בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסכנות החבויות בשומן הבטני שצריך להיות מודעים אליהן

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

השומן הבטני תלוי בגורמים הורמונאליים וגנטיים, אך השומן עלול להתפתח גם בגלל הרגלי אכילה לא טובים, היעדר פעילות פיזית ורמות מתח גבוהות. מחקרים מדגישים שמאחר והשומן הביטני מקיף איברים פנימיים חיוניים, הצטברותן של רמות שומן עודפות מסוג כזה, עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב, סוכרת מסוג 2, דלקת פרקים ואפילו סרטן של שלפוחית השתן, או הלבלב.

הסכנות החבויות בשומן הביטני

  • עודף שומן בבטן, חמור יותר מאשר עודף שומן תת עורי.
  • צורת גוף כמו של תפוח, מצביעה על שומן עודף בבטן.
  • עודף של שומן ביטני, תלוי בגורמים גנטיים והורמונאליים.
  • כדי לגבור על השומן הביטני, יש לקיים לאורח חיים בריא יותר.

כשמדברים על ירידה במשקל, מתכוונים לשומן התת-עורי – השומן שנמצא ממש מתחת לשטח העור בזרועות, ברגלים, בבטן וכמעט בכל מקום בגוף.

עם זאת, קיים סוג נוסף של שומן בגוף, שלא מושך כל כך תשומת לב, אך חשוב מאד לפקח עליו. מדובר בשומן המצוי באיברים הפנימיים, ובצורה נפוצה יותר, בשומן הביטני. שלא כמו השומן התת-עורי, השומן הביטני נאגר עמוק בתוך חלל הבטן, וסביב איברים חשובים, כגון: הכבד, המעיים והלבלב, כדי לספק את הריפוד החיוני.

שומן ביטני עודף גרוע הרבה יותר מעודף שומן תת-עורי

התשובה הקצרה היא, כן. החוקרים מחשיבים עודף שומן ביטני ככזה שפחות בריא, רעיל ודלקתי לגוף מאשר השומן התת-עורי. מאחר ושומן ביטני מקיף איברים פנימיים חיוניים, הצטברותו ברמות עודפות, גורמות לשחרור חומרים דלקתיים שנקראים ציטוקינים, לתוך הגוף

עודף שומן ביטני מפריע גם לפעילות ההורמונים שבגופנו, מה שעלול להשפיע בצורה שלילית על תפקוד המוח, על התיאבון, המטבוליזם, מצב הרוח, השינה והפריון.

גוף בצורה של תפוח – כלומר, כשרוב השומן בגוף מצטבר סביב הבטן – והמותניים גדולות יותר, הם סימנים מובהקים לעודף של שומן ביטני. בעוד ששומן ביטני קל יותר לזיהוי אצל אנשים הסובלים ממשקל יתר או מהשמנה, גם אנשים עם משקל גוף נורמאלי (או אפילו עם שרירי בטן שטוחים), יכולים לסבול במידה מסויימת ממשקל עודף של שומן ביטני, ואפילו בלי לדעת על כך. לפיכך, חשוב במיוחד להיות עירניים לגבי שומן ביטני.

על פי המרכזים לבקרת מחלות, היקף מותניים של יותר מ-35 אינץ' אצל נשים ו-40 אינץ' אצל גברים, מהווה אינדיקציה על רמות לא בריאות של שומן ביטני. אפשר גם לחשב את היקף המותנים ביחס לירכיים, כדי להעריך את רמות השומן הביטני. להלן איך אפשר לחשב:

  • יש למדוד את היקף המותניים בבטן התחתונה ולאחר מכן למדוד את היקף הירכיים.
  • לחלק את מידת המותנים על פי מידת הירכיים.
  • אצל נשים, המספר שמגיעים אליו, צריך להיות בין 0.8 ו-1.00, ואצל גברים, הוא אמור להיות סביב 0.95.

אם היחס אצלכם גבוה מהמספרים הללו, זה הזמן לנקוט בפעולה.

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

עודף השומן הביטני, תלוי בגורמים גנטיים והורמונאליים.

כמות השומן הביטני המצטברת, תלויה במידה מסויימת בגורמים הגנטים/תורשתיים, ההורמונאליים והמטבוליים. מחקר מדעי שנערך לאחרונה, התבסס על מידגם שנערך על יותר מ-68,000 אנשים שנמצאו אצלם ראיות המצביעות על כך שהגנים קובעים את יחס היקף המותניים לעומת הירכיים.

אולם, לא רק הגנים אשמים בכך ! בעוד שהשומן הביטני יכול להיות תלוי בגורמים גנטיים, אפילו מישהו שאינו מועד מבחינה גנטית לרמות גבוהות של שומן ביטני, עלול לפתח אותו, וזאת בגלל הרגלי אכילה גרועים, היעדר פעילות פיזית, או ניהול מתח שלא בצורה נאותה.

בנוסף, הורמונים כגון קורטיזול, אינסולין ואסטרוגן, המחישו מבחינה מדעית את הקשר שלהם עם שומן ביטני.

רמות אסטרוגן נמוכות, מאותתות על כך שעלולים לעלות במשקל, ובמיוחד אצל נשים שנמצאות בגיל המעבר. רמות

קורטיזול גבוהות בגלל חשיפה למתח, ידועות גם כגורמות להצטברותו של שומן ביטני. עמידות לאינסולין ולתסמונת מטבולית, גם כן עולים מאד בקנה אחד עם התפתחותו של שומן ביטני.

שומן ביטני עודף, קשור לכמה הפרעות בריאותיות

מחלות לב

במחקר שנערך לאחרונה על מעל ל-15,000 אנשים, הציג שאנשים בעלי רמות גבוהות של שומן ביטני, עומדים בסבירות רבה יותר לכך שיפתחו מחלות לב וכלי דם, מאשר אנשים עם רמות רגילות, בין אם הם בעלי משקל יתר, או לא.

סוכרת סוג 2

כתוצאה מעודף שומן בבטן, סביר יותר לפתח עמידות לאינסולין, מה שעלול לגרום לסוכרת סוג 2.

לחץ דם גבוה

עודף שומן ביטני עלול לגרום ללחץ דם גבוה ולרמות גבוהות של סוכר בדם. בנוסף, הוא גורם להגדלת רמות הטריגליצרידים בדם ולהורדת רמות הכולסטרול הטוב.

סרטן

ציטוקינים המשתחררים על ידי רקמת השומן הביטני, עלולים לגרום לפעילות סרטנית בתאים הבריאים ולהפריע להורמונים האחרים בגוף. זה אומר שאנשים עם עודף שומן ביטני, מועדים יותר לסרטן השד, הכליות, המעי הגס, כיס המרה והלבלב.

דמנציה ואלצהיימר

מחקרים הראו שכמויות לא בריאות של שומן ביטני, עלולות לצמצם את פעילות המוח, ולהגדיל את הסיכון לדמנציה ואלצהיימר, ככל שמזדקנים.

הפרעות שינה

לרמות גבוהות של שומן ביטני, יש קשר למקרי דום נשימה בשינה ולסימפטומים קשורים, כגון: נחירות, תחושת ישנוניות במהלך היום ושינה לא סדירה.

דיכאון

מדענים גילו עדויות, המצביעות על כך שקיים קשר הדוק בין רמות השומן הביטני ובין דיכאון, או סימפטומים דמויי דיכאון.

דלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית, נפוצה יותר בקרב אנשים הסובלים משומן ביטני עודף. ציטוקינים ואדיפוקינים שמשתחררים מרקמת השומן הביטני, עלולים לגרום בסבירות גבוהה יותר לפתח לא רק דלקת מפרקים ניוונית ולמצב דמוי שיגרון, אלא גם ל- פיברומיאלגיה.

גברים נוטים לסבול יותר משומן ביטני מאשר נשים

נשים נוטות לסבול יותר משומן תת עורי. לעומתן, לגברים יש יותר נטיה לפתח שומן ביטני. זה גם מסביר למה נשים נוטות יותר לפתח גוף דמוי אגס (כשהשומן התת עורי מצטבר סביב הירכיים והישבן), בעוד שגברים מפתחים מבנה גוף בצורת תפוח (בגלל הצטברות השומן באמצע הבטן).

מחקר שנערך לאחרונה, עם זאת, טוען שנשים יכולות להיות מועדות יותר לפתח שומן ביטני, כשהן מגיעות לגיל המעבר.
כדי לגבור על השומן הביטני, כדאי לעשות שינויים לאורח חיים בריא יותר

ארבעה דברים מועילים שניתן לעשות כדי לצמצם את רמות השומן הביטני הם:

לאכול נקי

מזונות כגון לחם חום, אורז חום ושיבולת שועל בעלי תכולת סיבים גבוהה, יכולים לעזור בצמצום השומן הביטני. ה-CDC ממליץ לצרוך שפע של פירות וירקות,  ושעועית, כדי להוריד את השומן התת עורי ובבטן.

כמו כן, חשוב מאד לשתות הרבה מים מדי יום, ולהימנע ממזונות בעלי רמות גבוהות של סוכרים, כולל משקאות ממותקים.

לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע

אפילו פעילות גופנית מתונה, חיונית להפחתת השומן הביטני. אולם, כמו השומן התת-עורי, אי אפשר לייעד אותה אך ורק להורדת השומן הביטני בעת הפעילות. למעשה, אין כל ראיות הטוענות שתרגילי בטן בלבד מסייעים בצמצום השומן הביטני.

במקום להתמקד בצמצום נקודתי, כדאי להתמקד בתוכנית יותר הוליסטית, שנועדה להורדה במשקל ולבניית השרירים. אמצו לעצמכם אימון גופני בין מתון לאינטנסיבי, 5 ימים בשבוע. פעילות גופנית באינטנסיביות גבוהה, נמצאה כמשמעותית בהפחתת רמות השומן הביטני.

הורדת רמות המתח

הורמון המתח בגוף, הקורטיזול, עולה בקנה אחד עם העלייה בשומן בבטן. פיתוח הרגלים לניהול המתח בצורה טובה יותר, יכול עם זאת, לעזור בהורדת השומן הביטני. לכן, יש לזכור ולפנות זמן לעצמכם מדי יום, לנשום עמוק, להתמקד באנרגיות שלכם ולזהות דרכים שבהן ניתן להתמודד עם המתח.

לישון הרבה

מחקרים הראו שאנשים שישנים רק בסביבות 5 שעות בלילה, מעלים יותר במשקל במהלך הזמן, מאשר אנשים שישנים בין 6-7 שעות מדי לילה.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות

12 דברים מדהימים שהתינוק שלכם עושה כאשר הוא נמצא בתוך הרחם

היתרונות הבריאותיים של הצחוק

יום ללא צחוק הוא יום מבוזבז: 8 היתרונות הבריאותיים של הצחוק

זרימת הדם לקויה, והרגליים והידיים קרות? הנה מה שאתם יכולים לעשות כדי לפתור את הבעיה הזו!

10 דרכים להיות מאושרים עוד לפני שתצאו מהמיטה

באותו נושא