מה צבע הנזלת שלכם יכול לספר לכם על הבריאות שלכם

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

נזלת זה שם אחר לליחה, שהיא בעצם חומר סיכה שמצפה את העיניים, הסינוסים, הפה, הבטן, הריאות והמעיים.

ליחה היא למעשה חשובה מאוד. כשזה מגיע לליחה בסינוסים שלכם, זה מחמם ומרטיב את האוויר שאתם נושמים דרך האף כך שזו לחות וטמפרטורה נוחה כשהאוויר מגיע לריאות שלכם.

הריר הזה מעורב גם במערכת החיסונית של הגוף שלכם. זהו קו ההגנה הראשון שלנו מפני וירוסים וחיידקים שנכנסים לחלל האף – מכיוון שהוא מכיל נוגדנים חשובים שעוזרים להילחם בזיהום.

הנזלת שלכם לבדה לא תספק אבחנה סופית, אבל זה יכול להציע כמה רמזים לגבי מה שקורה.

הנה מה עשוי להיות משמעות צבע הנזלת שלכם, כיצד להתמודד עם הגודש, ומתי הגיע הזמן לפנות לרופא.

נזלת שקופה

נזלת רגילה ובריאה היא צלולה, דקה, מימית ושופעת. הגוף שלנו מייצר בערך 1 ליטר של ריר ורוק ביום, אבל אנחנו לא שמים לב לייצור הרגיל. ממה עשוי החומר?

בעיקר מים, עם כמה חלבונים, נוגדנים ומלחים מומסים בתערובת.

אם הנזלת שלכם ברורה, אבל גם נוזלת ושופעת יותר מהרגיל, זה אומר לעתים קרובות שהאף שלכם עובד שעות נוספות כדי לנסות להיפטר ממשהו שם שהגוף שלכם לא אוהב, בדרך כלל אלרגן או גורם גירוי.

זהו סימפטום קלאסי של אלרגיות עונתיות.

תסמיני אלרגיה עונתיים נפוצים אחרים יכולים לכלול התעטשות וגרד באף, אוזניים, עיניים ופה.

נזילות שהיא פתאומית וקצרת מועד יכולה לנבוע מחומרים מגרים בסביבה, כמו מזהמים באוויר, ניחוחות מסוימים או עישון פסיבי. לחלופין, הפרשות מטפטפות לפתע ביום קריר עשויות למעשה להיות רק מים שמתעבים כשהאוויר הקר מתחמם במעברי האף שלכם ויוצא מהנחיריים שלכם.

עודף נזלת צלולה יחד עם תסמינים אחרים כמו שיעול , חום או תחושה כללית של בלהות שנמשכת שלושה או ארבעה ימים עשויים גם לאותת על תחילתו של וירוס דרכי נשימה עליונה קלה, כמו הצטננות קצרה. בנוסף לנזלת וגודש, תסמיני זיהום בדרכי הנשימה כוללים שיעול, כאב גרון, כאב ראש, חום נמוך , לחץ פנים, התעטשות, כאבי שרירים ועייפות.

גודש

מהסוג שסותם את האף ונראה שלא זז לא משנה כמה נושפים מאותת על גודש שעשוי לנבוע מכמה דברים. אפשרות אחת היא אלרגיה כרונית, כמו אבק.

התייבשות יכולה גם להפוך את הנזלת שלכם לגודש. ליחה משקפת את רמת הלחות בגופנו. כאשר יש פחות תכולת מים, היא הופכת להיות יותר מרוכזת, צמיגה וצפופה. נזלת עבה עשויה גם לגרום לזה להיראות כאילו יש לכם שם יותר נזלת ממה שיש לכם בפועל.

המצב הפוטנציאלי השלישי הוא שאתם ממש בתחילתו של זיהום שגורם לרקמות במעברי האף שלכם להיות דלקתיים, ומאט את תנועת הריר דרכם.

נזלת צהובה או ירוקה

החוכמה הנפוצה היא שנזלת צהובה או ירוקה מעידה בדרך כלל על כך שיש לכם זיהום. האמת היא שבכל פעם שהנזלת שלכם משנה צבע, זה בדרך כלל אומר שיש לכם איזשהו זיהום שגרם לתגובה של מערכת החיסון והגברת זרימת הדם לאזור הדלקת.

עם זאת, הרעיון הוא בעיקר מיתוס. צבע הנזלת אינו אמין בהבחנה בין זיהום ויראלי לחיידק.

בנוסף, צבעים אלו יכולים להופיע גם באלרגיות. צבע נזלת אינו מדע מדויק, אבל הוא אחד הגורמים שמשלבים בבדיקה הגופנית במהלך האבחון.

דבר נוסף שיש לשים לב אליו עם נזלת צהובה או ירוקה הוא הריח והעקביות.

יש אנשים שסובלים מסינוסיטיס כרוני, מה שהופך את ריר האף לעבה מאוד ודמוי דבק, בצבע ירוק או צהוב, ואפילו קצת מריח מסריח.

הריח המסריח הזה הוא בדרך כלל ריח של זיהום רע או ריר קרום שהתייבש שהסתובב שם זמן מה.

נזלת ורודה, אדומה או חומה

למרות שזה עשוי להיות מדאיג למצוא על הכרית הלבנה והבוהקת שלכם, כמה כתמי דם או גוון ורדרד בנזלת שלכם הם למעשה לא עניין גדול.

זה יכול לקרות בכל פעם שיש נזק או טראומה או גירוי לרירית האף וכמה כלי דם זעירים עלולים להיפצע.

נזק זה מתרחש לעתים קרובות כאשר אנשים חולים ומקנחים את האף שלהם חזק מדי ולעתים קרובות מדי, מה שעלול לגרום לקרעים קטנים בקרומים המצפים את החלק הפנימי של האף – שלעתים קרובות כבר דלקתיות ממאבק בזיהום.

זה גם די נפוץ בחורף כשהאוויר יבש במיוחד הודות לחימום פנימי. כאשר הממברנות הללו מתייבשות, הן נוטות יותר להיווצרות קרום ולהיסדק, ולגרום לדימום.

עם זאת, אם אתם רואים הרבה דם בנזלת לעתים קרובות, או שאתם חווים דימום מלא מהאף, בהחלט פנו לרופא כדי לשלול כל מצב רפואי חמור.

נזלת שחורה

אם הליחה שלכם בצבע של חצות, כנראה שיש לכם בעיה. ריר שחור יכול להיות תוצאה של עישון סיגריות או שימוש בסמים אסורים. חלקיקים ושאריות מהעשן ושריפת החומר עלולים להפוך את הנזלת לכהה. זה יכול לקרות גם אם אתם חשוופים למזהמים מסוימים, כמו אדי פליטה ופחם.

האפשרות השנייה היא זיהום פטרייתי מסכן חיים.

עם זאת, זה נדיר ביותר, ובדרך כלל מתרחש רק אצל אנשים חולים מאוד עם מערכת חיסונית נפגעת, כמו חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה. ולעיתים קרובות, נבגי הפטריות המיקרוסקופיים זעירים מדי ומעטים שניתן לראותם בעין בלתי מזוינת כלל.

כיצד להיפטר מליחה מתמשכת וגודש

 

אם אתם חושבים שזה אלרגיות

אתם יכולים למצוא הקלה מסוימת מתרופות ללא מרשם, כגון אנטיהיסטמינים או תרסיסים לאף, בנוסף לשימוש בתרופות ביתיות לאלרגיות , כמו שטיפה מלוחה.

למרות שזה לא תמיד אפשרי, נקיטת צעדים כדי להימנע מאלרגנים ספציפיים – כמו שמירה על חלונות סגורים במהלך שיא עונת האבקנים – יכולה גם לעזור לשמור על הגודש.

אם יש לכם אלרגיות עונתיות, שקלו טיפול מקדים כמה שבועות לפני עליית רמות האבקה באזור שלכם כדי להשקיט את התגובה החיסונית ולמנוע מהתסמינים מלכתחילה להופיע.

אם זה די ברור שיש לכם הצטננות או שפעת

הכי טוב שאתם יכולים לעשות הוא לנסות להרגיש יותר בנוח בזמן שהמחלה עוברת את מהלכה.

לחות ולקבל הרבה מנוחה כדי לתמוך ביכולות המלחמה בזיהומים של הגוף.

לגבי איך להיפטר מאף סתום, שקלו לנסות תרופות ללא מרשם כמו תרופות משחררות או מכחיחות, תרסיסי סטרואידים לאף, אדים (כמו מהמקלחת), תרסיסים ושטיפות מלוחים כדי להפיג את אי הנוחות.

מתי כדאי לכם לפנות לרופא לגבי צבע הנזלת וגודש?

בדרך כלל, אם מה שמטריד אתכם הוא זיהום ויראלי בדרכי הנשימה העליונות, התסמינים צריכים להתחיל להשתפר תוך שבעה עד 10 ימים. לאנשים שאינם משתפרים כלל – או מחמירים – לאחר מסגרת זמן זו, זה יהיה רעיון טוב לראות רופא.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו