יעילות הבננות בטיפול בשלשול

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

בננות גולמיות, או ירוקות, מכילות פקטין, שאלו הם סיבים הסופגים את עודפי המים מהמעיים וממצקות את הצואה, כמו כן, הבננה מכילה אולי-גופרוקטנים המזינים את חיידקי המעיים הטובים ומסייעים בספיגת החומרים המזינים. הבננות משקמות את רמות האשלגן, עוזרות לגוף לספוג חומרים מזינים כגון סידן, ושומרות על האנרגיה ומסת הגוף שאבדה, בעקבות שלשולים, כש-100 גרם של פרי, משחרר 116 Kcal.

בננות לטיפול בשלשולים

  • סופגות מים ומגנות על הריפודים בקיבה.
  • מחדשות את רמות האשלגן.
  • מגדילות את החיידקים הטובים.
  • עוזרות בספיגת החומרים המזינים.
  • שומרות על האנרגיה ומשקל הגוף.

אם אתם מכירים את דיאטת BRAT לטיפול בשלשול, אל תזלזלו בה. מחקרים גילו שהבננות אפילו טובות יותר מהרפואה הקונבנציונאלית כשמדובר בסיוע להחלמה משלשול.

שלשול עלול להיות מצב רציני

שלשול הוא מה שאנו קוראים לו, דלקת במערכת העיכול, ושבדרך כלל נגרמת על ידי חיידקים, וירוסים, או אורגניזמים טפילים אחרים, בגלל אי סבילות ללקטוז, תסמונת המעי הרגיז, או מחלת קרוהן, מה שמתאפיין במעבר תכוף של צואה מימית, ועלול לגרום להתייבשות ותשישות.

יותר מפעמיים הליכה לשירותים בגלל צואה מימית, פירושה שאתם סובלים משלשול. שלשול עלול להיות מצב המאיים על החיים, ובמיוחד אצל ילדים וקשישים, או אם סובלים מתת תזונה, או ממערכת חיסונית חלשה.

ה-WHO גילה שכמעט 1.7 מיליארדים מקרים של שלשול, מדווחים מדי שנה, ויוניצ"ף מדווח על כך שהשלשול הוא גורם מוביל במותם של ילדים ברחבי העולם, כשמדובר ב-9% מקרי מוות בקרב ילדים מתחת לגיל 5, בשנת 2015. כדי לקבל תמונה ברורה יותר, זה אומר שמדי יום, כ-1,400 ילדים ברחבי העולם מתים בגלל שלשול.

אנשים מבוגרים בארה"ב, סובלים מאפיזודה אחת של שלשול חריף לפחות פעם בשנה, וילדים סובלים מזה כמה פעמים בממוצע בשנה.

איך הבננות עוזרות?

לבננות יש ערכים רפואיים רבים. הפרי מוכר בעולם כמקור אנרגיה מהיר, תוך שיש בו שילוב נדיר של חלבונים, ויטמינים ומינראלים. בגלל היחס האידיאלי הקיים בבננות של אשלגן וסידן (יותר אשלגן מסידן), ובהיעדר שומנים וכולסטרול, הבננה היא פרי טוב, כדי לשמור על לחץ דם נמוך ובריאות הלב.

אם נאבקים בעצירות, או שלשול, הבננות יכולות לעזור. בעוד שבננות בשלות הן פתרון לעצירות, בננה בוסר, עוזרת בהתמודדות בשלשול.
מחקרים גילו שתינוקת הסובלים משלשול, ומתחילים לקבל בננה גולמית מבושלת, מתחילים להראות שיפור כ-24 שעות לאחר התחלת הטיפול. עד היום החמישי, כמעט כל התינוקות שקיבלו בננות גולמיות, החלימו לחלוטין, בעוד שאלו שנמצאו בקבוצת הבקרה, ושלא הוזנו בבננות, המשיכו לסבול משלשול במשך 10 ימים.

פקטין סופג מים, ומגן על ריפודי הקיבה

מדי יום, כמויות גדולות של מים מופרשות לחלל המעי הדק, הנספגות לאחר מכן בגוף, עוד לפני שהגיעו למעי הגס. אולם, בזמן שלשול, המים מופרשים הרבה יותר מהר מהיספגות המים. כתוצאה מכך, הצואה הופכת למימית. ספיגת המים העודפים בגוף, הופכת להיות הדבר המכריע בהקלה על השלשול.

בננות ירוקות או בוסר, מכילות סיבי עמילן טבעיים הנקראים פקטין, שאינם נעכלים במעי הדק, והם עוברים למעי הגס, שם הם עוברים תסיסה על ידי חיידקים בשרשרת קצרה של חומצות שומן. אותה שרשרת קצרה של חומצות שומן, מעוררות את ספיגת המלח והמים במעי הגס, וממצקת את הצואה.

הפקטין מעורר גם את ייצור הרירית במעי הגס ובמעי הדק, מה שמהווה כחיץ בין ריפודי הקיבה ובין חומרי הקיבה החומציים, שעלולים לגרום למטרד בקיבה. מחקר שנערך על 31 חולים קריטיים, חולים המוזנים באמצעות צינור, ושקיבלו הן פתיתי בננה, או טיפול רפואי, בגלל מצבם, גילה ש-57% מהנבדקים, בקבוצה שקיבלה פתיתי בננה, החלימו מהשלשול ביום האחרון של המחקר, לעומת 24% בלבד מהנבדקים שטופלו רפואית.

מאחר והסיב הזה משתנה כשהוא מתמוסס עם סוכר כשהפרי בשל, בננה בשלה אולי לא תהיה יעילה בהקלה על שלשול.

חידוש מלאי רמות האשלגן

השלשול גורם לאובדן רב של מים ואלקטרוליטים בגוף בעקבות שלשול. אם האלקטרוליטים והנוזלים אינם מתחדשים, זה עלול לגרום להתייבשות חמורה. מאזן האלקטרוליטים בגוף, נשמר על ידי אשלגן, מה שמאפשר לשרירים להתכווץ, ולמערכת העצבים להעביר את הדחפים. על פי הנתונים שסופקו על ידי 'הפרוייקט הבינלאומי ללא כוונות רווח לשיקום לאחר התייבשות', הגירעון הכולל באשלגן אצל ילדים הסובלים מהתייבשות חמורה בגלל שלשול, נמצא בטווח של כ-10.000 אלפית המול.

בהתחשב בכך שבננה גולמית בגודל בינוני, מכילה כ-422 מ"ג של אשלגן, וזאת על פי דו"ח ה'מחלקה החקלאית בארה"ב' שאומר שצריכת הפרי יכולה לסייע בחידוש מלאי רמות האשלגן ולשקם את מאזן האלקטרוליטים בגוף.

הפרוקטוז מגדיל את כמות החיידקים הטובה

הבננות עשירות בסיבים כגון: תאית, מיצלולוז ואלפא-גלוקנים, שעוזרים לווסת את פעילות המעיים. אולם, מרכיב חשוב בפרי, הוא התרכובת הפרו-ביוטית, הנקראת: fructooligosaccharide (FOS), או אוליגו-פרוקטאן, שזוהי שרשרת פולימרית קצרה של פרוקטוז, המזינה את הפרו-ביוטיקה או את החיידקים הטובים במעי הגס, ומגדילה את מספרם, לעומת החיידקים הרעים, הגורמים לשלשול.

החיידקים הטובים הללו מייצרים אנזימים לעיכול הוויטמינים שעוזרים לספוג את החומרים המזינים מהמזון ומגנים עלינו מפני מיקרואורגניזמים זרים, ולא ידידותיים.

זה המקום שבו הטיפול באמצעות צריכת בננות, עדיף על פני אנטיביוטיקה, שתמיד קשורה לסיכון שעלול להיגרם נזק לחיידקים הטובים במעי הגס.

הבננה עוזרת בספיגת החומרים המזינים

השלשול גורם גם להפסקת ספיגת החומרים המזינים, אולם, את זה ניתן לתקן על ידי צריכת בננות, מה שעוזר לספיגת החומרים המזינים. במחקר שפורסם בכתב העת 'מחלות עיכול ומדע', 57 תינוקות בנים מתחת לגיל שנה, הסובלים משלשול קבוע, קיבלו טיפול שבועי של תזונה המבוססת על אורז, המכיל בננה ירוקה, פקטין של תפוח, או רק אורז.

הבננה הירוקה ופקטין התפוח ביחד, הציגו ירידה של 50% במשקל הצואה, מה שמצביע על כך שהתינוקות ספגו בצורה משמעותית כמויות גדולות יותר של חומרים מזינים. מחקר נוסף שנערך, גילה גם שבננות מגדילות את יכולת הגוף לספוג סידן לחיזוק העצמות ותפקודי גוף נוספים.

בננות משקמות את האנרגיה ואת משקל התינוק

שלשול הוא דבר מתיש וכשסובלים ממנו, מאבדים לא רק הרבה מים, אלא גם את האנרגיה ומשקל הגוף. הבננה היא אחד ממוצרי המזון היעילים ביותר להשבת האנרגיה, וזאת על פי מחקרים שנערכו. 100 גרם בלבד של בננה בשלה, מבטיחה אנרגיה בסביבות 116 kcal.

מחקר שפורסם בכתב העת 'הקולג' האמריקאי לתזונה', גילה שתזונה המבוססת על לֶחֶך ירוק – שניתנה לילדים הסובלים משלשול קבוע, הובילה לירידה משמעותית בשלשול ולהגדלת משקל הגוף.

מחקר נוסף שנערך ב'מחלקה הרפואית לילדים' באוניברסיטת מרילנד, הציג ממצאים דומים ומתוך כך הוסק שניהול תזונה המבוססת על בננה, עוזרת לשמור על משקל הגוף אצל ילדים, הסובלים משלשול קבוע, ומטפלת במצב בצורה טובה יותר.

הבננות יכולות להושיע במהלך התקפי שלשול מכאיבים ומתישים. אולם, כדי למנוע שלשול, יש לאכול בצורה נקייה, להמשיך ולשתות מים ולשמור על רמה טובה של היגיינה.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו