בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההסבר המדעי על איך הפרעות השינה מזיקות לבריאתכם

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

האם ידעתם שמבחינה אידיאלית, אתם צריכים לישון בין 7-9 שעות שינה כל לילה? אולם, דיווח שהגיע מהמרכז לבקרה על מחלות (CDC), מצטט ואומר שלפחות שליש מהמבוגרים בארה"ב, ישנים בקושי 7 שעות בכל לילה. למעשה, משיבים רבים על סקר בריאות שנערך, תיארו את איכות השינה שלהם כהן מספיקה או גרועה, וזה שופך אור על הבעיה הידועה של חוסר השינה.

כל אחד חווה הפרעות בשינה. לכולנו יש ימים מרגיזים, פיוז קצר ואפיזודות המתרגשות עלינו, שבהן אנו חשים פחות חיוביים, מאחר ולא ישנו מספיק בלילה. אולם, ההשלכות בגלל היעדר השינה, הן עמוקות יותר, מאשר רק להיות קצרי רוח ולבוא בטענות לאנשים. להלן דרכים נוספות על איך הפרעות השינה עלולות לפגוע בבריאות, וזאת על פי המדע.

המדע חושף 7 דרכים על איך הפרעות השינה פוגעות בבריאותנו

"השלב הראשון כדי להתמודד עם הפרעות השינה, הוא להציב מחדש סדרי עדיפויות, כדי לאפשר שינה טובה יותר."

Peter Johnsen
גורם להתייבשות

מחקר חדש שנערך בכתב עת על שינה, חושף שהפרעות בשינה, עלולות לגרום להתייבשות.

  • ככל הנראה, שעות שינה קצרות, משפיעות על תפקוד חיוני במוח.
  • כשישנים מספיק כל לילה, המוח משחרר הורמון שנקרא ואסופרסין המווסת את ההידרציה בגוף.
  • אם לא ישנים מספיק שעות בלילה, שחרור ההורמון משתבש.

מומחים הסתכלו על נתוניהם של מעל ל-20,000 מבוגרים מתוך שלושה מחקרי שינה נפרדים עבור מחקר זה. הם למדו שמי שישנו פחות משש שעות, סבלו מריכוז גבוה של שתן בבוקר, לעומת אלו שישנו 8 שעות. בדיקה נוספת הראתה שאנשים הסובלים מהפרעות שינה, סבלו מהתייבשות בין 16 ל-59 אחוזים יותר, כשהתעוררו.

הממצאים יכולים להסביר למה אנשים שחסרה להם שינה, מועדים יותר לפתח בעיות בריאותיות, כגון תפקוד לב לקוי או של הכליות, רגישות לאינסולין ומטאבוליזם לקוי. המומחים טוענים שאם מתעוררים ומרגישים עייפים, בגלל שלא מסוגלים לישון מספיק טוב, שתייתה של כוס מים, יכולה להקל על המצב.

הגוף מועד יותר לאי סבילות של כאבים

חוסר שינה, עלול לגרום לכם להיות רגישים יותר לכאבים בגוף ולדלקות, וזאת על פי כתב העת 'הכאב'. חוסר שינה משפיע על החלבונים שנקראים ציטוקינים והעלולים לעורר את נוכחות התאים הדלקתיים בגוף

כתבות שבריא לדעת
דרכים להוריד לחץ דם

14 דרכים להורדת לחץ דם שרוב האנשים שכחו אותן

סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

  • במחקר זה, 10,400 משתתפים גויסו למבחן רגישות על כאבים, שבו הם התבקשו לטבול את ידיהם במי קרח.
  • מעניין לציין, ש-42% מהמשתתפים, שסבלו מנדודי שינה, משכו את ידיהם מוקדם יותר מ-31% מהאנשים שלא היו להם כל בעיות שינה.
  • דבר זה הוביל את המומחים למסקנה שהרגישות לכאב גבוהה יותר ככל שהאנשים לא ישנים מספיק.

עם זאת, הקשר המתקיים בין השינה והכאב הוא הרבה יותר מורכב. זה אינו כל כך פשוט לנסות ולישון יותר בלילה, כדי להגביר את הסבילות לכאב. אצל אנשים הסובלים מדלקת פרקים או פיברומיאלגיה, הכאבים בגוף מקשים על השינה. לכן, צריך כנראה ליטול תרופות, לשנות את אורח החיים או התזונה, או לעבור טיפול, כדי לשפר את איכות השינה במצבים כאלה.

עולים במשקל ומגדילים את הסיכונים למחלות, בעקבות כך

האם אתם מקיימים תזונה מוקפדת ונמצאים בפעילות גופנית מדי יום, אך עדיין עולים במשקל? האם בדקתם את איכות השינה שלכם? הק"ג העודפים הללו, יכולים להיות קשורים קשר הדוק עם ההפרעות בשינה. מחקר על חברה אנדוקרינית, מצביע על כך, שאפילו 30 דקות שמחסירים משעות השינה הנחוצות, עלולים לתרום לעלייה במשקל, יותר משאפשר להבין.

  • המטבוליזם בגוף יפסיק לתפקד בצורה טובה, אם קיים חוסר בשינה, מאחר ושני הורמונים העובדים במהלך הלילה בגופכם, גורמים להפרה באיזונם.
  • הורמון הגרלין המעורר את התיאבון, ואילו הורמון הלפטין הוא האחראי על תחושת השובע והמלאות בגוף.
    תכולת הלפטין בגוף צונחת כשאינכם ישנים מספיק. כתוצאה מכך, תתחילו להשתוקק לאכול יותר, ובמיוחד מזונות בעלי
  • תכולת שומן גבוהה.
  • המוח מקבל רמזים מאותם הורמונים וחושב שהסיבה שחסרה לכם אנרגיה ותחושת העייפות, הם בגלל החוסר במזון.

האם שמתם לב פעם איך אתם נוטים לאכול יותר כשישנתם רק 3 או 4 שעות? אם זה קורה על בסיס קבוע, הגוף נמצא בעמדת סיכון גבוהה יותר, כדי לפתח מחלות הקשורות למשקל, כגון השמנת יתר, עמידות לאינסולין, או סוכרת. אתם אוכלים בצורה מופרזת, בזמן שמה שאתם צריכים באמת, זוהי שינה.

הגברת הסיכון להתקף לב ושבץ

רמות לחץ הדם בדרך כלל מתאזנות בלילה אצל אנשים רבים. כשהגוף נח ומחליף כוח, הלב אינו עובד או שואב בצורה מאומצת יותר. כתוצאה מכך, לחץ הדם יורד. אולם, כשאינכם ישנים מספיק שעות או ללא מחזור שינה חיובי, אתם מונעים מגופכם את התהליך הביולוגי הזה. כתוצאה, אתם עלולים לפתח יתר לחץ דם, שגם מכונה, לחץ דם גבוה.

יתר לחץ דם, עלול להוביל להתקף לב או לשבץ, מה שגם עלול לגרום לכשל לבבי, מאחר ושרירי הלב וכלי הדם יצטרכו להגביר את עומס העבודה שלהם, וזאת על פי 'אירגון הלב האמריקאי'.

  • כעת, נורמאלי ששיעורי לחץ הדם שלכם וקצב הלב יתנודדו מדי יום, בעקבות הפעילויות השונות.
  • כששנתכם מקופחת, עם זאת, המספרים הללו נשארים גבוהים.
  • לא רק שאתם מפעילים לחץ על הלב בעקבות לחץ דם גבוה, אלא גם שכלי הדם במוח, עלולים לפתח קרישי דם, או להיקרע, מה שבדרך כלל קורה במקרה של שבץ.

חלה ירידה במערכת החיסון בגוף, והוא ומועד יותר לפלישת וירוסים ובקטריות

כמו בלב, מערכת החיסון טוענת את עצמה, כל פעם כשישנים היטב. ללא שינה מספקת, יורדת יכולת הגוף להילחם בחיידקים, וירוסים ובקטריות. כמו כן, ההחלמה עלולה להימשך זמן רב יותר, אם אתם מפתחים התקררות או שפעת.

פיזיולוגית המערכת החיסונית מורכבת, והיא עשויה מחלבונים ותאים שונים. מסיבה זאת, המערכת הקשורה לחוסר השינה, עשוייה להיות עקיפה. אך נכון לומר שאם אתם ממשיכים את העבודה בכל הלילות, אתם תהיו הראשונים להידבק בהתקררות, או בחום, במהלך עונת השפעות, או אם 'מסתובב' וירוס.

מחקר שנערך בכתב העת האירופאי על הפיזיולוגיה, טוען שלאדם שאינו ישן מספיק, יש פחות תאי T . זהו חלבון מאד חשוב, תאי ה-T הורגים חיידקים, וירוסים ובקטריות, כולל תאים סרטניים התוקפים את הגוף.

יתכן וכבר שמעתם את הסבתא שלכם שאומרת לכם כשהייתם ילדים, שאתם עלולים לחלות אם אינכם ישנים היטב. כעת, אתם יודעים שיש אמת מדעית אקטואלית מאחורי זה.

מחקר נוסף שנערך על ידי מומחים מאוניברסיטת שיקאגו, מלמד על כך, שרמות הטסטוסטרון אצל הגברים צונחות כשהם ישנים מתחת לארבע שעות כל לילה, לעומת אדם שישן 8 שעות בצורה יציבה. הטסטוסטרון הוא מה שמעורר את הצרכים הטבעיים של הגברים, ובעיקר את האנרגיות.

  • בנוסף, אם אתם מבוגרים וללא פעילות בחדר השינה, תסתכנו ביותר תחושות של לחץ ומתח בגופכם.
  • אינטימית גופנית עוזרת לשחרר אנדורפינים שיכולים לשפר את מצב רוחכם, וכך תוכלו לחוש יותר חיוביים.
  • זמן פרטי בחדר השינה, עוזר גם להוריד את לחץ הדם, וזאת על פי מחקר שנערך בפסיכולוגיה ביולוגית.
  • לכן, שנו מספיק, כדי שתהיו עם מצב רוח טוב, ולשפר את בריאותכם.

אתם מחלישים את יכולתכם לטפח מחשבות חיוביות והכרת תודה

מאחר והפרעות שינה מתישות ושוחקות את הגוף והמוח, אתם מאבדים פרספקטיבה וריכוז, ומתחילים להיות יותר מתוסכלים לגבי תחושותיכם ותפקודכם. קיימים מחקרים אינספור מזה כמה עשורים הקושרים את חוסר השינה להפרעות במצב הרוח, לדיכאון וחרדה.

  • כשאתם סובלים מחוסר שינה, אתם עלולים למצוא פחות שביעות רצון בקשרים האישים, ומערכות היחסים שלכם עם האנשים שאתם מעריכים, מתחילים לסבול מכך.
  • אתם מאבדים גם את הרגישות, ושוכחים להודות לאנשים שאיכפת לכם מהם, וזאת לדברי מומחים מאוניברסיטת קליפורניה, בארקלי.
  • מהלך זמן של שינה קצר ולא טוב, הוכיח עצמו כמשפיע על המחשבות והתחושות. מידע זה מגיע מכתב העת 'פסיכיאטריה התנהגותית, תרפיה וניסויים'.
  • אתם נכנסים למלכודת מחזורית של חששות ומחשבות ליליות, שאינה דרך בריאה לחיות בה.

מחשבות אחרונות על איך חוסר שינה פוגע בבריאות

לעשות מאמץ מודע כדי לישון שנת לילה הגונה, הינו הצעד הראשון כדי להילחם בחוסר השינה. כמו כן, יש להתחייב ולשנות את הרגלי השינה והשיגרה, שבאמת עובדים. יש לעקוב אחר לוח זמנים קבוע של שינה, וללכת למיטה ולהתעורר, באותם זמנים, בכל יום. חשוב לאמן את עצמנו לכך שהגוף והמוח יוכלו לקלוט רמזים, ולהסתנכרן.

לישון זמן נוסף במהלך סופי השובע, אינה נחשבת ככזאת המתגברת על הפיגור בשינה, או על חוב השינה. למעשה, מומחים לשינה אומרים שזה עושה את ההיפך, ולמען המטרה, כדאי לשמור על לוח זמנים קבוע של שינה.

יש להשתדל להתרחק מנטילת תרופות שעוזרות להירדם. כדורים כאלה עלולים לגרום יותר נזק גופני ולמוח, מאשר לשפר את דפוסי השינה שלכם. אם אתם עדיין חשים עייפים תוך כדי שאתם מתרגלים לשיגרה החדשה שלכם, נמנמו. וודאו שזה יהיה בין 15-20 דקות באמצע היום. למעשה, יש חברות שמעודדות זאת, כדי לחזק את בריאותם הגופנית והמנטאלית של עובדיהן.

יקח זמן, כדי להסתגל לאורח החיים החדש מבחינת השינה, ובמיוחד אם אתם סובלים מנדודי שינה. אין קיצורי דרך, אך ברגע שתאמצו לעצמכם לוח זמנים טוב לשינה, התגמול על כך יהיה חיובי וישפיע על בריאותכם.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות

5 סימנים נפוצים למחסור חמור באשלגן

אלו המזונות שכולנו מכירים, שמרפאים את הקיבה פלאים!

הליכה בחוץ לאומת בפנים

ריצה בחוץ VS ריצה בפנים: מה שורף יותר קלוריות?

המשקה הטבעי הזה הוא תרופה טבעית להורדת רמת הכולסטרול, ירידה במשקל ושינה טובה יותר

באותו נושא