בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יתרונות האוכמניות על בריאות המוח

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

כשהן עתירות ויטמינים, נוגדי חימצון וסיבים, האוכמניות מציעות יתרונות בריאותיים, כולל יתרונות דרמטיים על המוח. הכינוי "אינטליגנציה" ניתן על ידי מדענים רבים, מאחר והאוכמניות מכילות תרכובות פוליפנוליות, ובמיוחד אנתוציאנין, הידועים כבעלי ערכים נוגדי חימצון ונוגדי דלקות.

התרכובות הללו יכולות לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, את התפקוד המוטורי והזיכרון.

יתרונות האוכמניות על בריאות המוח

  • שומרות על תפקוד המוח.
  • משפרות את הזיכרון
  • קבלת החלטות מהירה.
  • מחזקות את הזיכרון המרחבי.
  • משפרות את תסמיני הדיכאון.

פאי אוכמניות, עוגת גבינה עם אוכמניות, שייק אוכמניות…. מה אפשר שלא לאהוב באוכמניות הטעימות המשפרות את טעם הקינוח לטוב יותר ? טוב, יש עוד הרבה באוכמניות.

האוכמניות מהוות מקור נוגד חימצון בעל עוצמה, והן נמצאות בין מוצרי המזון בעלי תכולת נוגדי החימצון ברמה הגבוהה ביותר. הן עתירות בויטמינים, C, 2B, 6B, E ו-K, ברסברטרול, חומצה גאלית, לוטאין, זאקסנטין, מנגן וסיבים.

הן עשירות מאד גם במיגוון של פוליפנולים, אנתו-ציאנינים (המעניקים להם את הצבע הנפלא) ובפיטו-כימיקלים, ובמיוחד בפלבונואידים. בקרב ילידי צפון אמריקה, לאוכמניות, כמו לחמוציות, יש עבר תרבותי עשיר מבחינת השימוש בהם כתרופות על ידי הילידים האמריקאים. השימושים הללו, שפעם נחשבו לאנקדוטות, נמצאות כעת תחת מחקר מדעי אינטנסיבי.

הערך הקלורי הנמוך שלהן והבחירה בהן כמדד גליקמי נמוך כחטיף, משמשים כדי לשמור על המשקל ועבור סוכרתיים. האוכמניות מצויינות עבור העור, נלחמות בסרטן, מקדמות את בריאות הלב, מחזקות את העיכול ומאטות את תהליך ההזדקנות. אפשר לקצור את אותם יתרונות מהאוכמניות כחומר גלם או אפילו כמוצר קפוא (ההקפאה אינה הורסת את נוגדי החימצון) ואפשר להעדיף אותן על פני גירסאות מעובדות של סוכרים וריבות, ג'לי, קינוחים ומשקאות. אפילו האפייה משנה את תכולת הפוליפנולים שלהם, על פי דיווח של האגודה האמריקאית הכימית למחקר.

עובדות על הערכים התזונתיים של האוכמניות

לא סתם האוכמניות נחשבות למזון על.

  • האוכמניות עתירות סיבים, נוגדי חימצון, מנגן וויטמינים B,C ו- K.
  • כוס אחת של אוכמניות מכילה רק 84 קלוריות, אבל 4 גרם של סיבים תזונתיים שעוזרים לתחושת השובע לזמן ארוך יותר.
  • כוס אחת של אוכמניות מספקת 25% של ויטמין C בצריכה יומית מומלצת, שעוזרת לחזק את מערכת החיסון בגוף, שומרת על חניכיים חזקות ומעודדת את ייצור הקולגן בגוף. תכולת המנגן באוכמניות, עוזרת לשמור על בריאות העצמות, והסיבים עוזרים לשמור על רמות הכולסטרול הרע נמוכות, ועל בסיס קבוע.
  • אותם פירות כחולים קטנים, נטולי שומן, ועם רמות נתרן נמוכות, מה שהופך אותן לחטיף מצויין.

איך האוכמניות משפרות את בריאות המוח

כתבות שבריא לדעת
דרכים להוריד לחץ דם

14 דרכים להורדת לחץ דם שרוב האנשים שכחו אותן

סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

מה שגרם לנו במיוחד להתרגשות הרבה ביותר לגבי האוכמניות, אלו הם היתרונות הרבים שיש להם על המוח. מחקרים על בעלי חיים, הראו שהערכים נוגדי החימצון של האוכמניות, יכולים אפילו להפחית את הנזק למוח, במקרה של שבץ. למזונות כגון אוכמניות, יש יכולת פעילות של הדחה, ומניעת הידרדרות עצבית.

להלן כמה יתרונות נוספים לגבי האוכמניות על המוח.

שומרות על תפקוד המוח

האוכמניות טובות למוח בצורות רבות. הפוליפנולים המצויים בהן נקשרו לירידה בסיכון לדמנציה, בשיפור הביצועים הקוגנטיביים בהזדקנות ובהתפתחות קוגניטיבית טובה יותר. צריכה כוללת של פוליפנולים גבוהה, קשורה גם ליכולת שפה טובה יותר ולזיכרון וורבאלי, לצד למידה, הן אצל בעלי חיים והן אצל בני האדם.

מתוך מחקרים שנערכו, הוסק שלצריכת האוכמניות, יש השפעה ניכרת על הזיכרון לטווח הקצר ועל שיפור הזיכרון במידה רבה לטווח הארוך, וזאת לאחר צריכתם במשך שמונה שבועות בלבד.

הפרי המצויין עוזר גם למנוע, ונאבק במחלת האלצהיימר. במחקר שנערך, 47 משתתפים הסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון, מגיל 68 ומעלה, התבקשו להוסיף לתזונה שלהם אבקת אוכמניות מיובשת-מוקפאת, או אבקת פלצבו. המחקר בן 16 השבועות, הגיע למסקנה שבקבוצה שצרכה את אבקת האוכמניות, הופיע שיפור בזיכרון, שיפור מבחינת המלים והמושגים, יחד עם ביצועים קוגניטיביים ותפקודי המוח בצורה טובה יותר.

אם יש דרך קלה יותר כדי לשמור על המוח ככל שהשנים עוברות, איננו יודעים אותה !

שיפור הזיכרון

ידוע שהזיכרון בדרך כלל נפגע עם ההזדקנות, אולם, ניתן לתקן זאת באמצעות האוכמניות. כשמיץ אוכמניות בר סופק במשך 12 שבועות למבוגרים, זה שיפר את תפקוד הזיכרון שלהם מאד. אנשים מבוגרים עם ירידה מוקדמת בזיכרון וסיכון גובר לדמנציה, גוייסו עבור המחקר.

האוכמניות הציגו גם שיפור באבדן זיכרון לחפצים אצל חולדות. אפילו על בסיס צריכה לטווח הקצר, העשרת התזונה באוכמניות, שיפרה את הזיכרון בזיהוי בחפצים אצל חולדות מבוגרות.

וודאו שאתם מוסיפים אוכמניות לרשימת הקניות שלכם, ובמיוחד כשאתם קרובים לגיל הפרישה.

שיפור מואץ בקבלת ההחלטות

האוכמניות אינן מצויינות בלבד לשיפור הזיכרון, אלא הן גם עוזרת בתהליך קבלת ההחלטות. על פי מחקר שנערך מדענים צפו שלחולדות מבוגרות שהוזנו באוכמניות, לקח פחות זמן כדי להחליט, כשהוצג בפניהן הצורך לבחור. חולדות שהוזנו ב-2 אחוזי אוכמניות בתזונה שלהן במשך 3 שבועות, לא לקח להם הרבה זמן כדי להחליט.

שיפור הזיכרון המרחבי

האם האוכמניות יכולות לשפר את תחושת הניווט והכיוון? מחקר שנערך, מאמין שכן, מאחר והפיטו-כימיקלים והפלבונואידים במוצרי מזון כגון אוכמניות, עוזרים למנוע את החוסר שהנגרם בתפקוד מוטורי ובזיכרון המרחבי. במחקר שנערך על בעלי חיים, המדענים המחישו שחולדות מבוגרות שהוזנו בשני אחוזים של אוכמניות, במשך שלושה שבועות, הציג שיפור ניכר בזיכרון המרחבי.

באמצעות מנות אוכמניות ידידותיות למוח שמוסיפים לתזונה, תקבלו פחות תחושה של "אבודים".

שיפור תסמיני דיכאון

יתרון נוסף לצריכת אוכמניות עבור בריאות המוח, הוא בהרחקת הדיכאון. על פי מחקר שנערך, האוכמניות ללא ספק משחקות תפקיד בהקלה על דיכאון, אצל אנשים מבוגרים. בכך שסופקה תוספת לתזונה של מיץ אוכמניות בר במשך 12 שבועות, המבוגרים הציגו סימפטומים על סילוק סימנים דיכאוניים.

מחקר נוסף הדגיש את ההשפעות נוגדות החרדה ונוגדות הדיכאון של הפוליפ נולים במזונות העשירים בהם, כגון האוכמניות. האוכמניות מתווכות דרך מסלולים מולקולאריים וסלולרים שונים , הפועלים יחדיו אחד עם השני.

הבחירה והאחסון של האוכמניות

עונת האוכמניות נעה בין יולי לספטמבר, כך שזהו החלון לצריכה טרייה של המוצר. בחנות המכולת כדאי להתרחק מאוכמניות שנראות לא טריות, או רכות מדי, או מעוכות. יש לבדוק שאין במיכל נתזי מיץ, שעלולים להצביע על אוכמניות שניזוקו.

אוכמניות טריות ורגילות, ייראו מוצקות למגע ובעלות מראה מלא בצבע כחול כהה קטיפתי, כסוף, או כמו דונג.

אוכמניות טריות ניתן לאחסן במיכל שנמכרו בו. הן מתכלות, ולכן כדאי להכניסן למקרר מיד עם ההגעה הביתה. אין לשטוף אותן לפני הקירור. הן יישמרו בצורה הטובה ביותר במגירת הירקות, וזאת למשך 3-5 ימים. כשמוכנים לאכול אותם, פשוט לשטוף אותם בעדינות במים קרים ולנקז את המים. אין כל צורך להשרותם במים כדי לנקות אותן. זהו ! ואתם מוכנים להוסיפם למתכון האהוד עליכם, או פשוט לאכול אותם כחטיף בריאות.

אם קונים אוכמניות מוקפאות, וודאו לאחסן אותן בפריזר עם האריזה המקורית שלהם, או בשקיות פלסטיק להקפאה. אם במקרה ואתם תוהים, אוכמניות מוקפאות מזינות בדיוק כמו הטריות. מחקר באוניברסיטת דרום דקוטה, גילו שאוכמניות מוקפאות, עוזרות למעשה לשמור על הערכים נוגדי החימצון שלהן, בצורה טובה יותר בכך שהן משמרות את התכולה האנתו-ציאנינית שלהם.

לקבל יותר כשיש אוכמניות בתזונה

האוכמניות הן פרי בעל פנים רבות ויש עשרות דרכים לשלבן בתזונה היומית. אפשר להוסיפן לסלט לאחר ששוטפים אותן, ולשייקים. אפשר להוסיפן לקערת מדגנים או למתכון הגרנולה תוצרת בית. אפשר להוסיפן לפנקייק או לוואפל, או לבשלן ולהפוך אותן לרוטב ולצקת על פנקייק או פרנץ' טוסט.

אפשר להכין מהן ריבות אוכמניות וג'לי, ולמרוח בבוקר על טוסט או פשוט לשתות מיץ אוכמניות בכל שעה ביום. כמו כן כמובן שהאוכמניות טעימות מאד כתוספת למאפין, עוגות פאי, פשטידות, וכתוספת לקינוחים.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות

7 סימנים נפוצים שאתם נמצאים בחשיפה גבוהה מדי לעובש

הפתרון לעייפות וחוסר אנרגיה

תתעוררו: 9 דרכים להיפטר מהעייפות ולהתמלא באנרגיות

בצל עוזר למעיים

5 מזונות פרה-ביוטיים שתומכים בבריאות המעיים ובעיכול שלכם

10 דברים שקורים לגוף שלכם כשאתם מפסיקים לעשן סיגריות אלקטרוניות

באותו נושא