איך הרגשת השחיקה פוגעת בכם בלי שתדעו

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

מרגישים שחיקה בחייכם? כך תוכלו לדעת זאת

אין ספק שבשלב כלשהו בחיים גיליתם שהרבה זמן לא לקחתם פסק זמן, אך להיות אדם מבוגר בעולם כיום, אומר שתחושת השחיקה היא בלתי נמנעת. זה נכון במיוחד בקרב אנשים שמרגישים שהם "יכולים לעשות הכל".

מוערך שכ-57% מהמועסקים בענף הטכנולוגיה סובלים משחיקה בעבודה וכמה אלפי נשים סובלות משחיקה בעבודה אפילו עוד לפני גיל 30 !

מה היא שחיקה?

כשמרגישים שלא מצליחים לתפקד באופן רגיל מבחינה פיזית ונפשית סביר להניח שזוהי שחיקה. זה לא קורה פתאום אלא מחלחל באיטיות, ומצטבר בהדרגה כשמנסים להגיע להישגים ומנסים להשיג סמכות על תחומי אחריות רבים ובלי הפסקה, מה שממשיך לגרום ליותר מתח.

זהו מצב מתמיד של מתח כרוני, והתחושות הנלוות הן ציניות לגבי העתיד, הימצאות בלחץ ותחושה של הצפה כל הזמן.

להלן כמה סוגי שחיקה:

1. שחיקה בגלל עומס יתר

 

השם כבר מדבר בעד עצמו, ותחושת השחיקה בגלל עומס יתר היא כשקיימת אחריות רבה מדי שהולכת ומצטברת ומנסים להתגבר עליה, אך זה פוגע בבריאות. עובדים קשה יותר ותוך מאמץ רב בלי לקבוע מסלול מתאים. את זה אפשר לראות בעיקר בתנאי עבודה מלחיצים. האנשים מתפשרים גם על החיים האישיים שלהם ותוך מרדף להשגת ביצועים טובים יותר כל הזמן.

2. התעלמות מהשחיקה

 

סוג כזה של שחיקה נובע בגלל היעדר הקדשת תשומת לב הנובעת מחוויות העבר או בגלל תחושת חוסר האונים בעבודה. ניתוק התנהגותי כזה מאומץ כאסטרטגיה להתמודדות מול עבודה בלחץ.

3 שחיקה בגלל אובדן האתגר

 

סוג כזה של שחיקה נובע כשהתחושה היא של היתקעות בעבודות מונוטוניות הגורמות לאי שביעות רצון. אנשים כאלה מרגישים אדישים ועם רמות מאד נמוכות של מסירות לעבוד מאחר והם לא מרגישים שום אתגר אינטלקטואלי יותר.

4 שחיקה בזמן הלימודים

 

למרות שהשחיקה שכיחה יותר בקרב אנשי מקצוע, גם סטודנטים חווים אותה היטב. זה קורה כשצריך ללמוד הרבה חומר וזה משולב עם היעדר שינה והרגלי אכילה גרועים. בהדרגה מתחילים להרגיש שאי אפשר לקלוט יותר מידע וכתוצאה מכך חלה ירידה בביצועים האקדמיים.

סימני אזהרה

 

1. תחושת עייפות מתמדת

אחד מהסימנים העיקריים של השחיקה היא עייפת מתמדת. זה אינו מוגבל רק לתשישות גופנית, אלא העייפות באה גם לידי ביטוי מבחינה רגשית ונפשית. התחושה היא כאילו והאנרגיה מוצתה לחלוטין.

2. תחושת בלבול

 

אם מנסים לקרוא משהו אך לא מצליחים להתרכז, תחושת ערפול קוגניטיבי כזאת היא סימן נפוץ לשחיקה. קבלת החלטות, חשיבה, תגובות – כל התפקודים הקוגניטיביים נפגעים. כמו כן, שוכחים דברים בקלות ויש קושי להיזכר בדברים שונים.

3. הזנחה עצמית

 

כל אחד צריך קצת זמן לעצמו, אך אם נמצאים כל הזמן תחת לחץ, אין לכם זמן לטפל בעצמכם. לא ישנים מספיק, הרגלי האכילה מידרדרים ולא נחים מספיק.

4. הזנחת החברים והמשפחה

 

מאחר והמחשבות הן רק על סיום העבודה, בקושי יש זמן לחברים ובני משפחה, ואם כבר יש, זה מסתיים בריבים או בחוסר סבלנות לנהל שיחות חולין. הקו שעובר בין החיים בעבודה לבין החיים האישים הוא דק מאד.

5. תחושות שליליות

 

במצב של שחיקה מרגישים מתוסכלים, ציניים, עצובים וכועסים רוב הזמן וכל התחושות הללו מתערבבות בעבודה, בשיחות ובאווירה מסביב. בגלל זה, אתם מרגישים אי שביעות רצון קיצונית לגבי החיים בעבודה והחיים האישיים.

מה אפשר לעשות

 

בעוד שחשוב להכניס תשוקה לקריירה, באותה מידה חשוב גם לאהוב ולטפל בעצמכם. אין להזניח אף פעם את הבריאות הרגשית והגופנית בדרך להצלחה. זה מה שאפשר לעשות.

1. לעבוד על החיים במקום על העבודה

 

צריך לבנות חיים לאחר העבודה וללמוד להתנתק. מומלץ להקפיד על שעות המשרד, למצוא תחביב ולפנות זמן לכך. אפשר גם לצאת עם חברים לעתים קרובות. חיי חברה פעילים בריאים מאד למצב הרגשי שלכם והם יכולים לעשות פלאים מבחינת האושר שלכם.

2. שינה מספקת

 

מומחים ממליצים לישון בין 7-8 שעות מדי לילה. שינה במשך פחות מ- 6 שעות בממוצע, רק תגרום לקושי רב יותר להתאושש מהשחיקה. מומלץ לישון ולהתעורר באותה שעה מדי יום.

3. התארגנות

 

אין לזלזל אף פעם בניקיון עצמי. מומלץ לקחת אחריות מבחינת הסדר, תיעדוף של דברים, להכין רשימה של מטרות ולהקפיד על זה.

4. פינוק עצמי

 

מומלץ ללכת לספא, לעשות עיסוי, לנסוע, לעשות דברים מהנים – משהו שיזין את הורמוני האושר. זוכרים את הדברים שגרמו לכם אושר בילדות? עשו אותם !

אם הסביבה שלכם עדיין גורמת לקושי להירגע, כנראה שזה הזמן להתקדם.

 

 

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו