רופאים מסבירים על 9 דרכים טבעיות להורדת רמות כולסטרול גבוהות

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

בניגוד לאמונה הרווחת, הגוף צריך כמות מסויימת של כולסטרול כדי לתפקיד בצורה האופטימאלית. מדובר רק במקרים בהם הגוף מייצר כמויות מוגזמות של כולסטרול, מה שעלול להוות לסיכון בריאותי, שהרופאים מחשיבים זאת לכולסטרול גבוה. חשוב גם לציין שכמות הכולסטרול בגופנו מורכבת משני סוגים של ליפופרוטאינים, האחד הוא ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) והשני הוא ליפרופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL), כששניהם ממלאים תפקידים מאד שונים בגוף.

הגוף זקוק לכולסטרול "טוב"

כדי להבין טוב יותר את ההקשר, צפיפות נמוכה של ליפופרוטאין, מציגה רגישות לנזק בעקבות הרדיקאלים החופשיים, מה שעלול לגרום למחלת לב. צפיפות גבוהה של ליפופרוטאין, מצד שני, מגנה נגד מחלות לב, בכך שזה עוזר להסיר את הכולסטרול מדפנות כלי הדם ולהעבירו חזרה לכבד.

ליפו-טרוטאין בצפיפות גבוהה, מונע עורקים סתומים, שבץ מוחי, התקפי לב ומחלת כליות בשלביה הסופיים (כשל כלייתי). אם שעורי הכולסטרול גבוהים, זה אומר בדרך כלל שקיימות בגוף כמויות מוגזמות של ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה, ולא מספיק ליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה.

למרות שתרופות מרשם כגון סטאטינים יכולים לעזור לירידה בכולסטרול גבוה מדי, קיימות כמה דרכים שאפשר לנקוט בהן כדי להוריד אותו באופן טבעי.

ההבדלים העיקריים בין כולסטרול HDL ו-LDL

כדי להבין טוב יותר איך ליפו-פרוטאינים בצפיפות נמוכה LDL)) וליפו-פרוטאינים בצפיפות גבוהה (HDL) פועלים בגוף, אנו צריכים ראשית להעיף מבט על תפקיד הכבד. אחד מהתפקודים העיקריים של הכבד, הוא לייצר כולסטרול, תהליך הדורש שילוב של הכולסטרול והשומר על הליפו-פרוטאינים בעלי צפיפות מאד נמוכה (VLDL), ולהעבירם לאיברים ותאים שונים בגוף.

במהלך הזמן הזה, הכבד משחרר גם HDL (ליפו-פרוטאינים בצפיפות גבוהה), כדי לעזור ולשאת את הכולסטרול שנותר ללא שימוש חזרה לכבד, הידוע גם כעתודות כולסטרול מועברים. תהליך זה עוזר למנוע את סתימת העורקים וצורות אחרות של מחלת לב. בקיצור, ה-LDL עוזר לגוף לתפקד בצורה נאותה, בעוד שה-HDL מצד שני, פועל כדי להיאבק בהשפעות החולות של כמויות מוגזמות של LDL.

מה המשמעות של כולסטרול גבוה?

כשמדובר במדידת רמות הכולסטרול, השילוב בין HDL ו-LDL, הם בקריאה של 200 מיליגרמים לכל דציליטר (מ"ג/dL), שנחשב לטווח בריא אצל רוב המבוגרים. לעומת זאת, הקריאה המשולבת שהיא בין 200 ו-239 מ"ג/dL, מהווה את קו הגבול הגבוה. קריאה משולבת של 240 מ"ג/dL, או יותר, נחשבת למאד גבוהה, ויש לשלוט בכך, בהקדם האפשרי. בכל המקרים עם זאת, רמות כולסטרול LDL, אמורים להיות מתחת 100 מ"ג/dL.

גורמי הסיכון הנפוצים לרמות כולסטרול גבוהים

למרות שתזונה לא טובה עלולה לגרום לעלייה מסוכנת, זהו לא הגורם התורם היחיד. גורמי סיכון נוספים כוללים כדלקמן:

  • צריכתה של תזונה גבוהה בשומנים רוויים.
  • מדד מסת גוף (BMI) של 30, או יותר.
  • היקף מתניים גדול.
  • אורח חיים בישיבה.
  • צריכה מוגזמת של אלכוהול.
  • עישון.
  • סוכרת.
  • אם קיימת היסטוריה רפואית משפחתית של מחלות לב.

סימפטומים לכולסטרול גבוה

כשמדובר בסימפטומים בעקבות כולסטרול גבוה בדם, קיימים כאלה רק מעט מאד. עם זאת, רמות כולסטרול מוגזמות, עלולות בסופו של דבר לגרום למחלת לב, מה שעלול להוות את הטריגר למיגוון של סימפטומים, כולל:

  • סחרחורות.
  • עייפות.
  • דפיקות לב.
  • קוצר נשימה.
  • כאבים בחזה.

9 דרכים כדי להפחית כולסטרול גבוה באופן טבעי

כעת, לאחר שהבנו באופן בסיסי מה הם הגורמים המעלים את רמות הכולסטרול, להלן מספר דרכים טבעיות להורדתו.

חד-שומנים לא רוויים

אחת מהדרכים הטובות ביותר כדי לשלוט על רמות גבוהות של כולסטרול, היא באמצעות צריכתם של מזונות העשירים בחד-שומנים לא רוויים. הללו הם שומנים שמצויים במיוחד בשמן זית,  אבוקדו, אגוזים ומזונות נוספים. הם פועלים על הליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה המזיק (LDL), תוך סיוע בהגנה על בריאות הליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL).

שומני טרנס

שלא כמו החד-שומנים הלא רוויים והרב-שומנים הלא רוויים, מומלץ להימנע משומני טרנס, המעלים את רמות הכולסטרול. למי שאינו בקיא בשומני טרנס, אלו הם שומנים לא רוויים המצויים בדרך כלל בממרחים, מאפים ובעוגיות, והם עוברים תהליך של חילוף חומרים השונה מהסוגים האחרים של השומנים. שומני הטרנס מזיקים במיוחד, בכך שהם מעלים את רמות ה-LDL (הסוג המזיק) ומורידים את ה-HDL שהוא הסוג הטוב מבחינת הכולסטרול שהגוף צריך.

סיבים מסיסים

תזונה הכוללת סובין שיבולת שועל, סובין אורז, שעורה, פירות הדר, תפוחים, תותים וצורות אחרות של סיבים מסיסים, היא תזונה אידיאלית לכל מי שצריך להפחית את רמות הכולסטרול שלו. למרות שלא ניתן לעכלם, הסיבים המסיסים עושים עבודה נהדרת בכל מה שקשור בסיוע לחיידקים החיים במעיים, להפחתת הליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL). במחקר שפורסם על ידי המכון הלאומי לבריאות, משתתפי המחקר שהוסיפו 3 גרם סיבים מסיסים לתזונה הרגילה שלהם במשך 12 שבועות, ראו ירידה של 18 אחוז ברמות ה- LDL שלהם.

סטרולים צמחיים וסטנולים

סטרולים צמחיים וסטנולים, שניתן למצוא בשמנים צמחיים, תחליפי חמאה וביוגורטים מסויימים, הוכיחו את יעילותם בנוגע להפחתת כולסטרול גבוה. למעשה, הנתונים הנוכחיים, מציגים שצריכתם של מזונות העשירים בסטרולים צמחיים וסטנולים, יכולים להפחית LDL מזיק, בכ-20 אחוזים.

תוספי מזון

כשמדובר בבריאות הלב ובהפחתת הכולסטרול, תוספי מזון כגון קו-אנזים Q10 וסיבים מסיסים, מומלצים. מחקרים מראים ששני תוספי המזון הללו לא רק מקדמים את בריאות הלב, אלא גם עושים עבודה מצויינת בכל מה שקשור להורדת כולסטרול גבוה. תוסף מזון מועיל נוסף, הוא שמן דגים, שהוכח כיעיל בהורדת השומנים בדם, שאחרת יעברו בזרם הדם. שמן דגים יכול לעזור גם בהעלאת רמות ה- HDL הבריאות.

הפסקת עישון

אם אתם מעשנים וסובלים מכולסטרול גבוה, זוהי סיבה נוספת לכך שצריך להפסיק לעשן. מחקרים מראים שהעישון מגדיל את רמות הכולסטרול, בכך שהוא מונע מעבר הפוך שלו, התהליך שבו תאי החיסון בגוף מסלקים כולסטרול ללא שימוש מדפנות תאי הדם לזרם הדם, ובסופו של דבר חוזרים לכבד. מעבר לזה, העישון עלול לגרום לסתימת עורקים, מה שעלול להגביר את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

פעילות גופנית

אורח חיים בישיבה, לא רק שתורם לעלייה במשקל, אלא גם מעלה את רמות הכולסטרול. אחת מהדרכים הטובות ביותר לשלוט בכולסטרול, היא בכך שהופכים את הפעילות הגופנית לחלק שיגרתי על בסיס יומי בחיים.

מחקרים הראו שפעילות גופנית בת 30 דקות בלבד, 5 ימים בשבוע, מספיקים כדי להוריד רמות גבוהות של כולסטרול ואת הסיכון למחלת לב.

ירידה במשקל

שמירה על משקל בריא, גורמת לכולסטרול להיות בשליטה. מחקרים הראו שהמשקל משפיע על הצורה שבה הגוף סופג ומייצר כולסטרול. אם סובלים מעודף משקל, ומנסים להוריד את רמות הכולסטרול, תשמחו לדעת שהירידה במשקל בכל צורה של דיאטה, יכולה להגביר את ספיגת הכולסטרול בגוף ולהגביל את הטמעתו של כולסטרול חדש בגוף שהוא מסוגל לייצר.

אלכוהול

כשצורכים אלכוהול בצורה מתונה, הוא יכול לחזק את רמות ה-HDL ולהוריד את הסיכון למחלת לב. צריכת אלכוהול מופרזת, עם זאת, עלולה לגרום לנזק בכבד ולהוריד את רמות ה-HDL הבריאות בגוף.

מתי צריך לגשת לרופא?

אם השינויים באורח החיים והפעילות הגופנית, לא מורידים את רמות הכולסטרול, מומלץ לגשת לרופא או לקרדיולוג. הם יכולים לרשום תרופות להורדת כולסטרול, כדי לשמור על הכולסטרול בשליטה. אותו הדבר חל גם על אלו המועדים מבחינה גנטית לכולסטרול גבוה. הרופאים בדרך כלל רושמים תרופות לאלו הסובלים מכולסטרול מאד גבוה, או כאלה שעברו התקף לב. התרופות הללו פועלות בכך שהן מעכבות את יכולת הגוף לייצר כולסטרול חדש, תוך ספיגת פלאק הכולסטרול שכבר נוצר בדפנות העורקים.

מחשבות אחרונות

לסיכום, אם רמות הכולסטרול שלכם גבוהות מדי, זה עלול להוביל לתוצאות הרסניות מבחינה בריאותית. הצורה הטובה ביותר כדי לשמור על רמות בריאות, היא על ידי ביצוע שינויים בתזונה. כמו כן, לא לשכוח ולקבוע לוח זמנים שיגרתי ולגשת לרופא או לקרדיולוג. ולבסוף, אם נוטלים תרופות להורדת כולסטרול כגון סטטינים, כדי שהכולסטרול יהיה תחת שליטה, יש תמיד ליטול אותן על פי ההוראות.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו