איך העישון משפיע על הגוף

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), של שנת 2019, כ-1.1 מיליארד אנשים מעשנים טבק, וכ-80% מהם חיים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

מדי שנה, יותר מ-8 מיליון אנשים ברחבי העולם, מתים בגלל מחלות הקשורות לעישון טבק. יותר מ-7 מיליון ממקרי המוות הללו, הם כתוצאה משימוש ישיר בטבק, בעוד שכ-1.2 מיליון, מתים כתוצאה מעישון פאסיבי.

עשן הטבק מכיל יותר מ-7,000 כימיקלים, שלפחות 250 מהם ידועים כמזיקים לגוף, כולל ניקוטין, זפת ופחמן חד חמצני.

הניקוטין הוא חומר ממכר המשפיע על המוח ומערכת העצבים. הוא פועל כמעורר ומגביר את קצב הלב והנשימה. במינונים גבוהים יותר, הניקוטין הוא רעל שהורג, והוא משמש כקוטל חרקים.

הזפת היא חומר חום דביק שנשאר, לאחר שריפת הטבק. הוא נשאר בריאות ומכיל כימיקלים שנקראים קרצינוגניים, שעלולים לגרום לסרטן כששואפים אותם.

פחמן חד חמצני הוא גז רעיל שנוצר כשהטבק נשרף. מצב זה מפחית את יכולת הדם להעביר את החמצן, מכווץ את כלי הדם ומגביר את העומס על הלב.

איך העישון משפיע על הגוף?

העישון נמצא כמזיק כמעט לכל חלקי הגוף. ההשפעות תלויות בגיל שבו האדם התחיל לעשן לראשונה, במספר הסיגריות שמעשנים ביום ובמספר שנות העישון.

הריאות

העישון עלול לגרום לנזק חמור לריאות. הוא עלול לגרום למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), שזוהי קבוצה של מחלות ריאות מתקדמת הכוללת אסטמה, ברונכיטיס כרונית ומפיסמה. אנשים הסובלים מ-COPD, מתקשים לנשום, וזאת בגלל היצרות דרכי הנשימה שלהם והרס רקמת הריאות.

הסיכון של ה-COPD גובר עם העלייה במספר הסיגריות שמעשנים ומספר שנות העישון. כיום, אין כל תרופה למחלה, אך אפשר להפחית את התקדמותה והפסקת עישון, היא הדרך היעילה ביותר לכך.

העישון גורם גם למחלות ריאה רבות אחרות, כגון: שחפת, דלקת ריאות וסרטן ריאות.

הלב

העישון גורם ללחץ דם גבוה ומגביר את הסיכון לקרישי דם. כל זה מגביר את הסיכון למחלות לב. למעשה, העישון מכפיל את הסיכון להתקפי לב, ואם מעשנים, נמצאים בסיכון כפול למות בגלל מחלת לב כלילית, מאשר אנשים שאינם מעשנים.

הזרועות והרגלים

העישון גורם לנזק לדפנות כלי הדם, מה שגורם ללב את הקושי לשאוב את הדם בזרועות וברגליים. במהלך הזמן, זה עלול להוביל למחלות היקפיות של כלי הדם (PVD). במקרים חמורים, זה עלול לגרום לכאבים עזים, לאובדן הרגל, לסיכון מוגבר לחלות במחלת עורקים כלילית ולטרשת עורקים בעורק הראשי בצוואר ולהצרת העורקים המספקים את הדם למוח.

העור

העישון מפחית את כמות החמצן המגיעה לעור, ובכך גורם לו ליובש ולאובדן הגמישות. המשמעות היא שהעישון עלול להאיץ את הזדקנות העור. העישון גורם לגוון עור דהוי, צהוב-אפור וללחיים שקועות, מה שנותן לו מראה כחוש.

המוח

אם מעשנים, זה מגביר את הסיכון לסבול משבץ, יותר מאשר אצל אדם שאינו מעשן. למעשה, העישון מגביר את הסיכון לסבול משבץ לפחות ב-50% ובעקבות העישון מוכפל הסיכון למות משבץ מוחי.

העישון מגביר את הסיכון לשבץ מוחי, בכך שהוא מגדיל את הסיכויים לפתח מפרצת, שזוהי התנפחות בכלי הדם, שנגרמת בגלל חולשה בדפנות כלי הדם. מצב כזה עלול לגרום לקריעה או להתפרצותו של מצב חמור שנקרא דימום תת-קרומי, סוג של שבץ מוחי שאינו נפוץ, ועלול לגרום לנזק מוחי נרחב ולמוות.

הקיבה

העישון עלול להגביר את הסיכויים לפתח סרטן בקיבה, או כיבים. הטבק קשור במיוחד לסרטן הקיבה המופיע בקירבה לוושט, והעישון עלול להחליש את השליטה על השריר בקצה התחתון של הוושט, ולגרום לחומצות מהקיבה לזרום חזרה לוושט ולגרום לתסמיני ריפלוקס.

העצמות

העישון עלול לגרום לעצמות להיחלש ולהפוך לפריכות. זה מאחר והכימיקלים בסיגריה, מפריעים לקיום המחזור הטבעי של בריאות העצמות. כמו כן, זה גורם לרקמת העצם להישבר בצורה מהירה יותר, ולגרום לצפיפות עצם נמוכה, ובמיוחד אצל נשים מבוגרות.

נשים צריכות במיוחד להיזהר, מאחר והן עומדות בסבירות גבוהה יותר לסבול מאוסטאופורוזיס מאשר לא מעשנות.

העיניים

העישון עלול לגרום לכמה מחלות עיניים, כגון: לניוון מקולרי הקשור לגיל, לקטרקט, לגלאוקומה ולהפרעה דלקתית אוטואימונית. ההשפעה הגרועה ביותר של העישון על העיניים, היא שהוא עלול לגרום לעיוורון קבוע.

הפה והשיניים

העישון גורם לבעיות אסתטיקה, כגון ריח רע מהפה ולשינוי הצבע בשיניים. כמו כן, זה עלול לגרום למחלות חניכיים ולנזק בחוש הטעם. ההשפעה החמורה ביותר של העישון באיזור הזה, היא העלייה בסיכון לפתח סרטן בלשון, בגרון ובשפתיים.

השורה התחתונה

העישון משפיע על בריאות המעשנים במובנים רבים, ופוגע כמעט בכל איבר בגוף. בעיות הבריאות הרבות שנוצרות בגלל העישון, גוזלות את איכות החיים של האדם זמן רב לפני המוות. הפסקת עישון, ובמיוחד בגילאים צעירים, יכולה להפחית את הסיכון לפתח את הבעיות הללו.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו