ההסבר המדעי: איך קריאה במשך 6 דקות ביום, עוזרת להפחית מהמתח ולהגביר את האושר

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

אפשר לומר בבטחה שרובנו עסוקים רוב הזמן. עם זאת, אין ספק שאנחנו יכולים למצוא לעצמנו את הזמן כדי לקרוא לפחות 6 דקות ביום. יתכן ובסוף היום כשסיימנו את עבודתנו ואנחנו יכולים סוף סוף להתרווח במיטה, אפשר לקרוא במשך כמה דקות לפני שאנחנו נרדמים.

הקריאה מציעה כל כך הרבה יתרונות קוגניטיביים ופסיכולוגיים, אך לדברי מחקר Pew, כמעט רוב האמריקאים לא קראו ספר בשנה שעברה, אך לפחות רובנו פתחנו ספר (גם אם קראנו בו רק כמה דפים!).

אין ספק שתוכלו למצוא הרבה נושאים וז'אנרים לקריאה שאפשר לבחור ביניהם. גם כשקוראים הרבה, קרוב לוודאי שעדיין יישארו אלפי ומיליוני ספרים שעדיין לא גילינו. לא משנה במה מתעניינים, תמיד אפשר למצוא הרבה ספרים בצורתם המסורתית, או ספרים אלקטרוניים, ועל כל נושא. בחיפוש מהיר בגוגל, אפשר למצוא ספרים שאפשר לבחור ביניהם, בין אם בנושאים של עזרה עצמית, פנטזיה, רומנים, ספרי כלכלה או כל דבר אחר.

קריאת ספרית חיונית עבור אלו שרוצים להתעלות על הדברים הרגילים – Jim Rohn

להלן, ניתן הסבר איך הקריאה יכולה לשפר את בריאותנו, שלא לדבר על כך שהיא מחכימה אותנו. מי לא רוצה להגביר את רמות הידע שלו ולהבין את העולם המורכב שבו אנו חיים, קצת יותר טוב?

ללמוד על איך הקריאה מפחיתה את המתח

בזמנים המודרניים, רוב האנשים חשים מוצפים ותחת מתח רוב הזמן. המתח שלנו נובע מהעבודה, המשפחה, האחריות המוטלת עלינו, מערכות היחסים והקצב המהיר של החיים באופן כללי. איננו נותנים לעצמנו מספיק זמן פנוי ליותר הנאות בחיים. הקצב המהיר יכול להסביר את העליה החדה במחלות הנפש כיום.

עם כל כך הרבה גירויים מסביבנו, איך נוכל לדעת מה דורש את תשומת ליבנו וממה אנחנו יכולים להתעלם? עם זאת, אנו יכולים למצוא דרכים כדי להפסיק הכל במשך זמן מה, ולהרגיע את מוחותינו הסוערים. יתכן וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לא יותר מאשר להסתכל על מדפי הספרים, כדי למצוא את הדרכים שיוכלו להפחית אצלנו את הלחץ ולהגביר את האושר.

על פי מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת סאסקס, קריאה במשך 6 דקות בלבד ביום, יכולה להפחית את הלחץ ב-68 אחוזים. זה יכול לעזור לאנשים להרגיש יותר בהירות נפשית ולהפחית את הלחץ המצטבר בגוף.

מחקר במעבדת מוח (MINDLAB)

כתבות שבריא לדעת

אם הגוף שלכם מבקש עזרה, אל תתעלמו מהסימנים הנפוצים האלה!

5 דברים שפוגעים בשינה שלכם (ואיך להימנע מהם!)

חוקרים מ-Mindlab הבינלאומית באוניברסיטת סאסקס, ניתחו את רמות הקורטיזול ואת שיעורי קצב הלב אצל משתתפים, לפני שערכו תצפית על איך הם מגיבים למשימות שונות. קריאת ספרים הפחיתה את רמות המתח שלהם יותר מכל פעילות אחרת שהמשתתפים עסקו בה.

בין השאר, זה כלל האזנה למוסיקה (61 אחוזים), שתיית כוס תה או קפה (54 אחוזים) וטיול (42 אחוזים). כמו כן, הם גילו שמשחקי ווידיאו הפחיתו את רמות הלחץ ב-21 אחוזים, אך הגבירו את קצב הלב.

"כשהולכים לאיבוד בעת קריאת ספר, זוהי ההרפייה האולטימטיבית," כך אומר ד"ר דיוויד לואיס, חוקר ונוירו-פסיכולוג קוגניטיבי. "זה באמת לא משנה איזה ספר אתם קוראים, בכך שאתם שוקעים עמוק בתוך ספר מרתק, אתם יכולים להימלט מהדאגות והמתחים של חיי היום יום בעולם, ולבלות זמן מה תוך בדיקת דמיונו של הסופר."

"זה יותר מסתם הסחת דעת," הוא מוסיף, "זוהי מעורבות פעילה של הדמיון, מאחר והמלים המודפסות המרצדות בדף, מעוררות את היצירתיות וגורמות לכם להיכנס למה שהוא בעצם מצב תודעה שונה."

אין ספק שהכל תלוי במה שאתם בוחרים לקרוא. אם אתם קוראים בעיקר חדשות, קרוב לוודאי שתרגישו אפילו יותר מתוחים או מדוכאים בגלל התוכן המזיק. עם זאת, אם קוראים על נושאים קלילים וחיוביים, כגון איך ללמוד גינון או איך כוכבי הלכת משפיעים על מצב הרוח שלנו, תוכלו לשים לב לירידה במתח.

7 יתרונות בריאים נוספים שיש לקריאה

משפרת את בריאות המוח

האם ידעתם שספרים יכולים לחווט מחדש את המוח? חוקרים גילו שכשקוראים ספרים, המוח מאפשר לאותות ספציפיים לנוע ברשת מורכבת של מעגלים. ככל שהמערכות והמעגלים במוח משתפרים, הם מתחזקים והופכים להיות למורכבים יותר.

במחקר שנערך בשנת 2013, החוקרים חקרו איך קריאת רומן יכולה להשפיע על המוח, תוך שימוש בסריקת MRI. במהלך 9 ימים, המשתתפים קראו את הסיפור "פומפיי." כשהקוראים הגיעו לשיא הרומן, יותר אזורים במוח שלהם הוארו, והמעגלים השתפרו. החוקרים גילו שכל זמן שהמשתתפים קראו את הספר, במשך כמה ימים לאחר כן, הקישוריוּת במוח שלהם השתפרה. זה קרה במיוחד בחלק המוח המגיב על תחושות גופניות כגון תנועה וכאב, והחוקרים ראו עלייה בפעילות החשמלית של קליפת המוח הסומטוסנסורית.

התגברת באמפתיה

מחקרים הוכיחו שאנשים שקראו יותר סיפורת על חייהן של דמויות מורכבות ושונות, חלה עליה ביכולתם להתייחס לרגשותיהם של אנשים אחרים, מה שיכול לעזור לאנשים לבנות ולשמור על קשרים חברתיים. אין ספק שקריאתו של רומן בדיוני אחד, כנראה שלא תגביר את יכולות האמפתיה בהרבה, אולם, מחקרים הראו שאנשים שקוראים ספרים בדיוניים רבים, תחושות האמפתיה אצלם גברו.

הגדלת אוצר המילים

חוקרים גילו שתלמידים שהתחילו לקרוא כבר בגיל צעיר, הם הגדילו את אוצר המלים שלהם בדרך כלל, ככל שהם התבגרו. אוצר מלים עשיר יכול למעשה להשפיע על היבטים רבים בחיינו, החל מהציונים שאנו מקבלים על מבחנים סטנדרטים, ועד לקבלה למכללות ומציאת מקומות עבודה. חברות רבות רוצות לקבל אנשים שיש להם מיומנויות "רכות", הכוללות את היכולת לתקשר בצורה יעילה. קריאת ספרים יכולה לעזור ולעשות זאת באמצעות הרחבת אוצר המלים שלכם. כמו כן, אפשר גם להשתמש באותן התנסחויות בשיחות שמקיימים בעולם האמיתי.

עזרה במניעת ההזדקנות הקשורה בנסיגה קוגניטיבית.

המכון הלאומי להזדקנות, ממליץ על קריאת ספרים, כדי לשמור על המוח באופן פעיל ככל שמזדקנים. מחקרים הוכיחו בפועל שאנשים מבוגרים ששומרים על עיסוק מוחם בקריאה, או פתרון בעיות מתמטיות מדי יום, יכולים לשפר או לשמור על בריאות מוחם. עם זאת, מחקרים לא הוכיחו לחלוטין שהקריאה יכולה למנוע אלצהיימר או דמנציה.

אם שומרים על המוח פעיל כל החיים, זה משפר גם את היכולת הקוגניטיבית. במחקר שנערך בשנת 2013, ושנערך על ידי המרכז הרפואי באוניברסיטת Rush, נמצא שאנשים שעוררו את מוחותיהם כל החיים, היו תחת הרבה פחות סיכויים לפתח דמנציה.

שינה טובה יותר

במקום להיות עסוקים בסמארטפון לפני שהולכים לישון, למה לא לקחת ספר ליד? הסמארטפונים ואורות המסכים האחרים, עלולים לשבש את השינה, בגלל האור הכחול. אולם, הקריאה יכולה לעזור לכם להתכונן לקראת השינה. וודאו שאתם בוחרים במשהו מרגיע, במקום נושאים שעלולים להגביר את רמות הקורטיזול, כגון ספרי פעולה, או חדשות.

הורדת סימפטומים דיכאוניים

אנשים רבים הסובלים כיום מדיכאון, יכולים באמצעות הקריאה, לסייע לעצמם באופן זמני, ולהסיח את דעתם מהמחשבות ולשנות את התמקדותם בפעילות שונה. הקריאה נותנת מפלט לעולם משלכם, והרחוק מכל הדרמות והבעיות. אפשר במהירות להיכנס לתוך הסיפור, ובהתעניינות בדמויות המופיעות בו, ולצאת להפסקה לקצרה ממה שקורה בחיים האמיתיים.

בנוסף, חלק מהספרים יכולים בפועל לתת טכניקות ועצות איך להפחית את הדיכאון. ספרים לעזרה עצמית כוללים עצות רבות וטובות לגבי איך לשפר את הבריאות הנפשית, וגם לשפר את החיים באופן כללי. אפשר גם לקחת בחשבון טקסטים רוחניים, מאחר והם בדרך כלל מדברים על התודעה ועל מדיטציה, מה שהוכיחו עצמם כמפחיתים את הדיכאון.

הארכת תוחלת החיים

מחקר על בריאות ויציאה לגמלאות, עקב אחר 3,635 משתתפים מבוגרים במשך 12 שנה. המחקר גילה שאנשים שקראו ספרים על בסיס קבוע, חיו שנתיים יותר בממוצע, לעומת אלו שלא קראו, או קראו בעיקר כתבי עת וסוגים אחרים של תקשורת. החוקרים גילו גם שמשתתפים שקראו יותר מ-3.5 שעות בשבוע, היה להם סיכוי גבוה יותר ב-23 אחוזים לחיות יותר, לעומת אלו שלא קראו כלל.

יחד עם קריאת ספרים, אפשר גם עשות דברים אחרים כדי להפחית את הלחץ, ולהגביר את האושר.

עצות לאורח חיים מאושר יותר, כדי להפחית את המתח.

לאמץ תזונה מאוזנת ולאכול נקי. לנסות להימנע ממזונות מעובדים ככל שניתן, ולדבוק במזון מלא, ולצרוך תזונה המבוססת על צמחים. כל מה שאוכלים, משפיע על התפקוד כולו של הגוף, ואכילה נקיה, עוזרת בכל דבר בצורה יותר יעילה.

לעסוק בפעילות גופנית לעתים קרובות יותר. הגוף שלנו נועד לתנועה, ופעילות גופנית הוכחה ככזאת המקלה על חרדות ומתח, ואולי אפילו יותר מכל פעילות אחרת.

לישון מספיק. מחקרים הוכיחו שאנשים רבים הסובלים מחוסר שינה כרוני, זה עלול להשפיע על תחומי בריאות אחרים. כוונו שעון מעורר לאותה שעה בכל יום, ולכו לישון רק כשאתם מרגישים עייפים באמת.

מחשבות אחרונות על איך הקריאה יכולה להפחית את המתח ולשפר את תחושות האושר

אתם אולי לא חושבים שקריאת ספרים יכולה באמת לשנות את חייכם בהרבה. אולם, המחקרים שהוצגו, הוכיחו שאותה פעילות קטנה, יכולה לחולל שינוי גדול בבריאות. הקריאה יכולה לעשות יותר מאשר רק להפחית את המתח, ולגרום לנו להיות מאושרים יתר. כמו כן, הקריאה מסוגלת גם להעניק לנו עצות איך לחולל שינוי בחיים, תלוי בסוגי הספרים שקוראים. אין ספק שאתם יודעים עד כמה העולם יכול להיות שונה, אם נבלה יותר זמן בקריאה, מאשר להיות עסוקים יותר עם הסמאטרפונים שלנו.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות, נפש

7 דברים שאסור לעשות לעולם במהלך יוגה

הרגלים של אנשים מאושרים

7 הרגלים פשוטים שיעזרו לכם להיות אנשים מאושרים יותר

אכילת לילה

האם אכילה לפני השינה באמת מזיקה לבריאות? התשובה מפתיעה

גמבה אדומה יתרונות

10 היתרונות התזונתיים של הגמבה (פלפל אדום)

באותו נושא