחיל להתקלף, מה שעוזר להסיר עור מת ופגום. לאחר שהשכבות המתות של העור התקלפו, העור יכול להיראות וורוד או אדום בצורה בולטת. בכל מקרה, זה יכול לקחת כמה ימים, או שבועות כדי להחלים מכוויות השמש.

צמחים רעילים

אם אתם אוהבים לשהות בחוץ, חשוב לציין שחשיפה לצמחים, כלומר, לאוג ארסי, אלון וסומק רעילים, עלולה לגרום לגירויים בעור. מה שאומר שכל הגירסאות של אוג ארסי, מכילים אורושיול, חומר הגורם לגירוי ועלול לעורר כמה תגובות אלרגיות. התגובה האלרגית הנפוצה ביותר, עם זאת, היא במגע עם העור, מצב שגורם לאדמומיות בעור או לדלקת. חשיפה לאורושיול, עלולה גם לגרום לסימפטומים הבאים:

  • גירודים.
  • נפיחות.
  • שלפוחיות
  • בעיות נשימה.

התחלתה של פריחה בעקבות תגובה לאוג ארסי ותגובות אלרגיות אחרות, הנובעות מחשיפה לאורושיול, יכולה להתחיל לאחר כ-12 שעות, ולהשתנות בעוצמתן, תלוי במידה שבה נוצר המגע בין העור והצמח, או הגירוי. כמו כן, יש לציין שאין ליצור מגע ישיר עם אוג ארסי, אלון רעיל, או סומק רעיל, מאחר וזה עלול לגרום לתגובה אלרגית, ומשקעי האורושיול עלולים לבעור לבגדים, לחיות מחמד, לנעלים ולחפצים רבים אחרים, שמשמעותם, קיום מגע עקיף.

גורמים נוספים שעלולים לתרום לעור מודלק או אדום

לצד ההפרעות האוטואימוניות והגורמים הסביבתיים, עור מודלק או אדום, עלולים גם להיגרם כדלקמן:

הפרעות עצבים – למרות שהן אולי לא גורמות לאדמומיות בעור בפני עצמה, בעיות בריאות כמו שלבקת חוגרת, טרשת נפוצה וסוכרת גורמים לגירודים בעור.

מחלות נפש – לצד סימפטומים רבים אחרים נפוצים הקשורים לחרדות ודיכאון, הם ידועים גם כגורמי טריגר לגירודים בעור.

גירויים מבית – למרות שלא מקדישים לכך הרבה מחשבה, רבים מהפריטים בבתים, עלולים לגרום לעור אדום או מגורה. הללו כוללים סבונים, חומרי ניקוי ואפילו מזונות מסויימים. בצורה דומה, מיקרואורגניזמים ופרזיטים, עלולים גם לעורר תגובות כאלה.

הריון – רובנו מסכימים על כך שהבאת ילד לעולם, הוא אחד מהרגעים המרגשים ביותר בחיי הנשים. עם זאת, במהלך ההריון, נשים רבות עלולות להיתקל בסימפטומים לא נעימים, כולל גירודים בעור.

השורה התחתונה מבחינת ההתמודדות עם עור מגורה ואדום
קיימים דברים רבים שעלולים לתרום לעור אדום ומגורה. עם זאת, קיימים טיפולים רבים, שניתן לספקם עבור האנשים הנאבקים במצבי עור כאלה, וזקוקים להקלה. התרופות הללו כוללים תרופות אנטי-היסטמינים ללא מרשם ותרופות במרשם.

לאלו הנאבקים בהפרעות אוטואימוניות, תרופות ספציפיות יכולות להרגיע עור מגורה הנגרם מההפרעה. ודבר אחרון, כדאי מאוד להימנע מאלרגנים שעלולים לעורר דלקת בעור, ומומלץ למרוח קרם הגנה כשעוסקים בפעילויות מחוץ לבית.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו