מה הם הגורמים לגבנון/חטוטרת ? (קיפוזיס)

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

עקמומיות מוגזמת של עמוד השדרה היא עיוות נפוץ של עמוד השדרה, שבמקרים מסויימים זה עלול להיות מצב מולד, אך בדרך כלל הגבנון נוצר כתוצאה מטראומה שעמוד השדרה עבר, או בגלל זיהום או גידול בעמוד השדרה. אצל ילדים, זה עלול להיגרם בגלל היציבה, ובגילאים מבוגרים, זה עלול להיות כתוצאה מחולשת שרירים, או ניוון העצמות.

הגורמים לגבנון:

  • יציבה גרועה
  • מחלת שויירמן.
  • הפרעה מולדת.
  • היפר-קיפוזיס הקשור לגיל.
  • גבנון שנוצר בעקבות מחלות/פציעות.

מצב כזה בדרך כלל נקרא גיבנת או גבנון. קיפוזיס הוא מונח רפואי המציין סיבוב חריג המופיע בגב העליון או בעמוד השדרה באיזור החזה, והוא מצב נפוץ של חריגה בעמוד השדרה.

חזה עמוד השדרה מורכב מ-12 החוליות האמצעיות, ובעל עקומה טבעית שהיא בטווח של בין 20-40 מעלות, המשתנה מאדם לאדם. כל מצב שהוא גבוה יותר בדרך כלל מהטווחים הללו, מסווג בדרך כלל כקיפוזיס. במקרים של קיפוזיס, הגב העליון נראה מעוגל יותר מהרגיל.

בעוד שאצל מתבגרים וצעירים, הקיפוזיס הוא ברובו בגלל יציבה לא טובה, אצל אנשים מבוגרים, קיימים גורמים שונים אחרים הגורמים לו. להלן מבט מפורט יותר על כל גורם.

יציבה גרועה

מקובל מאד לראות בני נוער מתבגרים, ובמיוחד נערות בגיל ההתבגרות, המתנועעות בצורה רפוייה בזמן הישיבה או העמידה. מצב כזה בדרך כלל מכונה קיפוזיס בעקבות היציבה, מאחר ומדובר בבעייה של יציבה לקוייה ואין לה קשר כמעט לליקויים בעמוד השדרה, ניתן לתקן זאת בקלות, כשמקדישים תשומת לב ליציבה, וכל מה שצריך לעשות, הוא "לעמוד זקוף". קיפוזיס בגלל יציבה לקוייה, גורם לכאבים רק לעתים נדירות, ואינו גורם לבעיות נוספות.

מחלת שויירמן

מחלת שויירמן או קיפוזיס שויירמן, הוא סוג נוסף של קיפוזיס, שאפשר לראות בקרב הילדים. שלא כמו קיפוזיס בעקבות יציבה לקויה, מצב כזה הוא יותר חמור והוא נחשב להפרעה התפתחותית הממשיכה גם בבגרות. ההפרעה ידועה גם בשם קיפוזיס נעורים, שהיא מחלת נעורים הגורמת לכאבים בגב התחתון, או אפיפיסיטיס של עמוד השדרה, כשבמקרה כזה, עקומת בית החזה נעה בדרך כלל בין 45 ל-75 מעלות. יתר על כן, היא גורמת להצבת טריז בין החוליות שהוא יותר מחמש מעלות בלפחות בשלוש חוליות.

החוליות הללו נראות בצורה של משולש. ההפרעה הזאת בצמתי שמורל, באה לידי ביטוי גם בפריצות קטנות של הדיסק (בריפודים בין החוליות), שבקצות החוליות. שויירמן, הוא רדיולוג דני שהבחין ראשון בבעייה, וסבר שההפרעה נובעת בגלל מות הסחוס שבטבעת העצם של עמוד השדרה, בהיעדר אספקת דם.

כתבות שבריא לדעת

המשקה הטבעי הזה הוא תרופה טבעית להורדת רמת הכולסטרול, ירידה במשקל ושינה טובה יותר

שימושים מדהימים ויתרונות בריאותיים לבצל!

אמנם הסיבה המדוייקת אינה ברורה, אך המומחים הגיעו למסקנה שסוג מסויים של נזק שחל באיזור הצמיחה של החוליות, מתחיל את תהליך הצמיחה הלא תקינה, מה שגורם לאחר מכן לקיפוזיס מוגזם.

הפרעה מולדת

קיפוזיס יכול גם להיות דבר מולד, כלומר, אפשר להיוולד עם עיוות בעמוד השדרה. העיוות הוא חמור וקטסטרופאלי, ואין טיפול ידוע ככזה המטפל בקיפוזיס מולד.

קיפוזיס מולד אינו מצב גנטי, וההערכה היא שזה קורה בזמן כלשהו בין 6-8 שבועות בחיי העובר. בגלל ליקוי גנטי מסויים בשלב הזה, החלק הקדמי של גוף אחד או יותר בעמוד השדרה, הדיסק לא מצליח להיווצר, או להתפלג, מה שגורם לעמוד השדרה לפתח זווית חדה כלפי החזית, ככל שהוא גדל.

היפר-קיפוזיס הקשור לגיל

קיפוזיס בדרך כלל שנראה בגיל המבוגר, מכונה גם כ"גיבנת נרכשת", או עיוות בולט, ההיפר-קיפוזיס פוגם בניידות ומגביר את הסיכונים לנפילות ושברים. למרות שהגורם המדוייק אינו ידוע, ההיפר-קיפוזיס יכול גם להיות כתוצאה מהן חולשת שרירים, או בגלל מחלת ניוון של הדיסק, מה שגורם לשברים בחוליות ולהחמרת ההיפר-קיפוזיס, או להתחלה ביצירתם של שברים בחוליות, המאיצים את התפתחותם.

קיפוזיס כתוצאה ממחלות/פציעות

קיפוזיס יכול גם להתרחש כתוצאה מפציעה, או ממחלה בעמוד השדרה. להלן כמה דוגמאות.

בגלל שיתוק: קיפוזיס יכול להתרחש כתוצאה משנית של שיתוק. שיתוק עלול להיווצר כתוצאה ממחלת הפוליו, מניוון שרירי עמוד השדרה, משיתוק מוחין וכו'. הקיפוזיס אינו מתרחש באופן מיידי במקרים הללו, אלא הוא מצב שנוצר בצורה יותר הדרגתית.

הפרעה פוסט-טראומטית: כל טראומה שנגרמת לעמוד השדרה כגון פציעה, עלולה לגרום לקיפוזיס. קיפוזיס פוסט טראומטי, יכול להתרחש בכל מקום, החל מאמצע הגב ועד לגב התחתון . סוג כזה שלקיפוזיס, נלווה בדרך כלל בכאבים חמורים באיזור.

קיפוזיס ניווני: קיפוזיס באיזור המותן של עמוד השדרה, הוא קיפוזיס ניווני המאופיין בקיפוזיס חריג המופיע באיזור המותניים, כתוצאה משינויים שחלו בעמוד השדרה ובמבנים התומכים.

במקרה כזה, הגו מתכופף, ומופיעים כאבים בזמן ההליכה ומורגשת עמימות באיזור המותניים. חולים גילו שהם אינם יכולים להזדקף מאותו איזור מועד. הטריז בחוליות וצמצום חלל הדיסק הם דבר נפוץ שאפשר לראות במצב של קיפוזיס ניווני, ושרירי המתח המותניים עלולים להידלדל.

זיהום בעמוד השדרה: כל סוג של זיהום חמור בעמוד השדרה, כגון שחפת בעמוד השדרה, עלול לגרום לקיפוזיס בעמוד השדרה. זיהום בעמוד השדרה הוא דבר די נדיר, ובדרך כלל הוא מופיע בחלל הדיסק בין החוליות, בעצמות החוליות, בתעלת עמוד השדרה, או ברקמות הרכות הסמוכות. סוגי זיהום כאלה, הן בדרך כלל בקטריאליות מטבען, ומגיעות לעמוד השדרה דרך זרם הדם.

סרטן עמוד השדרה/גידול: עיוותים בעמוד השדרה כגון עקמת או קיפוזיס, מהווים את אחד מהתסמינים לגידול בעמוד השדרה. גידול כזה יכול להיות שפיר, או ממאיר, כשבמקרה כזה, זה יתפתח לסרטן של עמוד השדרה.

דלקת פרקים: דלקת פרקים היא צורה ניוונית של המפרקים. בעמוד השדרה זה עלול להשפיע על מפרקי הצלעות, על הדיסקים בין החוליות ועל הרצועות התומכות בעמוד השדרה. במקרים חמורים של דלקת מפרקים ניוונית, קשה לעמוד בצורה זקופה בגלל תחושת הכאב החמורה שבאיזור. כל המצבים הללו עלולים להוביל לשינויים במבנה ובצורת עמוד השדרה. קיפוזיס עלול להופיע בשלבים המתקדמים של דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה.

קיפוזיס יכול להשפיע על כל היבט בחיים. זהו לא רק עוד עיוות, אלא זה עלול להיות מלווה בכאבים ובאי נוחות. בעוד שכמה סוגים מסויימים של קיפוזיס לא ניתנים לטיפול, מחלק מהם אפשר להימנע כשמתערבים בהם מבחינה רפואית בזמן. אם אתם חושדים שחלים שינוים במבנה עמוד השדרה שלכם, יש להתייעץ בהקדם עם מומחה רפואי.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

תה עם נענע מומלץ
תזונה

הגעתם לגיל 40? אלו 7 המאכלים שתרצו לשלב בתזונה שלכם

סימנים שהגוף זקוק לניקוי רעלים באופן מיידי

8 סימני אזהרה שמצביעים על כך שהגוף זקוק לניקוי רעלים באופן מיידי

7 תרופות טבעיות להקלה בעצירות

היתרונות של ויטמין d ללב

כיצד ויטמין D יכול לתרום לבריאות הלב שלכם? ואיך לספוג אותו יותר

באותו נושא