בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההסבר המדעי על 6 היתרונות שיש לריצה קלה (ג'וגינג)

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

ריצה קלה למעשה, היא תרגיל די פשוט, שאינו דורש ציוד מיוחד, לא צריך ללכת למכון כושר כדי לרוץ ואפשר לשרוף בסביבות 398 קלוריות בשעה !

אולם, לא כל אחד אוהד ריצות. חלק מהאנשים חושבים שזה ספורט משעמם ומייגע, ובמיוחד אם אין מספיק מרחב כדי לרוץ סביבו. אולם, לריצה יש הרבה מאד יתרונות בריאותיים ששווים זאת.

כשרמות ההשמנה עולות בכל רחבי העולם, חשוב יותר מתמיד שתוסיפו צורה מסויימת של שיגרת פעילות גופנית ללוח הזמנים היומי שלכם. הריצה יכולה להיות הפעילות הגופנית המושלמת עבורכם, והצדדים החיוביים שלה, מהווים בהחלט אופציה נהדרת.

עדיין לא קניתם את רעיון הריצה? לאחר שתקראו, יתכן ותשתכנעו.

להלן ההסבר המדעי על ששת היתרונות שיש לריצה הקלה (ג'וגינג)

משפרת את בריאות המפרקים והעצמות

קיימת תפיסה מוטעית לגבי כך שהריצה באופן אוטומאטי מאד רעה לחלקו התחתון של הגוף, כשמפעילים לחץ לא הכרחי על המפרקים והעצמות, ושזה עלול להוביל להתפתחותה של דלקת פרקים. אולם, בפועל זה שגוי לחלוטין !

בית הספר הארווארד לרפואה, גילה שרוב הצורות של הפעילות הגופנית הסטנדרטית, כולל ההליכה, הריצה והג'וגינג, לא משפיעים בפועל בצורה שלילית על הסיכון להתפתחותה של דלקת פרקים. למעשה, לג'וגינג יש יותר יתרונות על המפרקים והעצמות, והוא יכול לחזק אותם, ולצמצם את הסיכון לדלקת פרקים !

מחקרים גילו שלג'וגינג יש השפעות חיוביות על צפיפות העצם. זאת מאחר וריצה על בסיס קבוע, מפעילה יותר לחץ על העצמות מהרגיל, ולכן רקמות העצמות מתחילות להכין עצמן לכך ולהסתגל לעומס הנוסף, בהגנת העצמות והרקמות מפני נזק , וזה מחזק אותן.
בנוסף, הריצה הקלה נמצאה גם ככזאת שמביאה לתוצאות חיוביות על המפרקים, וזאת מאחר והיא מחזקת את הסחוס ומסוגלת בפועל לחזק את הביו-כימיה והרכב הסחוס במפרק.

לפיכך, לא רק שריצה קלה מתונה, מביאה ליתרונות בריאות יותר למפרקים, אלא היא גם דרך טובה כדי למנוע את הופעת האוסטיאוארתריטיס, אצל אנשים הפגיעים למחלה.

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

  • עם זאת, הריצה הקלה היא אחת משלושת הפעילויות הגופניות הסטנדרטיות המפעילה לחץ על החלק התחתון של הגוף במידה הרבה ביותר: ההליכה, הג'וגינג והריצה.
  • ככזאת, אם אתם כבר סובלים מברכיים פגועות, או מדלקת פרקים, הלחץ הנוסף המופעל על פלג הגוף התחתון, יכול להתאים לכם.
  • דברו עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים לרוץ, אם אתם סובלים מכאב במפרקי הרגליים.
  • אתם צריכים גם לשוחח עם הרופא, אם רגליכם או הברכיים שלכם כואבים לאחר הריצה.

ירידה במשקל

אם אתם מנסים לרדת במשקל, הג'וגינג יכול להיות הפעילות הגופנית שעוזרת לשרוף את הקלוריות. כמובן שזה תלוי בעוצמה שאתם רצים, המהירות שלכם, המשקל הנוכחי שלכם, פני השטח ותדירות הריצה. אולם, אתם יכולים להוריד די הרבה במשקל, בכך שתוסיפו את הריצה למשטר שלכם, או להפוך אותה לפעילות הגופנית העיקרית שלכם.

מעל לכל, הג'וגינג הוא דרך מצויינת העוזרת להגברת המטבוליזם בצורה משמעותית. זאת מאחר והיעדר פעילות, עלול לגרום למטבוליזם להידרדר בהדרגה, ולגרום לשריפה הרבה יותר איטית של קלוריות. זאת יכולה גם להיות הסיבה לכך שאתם מוצאים עצמכם מעלים במשקל. החזרה להרגל של פעילות גופנית, יכול להוביל למטבוליזם קל יום ומהיר יותר.

אולם, כמה בדיוק הג'וגינג יכול שרוף קלוריות ?

  • ריצה במשך 9 דקות למייל, יכולה לשרוף בין 290 ל-365 קלוריות, בתוך 30 דקות.
  • קצת יותר לאט, במהירות של 5 מייל לשעה, ניתן לשרוף בין 240 ל-355 קלוריות בטווח זמן זה גם.
  • מכל וכל, הג'וגינג יספק תוצאות חיוביות ברמה גבוהה, כשמדובר בשריפת קלוריות כדי להוריד במשקל.

90% מהאנשים שמורידים במשקל בהצלחה, רואים בפעילות הגופנית את הסיבה העיקרית להצלחה זאת. אולם, צריך לבצע זאת בצורה נאותה, ואתם אמורים להתאמן בצורה מתונה, לא להגזים, וגם לא להתאמן מעט מדי.

אם אתם באמת מחפשים לשרוף את אותן קלוריות: יש לקיים ריצה בעליות בצורה מתונה יחסית ועד לקצב מהיר, עד מעל לשעה כמה פעמים בשבוע.

שיפור מערכת הלב וכלי הדם

מערכת הלב חיונית ביותר לבריאות. הריצה והריצה הקלה, יכולים לעזור ולבנות את החוזק בחדר השמאלי של הלב. כלאחר הכל, הלב הוא שריר, והג'וגינג יכול לגרום למשאבת הדם לפעול בצורה יעילה יותר.

כשקצב דופק הלב יורד במהלך הריצה כדי לשמור עליכם חזקים ומסוגלים להמשיך, ומבלי לסבול מדופק מהיר ומסוכן, גופכם סופג יותר חמצן מהרגיל. מה שגורם למחזור הדם להפוך ליותר יציב.

אם אכלתם פחמימות לאחרונה, הג'וגינג יעזור לכם לשרוף את עודפי האנרגיה, עוד לפני שהם נאגרים כשומן, תוך שזה מאפשר לגופכם להשתמש בצורה יעילה בקלוריות שצרכתם. אלו שרצים, או עושים ג'וגינג, נמצאו כהרבה יותר בריאים מבחינת מערכות הלב וכלי הדם, לעומת כאלה שאינם – שזה רק אחד מהיתרונות מני רבים של הג'וגינג.

הג'וגינג הוא פעילות אירובית, ולכן זה מוריד את הסיכון להתפתחות מחלת לב איסכמית בצורה משמעותית, ואפילו מביא להשפעות יותר חיוביות. הג'וגינג יכול גם לעזור ולהסדיר את לחץ הדם, מה שעוזר לשמור על בריאות הלב שלכם. מחקרים גילו שפעילות יומיומית, בין אם זה הליכה, או ג'וגינג, מורידים את לחץ הדם הסיסטולי, במידה משמעותית, ומורידים את לחץ הדם הגבוה, בכל הגילאים.

אנשים הסובלים מסוכרת או כבר סובלים מבעיה בלב, אמורים לשוחח עם הרופא לפני שהם מתחילים לרוץ. אותו הדבר גם לגבי כאלו הסובלים ממשקל יתר.

שיפור מערכת הנשימה

הריצה מפעילה הרבה לחץ על מערכת הנשימה. האם ידעתם שאתם מכניסים פי 10 יותר חמצן לגוף, אפילו בעת פעילות מאד קלה או עדינה, לעומת כשנמצאים במנוחה? לכן, זוהי הסיבה לכך שהג'וגינג עוזר למערכת הנשימה. הוא מחזק את הריאות, ובכך מאפשר פעולה יעילה יותר באמצעות קיבולת ריאות גדולה יותר. זה מאפשר לאוויר לעבור ולהשתנות בתוך הריאות, וכך מערכת הנשימה בכללותה, עובדת הרבה יותר מהר וגם בקלות יותר.

בנוסף, הג'וגינג מאפשר לגוף להשתמש בחמצן בצורה יותר יעילה, במהלך הזמן, והוא מאפשר לשרירים ולרקמות הגוף, להיות בעלי סיבולת גבוהה יותר, מה שגורם לחמצן להיות זמין וכך גם לספק הרבה יותר אנרגיה עבורם.

  • כמובן שיש לציין שפעולת מתיחה כזאת, מתרחשת במהלך הזמן, ולא מפעם אחת.
  • ג'וגינג על בסיס קבוע, יאפשר בהדרגה את כניסת האוויר לחלל הריאות, כך שתוכלו ליהנות מריצה ארוכה יותר ומבלי להרגיש עייפים.
  • תתחילו לשים לב שהסיבולת שלכם הולכת וגוברת ככל שאתם מתאמנים !
  • יש לזכור שאם אתם סובלים מאסטמה, אתם צריכים קודם להיפגש עם רופא ולדון איתו על כך, לפני שאתם מנסים לבצע ג'וגינג כפעילות פיסית.
  • למרות זאת, אצל האנשים הסובלים מאסטמה, שנמצאת תחת שליטה, כן אפשר ליהנות מג'וגינג.

חיזוק הבריאות הנפשית

הג'וגינג אינו טוב רק לבריאות הגופנית – אלא הוא מצויין לבריאות הנפשית, גם. הוא עוזר לשמור על מוח חדש ורענן, ומאפשר תפקוד קוגניטיבי טוב יותר. ככל שהגוף פעיל יותר, זה עוזר לחזק את היצירתיות, לשפר את הריכוז, את הביצועים בעבודה ואפילו את הזיכרון.

למה זה קורה? טוב, כשרצים, נשימתכם מקבלת יותר חמצן, שעובר יותר למוח ואספקת חמצן נוספת, עוזרת לתפקודו בצורה יותר יעילה. זה יכול לעזור להרגעת מתחים וחרדות, בגלל אותה עובדה, ומאפשר צורת חשיבה בהירה יותר והזדמנות טובה יותר לחשוב בצורה יצירתית וחדשנית.

מחקרים גילו גם שפעילות גופנית קבועה בדרך כלל, כולל ג'וגינג, יכולה להוריד את הדלקתיות במוח. זה עוזר לכלי דם חדשים לגדול בתוכו ובכך מתאפשר לתאי מוח חדשים להיווצר בצורה בריאה. זה מאפשר למוח להמשיך ולהתפתח ולהישאר בריא.

לבד מבריאות המוח הפיסית, הבריאות הפסיכולוגית גם היא משתפרת באמצעות הג'וגינג, שמעניק תחושה של אושר, בגלל התגברות ייצור האנדורפינים, שהם הורמונים חיוביים וחיוניים, המעניקים תחושה טובה שעוזרת לחשיבה חיובית. למרות שזה משפיע לטווח הקצר, ובפעילות פיסית קבועה, תוכלו ליהנות מיתרונותיה של בריאות נפשית לטווח הארוך.

לבסוף, הג'וגינג יכול להיות דבר מצויין עבור אנשים שנמצאים בגיל הזהב שלהם. היתרונות הנפשיים שהוא מעניק, יכולים להוריד את הסיכויים להתפתחותה של דמנציה והפרעות נפשיות ניווניות. זהו הרגל חיובי מצויין שאנשים מבוגרים יכולים לשלב בשיגרת יומם.

מגדיל את תוחלת החיים

הג'וגינג יכול לעזור לכם לחיות זמן ארוך יותר. פשוט רוצו במשך שעה בשבוע, ובכך תוכלו להגביר בצורה משמעותית את תוחלת החיים. אפילו ריצה קלה מתונה, במשך 6 שנים, לדברי ד"ר Peter Schnohr, מומחה ללב בעל אזרחות דנית, שמחקרו תומך ברעיון שאפילו פעילות גופנית בינונית ורגועה, יכולה להביא ליתרונות רבים.

זה נתמך גם על ידי העובדה, שהג'וגינג וסוגים אחרים של פעילות גופנית, יכולים לצמצם את הסיכויים לפיתוחן של מחלות מסויימות, העלולות פוטנציאלית לאיים על החיים. זה נובע בין השאר מאיך זה עוזר לבריאות. הג'וגינג יכול גם להקל על הרגלי השינה, ושינה טובה מביאה לירידה בסיכון להתפתחותן של מחלות מסוכנות.

  • אחד מהיתרונות המשכנעים ביותר מבחינת הג'וגינג, הוא עד כמה זה מוריד את הסיכון להתפתחות סרטן.
  • אחת מהסיבות העומדות מאורי התפתחותה של מחלת הסרטן, הוא הירידה בחוזק המערכת החיסונית, שבדרך כלל נגרם בגלל היסטוריה של מחלת הסרטן.
  • אפילו אם הסרטן קיים מבחינה גנטית, הג'וגינג והעיסוק בפעילות גופנית, יכולים לצמצם את הסיכון למחלה.

על פי מחקר שנערך לאחרונה, פעילות פיסית גבוהה, קשורה ישירות לירידה בסיכוי להתפתחות סרטן לחלוטין. זהו יתרון שיש לג'וגינג, שקשה להתעלם ממנו. כמובן שהחלק המעניין ביותר מבחינה מחקרית ומדעית, והקשור לג'וגינג ולאריכות חיים, שהג'וגינג, הוא דרך מצויינת להורדת כל גורמי התמותה. לפיכך, לא חשוב ממה אתם מנסים להימנע, הג'וגינג אמור לאפשר ולמנוע זאת.

מחשבות אחרונות על יתרונותיו של הג'וגינג, על פי המדע

הג'וגינג הוא הרגל מצויין, שצריך לשלבו בשיגרת החיים, ולא חשוב באיזה גיל אתם. גם מבוגרים וגם צעירים יכולים ליהנות מהיתרונות העצומים שבו, החל מלב חזק יותר ועד לחשיבה חיובית יותר, ומערכת חיסון טובה יותר.

כצורה קלה של פעילות גופנית, הג'וגינג הוא צורה מאד פשוטה של אימון. כמו כן, לא נדרש הרבה כדי לבצעו. פשוט התלבשו נכון וצאו לפארק, עלו על ההליכון, או רוצו מסביב למקום מגוריכם !

דברו עם רופא או כל איש מקצוע בריאות רפואי רלוונטי, לפני שאתם מתחילים במשטר הריצה החדש שלכם. זאת כדי להבטיח שאתם מתאמנים במידה הנכונה בהתאם למצבכם הבריאותי ורווחתכם.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות

7 יתרונות מפתיעים של נמנום במהלך היום

המזון מספר 1# בעולם למניעת התקף לב, שבץ, וכולסטרול

5 מרכיבים שיעזרו לכם לבנות מערכת חיסונית חזקה מתמיד

6 סיבות נפוצות שגורמות להתכווצות שרירים

באותו נושא