בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדע חושף 5 סכנות המסתתרות מאחורי התרופות

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

המלה 'תרופות', נגזרת מהמלה היוונית 'פרמקוס'. יתר על כן, פירושו של שורש המונח, יכול להיות הן רעל, או תרופה. אולם, זוהי רק חלק מהבעייה. אפשר להאמין שהרופא רושם תרופות, לריפוי המחלה ממנה סובלים, אולם בהמשך, תוכלו לגלות שזה עשוי להיות הן עוזר והן מזיק, בעת ובעונה אחת.

רבים מאיתנו נוטים להעדיף תרופות טבעיות על פני תרופות רוקחיות/במרשם, כל פעם שאפשר. עם זאת, יתכן ולפעמים סובלים ממצב הדורש פתרון רפואי. לכן, יש לפחות חמישה דברים שצריך לדעת על התרופות שהרופא רושם.

5 דברים שצריך לדעת על תרופות שנרקחו.

אין חדש תחת השמש, מלבד זה שהמרכיבים הם מעשי ידי אדם. לכן, רוב התרופות במרשם מופקות ממקורות צמחיים בכל מקרה., והיצרנים מעבדים אותם כדלקמן:

  • באמצעות תוספות.
  • זיקוק
  • עיבוד
  • בדיקות
  • אישור
  • אריזה
  • שיווק
  • מכירה לצרכנים.

מאחר והמעבדות הכימיות יכולות להוסיף מקורות צמחיים לרקיחת התרופות, האם הן נעשות טובות יותר בכך שהן עוברות תהליך כימי? או האם זה עלול להזיק לריפוי, ולהחמיר יותר מאשר המחלה עצמה?

לתרופות מרשם רבות יש תופעות לוואי

חלק מהעובדות המזעזעות לגבי הסיכון למות בעקבות תרופות רוקחיות, מודגשות בפרק הראשון של הספר: 'הסיכונים בתרופות מרשם', שפורסמו על ידי מחלקת העיתונות של אוניברסיטת קולומביה, ושנערכו על ידי דונאלד W., לייט, שהוא פרופסור לרפואה חברתית וטיפול בריאות השוואתי באוניברסיטה לרפואה ולרפואת שיניים בניו ג'רסי, וחוקר אורח בכיר בפרינסטון.

המחברים מתחילים בכך שהם מספרים, שרק בשנת 1994, מעל ל-2.2 מיליון חולים בבתי החולים האמריקאים חוו תגובות שליליות לתרופות. מתוך אלו, ההערכה היא ש-106,000 אנשים מתו בגלל ההשפעות המזיקות של תרופות הרוקחות שהם נטלו.
נתון זה מדבר על תגובות שליליות לתרופות, שהוא הגורם הרביעי הגבוה ביותר מבחינת גורם המוות אצל אנשים בארה"ב. מספר זה אינו לוקח בחשבון את מקרי המוות בגלל תרופות שנלקחו בבית, או בבתי אבות, מאחר ומדובר רק במאושפזים בבתי החולים.

פוטנציאלית, נגרמות אינטראקציות לא בריאות בנטילת תרופות עם המזון שאנו אוכלים, או מבחינת הגוף, מה שעלול לגרום למוות, מחלות, או נכות. התרופות שנוטלים, מטפלים בסימפטום ספציפי, אולם, אפשר להמר על כך שקיימות תופעות לוואי שאינן רצויות בגלל המצב הרפואי.

תופעות הלוואי הללו עלולות לגרום לנזק לגוף בדרכים אחרות, או לגרום לשינויים לא טבעיים. למשל, התרופה פאקסיל, שנועדה לעזור ולהפחית מצבי חרדה, עלולה להיות בעלת תופעות לוואי הגורמות לרעד בגוף ובשרירים. אנשים שמצויים בחרדות, כבר ממילא חשים רעידות, כך שהוספת התרופה גורמת לעוד רעידות, אך עוזרת למצב הרוח, שזה דבר חסר טעם.

כתבות שבריא לדעת
דרכים להוריד לחץ דם

14 דרכים להורדת לחץ דם שרוב האנשים שכחו אותן

סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

התרופות הללו נמצאות במיוחד בסיכון גבוה על נשים, אנשים מבוגרים ואנשים עם נכויות. כשמעבדות בודקות תרופות חדשות, האוכלוסיות הללו הן הכי פחות נבדקות בניסוים הקליניים, למרות שהן הקבוצות המועדות ביותר להשפעותיהן. התרופות מסוכנות במיוחד לנשים בהריון, לעוברים שלהן, לאמהות מיניקות ולילדים שיונקים את החלב מהן.

כמעט כל התרופות במרשם, מכילות מרכיבים שאי אפשר אפילו לאיית אותן (שלא לדבר על לקרוא בשמותיהן)

הכדורים מכילים מרכיבים שפעם היה ניתן בקלות לזהותם כצמחים, מינראלים, או אפילו מרכיבים מבעלי חיים. עם זאת, כעת, יש נגזרות כימיות המחקות את אותם חומרים טבעיים, כולל אלו המגיעים מהביו-טכנולוגיה וממוצרים ששונו גנטית, ושכעת לא מכירים בהם כמוצר טבעי.

דוגמא אחת שלהן, היא הצמח הסיני קורידאליס, שהוא ממשפחת הפרג, המופיע בתרופות כגון הטטרא-הידרופאלמטין. הרופאים רושמים את התרופה הזאת כתרופת הרגעה ומשככת כאבים. אפשר לשלם על גירסת התרופה, או פשוט לגשת להרבליסט (אדם המגדל, אוסף, מוכר או מתמחה בשימוש בעשבים, בייחוד בעשבי מרפא) ובמחיר נמוך יותר, כדי להשיג את גירסת הצמח הלא מעובדת.

רוב התרופות במרשם מספקות הקלה לטווח הקצר, עם נטייה להקלה בטווח הרחוק

תרופה רוקחית טיפוסית נלקחת פעם אחת, או כמה פעמים ביום, כדי לשמור על המינון שבדם, ושיכול לספק את ההשפעה הרצויה של הטיפול. יש להקפיד על נטילת התרופה, או שההשפעה תתפוגג. בדרך כלל, מחלות לטווח הארוך שבהן התרופה נועדה לטפל, לא נעלמות. במקום זה, התרופה מעלימה את הסימפטומים של המחלה באמצעות התרופות שנוטלים, ולא מרפאה אותה.

תרופות רוקחיות רבות ככל הנראה יובילו לצריכה של יותר תרופות

אחת מהבעיות המשמעותיות לגבי תרופות רוקחיות, הוא שהן לא מרפאות את הגורם הבסיסי של המחלה, וכתוצאה מכך, הופכים להיות תלותיים בתרופה, כדי לטפל בסימפטומים, ולא לרפא אותה. להפוך ולהיות תלויים בתרופה, היא בעייתם של הרבה מטופלים, מאחר והתרופה מעלימה את הסימפטומים. עם זאת, זה אינו מרפא אותם. אם מתחילים להרגיש טוב יותר, ממשיכים ליטול את התרופה הרוקחית במשך כל החיים, אם לא מחפשים אחר טיפול בגורם הבסיסי של המחלה.

תרופות מרשם יקרות

תעשיית התרופות מרוויחה הרבה כסף על תרופות מסחריות, והצרכן התלוי בהן, משלם על כך הרבה כסף. בסקירה שנערכה לאחרונה על עלויות תרופות המרשם, החוקרים אמרו כדלקמן:

"הוצאות התרופות במרשם עלו בשתי ספרות במהלך כמעט כל שנה מאז 1980." והם מוסיפים: "הרוב המכריע האחראי על העלייה בהוצאות תרופות המרשם, מיוחס לעלייה בנפח, בתערובת ובזמינות המוצרים הרוקחיים".

במלים אחרות, ככל שהתרופות הופכות להיות לזמינות, כך הן הופכות להיות יקרות יותר עבור הצרכנים, בעוד שזמינות רבה יותר, אמורה לייצר מחירים נמוכים יותר.

מחשבות אחרונות על נטילת תרופות במרשם

בתקופות מסויימות, האנשים עלולים למצוא עצמם במצב שנדרש בו טיפול יותר אגרסיבי בהכרח. במצב כזה, יש לגשת לרופא. עם זאת, יש להביע רצון ולנסות תרופות טבעיות, אם זה בטוח. כשאפשר, הרופא אולי יוכל להציע תרופה טבעית נוספת, שאולי לא לקחתם בחשבון, או ניסיתם.

בכל מקרה, חלק מהרופאים ממהרים לתת מרשמים אם לא מדברים איתם, ומבקשים חלופות טבעיות. העובדה הזאת נובעת בחלקה מהעובדה שחברות התרופות מקיימות קמפיינים ומנהלות פרסומות לחיזור אחר הרופאים, ובחלקו, התסריט הזה נובע מכך שהחולים מבקשים ריפוי מהיר.

הרופא יכול לייעץ לכם גם כשהמצב חמור מספיק, ולרשום לכם תרופה במקום טיפול הוליסטי. יש לזכור, שאתם ערבים לבריאותכם, ואם אינכם מסכימים עם הרופא לגבי התרופות במרשם לאחר דיון שניהלתם איתו, אל תישארו עם זה לבד, אלא חפשו אחר טיפול אלטרנטיבי כדי לקבל ייעוץ והכוונה.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות

5 דברים שלא כדאי לעשות אחרי ארוחה

בעיות משעון הקיץ

5 טיפים להתמודדות עם הפרעות שינה, בעקבות המעבר לשעון קיץ

אכילה רגשית

כיצד לנצח עלייה במשקל שנובעת מלחץ נפשי

הטכניקות החזקות ביותר כדי לבנות ביטחון עצמי והערכה עצמית

באותו נושא