בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה הם הגורמים וההשפעות של הבדידות

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

מוחו של אדם בודד מתעד את רגשות האיום ואותות הכאב, ככאלה הדומים לכאב גופני וסכנה אמיתיים. אנשים בודדים ללא חברה, עומדים בסבירות גבוהה יותר לכך שימותו מוקדם, בעקבות שבץ מוחי, התקפי לב, או סיבוכים אחרים. תחושת הבדידות מגדילה את הסיכון לדמנציה או מחלת אלצהיימר ב-64%, וגורמת להפרעות שינה.

הבדידות הינה מצב רגשי שבו האדם חווה תחושות חזקות של ריקנות ובידוד. הבדידות התגברה, יחד עם העליה במודרניזציה והיא מגיפה נסתרת, המשפיעה על האנשים ברחבי העולם.

הבדידות, לדברי מומחים רבים, אינה בהכרח נובע מהימצאותו של האדם לבדו. אלא, זוהי תפיסה של להיות אדם בודד ומבודד.

מחקרים הראו שלבדידות ולהיעדר חברה, יש השפעה מזיקה על הבריאות הגופנית והנפשית של האדם. כל אחד חש בודד בזמנים מסויימים בחיים, אולם, בדידות כרונית גורמת לסיכונים בריאותיים חמורים.

מה הבדידות גורמת?

את הבדידות ניתן לייחס לגורמים פנימיים, כגון הערכה עצמית נמוכה. בניגוד למה שאנשים רבים מאמינים, הבדידות אינה רק תוצאה של להיות לבד או מחוסרי חברים. זוהי בעייה עמוקה יותר, הנגרמת בעקבות מחשבות ותחושות של חוסר יכולת, חוסר שלמות ובושה.

אנשים הסובלים מבדידות כרונית, סובלים בדרך כלל ממחשבות פסימיות, ומתחזיות שליליות לגבי מציאת חברה, קשרים חברתיים ומערכות יחסים תומכות. מצב כזה עלול להוביל לבידוד ולבדידות כרונית.

על פי מחקר שנערך על ידי John Cacioppo, הבדידות קשורה במידה רבה לגנטיקה. גורמים תורמים אחרים, כוללים משתנים מצביים, כגון בידוד פיסי, מעבר למקום חדש וגירושין. מותו של מישהו משמעותי בחיי האדם, עלול גם כן לגרום לתחושות של בדידות.
הבדידות עלולה גם להיות סימפטום להפרעה פסיכולוגית, כגון דיכאון.

ההשפעה השלילית שיש לבדידות על הבריאות הגופנית והנפשית

לבדידות יש מיגוון רחב של השפעות שליליות, הן על הבריאות הגופנית והן הנפשית. חלק מאותם סיכונים בריאותיים, קשורים לבדידות הכוללת כדלקמן:

כתבות שבריא לדעת
סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

סימנים של דופמין נמוך

שימו לב: אלו התסמינים הנפוצים ביותר לדופמין נמוך

הבדידות עלולה להשפיע על המוח, ממש כמו כאב פיסי

ראיות שעלו, הצביעו על כך שחוויות של כאב חברתי ותחושות כאב, קשורות לניתוק חברתי, וזאת בהסתמך על הופעתן של אותן תשתיות מבחינה נוירו-ביולוגית שבעקבותיהם חווים כאב גופני. מוחותיהם של אנשים בודדים מתעדים תחושות של איום ואותות כאב, הדומים לתחושות כאב פיסי אמיתי וסכנה.

ירידה בתחולת החיים

הבדידות עלול להיות קטלנית מספיק, כדי לגרום למוות מוקדם. מחקרים הראו שאנשים החיים לבד, יעמדו בסבירות רבה יותר לכך שימותו מוות מוקדם בגלל שבץ, כאבי לב, או סיבוכים אחרים, מאלו שחיים בחיק משפחותיהם, או במוסד קהילתי.

לגבי קשישים, אצל אלו שדיווחו על תחושות מבודדות, דחייה או בדידות, עלה הסיכוי לכך שימותו, למרות שלא חיו לבד בפועל.

התגברות הסיכון לסבול מדמנציה

תחושת הבדידות מגבירה את הסיכון לסבול מדמנציה, או ממחלת אלצהיימר ב-64%. תחושת הבדידות, ולא הלבד, קשורה לסיכון הגובר לסבול מדמנציה קלינית בשלב מאוחר יותר בחיים, ויכולה להיחשב לגורם סיכון מרכזי, שללא קשר למחלות כלי דם, דיכאון וגורמים מבלבלים אחרים, ראויים לתשומת לב קלינית.

על פי מחקרים שנערכו, אנשים החיים לבד, או חיים בבתי אבות ומוסדות לגיל הזקנה, עלולים להיות עם סיכויים גדולים יותר לפיתוח דמנציה, מאלו הנשארים לחיות בחיק משפחותיהם.

סיכון גובר למחלת לב

על פי מחקרים שונים, הבדידות נמצאה ככזאת הקשורה להסתברות גוברת לפיתוח מחלות לב. בנוסף, תפיסות שליליות לגבי המעמד הבריאותי של האדם, קשור לתחושת הבדידות, ולהסתברות מוגברת לכך שיסבול ממצבים בריאותיים שונים בלב.

הגנים של אנשים הסובלים מבדידות כרונית, חווים מצורות ביטוי מוגזמות, הגורמים לדלקתיות בטווח הארוך ולנזק לרקמות וכלי הדם של הלב, המגבירים את הסיכון להתקפי לב, שבץ ומחלות לב וכלי דם אחרות.

הפרעות שינה

גורמים פסיכו-חברתיים כגון: פרישה, בידוד ובדידות, עלולים להגביר את נדודי השינה אצל אנשים מבוגרים. קיים קשר הדוק בין הבדידות והשינה, ואפילו הבדל זעיר מבחינת רמת הבדידות, משפיע על השינה.

נראה שאנשים בודדים, חווים יותר בעיות שינה. הבדידות מפריעה לשינה מרגיעה, ואנשים בודדים סובלים מהפרעות שינה.

עצות מועילות להקלה על בדידות

פעילויות חברתיות

להיות מעורבים בפעילויות חברתיות ועם אנשים, הן הדרכים הטובות ביותר להקל על הבדידות. טיולים על בסיס קבוע של פעולות חברתיות, אימונים גופניים, ביקור חברים, קניות או פשוט ללכת למקומות ציבוריים, יכולים לעזור.

להיות בקשר או לחדש קשר, עם חברים ובני משפחה.

להישאר בקשר עם אנשים היקרים לנו, יכול למנוע את הבדידות והבידוד. אם משפחתכם אינה חיה בסמוך, הטכנולוגיה יכולה לסייע לכם להישאר בקשר. עדיף להישאר בקשר עם חברים ובני משפחה, מאשר להימנע מכך. טיפוח חברות בריאה, עוזרת בהקלה על העצב והבדידות.

פעילויות התנדבותיות

לעזור לאנשים אחרים, הינה דרך מצויינת לעזור לתחושת העצמי ולהרגיש יותר מחוברים.

להופיע במפגשים והתכנסויות

כדאי לדבוק בהתחייבות, ולהופיע במפגשים ופגישות, המספקים את ההזדמנות לפגוש ולתקשר עם אנשים חדשים. כמו כן, עצם ההופעה, מראה על התלהבות למציאת חברויות ואנשים.

אם הבדידות והבידוד החברתיים גורמים לכם למצוקה בצורה קיצונית, כדאי לדון על כך עם אנשי GP, יועצים, או אדם המהימן עליכם. לכן, קחו שליטה על חייכם, וצאו מהבדידות.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

הפתרון לעייפות וחוסר אנרגיה
בריאות

תתעוררו: 9 דרכים להיפטר מהעייפות ולהתמלא באנרגיות

5 ההסברים המדעיים לגבי איך החילבה יכולה להצמיח את השיער מהר יותר

8 מזונות שעשויים לעזור להציל את הזיכרון שלכם

רוצים בטן שטוחה? התרחקו מהמזונות היומיומיים האלה

באותו נושא