בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למה אנחנו בוכים ללא סיבה? 9 סיבות אפשריות

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

האם אתם מוצאים את עצמכם בוכים ללא סיבה נראית לעין? תסמונת קדם-וסתית, טרום-גיל המעבר, גיל המעבר ודיכאון, עלולים להיות שורש הבעיה, אך זה יכול גם להיגרם בגלל חסור בשינה, מתח ושחיקה, תסמונת פסאודובולברית (קשיים בדיבור, לעיסה ובליעה),  מחסור בויטמין 12B, רמות סוכר נמוכות בדם, או בעיות בבלוטת התריס.

למה אנו בוכים ללא סיבה ?

  • מחסור בשינה
  • מתח ושחיקה.
  • תסמונת קדם-וסתית.
  • מחסור בויטמין 12B.

כולנו עוברים תקופות של עליות ומורדות בחיים, ולפעמים מוצאים את עצמנו פורצים פתאום בבכי ללא סיבה גלוייה לעין. אל חשש, זה קורה גם לטובים ביותר. אולם, אם אתם מרגישים רגשניים בצורה שאינה אופיינית לכם, ואתם אובדי עצות בעקבות כך, חשוב להבין מה קורה. להלן 9 סיבות שעלולות להוות את השורש להתפרצותן של הדמעות הללו.

מחסור בשינה

בממוצע, אדם מבוגר צריך לישון בין 7-9 שעות ביום. שינה לא מספיקה, עלולה להשפיע על צורת עיבוד הרגשות. במיוחד, התגובה הרגשית משתנה, והמוח מאבד את היכולת להבחין בין עיקר לתפל, או למצב שהוא בר-ניהול. התוצאה? הכל נראה מנופח מעבר למידותיו. אפילו הגורם הקטן ביותר, עלול לגרום לתגובה בצורה רגשית מוגזמת.

מתח ושחיקה

אורח חיים הכרוך במתח, עלול להיות האשם בכך, אם אתם מוצאים את עצמכם בוכים ללא סיבה. בכך שפורצים בבכי, הגוף פשוט מוצא את המוצא, דרכו הוא פורק את כל המתח האצור בו. מתח מופרז עלול להשאיר אתכם מותשים, מרוקנים ותשושים. זה עלול לגרום גם לסימפטומים גופניים כגון: כאבי ראש, בעיות בבטן, מכאובים וכאבים. לכן, אם אתם עובדים יותר מדי, נמצאים תחת מתח כל הזמן, או עובדים בסביבה טעונה בקונפליקטים, זה יכול גם להיות הזמן שבו צריך לחפש אחר ההקלה במתח.

תסמונת קדם-וסתית

האם אתן חשות במצב רוח מתייפח, מצוברחות, או שאתן מרגישות תחושות של נפיחות בימים לפני המחזור? זוהי התסמונת הקדם-וסתית (PMS), ונשים רבות חוות מצב רוח רע כשבוע, או שבועיים לפני קבלת המחזור. מצב זה בדרך כלל נפסק, ברגע שהמחזור מתחיל.

מלבד תחושות הבכי, ה-PMS עלול לגרום לכן לחוש מדוכאות, מתוחות, חרדות, או עצבניות. יתכן גם שתהיינה תנודות במצבי הרוח, בעייה להתרכז והתפרצויות זעם. הסימפטומים הגופניים יכולים לכלול עייפות, כאבי ראש, נפיחות, רעש, בעיות עיכול ומכאובים וכאבים מסוגים שונים. כל זה נחשב כקשור לשינויים ההורמונאליים שחלים, והמופיעים במהלך המחזור החודשי שלכן.

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

סימנים טרום גיל המעבר, וגיל המעבר

אם אתן נמצאות בסוף שנות השלושים שלכן, או בתחילת שנות הארבעים, זהו אחד מהטריגרים. הבכי פורץ בקלות יותר מאשר בדרך כלל, וזה יכול להצביע על מהפך הורמונאלי. תנודות במצב הרוח, יובש בנרתיק, גלי חום והפרעות בשינה, שאלו עשויים להיות הסימנים לתסמונת טרום גיל המעבר, או לגיל המעבר.

סימני טרום גיל המעבר יכולים להתחיל חודשים או אפילו שנים לפני גיל המעבר, או בסופו של המחזור החודשי. מצב זה נגרם בגלל הירידה בתפקוד השחלות, וזה מתחיל בדרך כלל במחזורי וסת לא סדירים, שמגיעים לקיצם כשנה לאחר קבלת המחזור האחרון.

מחקרים הראו שתחושות הדכדוך והתנודות במצבי הרוח יתרחשו יותר במהלך תקופת טרום גיל המעבר, כשעוברים תנודות הורמונאליות חריגות. כמו כן אפשר לחוש דיכאון, חרדה, או שינויים במצבי הרוח, כשברגע אחד בוכים, ורגע אחרי, צוחקים.

תסמונת פסאודובולברית

תסמונת זאת היא מצב שבדרך כלל מתרחש אצל אנשים עם פגיעות נוירולוגיות, או מצבים המשפיעים על הצורה שבה מוחם מעבד את הרגשות. זה גורם להתפרצויות פתאומיות שלא במקום, לבכי, או לפרצי צחוק בלתי נשלטים. את זה בדרך כלל ניתן לראות אצל אנשים שסובלים מפגיעת מוח טראומטית, מטרשת נפוצה, מדמנציה, ממחלת גריג (ALS), או אצל אנשים שעברו שבץ מוחי, ונראה שזה משפיע על יותר ממיליון אנשים בארה"ב. התרופות הניתנות בדרך כלל, מפחיתות את תדירות וחומרת ההתפרצויות הרגשיות.

המחסור בויטמין 12B

ויטמין 12B משחק תפקיד משמעותי, כדי לשמור על תאי הדם והעצבים במצב בריא, ועוזר ליצור דנ"א. מחסור בויטמין זה, עלול להוביל לדיכאון ולגרום לבכי, אפאטיה ועצבנות. כמו כן, זה עלול לגרום לסימפטומים כגון חולשה, עייפות, אובדן משקל, חוסר תיאבון, עצירות, בעיות עצבים, בעיות איזון, זיכרון חלש, בלבול, תחושות כאב בלשון או בפה ולאנמיה מגלובלסטית.

מוצרי מזון כגון צדפות, כבד בשר, ביצים, בשר, דגים ומוצרי חלב, יכולים לשמור על הנמרצות בגוף, באמצעות ויטמין B12 שמצוי בהם. אולם, חלק מהאנשים עלולים לסבול מהמחסור בויטמין זה, מאחר ולגופם יש בעייה בספיגת הויטמין בגוף.

במצב כזה, יש לגשת לרופא לייעוץ, ולשמוע על הדרך הטובה ביותר כדי לטפל במחסור כזה.

רמת סוכר נמוכה בדם

רמות סוכר נמוכות בדם, או היפוגליקמיה, מופיעים בדרך כלל אצל אנשים הסובלים מסוכרת, מה שעלול לנבוע מעיכוב בזמני הארוחות, אכילה מעטה של פחמימות מאשר בדרך כלל, מפעילות גופנית נמרצת, שתייה רצופה, או בגלל הגזמה בתרופות של הסוכרת.

במקרים נדירים, זה עלול להתרחש אצל אנשים שאינם סובלים מסוכרת, ושנגרם בגלל צריכתן של כמויות עצומות של פחמימות, שתייה רצופה, בגלל תת תזונה, או צום, ניתוח מעקף קיבה, או במצבים רפואיים כגון גידול בלבלב, מחלת אדיסון, או בגלל בעיה בלב, בכבד, או בכליות.

מלבד הקלות שבה הבכי מתפרץ, תחושת העצבנות או מצבי הרוח המתחלפים, רמות סוכר נמוכות בדם, עלולות לגרום לסימפטומים כגון: רעב, הזעה, רעידות, עייפות, סחרחורות ודפיקות לב. אם המצב מחמיר, זה עלול לגרום לראייה מטושטשת, לבלבול, לבליעת מלים בדיבור ולישנוניות. אכילתו של חטיף סוכר, או משקה, יכולים להחזיר את רמות הסוכר הרגילות לקדמותן.

בעיות בבלוטת התריס

בעיות בבלוטת התריס, ובמיוחד היפו-תירואידיזם, הוא מצב שבו בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמונים, מה שעלול להיות שורש הבעייה בהתפרצויות הבכי. היפותירואידיזם נגרם בעיקר כשמערכת החיסון תוקפת בטעות את בלוטת התריס.

הנזק שנגרם לבלוטת התריס, יכול לקרות בגלל טיפול בסרטן של בלוטת התריס, או שההיפותירואידיזם עלול להוות גם הטריגר. דיכאון, עליה במשקל ועייפות, הם סימפטומים נפוצים במצב כזה. סימנים אחרים שעלולים להצביע על היפותירואידיזם, כוללים שיער ועור יבשים, כאבי שרירים, תנודות במצב הרוח, בעיות שינה, אובדן התיאבון ורגישות יוצאת דופן להתקררות.

דיכאון

נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לדיכאון במהלך ההריון. ההנחה היא שהשינויים ההורמונאליים במהלך ההריון, עלולים להשפיע על הכימיקלים שבמח ולהוביל לחרדות ודיכאון.

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח שעלולה להשפיע על חיי היומיום שלכם. מלבד הבכי ללא סיבה גלוייה לעין, הסימפטומים שמתרחשים הם: תחושה של עצב, חסרי ערך, או חסרי אונים ואנרגיה ירודה. יתכן גם איבוד עניין בפעילויות שבדרך כלל נהניתם מהם. אפשר גם או להגיע למצב של שינה מוגזמת, או מעטה מדי, אם נמצאים במצב כזה. הדיכאון עלול גם להגיע ביותר מצורה אחת, כולל:

דיכאון לאחד לידה: כמעט 80% מהנשים מתנסות לאחר הלידה בעצב. זה קורה כשחווים סימפטומים דיכאוניים קלים, שבדרך כלל עוברים לאחר כשבועיים. עם זאת, כ-13% מהנשים חוות דיכאון לאחר לידה, כשהן חוות תחושות חזקות של עצב, תשישות וחרדה, שגורמים להן קושי בטיפול בעצמן ובתינוק. מעניין לציין שבסביבות 10% מהאבות, גם חווים דיכאון לאחר הלידה.

הפרעה רגשית עונתית (SAD): זהו סוג של דיכאון שמתרחש בעונת החורף כשיש פחות חשיפה לאור השמש, אך בעונות האביב והקיץ בדרך כלל, מצב הרוח כבר משתפר. ה- SAD בדרך כלל מלווה בעלייה בשעות השינה, נסיגה חברתית, עלייה במשקל ומצב זה חוזר מדי שנה.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

דיאטה

3 משקאות שגורמים לפלאות בהרזיה

5 המשקאות הטובים והגרועים לירידה במשקל

מורידים מים עם אסלה פתוחה? אלה ההשלכות הבריאותיות

צריכה של יותר מדי כורכום עלולה לגרום לאבנים בכליות!

באותו נושא