זאת הסיבה לכך שהסמארטפונים גורמים לאנשים להיות גסים ומדוכאים !

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הסמארטפונים חלחלו לחברה שלנו וכ"כ השתרשו בחיינו עד שאנחנו לא ממש נותנים לזה מחשבה שניה. רובנו בודקים מייד את הסמארטפון כשאנחנו מתעוררים, ונוהגים לקחת אותו לכל מקום, הוא קושר אותנו כמו כלב לרצועה.

"ההבדל בין טכנולוגיה לעבדות הוא שעבדים מודעים לחלוטין שהם אינם חופשיים" נסים ניקולס טאלב

זה שאנחנו בודקים כל הזמן את הטלפון, מגיע עם הרבה בעיות בריאותיות ופסיכולוגיות, וכל זה מלבהות במכשיר קטן. קשה להבין איך חברה שלמה יכולה להיכנע להתמכרות לא בריאה שכזאת,

מצד שני לא מפתיע לראות איך התמכרנו להרגלים לא בריאים אחרים.

להלן נסביר על ההשפעות המזיקות של הסמארטפונים, וכמה פתרונות לבעיה הזאת שהולכת וגדלה.

בעיות בריאות שקשורות בסמארטפונים

ראשית נדבר מדוע פיזית זה לא בריא. תחשבו על כמה פעמים אתם בוהים בסלולרי, ומה המיקום שאתה מציב את הראש והצוואר כדי לעשות את זה. הראש שוקל בסביבות 4.5-5.5 קילו, וכשמכופפים אותו למשך שעות כדי לבהות בסמארטפון זה שם כ27 קילו לחץ על הראש והצוואר. החזקת הראש והצוואר ככה לזמן ממושך, עלול להוביל לאובדן העקמומיות של עמוד השדרה, דבר שעלול להוביל למה שנקרא 'צוואר טקסט' שמשפיע על אנשים רבים מדי שנה.

תנוחה זו יכולה גם לגרום לבעיות במצבי הרוח, התנהגות, וזיכרון, כי יציבה לא נכונה גורמת לדיכאון, עייפות, ואפי' משפיע על כמות החמצן שהריאות לוקחות.

יתר על כן, שימוש בסמארטפון ברוב שעות היממה, משפיע על קצב היממה, מה שהופך את ההירדמות בלילה לקשה.

ישנם אנשים שמתעוררים באמצע הלילה רק כדי לבדוק את הסמארטפון !

כ"כ טלפונים חכמים דורשים מאתנו להביט זמן רב על דבר אחד, מה שמהווה אסון לעיניים. 'עיניים עייפות' הופכות למגיפה, כי מעולם לא היינו צריכים לבהות באובייקט אחד למשך זמן רב.

בעיות במצבי רוח שקשורים בסמארטפונים

על אף האופן שבו שימוש בסמארטפון הוא אנטי-חברתי ומנתק מהסביבה, כ75% מהאמריקאים שנשאלו על כך אינם סבורים שזה משפיע על יכולתם להתרכז ולשים לב במסגרת קבוצתית. שליש מהאמריקאים משוכנעים ששימוש בסמארטפון תוך כדי שיחה דווקא משפר את השיחה ומהווה יתרון.

מה שאנחנו רואים זה שאנחנו מכחישים לחלוטין עד כמה התמכרנו למכשירים האלו, וכיצד ההתמכרות הזאת משפיעה עלינו ועל הסובבים אותנו.

סמארטפונים למעשה מפרידים אותנו מהמציאות , ואם יש לנו ילדים זה יכול לגרום לבעיות ארוכות טווח כי ילדים נוהגים לחקות את המבוגרים. אם הם רואים את המבוגרים שקועים בסמארטפון הם יעשו את אותו הדבר, מה שעשוי לעכב את ההתפתחות שלהם וליצור התנהגות אנטי חברתית, שלא לדבר על זה שהם יצטרכו להילחם על תשומת הלב שלנו, מה שיגרום להם להרגיש מוזנחים וחסרי חשיבות.

למרבה הצער, מלא הורים נוהגים לתת לילדיהם את הסמארטפון או הטאבלט כדי להרגיע אותם. עם זאת זה לא מלמד אותם שום כישורים בעלי ערך, ומעכב את הצמיחה הרגשית והמנטאלית שלהם .

אם תסתכלו סביבכם תראו ששיגעון הטלפון החכם משפיע על אנשים מכל הגילאים. למעשה בשנת 2015 דיווח מחקר כי 24% מבהירים מבלים באינטרנט כמעאט כל הזמן, ורוב המבוגרים מבלי יותר מ10 שעות ביממה עם מכשירים טכנולוגיים.

אז איך בדיוק התמכרות לסמארטפון משפיעה על מצבי רוח ועל היכולת לתקשר עם הסביבה ?

"המכשירים הניידים הם אימם של עיוורון לא מכוון" אומר הנרי אלפרד – סופר "זה מצב של חוסר הכרה מונומנטיקאלי שמתגבר עליך בזמן שאתה בפעילות שלא תכלול שום דבר אחר".

במחקר שפורסם בכתב העת 'פסיכולוגיה של תרבות המדיה העממית' מצאו החוקרים כי 70% מהנשים שנשאלו אמרו שהסמארטפונים הפריעו למערכת היחסים שלהם . לכן היכולת לתקשר עם הסביבה פוחתת באופן דרסטי עם השימוש בטלפונים החכמים, ויכול להיות טריז בינכם/ן לבין בני הזוג שלכם/ן, חברים, עמיתים לעבודה, בני משפחה או כל אחד אחר שחשוב לכם.

ע"פ מחקר שנעשה באוניברסיטת 'אסקס' שבבריטניה, המשתתפים חשו רגשות שליליים כלפי אנשים שאיתם דיברו כשהטלפון הסלולרי שלהם היה נראה. החוקרים אספו 34 אנשים ונשים זרים וחילקו אותם לזוגות, כדי לדון בשני נושאים קטנים ואירועים חשובים שהתרחשו בחייהם. למחצית מהמשתתפים היה מכשיר נייד על השולחן, ולחצי השני היה פנקס.

התוצאות הראו כי אנשים אשר דנו באירועים רציניים בחייהם ולבן זוגם היה פנקס על השולחן הרגישו יותר אימון וקירוב עם בן זוגם הזר, מאשר אלה עם סמארטפון

זה מוכיח כי טלפונים סלולריים יכולים להפריע ליחסים, במיוחד בשיחות מלב אל לב. שלא לדבר כי שימוש מוגזם בהם עלול לקדם התנהגות אנטי חברתית וחברים לאנשים לאבד מיומנויות חברתיות יקרות.

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מצאו כי בימנו רמות האמפתיה ירדו באופן דרסטי בעוד הנרקיסיזם חוגג. הרגשות הפיזיים והגופניים שלנו ממשיכים לרדת בזמן שאנחנו מאפשרים לסמארטפונים להשפיע על חיינו ועל החברה שלנו.

מחקר שנערך באוניברסיטת גטבורג שבשבדיה מצא כי נשים שהשתמשו בטלפונים סלולריים יתר על המידה נטו להפרעות שינה ומתח, בעוד גברים נטו להפרעות שינה ודיכאון.

בסופו של דבר, סמארטפונים הופכים אותנו למדוכאים, חרדים, לחוצים, לא בריאים, אנטי חברתיים, ונרקיסיסטים, כיצד נוכל להמשיך לפעול ככה בתור חברה ?!

הפתרונות להתמכרות

נראה שהסמארטפונים הפכו למצרך תרבות, ואנחנו לא יכולים להיפטר מהם בקרוב. אז איך נוכל להשתמש בהם ועדיין לשמור על הבריאות הנפשית, הגופנית, והרגשית שלנו ? יש לנו כמה הצעות.

1 הגבילו את זמן השימוש

כן, אנחנו יודעים שיותר קל להגיד את זה מאשר לעשות. אבל בתור התחלה נסו לצמצם את השימוש בכ30 דק' ביום, אחרי שהתרגלתם נסו להוריד עוד 15 דק' כל פעם. עשו את זה לאט כדי שלא תשברו.

2 שנו את אופן השימוש

בטוח שאתם יכולים לבלות יום שלם עם הסמארטפון, בגלל כל עולמות התוכן שיש בו, וזה בדיוק הבעיה, אנחנו כבר לא משתמשים בטלפונים כדי לדבר אלא גם כדי להימלט מהמציאות או כתחליף במקום אנשים אמיתיים סביבנו.
זאת לא התנהגות בריאה, ואם אתם מזהים את זה בעצמכם, קודם כל תקבלו את זה, ואז תעבדו על שינוי. השתמשו בטלפון הנייד רק כדי לדבר עם אנשים, והגבילו מאוד את השימוש בו לדברים אחרים. טלפונים ניידים מעולם לא היו אמורים להיות תחליף לעולם האמיתי.

3 עסקו בתחביבים שונים

חשוב לנצל את הזמן לדברים שאתם באמת נהנים מהם. אתם יכולים לשבת עם הסמארטפון כל היום, אבל האם זה באמת הגשמה ? רוב האנשים יגידו "שבכלל לא". נסו לעשות דברים שכוללים אינטראקציה חברתית ואנושית כי זה חיוני לבריאות.

לסיכום
קל מאוד להעלים עין מהבעיה שהסמארטפונים גורמים לחברה, אבל זה רק יגביר אותה. כולנו צריכים לשאוף לשים את הטכנולוגיה בצד ולעסוק יותר באינטראקציה עם האנשים שסביבנו. סמארטפונים יוצרים ביננו מחיצות, מה שגורם לנו להיות חרדים וחשדניים כלפי האנשים סביבנו, בעוד שאנחנו מדברים איתם אנחנו מבינים שכולנו מחוברים ודומים יותר ממה שאנחנו חושבים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו