היתרונות הבריאותיים של החסה

תשעת היתרונות הבריאותיים המרשימים של החסה

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

החסה התרבותית, שבשמה המדעי נקראת לקטוסה סאטיבה, שייכת למשפחת המורכבים, כמו החמנייה והחיננית. השם לקטוסה, נגזר מהמלה הלטינית "לקטוסה", שפירושו חלב, בגלל ההפרשה החלבית שיוצאת מגבעולי הצמח כשהוא נחתך.

מוצאה של החסה הוא מאיזור הים התיכון, והיא אחת מהירקות הנפוצים ביותר המשמשת בסלטים. כיום, הירק צומח ברחבי העולם. את החסה ניתן לצרוך בסלטים, או כמרכיב בכריכים, כמו כן, ניתן להשתמש בה כעטיפה למזון.

ישנם כמה סוגי חסה: חסה ערבית, חסה תרבותית, חסה חמאתית וחסת עלים. כל הזנים ידועים כמקורות טובים לויטמין A,B,C ו-K, החסה מכילה גם סיבים, אשלגן, מגנזיום, סידן וברזל. לחסה הערבית יש את הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר מבין כל זני החסה, ואילו בחסה התרבותית יש את החומרים התזונתיים הנמוכים ביותר.

היתרונות הבריאותיים של החסה

נאבקת בסרטן

החסה מכילה נוגדי חמצון שהוכיחו את עצמם כמחסלים את השפעותיהם של הרדיקאליים החופשיים, הגורמים לצמיחת התאים הסרטניים. כמו כן, החסה מכילה חומצה פולית, את סוגי ויטמין B, שיכולים להילחם בסרטן השד ובסרטן הריאות.

מפחיתה את רמות הכולסטרול

החסה הערבית מהווה מקור מצויין לויטמין C, שהוכיח את יעילותו בהורדת רמות הכולסטרול. ויטמין C מונע את הידבקות הכולסטרול לדפנות כלי הדם. לפיכך, אם סובלים ממחלות לב, מומלץ לכלול בין מנה אחת לשתי מנות של חסה ערבית בתזונה היומיומית, כדי לשמור על בריאות הלב.

שמירה על ראייה טובה

החסה מכילה בטא קרוטן, לוטאין וזקסנטין, שכולם הם חומרים מזינים, החיוניים לבריאות העיניים. הבטא קרוטן מומר לויטמין A, הדרוש לראייה התקינה. הלוטאין והזקסנטין, הם נוגדי חמצון שיכולים להגן על הרשתית ולמנוע ניוון מקולרי הקשור לגיל. כוס אחת של חסת עלים ירוקים גרוסים, מכילה 88 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין A. לפיכך, אכילת עלי חסה, יכולה לעזור ולשמור על בריאות העיניים.

מחזקת את העצמות

החסה מכילה ויטמין K, שיכול לעזור ולחזק את העצמות, בכך שהוא מגביר את המסה שלהן ועוזר בספיגת הסידן כמו ויטמין D, שהוא חומר מזין חשוב אחר לשמירה על בריאות העצמות.

ירידה במשקל

לחסה יש ערך קלורי נמוך מאד, והיא ועתירה בתכולת הסיבים, מה שמשפר את העיכול, ובכך תורם לירידה במשקל.

מסייעת לשינה

החסה מכילה חומר שנקרא לקטוקריום, שעוזר להירדמות, בכך שהוא מרגיע את מערכת העצבים. כדי לנצל את ההשפעה הזאת, אפשר להכין תה עם עלי חסה. פשוט משרים בין 3-4 עלי חסה בכוס אחת של מים למשך 15 דקות ושותים לפני השינה. מומלץ להשתמש בגבעולי החסה, מאחר והם מכילים את הרמות הגבוהות ביותר של הלקטוקריום.

מניעתם של מומים מולדים

החומצה הפולית שנמצאת בחסה, יכולה לעזור ולמנוע כמה מומים מולדים, ולקדם הריון בטוח. לנשים בהריון, מחסור בחומצה פולית, עלול לגרום למומים בצינור העצבים, כגון ספינה ביפידה.

שיפור הפריון

בנוסף למניעת מומים מולדים, צריכה נאותה של חומצה פולית, יכולה גם לשפר את הפריון ולהגביר את ספירת הזרע.

מחקרים גילו שגברים שצורכים רמות גבוהות של חומצה פולית על בסיס יומי, הציגו סיכון מופחת לאב-נורמאליות של הזרע עד שלושים אחוז. למרות שהממצאים הללו שנויים במחלוקת, החסה בדרך כלל מומלצת, כדי לעזור לגברים הסובלים משפיכה מוקדמת.

מניעת אנמיה

החסה עשירה בברזל, שהוא חומר חיוני כדי לשמור על בריאות כמות תאי הדם האדומה בגוף, ולמניעת אנמיה.

כשקונים חסה, מומלץ לקנות חסה עם ראשי עלים ירוקים ופריכים, עלים ירוקים ובהירים, ולהימנע מקנייה של חסה עם עלים נבולים, אכולים, או עם נקודות חומות. אם מתכננים להשתמש בחסה בצורה גולמית, כדאי לבחור ראשי חסה עם עלים קטנים יותר, מאחר והם נוטים להיות יותר רכים.

חסה עם עלים ירוקים כהים, נוטה להיות מזינה יותר מאלו שיש להם צבע ירוק חיוור או עלים לבנים יותר. לכן, טוב יותר לבחור חסה עם עלים כהים כגון החסה הערבית, מאשר חסה בעלת צבע חיוור כמו של החסה התרבותית.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו