בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים משיטת טיפול האַיוּר וֶדַה לשינה טובה: ללכת בעקבות סוג הגוף

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

על פי שיטת הואטאס אמורים להתעורר בשש בבוקר, לאכול ארוחת בוקר בשעה שמונה, צהריים בין 11.00-12.00 וארוחת ערב עד 18.00 ולישון ב-22.00, כששוכבים על הגב. לפי שיטת הפיטאס, אמורים להתעורר עד שעה 5.30 בבוקר, לאכול ארוחת בוקר בשעה 7.30, ארוחת צהריים בשעה 12.00 וארוחת ערב עד 19.00, ואמורים לישון עד שעה 23.00 על צד ימין. לפי שיטת הקאפאס אמורים להתעורר עד שעה 4.30 ולישון עד שעה 24.00 על צד שמאל ואמורים לאכול ארוחת בוקר עד 7.00, צהריים עד 13.00 וארוחת ערב עד 20.00.

עצות משיטת הטיפול האיוורדית לגבי השינה

  • להתעורר לפני זריחת השמש
  • לאכול ארוחת צהריים באמצע היום.
  • שעת השינה: 22.00 על פי הואטאס, 22.00-23.על פי הפיטא, בין 22.00-23.00 על פי הקאפא.
  • פעילות גופנית: בצורה קלה לפי הואטא, מרגיעה לפי הפיטא, נמרצת לפי הקאפא.

השינה חשובה כדי שאפשר יהיה לפעול בצורה יעילה הן מבחינת הרווחה הפיסית של הגוף והן הרגשית. מנוחה טובה, פירושה שמסוגלים להתרכז טוב יותר, לעבד מידע חדש ולהיות עירניים, כדי ללמוד דברים חדשים. שיגרת שינה לא יציבה ומחלות שונות עם זאת, גורמים לקושי לרבים מאיתנו כדי להירדם טוב.

על פי האיורודה, כל אחת משלושת השיטות – הואטא, הפיטא והקאפא – משתנות לכל אורך היום ומגיעות לשיא בזמנים מסויימים (8 שעות כל אחת) של היום.

  • השעות הדומיננטיות של הואטא: 2-6 בבוקר ובערב.
  • של הקאפא – 6-10 בבוקר ובערב
  • של הפיטא – 10-2 בבוקר ובערב.

מאחר ולכל שיטה יש מאפיינים שונים שיכולים לסייע בתפקודי הגוף, הטוב ביותר הוא לסנכרן את הפעולות, יחד עם שיטת האיורודה הרלוונטית. למשל, לפיטא יש אופי סוער יותר שיכול לסייע לעיכול טוב יותר, כך שכדאי לאכול את הארוחות בשעות השיא הדומיננטיות של הפיאט, שזה באמצע היום, שהיא האופציה הטובה ביותר.

דעתו של מומחה: Todd Caldecott – קלינאי צמחי מרפא

סגנון הואטא לנדודי שינה, קשור לקושי להירדם ולהתעורר מוקדם מדי בבוקר, שלא לדבר על קיומן של רגשות כגון: פחד וחרדות.  טכניקה מסייעת הינה עיסוי בשמן חם לפני השינה, וכיסוי הרגליים בגרביים.

להתעורר לפני זריחת השמש

להתעורר לפני זריחת השמש (כלומר, ב-6.00 בבוקר) כשהואטא היא הדומיננטית. כשהשמש עולה, אנחנו מתחילים להיות תחת השפעת הקאפא שתכונותיה כבדות ולחות, מה שגורם לנו להיות ישנוניים יותר. למעשה, בשעות הקאפא הדומיננטיות, מגלים שקשה יותר להתעורר לאחר 6.00 בבוקר. התעוררות במהלך דומיננטיות הואטא, מחדירה את תכונות הניידות של הואטא, בצורה ברורה, שיש לה תכונות של אֶתֶר, והתומכת באימון של תרגילי מדיטציה ויוגה.

ארוחת צהריים באמצע היום

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

האיוורדה מעודדת אותנו לאכול את הארוחה העיקרית שלנו באמצע היום, כשאש הפיטא דומיננטית. הפיטא סוערת וחמה באופייה. לפיכך, אכילתה של ארוחה גדולה בצהריים, יכולה להתעכל בקלות באמצעות האופי הסוער (agni)בזמן זה. האכילה לאחר זמן הפיטא (אחרי 14.00), תגרום לקשיים בעיכול.

לאכול ארוחת ערב קלה הרבה לפני שהולכים לישון

השיטת האיוורדית ממליצה על ארוחת ערב קלה, כך שהגוף יוכל לסיים את עיכול המזון הרבה לפני שהולכים לישון, כדי שלא יפריע במהלך השינה. ארוחת ערב קלה מומלצת, מאחר ואם סועדים ארוחת ערב בסביבות 19.00-20.00, הגוף עדיין יהיה תחת דומיננטיות הקאפא ולא יהיה סיוע נדרש של הפיטא, כדי לעכל ארוחה כבדה.

דעתו של מומחה: Todd Caldecott – קלינאי צמחי מרפא

סגנון הפיטא לנדודי שינה, קשור להליכה באמצע הלילה, ושבדרך כלל נלוות לכך תחושות חום ושריפה, ולפעמים על ידי רגשות, כגון תסכול או כעס. כדי למנוע זאת, יש לעסוק במדיטציה על בסיס קבוע, להשתמש בצמחי מרפא מקררים ומרגיעים, כגון: מנדוקפרני (סנטלה אסיאטיקה) ופרח התשוקה (פיספלורה אינקרנטה) ולהשרות את הרגליים במים קרים לפני השינה.

לישון לפני השעה 22.00

הקאפא מתחילה להיות דומיננטית החל משעה 18.00. היא גורמת לקהות, איטיות ואנרגיה יציבה. בדרך כלל, זה הזמן לשתות כוס גדולה של תה או קפה ביום, ומה שבדרך כלל מפריע לאנרגיית הקאפא הטבעית, וגורם מאוחר יותר להתרסקות. כדי לזכות שוב באנרגיה, אנחנו שותים אפילו יותר קפה או תה, ונשארים ערים עד מאוחר. אולם, השינה אחרי שעה 22.00 – שזוהי השעה הדומיננטית של הפיטא – גורמת לשינה חסרת מנוחה, ובמיוחד בסוגי גוף כשהם במצב של פיטא.

ב-4 השעות הדומיננטיות של הפיטא בלילה (22.00 – 2.00), הגוף מעכל, מעבד את הרגשות ואת שאר המזון ומתקן ומחדש את עצמו. מאחר והפיטא היא סוערת וחמה, אם נלחמים בתחושות הנמנום של זמן הקאפא ונשארים ערים עד מאוחר, זה גורם להישאר ערים ולחוש ישנוניים רק אחרי שעה 6.00 בבוקר, כשהקאפא חוזרת.

פעילות גופנית כשיטת האיוורדה לשינה טובה יתר.

פעילות גופנית סדירה, ובמיוחד יוגה, עוזרים לשינה טובה, משפרים את מחזור הדם, מחזקים את הגוף והסיבולת. היוגה עוזרת להרגיע ומשפרת את העיכול, מה שעוזר בהרפייה ובשיפור העיכול וסילוק החומרים.

דעתו של מומחה: Todd Caldecott – קלינאי צמחי מרפא

ללא קשר לסוג הגוף, היגיינת שינה טובה יכולה לבוא לאחר הקצב הטבעי של המחזוריות היומית, ולהבטיח את היציאה ממנה מיד לאחר שהשמש שוקעת, או עד שעה 22.00 לכל המאוחר. הרעיון על כך שמישהו הוא "ינשוף לילה" היא המצאה חדשה שבאה לאחר המצאת האור האלקטרוני. חשיפה מוגזמת לאור לפני השינה, גורמת בעצמה לנדודי שינה.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

אדם עם נדודי שינה
בריאות

יש לכם חרדות, נדודי שינה, כאבי שרירים והתכווצויות? כנראה שזה המינרל שחסר לכם

הסימנים הבאים יגלו לכם אם יש בגוף שלכם רמות חומציות גבוהה וכיצד לתקן זאת !

היתרונות של שתית מים לפי המדע

המדע קבע: אלו הם 7 היתרונות לשתיית מים מספקת

הנה מספר שעות השינה שאתם צריכים כדי להימנע מדיכאון

באותו נושא