למה המצמוץ בעיניים חשוב ? למה אנחנו ממצמצים?

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

תינוקות ממצמצים בעיניים פעם או פעמיים בדקה, ומבוגרים ממצמצים בין 14-17 פעמים כל דקה. המצמוץ מנקה, מעניק לחות ומגן על העיניים מפני חלקיקי לכלוך ומספק חומרים מזינים למשטחי העיניים, כדי לשמור עליהם בריאים. המצמוץ גורם לתמונה בהירה יותר המתקבלת על ידי הרשתית, וחשוב יותר, הוא מאפשר למוח לעבד את מה שרואים.

למה אנו ממצמצים?

כולם ממצמצים. רוב הזמן המצמוץ נעשה באופן טבעי וללא מודעות. זהו מצמוץ ספונטאני. לפעמים אנו ממצמצים מתוך רפלקס, כתגובה לגירוי חיצוני, כלומר, כשמשהו חיצוני (כגון חרק) מופיע פתאום מול עינינו. במצב כזה נמצמץ אפילו מרצון, כדי לנקות את הראייה המטושטשת, או כשהעיניים עייפות.

תינוקות ומבוגרים ממצמצים בצורה שונה. בממוצע, תינוקות ממצמצים רק פעם או פעמיים מדי דקה, אולם, מבוגר ממצמץ כ-14-17 פעמים בדקה. הסיבה להבדל עדיין לא ידועה, אולם, חלק מהטענה היא שתינוקות לא צריכים את אותה כמות של לחלוח בעיניים כמו המבוגרים, בגלל העפעפיים הקטנים יותר שלהם, לעומת המבוגרים.

מידת המצמוץ יכולה להשתנות מבחינת ההקשר. כשצופים בטלויזיה, או כשקוראים ספר, יתכן וממצמצים פחות. בעת הקריאה, כנראה שממצמצים כל פעם בסוף משפט. לא ידעתם על כך ? המצמוץ גם מתגבר בתגובה לכאבים, לאור בהיר, לשינויי טמפרטורה ולחות ובעת ניהול שיחות.

חלק מאיתנו סובלים ממצמוץ מוגזם. זה בדרך כלל מאולץ, ויתכן שקשור לתנועות אחרות של הפנים, הראש או הצוואר. מצמוץ מוגזם, עלול להיגרם בגלל בעיות עם העפעפיים, בגלל טיקים בדרך כלל, בגלל השתברות קרניים, אקסוטרופיה לסירוגין ומתח.

חשיבות המצמוץ

ניקוי והגנה על העיניים

המטרה העיקרית של המצמוץ הינה לנקות ולהעניק לחות לעיניים, ובכך לנקותם ולהגן עליהם מפני חלקיקים קטנים של אבק או לכלוך שעלולים לגרום לגירוי. כל פעם כשממצמצים, כמות קטנה של דמעות נוטה לזלוג מבלוטות הדמעות ולהרטיב את השליש התחתון של הקרנית.

שיפור בריאות העיניים

המצמוץ בעיניים מביא חומרים מזינים לפני השטח של העין, ושומר עליהן בריאות. כמו כן, זה עוזר בהברקת המונה המתקבלת על ידי הרשתית.

מתן האפשרות למוח להטמיע מידע

המצמוץ משחק תפקיד פעיל בשחרור תשומת הלב בגלל גירוי חיצוני, תוך עיסוק עצמאי במשימה קוגניטיבית – בקיצור, המצמוץ מאפשר למוח להטמיע את מה שהוא רואה.
המוח מסוגל אפילו לתזמן עיתוי מרומז מתאים כדי למזער את הסיכוי לאבד מידע קריטי, תוך צפייה בכמה אירועים ויזואליים, ובשליטה על עיתוי המצמוץ בהתאם.

הראייה ממשיכה, למרות המצמוץ

המצמוץ אמור תיאורטית לגרום לבלאק-אאוט רגעי. עם זאת, לעין ולמוח יש מנגנון המדכא את אותו בלאק-אאוט והשומר על חוויית הראייה בזרימה מתמדת.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו