מה הם הגורמים לגיבנת (קיפוזיס)

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

גיבנת, או עקמומיות מוגזמת של עמוד השדרה, היא עיוות נפוץ שמופיע בעמוד השדרה. במקרים מסויימים זה עשוי להיות מום מולד, אך לרוב, הגיבנת נוצרת כתוצאה מטראומה שעברה על עמוד השדרה, זיהום כלשהוא, או גידול בעמוד השדרה. אצל ילדים זה עלול לנבוע כתוצאה מהיציבה, ובגיל מבוגר יותר, זה עלול לנבוע כתוצאה מחולשת שרירים, או בגלל ניוון העצמות.

הגורמים לגיבנת:

  • יציבה לא טובה.
  • מחלת שוורמן.
  • מום מולד.
  • גיבנת כתוצאה מההתקדמות בגיל.
  • גיבנת כתוצאה ממחלות/פציעות.

מצב רפואי זה, נקרא בדרך כלל גבנון או גיבנת. הקיפוזיס, שהוא המונח הרפואי להופעתו של מצב חריג בחלק הגב העליון או באיזור בית החזה שבעמוד השדרה, הינו מצב נפוץ וחריג של עמוד השדרה.

עמוד השדרה באזור בית החזה מורכב מ-12 חוליות אמצעיות, והעקומה הטבעית שלו היא בין 20-40 מעלות, המשתנה מאדם לאדם. כל מצב שעולה על המספרים הללו, מסווג בדרך כלל כקיפוזיס, כשהגב בחלקו העליון נראה מעוגל יותר מהרגיל.

בעוד שאצל מתבגרים וצעירים הקיפוזיס מיוחס בעיקר ליציבה, אצל מבוגרים, קיימות סיבות אחרות שונות. להלן יותר פרטים על הגורמים:

יציבה לא טובה

נפוץ מאד לראות מתבגרים, ובמיוחד נערות מתבגרות, משתופפים בזמן ישיבה או עמידה, מה שבדרך כלל מכונה קיפוזיס של יציבה, מאחר וזוהי בעייה של יציבה לקויה, ואין לה כל קשר למום בעמוד השדרה. מסיבה זו, ניתן לתקן זאת בקלות, בכך שמקדישים תשומת לב ליציבה. מה שצריך לעשות הוא פשוט "לעמוד זקוף". קיפוזיס של יציבה, כואב לעתים רחוקות ואינו גורם לבעיות נוספות.

מחלת שוורמן

מחלת שוורמן או קיפוזיס שוורמן, הוא סוג אחר של גיבנת, שאפשר לראות בקרב ילדים. שלא כמו בקיפוזיס יציבה, סוג זה הוא רציני יותר, ונחשב להפרעה התפתחותית, שממשיכים לסבול ממנה גם בבגרות. כמו כן, המחלה ידועה גם כקיפוזיס נעורים, שזוהי מחלה דיסקוגנית שנגרמת לבני נוער, או אפיפיזיטיס. במצב זה, עקומת החזה בדרך כלל נעה בין 45-75 מעלות. יתר על כן, בחוליות מופיעה דחיסה של יותר מ-5 מעלות, ובמינימום ב-3 חוליות, והחוליות הללו מקבלות צורה של משולש.

סימני ההפרעה מתרחשים גם בצמתי שמורל (Schorl) , שאלו הן פריצות קטנות של דיסקים בין החוליות (הריפוד הקיים בין כל חוליה) ובקצותיהן. שוורמן הוא רדיולוג דני שזיהה ראשון את הבעייה, והאמין שההפרעה נובעת ממוות של הסחוס בטבעת העצם, בעקבות היעדר באספקת הדם. הסיבה המדויקת אינה ברורה, אך מומחים הגיעו למסקנה שסוג מסויים של פגיעה באזור צמיחת החוליות, מתחיל את התהליך, והצמיחה החריגה לאחר מכן, גורמת לגיבנת מוגזמת.

הפרעה מולדת

קיפוזיס עלול גם להיות מצב מולד, כלומר, אפשר להיוולד עם עיוות שדרתי כזה. העיוות הוא חמור וקטסטרופלי, ולא ידוע על טיפול לקיפוזיס מולד.

קיפוזיס מולד אינו גנטי. אך מאמינים שהוא מתרחש בין 6-8 שבועות לחיי העובר. בגלל טעות גנטית מסויימת שחלה בשלב הזה, החלק הקדמי של אחד או יותר מחוליות הגוף והדיסקים, לא מצליח להיווצר או להתפצל, מה שגורם לעמוד השדרה לפתח זווית חדה קדימה, שהולכת וגדלה.

היפר-קיפוזיס הקשור לגיל

קיפוזיס נראה בדרך כלל בגילאים מבוגרים, והוא נקרא גם גבנון Dowager, או עיוות גבנוני. ההיפר-קיפוזיס גורם לקשיים בתנועתיות ומגביר את הסיכון לנפילות ושברים. למרות שהגורם המדוייק אינו ידוע, ההיפר-קיפוזיס עלול לנבוע הן מחולשת שרירים, או ממחלת דיסק ניוונית, מה שגורם לשברים בחוליות ולהחמרת ההיפר-קיפוזיס, או להיווצרותם תחילה של שברים בחוליות שמאיצים את התפתחותם.

קיפוזיס בעקבות מחלות/פציעות

קיפוזיס עלול להיגרם כתוצאה מפציעה או מחלה בעמוד השדרה. להלן כמה דוגמאות:

כתוצאה משיתוק: קיפוזיס עלול להיגרם כתוצאה משנית של שיתוק. שיתוק כזה עלול לנבוע ממחלות, כגון פוליו, ניוון שרירי עמוד השדרה, שיתוק מוחין וכו'. קיפוזיס אינו מתרחש מיד באותם מקרים, אלא מופיע באופן הדרגתי.

הפרעה פוסט טראומטית: כל טראומה שעמוד השדרה עובר, כגון פציעה, עלולה לגרום לקיפוזיס. קיפוזיס לאחר טראומה, עלול להופיע בכל מקום, החל מאמצע הגב ועד לגב התחתון. לסוג קיפוזיס כזה נלווה בדרך כלל כאב חמור באזור.

קיפוזיס ניווני: קיפוזיס באזור המותניים של עמוד השדרה, הוא קיפוזיס ניווני מותני, המאופיין בגבנון לא תקין באזור, וזאת בעקבות שינויים ניווניים שחלים בעמוד השדרה ובמבנים התומכים. במקרה כזה, גו הגוף מתכופף בזמן ההליכה כשלכך מתלווים כאבים ותחושה של קהות באזור המותניים. החולים מגלים גם שהם לא מסוגלים להרים את גוום כתוצאה מהמצב. מצב דחיסת החוליות וההיצרות הרבה שחלה בדיסק, נצפים בדרך כלל בקיפוזיס ניווני. השרירים שתפקידם ליישר או למתוח את אזור המותנים, עלולים גם להיכנס למצב ניווני.

זיהום בעמוד השדרה: כל סוג של זיהום חמור בעמוד השדרה, כגון שחפת, עלול לגרום לגבנוניות בעמוד השדרה. זיהום כזה הוא דבר נדיר ובדרך כלל כרוך במרחב הדיסק בין החוליות, בעצמות החוליות, בתעלת עמוד השדרה, או ברקמות רכות סמוכות. זיהומים כאלה הם בעיקר זיהומים חיידקיים מטבעם, והם מגיעים לעמוד השדרה דרך זרימת הדם.

גידול/סרטן בעמוד השדרה: עיוותים בעמוד השדרה כגון עקמת או קיפוזיס, הם אחד מהתסמינים לגידול באזור. גידול כזה יכול להיות שפיר, אך גם עלול להיות ממאיר, ובמקרה כזה, זה מתפתח לסרטן בעמוד השדרה.

דלקת פרקים: זוהי דלקת ניוונית של המפרקים. בעמוד השדרה, זה עלול להשפיע על המפרקים, על הדיסקים בין החוליות ועל הרצועות התומכות של עמוד השדרה. במקרים חמורים, העמידה בצורה ישרה נעשית קשה, בגלל הכאב החמור הנלווה לה באזור. המצבים הללו עלולים לגרום לשינויים במבנה ובצורה של עמוד השדרה. הקיפוזיס עלול להופיע בשלבים מתקדמים של OA בעמוד השדרה.

הקיפוזיס עלול להשפיע על כל היבט של החיים. זה לא רק עיוות נוסף, אלא זה עלול גם להיות מלווה בכאבים ואי נוחות. בעוד שצורות גבנון מסוימות לא ניתנות לטיפול, יש מצבים שבהתערבות רפואית בזמן, אפשר לטפל בהם. אם אתם חושדים שחלים שינויים במבנה עמוד השדרה שלכם, אין לחכות, ויש להתייעץ מיד עם מומחה רפואי.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.