חומצת לימון – 5 תופעות לוואי שכדאי לכם לדעת!

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

האם כשאתה שותה סוג מסוים של משקאות מוגזים או כמה כוסות של מיץ לימון זה גורם לך ל רפלוקס קיבתי-ושטי [= הפרעה שבה נוזל חומצי מהקיבה עולה במעלה הוושט וגורם לתחושה של צרבת בחזה ובגרון ולדלקת] ?

אז אולי זה תופעת לוואי של חומצת לימון שנמצאת בשני משקאות אלה. חומצת לימון, המוסיפה את החמיצות הייחודית לפירות הדר כמו לימון, ליים, לימון מתוק, כתום, פומלו, אשכוליות, קלמנטינה ומנדרינה, אינה מזיקה כלל. למעשה, זה חלק מהמחזור המטבולי שלך ומומלץ לצריכה כדי למנוע תנאים מסוימים כמו אנמיה ואבנים בכליות. אבל למינון יתר של חומצת לימון יכול להיות תופעות לוואי הן באופן מיידי והן בטווח הארוך.

מנת יתר של חומצת לימון
בעוד חומצת לימון מרוכזת ביותר פירות הדר, כמעט כל מזון ומשקאות ארוזים, כגון ג'לי, קטשופ, גבינה מעובדת, גלידה, קרמים, סורבה, מזון לתינוקות, מזון משומר, צ 'יפס, חטיפים מוכנים לאכילה, מיצים, משקאות מוגזים , משקאות אנרגיה ויינות, מכילים חומצת לימון או כמשפר טעם או כחומר משמר.
היא משמשת גם בתרופות מסוימות ותוספי מזון – החריפות שיש בטבליות של ויטמין C מגיעה מחומצת לימון.
כמות חומצת לימון שנוספת במזון ארוז היא די נמוכה. בדרך כלל, כחומר משמר, כ 1/2 כפית (כ – 4.5 גרם) של אבקת חומצת לימון מתווספת ל 1 ליטר (כ 0.9 L) של מזון משומר.
אין זה סביר כי מזון משומר או קטשופ שאוכלים מדי פעם יכול לגרום לתופעות לוואי. אבל רוב המשקאות המוגזים שאותם צורכים יותר מכילים חומצת לימון. הסיכון של מינון יתר על חומצת לימון מגיעה מכוס אחת יותר מדי של משקאות אלה או מיץ לימון, אשר מכילים את הריכוז הגבוה ביותר.
לפי המחקר הסעודי, במשקאות אנרגיה יש את הסכום הגבוה ביותר של חומצת לימון, ואחריו מיצי פירות סינתטיים, ואחריהם משקאות קלים .אבל מחקר שפורסם ב2007 על רפואת שיניים טוען, שמשקאות קלים, ואפילו בגרסאות הדיאט, הם חומציים מאוד בגלל חומצת לימון או חומצה זרחתית שהם מכילים.
בטווח הקצר, מינון יתר של חומצת לימון יכול לגרום כאב גרון, כאבי בטן או שלשולים. מיצים ומשקאות עמוסי חומצת לימון ששותים במשך שנים יכולים לגרום לתופעות לוואי נוספות כמו שחיקת שיניים והרעלת אלומיניום.

5 תופעות לוואי של יתר חומצת לימון

1. יכול לגרום לבעיות בקיבה וכאב גרון

בטווח הקצר, צריכת חומצת לימון מוגזמת יכולה לגרום לכאב גרון. אם כבר יש לך כאב גרון, מזון או משקאות עשירים בחומצת לימון יכולים לעשות את זה יותר גרוע. כנ"ל לגבי פצעים בפה ובחניכיים.
מנת יתר של חומצת לימון יכולה גם לגרום לבחילה, הקאות, כאבי בטן, שלשולים ואפילו צואה שחורה או זפתית. אם אתם נוטים לסבול מהפרעות קיבה, כיבים בקיבה או חומצה ציטרית, חומצת לימון עלולה להחמיר את המצב. זו הסיבה, למרות היתרונות הרבים שלהם כמזון עשיר בויטמין C, יש חולים שממליצים להם להימנע מלימונים.

ייתכן גם שכדאי לשמור על התינוק שלך מפירות הדר כמו לימון או תפוזים עד שהם בני שנה, אולי אפילו קצת יותר אם הם סובלים מרפלוקס קיבתי-ושטי. אם אתה מבחין בפריחות או אדמומיות על העור של התינוק שלך אחרי שנתת להם מיץ פירות הדר, זה כנראה תופעת לוואי של חומצת לימון.

2. גורם לאלרגיה

אמנם זה לא באמת תופעת לוואי, ובהחלט זה לא קורה להרבה אנשים, אם אתה אלרגי לחומצת לימון, אתה עשוי לחוות סחרחורת, בלבול, הזעה, חולשה, עקצוץ בגפיים וסביב הפה. במקרים כאלה, עליך לראות רופא מיד.

3. שוחק שיניים

תופעת הלוואי הבולטת ביותר של מינון יתר של חומצת לימון במשך זמן רב היא שחיקת שיניים. למרות שחומצת לימון היא חומצה חלשה, זה יכול לשחוק את סידן אמייל השן. מחקר שנערך בשנת 2006 מצא כי כמה משקאות מוגזים יכולים לשחוק שיניים עד לרמת הדנטין, שהיא השכבה שמתחת לאמייל.
החוקרים במחקר הרפואי הכללי לשנת 2007 מצאו כי את המאפיין החמקמק של משקאות מוגזים ניתן לייחס לתכולת הסוכר והחומצה. בעוד במשקה מוגז דיאט יש פחות סוכר, הוא עדיין מכיל כמות גבוהה של חומצת לימון. העובדה החשובה ביותר לגבי משקאות מוגזים היא שהם מתחילים לקלף את השיניים ממש מרגע המגע. למעשה, הנזק שנגרם לשיניך בעת שתיית משקה דיאטטי זהה לצריכה של מתאן או קוקאין.
עם זאת, מבין כל משקאות מוגזים ומיצים, למיץ לימון יש השפעה מאכלתביותר על השיניים. המנע ממשקאות מוגזים כדי למנוע תופעות אחרות כמו השמנת יתר ומחלות לב, אבל על מיץ לימון לא כדאי לוותר לחלוטין. השתמש בקש כדי למזער את המגע עם השיניים וצחצח את השיניים לאחר 30 דקות.
מחקר מצא כי ניתן להגן על השיניים מפני שחיקה במידה מסוימת – לא לגמרי – על ידי ערבוב חומצת לימון בתערובת של סידן, פוספט ופלואוריד .כאשר אתה קונה משקאות קלים או משקאות אנרגיה, חפש את אלו עם מינרלים אלה או עם גליצריופוספטים.

4. יכול לגרום להרעלת אלומיניום

חומצה ציטרית ידועה כמגדילה את הספיגה של אלומיניום בגוף שלך. אתה עשוי לתהות איך לעזאזל אלומיניום נכנס לגוף שלך?! ובכן, אלומיניום יכול להתגנב דרך נוגד חומצה ותרופות אחרות כמו גם כמה חיסונים, אבקת אפייה, צבעי מזון, מתחלבים בממרח גבינה ועוד.
על פי מחקר, בחולדות שצרכו חומצת לימון נמצא כי יש להן ריכוזי אלומיניום גבוהים בקליפה המוחית והעצמות. אלו שהוזנו עם ציטרט אלומיניום הראו ריכוזי אלומיניום גבוהים מאוד בכל אזורי המוח . החשש הוא כי האלומיניום רעיל לעצבים וקשור עם מחלת אלצהיימר ומחלות ניוון עצביות אחרות כגון מחלת פרקינסון.
לצד זה, כאשר יותר מדי אלומיניום מצטבר באזורים אחרים של הגוף, בעיקר בעצמות וכליות, זה יכול להוביל לתפקוד לקוי של כליות ואנמיה.

5. יכול לגרום לסרטן

תופעת לוואי מדאיגה יותר אך לא נחקרת של חומצת לימון המשמשת כתוסף היא נזק ל- DNA. במחקר שעשו טיפלו כבמה תאים של מערכת החיסון האנושית עם חומצת לימון באותה כמות ריכוזים שמשתמשים במזונות. כל התאים הראו סימנים של נזק לדנ"א ,אותו נזק שקשור ליצירת סרטן.
המחקר מראה כי בעוד חומצת לימון מייצרת ברזל תזונתי זמין יותר לגוף, המלח שנמצא בזה עם ברזל מייצר רדיקלים חופשיים מזיקים, אשר יכולים להמשיך להזיק לכל התאים ואפילו DNA. כאשר המערכת החיסונית שלך לא יכולה להתמודד עם נזק זה , הגוף שלך מגיע תחת לחץ חמצוני ולאחר מכן נופל טרף למחלות שונות, כולל סרטן.
ממצא זה הוא מדאיג משום שחומצת לימון קיימת בכל פירות הדר וכמעט בכל הפריטים שקונים בחנות. עם זאת, מחקר בקנה מידה קטן זה בוצע על תאים מתורבתים מחוץ לגוף האדם. יתכן כי אם בדיקה דומה תעשה בתוך הגוף, ההשפעה המזיקה של חומצת לימון יכולה להיות מנוטרלת על ידי נוגדי חמצון טבעיים של הגוף ועל ידי נוגדי חמצון שמגיעים ממזון.

במחקר קודם על קווים דומים, החוקרים הציעו כי בעוד חומצת לימון היא כנראה לא מזיקה אם אין לך בעיות רפואיות, כדאי להימנע כאשר הגוף שלך תחת לחץ חמצוני או מכיל יותר מדי ברזל.
אל תוותרו על חומצת לימון לחלוטין, אבל להימנע כמה שיותר ממזונות מעובדים שמכילים חומצת לימון, ולהגדיל צריכת מזונות עשירים בעלי נוגדי חמצון טבעיים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו