האם יש לכם רגישות לגלוטן? כל הסימנים והתסמינים

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

גלוטן הוא חלבון אשר ניתן למצוא בשיפון, שעורה וחיטה. אנשים עם רגישות לגלוטן סובלים ממחלה, שנקראת מחלת הצליאק. במקרה זה, המערכת החיסונית רואה את הגלוטן כמו פולש, ובכך תוקפת אותו. בטווח הארוך, זה גורם נזק לרירית של המעי, מונע את יכולתה לספוג חומרים מזינים, ובכך גורם לאנמיה, עייפות, ירידה במשקל, שלשולים, ונפיחות. אם המחלה אינה מטופלת, היא יכולה להוביל לבעיות עוד יותר חמורות.

עם זאת, המחלה הזו היא מאוד נדירה ורק 1% מהאנשים במדינות המערב סובלים ממנה. עדיין לא בדיוק ידוע מה גורם למחלה זו. מחלת הצליאק אינה מדבקת, אבל היא יכולה להיות מועברת דרך הגנים. איך תוכלו לדעת אם יש לכם את המחלה הזאת?

תסמינים וסימנים של מבוגרים

מבוגרים שיש להם את מחלת הצליאק חווים לעתים קרובות הקאות, שלשולים, ירידה במשקל ועייפות. יתר על כן, הם יכולים גם להרגיש עצירות, בחילה, נפיחות או כאבי בטן.

בנוסף, מחלה זו יכולה לגרום לבעיות מסוימות בגוף אשר אינן קשורות למערכת העיכול, אלא נובעות מחוסר היכולת של הגוף לספוג חומרים מזינים ביעילות.

למעלה ממחצית המבוגרים אשר סובלים ממחלת הצליאק לעתים קרובות גם סובלים מאובדן צפיפות העצם, אנמיה, ריכוך העצם, פריחה בעור, נזק לאמייל השן, כאבי פרקים, כאבי ראש, כיבים בפה, עייפות, צרבת.

תסמינים וסימנים אצל ילדים

ילדים קטנים יכולים לחוות בחילות, הקאות, תיאבון ירוד, או שלשולים. יתר על כן, בטן נפוחה היא סימן ברור של רגישות לגלוטן.

ילדים גדולים יותר יכולים גם כן לחוות עצירות, שלשולים, וגם בעיות נוירולוגיות כגון ADHD, עצבנות, ירידה במשקל, קשיי למידה, וחוסר קואורדינציה של השרירים, פרכוסים וכאבי ראש.

פריחה מגרדת
דרמטיטיס היא סוג של פריחה אשר מזוהה עם שינויים מסוימים ברירית המעי הדק. שינויים אלה זהים עם אלה המשויכים למחלת הצליאק. כלומר, מחלת הצליאק לא יכולה לייצר בעיות עיכול רציניות, אדם יכול להרגיש פריחה מגרדת על הישבן, קרקפת, פלג הגוף העליון, הברכיים או המרפקים.

מומלץ לבקר את הרופא אם …

במקרה שאתם חושבים שיש לכם רגישות לגלוטן, רצוי ללכת לרופא , כך שתוכלו להיות מאובחנים כראוי. אם אכן אובחנתם עם מחלת הצליאק, הרופא שלכם יכול לתת לכם עצות מאילו מזונות עליכם להימנע, ואיך להימנע מכל הליקויים שיכולים להתרחש כתוצאה של שינוי בתזונה.

שתפו את החברים

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו