תסמינים למחסור בויטמין 6B: האם אתם בסיכון ?

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

ויטמין 6B ממלא תפקיד חיוני במיוחד בייצור תאי החיסון, ההמוגלובין ובסינתזה של ההורמונים המסדירים את מצב הרוח. מחסור בויטמין זה הוא דבר נדיר, אך עם זאת, ילדים, מבוגרים מעל לגיל 65 ונשים בגיל הפוריות, נוטים להיות בסיכון. התסמינים כוללים מערכת חיסונית חלשה, אנמיה, דרמטיטיס, זיהום בלשון, דיכאון ובלבול.

מה צריך לדעת על מחסור בויטמין 6B:

  • תפקודי ויטמין 6B.
  • מה קורה בזמן חוסר בויטמין 6B.
  • תסמינים לחוסר בויטמין D.
  • מאיזה מקורות מזון מקבלים ויטמין 6B.

הויטמינים הם תרכובות אורגניות החיוניות לגדילה, למערכת החיסונית ולתפקוד נורמלי של התאים. קיימים 13 ויטמינים חיוניים המפעילים את גופנו, כדי שיתפקד בצורתו האופטימלית. מתוך אותם 13 ויטמינים, ויטמין כגון A ו-C, בדרך כלל אוהבים אור. עם זאת, קיימים ויטמינים אחרים שהם פשוט חיוניים רק למען הבריאות הטובה. ויטמין 6B הוא דוגמא מצויינת לכך.

תפקודי ויטמין 6B

כאחד ממתוך שמונה תרכובות, הויטמינים מקבוצת ה- B, ויטמין 6B מסיס במים וקיים באופן טבעי במוצרי מזון רבים. הויטמין ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד של מעל ל-100 אנזימים המזרזים תגובות כימיות בגופנו.

ויטמין 6B מעורב במטבוליזם של חלבונים, שומנים ופחמימות, ובכך הוא משחרר את האנרגיה מהמזון שאנו צורכים.

ויטמין 6B מעורר סינתזה של כמה מעבירים עצביים. אלו הם כימיקלים המעבירים אותות בין תאי העצבים. הסרוטונין (המשפיע על מצב הרוח שלנו) והדופמין (ששולט על כמה תפקודי גוף חשובים) הם שני מעבירים עצביים עיקריים שעוברים סינתוז בסיוע ויטמין 6B.

ביחד עם ויטמין 9B ו-12B, ויטמין 6B מווסת את רמות הדם של חומצת האמינו הומוציסטאין, כשרמות גבוהות מההומוציסטאין קשורות למחלות לב, למרות שהקשר המדוייק עדיין לא ברור דיו.

ויטמין 6B עוזר לגוף לספוג את ויטמין 12B.

ויטמין 6B מעורב בייצור תאים עבור המערכת החיסונית. הוא מקדם את ייצור הלימפוציטים והאינטרלוקין 2. הלימפוציטים הם תאי הדם הלבנים המחליטים איך הגוף יגיב לזיהומים מיקרו-אורגניזמים ופולשים זרים אחרים, בעוד שהאינטרלוקין 2 הוא החלבון המנהל את פעילויות תאי הדם הלבנים.
ויטמין 6B מעורב גם בייצור ההמוגלובין, שנמצא בתאי הדם האדומים וההמוגלובין מגיב ליכולתם להעביר את החמצן בגוף.

מה קורה כשקיים מחסור בויטמין 6B:

סרטן

רמות נמוכות של ויטמין 6B בגוף, עשויות להיות קשורות להתחלה והתקדמות של גידולים, מה שמגביר את הסיכון לסרטן. מחקרים תצפיות שונות גילו סיכון גבוה יותר לסרטן המעי הגס, הוושט והקיבה, עקב צריכת ויטמין B6 נמוכה.

הידרדרות קוגניטיבית

מחסור בויטמין 6B נקשר לירידה קוגניטיבית ולמחלת האלצהיימר אצל קשישים. עם זאת, מחקרים נוספים נדרשים כדי לאשר את הקשר.

המערכת החיסונית בגוף

נמצא שחוסר בוויטמין B6 פוגע בצמיחת תאי הדם הלבנים, במיוחד אצל אנשים מבוגרים. במחקר שנערך, אנשים קשישים בריאים התגלו במצב של דלדול והידלדלות בויטמין 6B. בתקופת ההידלדלות נרשמה ירידה משמעותית במספר הכולל של הלימפוציטים ובייצור האינטרלוקין 2.

תסמינים למחסור בויטמין 6B:

חלק מהתסמינים למחסור קיצוני בויטמין 6B, הינם כדלקמן:

  • אנמיה.
  • חרדות.
  • דיכאון
  • עצבנות.
  • בלבול.
  • עייפות.
  • חולשת שרירים.
  • דרמטיטיס.
  • כיבים בפה.
  • זיהומים בלשון.
  • פרכוסים אצל תינוקות.
  • אובדן זיכרון לטווח קצר.
  • החמרה בסימפטומים של PMS.

האם אתם בסיכון?

מחסור בויטמין 6B בפני עצמו הוא דבר נדיר, וזה בדרך כלל קורה יחד עם הופעת מחסור בקומפלקס של ויטמיני B האחרים, כגון חומצה פולית ו-12B.

מוצרי מזון נפוצים כגון: דגנים, עוף, בשר, דגים, ותפוחי אדמה, הם מקורות עשירים לויטמין 6B, כך שאם אתם צורכים תזונה מאוזנת היטב, אינכם באמת צריכים לדאוג לגבי המחסור בויטמין.

חשוב לציין שילדים, מבוגרים מעל לגיל 65 ונשים בגיל הפוריות, נמצאים בסיכון גובר למחסור ב-6B.

תינוקות שיונקים בלבד (עד לגיל חצי שנה), פגיעים גם לחוסר בויטמין 6B, ובמיוחד לאחר 4 חודשים. הדרישה לויטמין 6B אצל תינוקות, תתקיים רק אם האם ניזונה בצורה מספקת במהלך אותה תקופה של חצי שנה.

אנשים הסובלים ממחלת כליות, אלכוהוליזם והפרעות אוטואימוניות, מועדים יותר למחסור ב-6B. דוגמאות להפרעות אוטואימוניות, כוללות דלקת מפרקים שגרונית, מחלות מעי דלקתיות, צליאק, מחלת קרוהן, דלקת כיבית במעי הגס ובעיות ספיגה אחרות.
תרופות מסויימות מונעות מטבוליזם של 6B, ומטילות סיכון למחסור בויטמין. במקרה כזה, תוספי מזון עשויים להידרש. מחקרים מצביעים על כך שהאסטרוגן שמצוי באמצעי מניעה דרך הפה מפריע לחילוף החומרים של ויטמין 6B. תרופות מסויימות המטפלות בשחפת, פרקינסון, אסטמה ומחלות נשימה אחרת, עלולות להגיב לפירידוקסין (צורה פעילה של 6B), ולגרום לו להיות לא זמין. שימוש לטווח ארוך בתרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, עלול גם להיות בעל אותה השפעה. מצד שני, מינונים גבוהים של ויטמין 6B, עלולים להפחית את יעילותן של תרופות מסויימות נוגדות פרכוסים.

יש לדון על המשך נטילת התרופות עם הרופא, לפני שנוטלים תוספים כלשהם.

איך לקבל ויטמין 6B ממקורות מזון

למרבה המזל, מוצרי מזון טבעיים רבים מכילים 6B. לכן, צריכתה של תזונה מאוזנת, אמורה לטפל בדרישות הגוף לויטמין. חשוב לזכור שמזון מעובד, קפוא או ארוז, לא מכיל את אותה תכולת ויטמין 6B כמו מוצרי מזון טריים. אולם, אם אתם מחליטים לשפר את צריכת ה-6B שלכם ממקורות מזון, להלן חדשות טובות: אינכם יכולים להגיע למינון יתר ! זאת מאחר והויטמין מסיס במים, והגוף יכול להיפטר מהעודף באמצעות השתן.

המקורות הטובים ביותר לאספקת ויטמין 6B

חלק מהמקורות הטובים ביותר לויטמין 6B, כוללים כדלקמן:

 

  • ירקות עם עמילן כגון דלעת ותפוחי אדמה.
  • פירות שאינם פירות הדר, כגון בננה ואבוקדו.
  • פירות יבשים כגון : תמרים, צימוקים, אגוזי מלך ואגוזי לוז.
  • ירקות כגון: נבטי בריסל, תרד מבושל וכרוב.

מקורות מזון עשירים נוספים, הם חמאת בוטנים, סובין חיטה, דגני בוקר מועשרים, פולי סויה ושמרים .

לתשומת ליבם של צמחונים:

אנשים שצורכים תזונה צמחונית מאד מוקפדת, עשויים שלא להפיק הרבה ויטמין 6B מאותם מקורות צמחוניים, כמו גם כאלה שאינם צמחיים, זאת מאחר ומוצרי מזון צמחיים רבים מכילים בדרך כלל גלוקוזיד פירידוקסין, שזוהי צורה ייחודית של ויטמין 6B, שזמינה רק בכ-50 אחוזים לגוף, לעומת 6B שמקורו מגיע ממוצרי מזון ותוספי מזון אחרים. מומחים טוענים אפילו שצמחונים עשויים להזדקק לבחור בתוספים, או לצרוך מזונות המועשרים בויטמין 6B.

מה היא הכמות המספקת?

מנת התזונה המומלצת (RDA) לויטמין 6B היא פחות מ-2 מ"ג ליום, אולם הכמות המדוייקת משתנה מבחינת המגדר והגיל. נשים בהריון או מניקות וקשישים, עלולים להידרש לכמויות גבוהות יותר. סקר לאומי שנערך על בריאות ותזונה (2003-2004), אצל מעל ל-6,000 משתתפים ומעל לגיל 1, הצביע על כך שאותם ערכי RDA עשויים שלא להיות מספיקים בקרב קבוצות מסויימות, כגון מעשנים, שחורים ונשים שמשתמשות או השתמשו באמצעי מניעה דרך הפה. כמות שהיא בין 3 ל-4.9 מ"ג ליום, מתאימה לצריכתה של אותן קבוצות. עם זאת, ביצועם של מחקרים נוספים יוכלו לוודא זאת. עד אז, הרופא הוא השופט הטוב ביותר לגבי אם צריך לצרוך תוספים ואם כן, באיזה מינון.

הרעלה כתוצאה מצריכת ויטמין 6B

הרעלת 6B היא מצב נדיר שעלול לקרות כשנוטלים יותר מדי תוספי מזון, ובמשך זמן ארוך. הרעילות של ויטמין 6B עלולה לגרום לנוירופתיה היקפית, מצב המתאפיין באובדן התחושות בידיים וברגלים. במקרים חמורים מאד, זה עלול להשפיע גם על ההליכה. מצב כזה הוא הפיך, ברגע שמשפרים ומתקנים את צריכת הויטמין. כדי למנוע מלהגיע למצב כזה, המועצה למזון ותזונה של המכון לרפואה, קבעה ש-100 מ"ג ליום של פירידוקסין היא רמת הצריכה העליונה עבור אנשים מבוגרים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו