בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חוסר מים בגוף

מה קורה כשלא שותים מספיק מים?

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

כשמלאי המים בגוף הולך ואוזל, המוח מתחיל לשלוח אותות של צמא וריכוז השתן עולה. הפרשת השתן הופכת להיות בתדירות נמוכה יותר, והשתן הופך לצבע צהוב כהה, כמעט כמו צבע הענבר. מצב כזה עלול לגרום להתפתחותו של דופק מהיר, בגלל הפעלת עומס רב מדי על הלב, המתמודד עם נפח דם נמוך. בעקבות כך, חלה ירידה באנרגיה, במצב הרוח, בלחות בעור, בלחץ הדם ומופיעים סימנים לקוגניציה לקויה.

מה קורה כשלא שותים מספיק מים?

  • מתלווה תחושת צמא כל הזמן.
  • מרגישים עצירות.
  • מתעייפים בקלות, וחשים בלבול.
  • סובלים ממיגרנות.

הגיל, המין, המקום ומדד השומנים (BMI) קובעים כמה מים צריך לשתות ועד כמה אפשר לאגור. גוף האדם בממוצע, מכיל בין 55-60% של מים.

אפשר לחשוב שהמים נחוצים לגוף רק כמתווך של הדם, אולם, מוחו של אדם מבוגר וליבו, מכילים כ-3/4 מים, שזוהי הכמות בקירוב של הלחות המצויה בבננה. אפילו עצמות שנראות יבשות, מכילות 31% של מים. השרירים מורכבים מ-70%, בעוד שהריאות מכילות 83%, כמו תפוח עץ. המים משמנים את המפרקים שלנו, העיניים ואת האיברים הפנימיים, מווסתים את חום הגוף, ומשמשים כאמצעי להזנתם של חלקים שונים בגוף.

אם סובלים מסוכרת, או צורכים אלכוהול, עלולה להתפתח התייבשות מהירה יותר, מאשר אצל אנשים אחרים.

אנו מאבדים מים דרך הזיעה, השתן, הצואה ואפילו דרך הנשימות. כשמאבדים מים יותר ממה שצורכים, נמצאים בסיכון להתייבשות. חלה ירידה באנרגיה, במצב הרוח, בלחות הגוף, בלחץ הדם ומתחילים להופיע סימנים לקוגניציה לקויה. להלן הסימנים שמהם אפשר להבין אם צריך להגביר את צריכת המים.

תחושת הצימאון

ההתאמה הרגישה הקיימת בין הלשון ותאי העצב המוחי, התחדדו מזה עידן ועידנים של אבולוציה, כדי לעזור ולשמור על מאזן המים הנכון. כשמלאי המים בגוף יורד, גם הגוף מאותת על כך, באמצעות תחושת הצימאון המוכרת. השפתיים והפה יהיו גם הם יבשים.

אולם, כאן יש תפנית בעלילה. למרבה ההפתעה, רוב צריכת הנוזלים שלנו, אינה מונעת בהכרח מהצמא. הנוזלים מהווים רק חלק מהארוחות שלנו (מרקים, חלב) והמשקאות (תה, קפה), ובעיקר בגלל ההרגל, בנורמה של מפגשים חברתיים או טעמים שלא ניתן לעמוד בפניהם. המשמעות היא, שאנו נוטים להתעלם מאותות הצמא בפועל. מה שכן, ככל שמתבגרים, אנו נוטים לחוש פחות צמא.

לכן, כל עוד הצמא מהווה את המדד שקל לזהות באמצעותו את ההתייבשות, אנו עלולים להחמיץ אותו עד שסימני האזהרה יחלפו. זוהי גם הסיבה לכך שאנו עלולים להתחיל ולהתייבש לפני שנבין שאנו צמאים בפועל.

כתבות שבריא לדעת
דרכים להוריד לחץ דם

14 דרכים להורדת לחץ דם שרוב האנשים שכחו אותן

סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

אפשר שלא לחוש בצמא, עד שכבר חלה התייבשות של בין 1%-2%.

הטלת שתן לעתים יותר רחוקות ובצבע כהה

הכליות משחקות תפקיד מכריע בשמירה על רמות המים בגוף. בהתחשב בכך שמאבדים את רוב נוזלי הגוף באמצעות השתן, ניתן להבין זאת.

רמות מים נמוכות, גורמות לחיישני הקולטנים במוח לאותת ולשחרר הורמונים אנטי-משתנים. כשהם מגיעים לכליות, ההורמונים הללו יוצרים ערוצי מים סלולאריים הנקראים אקוורפינים, המאפשרים לדם לעכב יותר את המים. כתוצאה מכך, נוצרים ריכוזי שתן, המקטינים את מספר הפעמים שמטילים שתן, או בדחף להשתנה.

ככל שהמרווחים ארוכים יותר מבחינת ההליכה לשירותים, כך השתן יהפוך להיות כהה יותר, ויש מקום לדאגה כשהשתן הוא בצבע צהוב כהה, ובעל ריח חזק. אם צבע השתן הוא חום או אדמדם, ולא הולכים לשירותים במשך 8 שעות רצופות, יש לגשת לרופא.

אם השתן הוא בכל צבע אחר מלבד צהוב בהיר, או אם נותנים שתן פחות מ-5 או 6 פעמים ביום, יש לבדוק את צריכת המים, ולנקוט בפעולה.

תחושת עצירות

בנוסף על הירידה בפעילות הגופנית וצריכה נמוכה של סיבים תזונתיים, התייבשות בינונית, עלולה גם לגרום לעצירות, זאת מאחר וצריכה מועטה של מים, מפחיתה את פעילות הקיבה, מה שגורם לעצירות.

דופק חלש ומהיר

כשלא שותים מספיק מים, נפח הדם יורד, ולכן הלב צריך לפצות על הירידה הזאת, תוך ניסיון לשמור על זרימת דם עקבית בגוף. זה גורם לירידה בפעולת הלב, ועל כן, עלולה להתפתח חולשה, דופק מהיר ודפיקות לב. במקרים מאד נדירים, אך חמורים של התייבשות, זה עלול להיות מצב קטלני.

אזהרה: חשוב לזכור שהאצה בקצב הלב, אינו סימפטום בלעדי של התייבשות, זה עלול גם להוות מדד לסיבוכים חמורים יותר. אם כוס או שתיים של מים, אינם עוזרים להרגעה, יש לגשת מיד לסיוע רפואי.

מתעייפים בקלות וחשים בלבול

לאחר האות הקודם, לב שפועל תחת עומס, עלול לגרום לעייפות ביתר קלות וללתחושת תשישות בגלל החום. במחקר שנערך, נשים שנמנעו מנוזלים במשך 24 שעות, היו פחות ערניות, חשו יותר מנומנמות, עייפות ומבולבלות. במחקר נוסף, הגברים חוו סימפטומים דומים כשאיבדו נוזלים בסך 1.6%, ממשקל גופם.

אי אפשר לחשוב והתנודות במצב הרוח, מחמירים זאת

אפילו אם מדובר בהתייבשות קלה, זה עלול להשפיע על תפיסת המטלות בחיי היומיום – ההליכה לסופרמרקט, ההקלדות בתוכנות המחשב, או אפילו קריאה מהנה של רומן. אם לא שותים מספיק מים, המטלות הפשוטות הללו, עלולות לדרוש מאמץ מודע כדי להתרכז. ככל הנראה, הנשים מושפעות יותר מאשר הגברים ביחס לכך, אך עדיין לא ברור מדוע.

מיגרנות

הימנעות משתיית מים, מהווה את הטריגר, לכך שעלולים לסבול ממיגרנות, שלא לדבר על העצבנות הגוברת והריכוז הלקוי שנגרמים כתוצאה מכך.

מאחר וכלי הדם מנסים ועובדים על נפחים קטנים יותר בדם, בזמן התייבשות, הם עלולים להצטמצם, כדי לשמור על זרימת דם קבועה. חלקים במוח עלולים אפילו להתכווץ בפועל, בגלל התייבשות תוך גולגולתית. זוהי הסיבה לכך שחלק מהאנשים עלולים לחוות כאבי ראש חמורים.

אנשים הסובלים מחוסר מים, וסובלים ממיגרנה, יכולים לחוש הקלה ברגע שהם שותים, תוך 30 דקות עד 3 שעות.

העור נשאר שקוע כשצובטים אותו

אם צובטים את העור בחלק הזרוע התחתון או את הבטן, והוא אינו חוזר מיד למצבו הטבעי ונשאר שקוע במשך חצי שניה או יותר, ככל הנראה מדובר בהתייבשות.

העור מכיל כ-30% מים, ומשמש כחומר איטום טבעי לגוף. אם לא שותים מספיק מים, זה מסכן את גמישות העור. הצורך במים בגוף, נותן עדיפות לאיברים פנימיים חשובים, ולכן המים נלקחים מהעור. עור יבש ומצומק, ועור שנראה בצבע אפור, או קר למגע, הוא בדרך כלל כתוצאה מכך.

תחושת סחרחורת

כמות לא מספקת של מים בגוף, עלולה לגרום לירידה בלחץ הדם, ובמקרים חמורים, אפילו להתעלפות. זה דומה לאותה תחושה כשהראש מסתחרר כשיושבים או עומדים בפתאומיות.

ההתייבשות אינה גורמת להתכווצות שרירים

אם מתמכרים לפעילות גופנית מאומצת, עוסקים במשחקי ספורט, או ממקסמים את האימונים הגופניים, קרוב קרוב לוודאי שחווים עוויתות בלתי רצוניות בשרירים, מה שמתפתח וגורם להתכווצות שרירים בשלב מסויים.

מצב שכיח כזה המשפיע על סיבולת הספורטאים בעת אימון גופני, קשור להתכווצות שרירים (EAMC). בעבר האמינו שההתייבשות והירידה במלח (נתרן) הם האחראים להתכווצויות הקשות. אולם, מחקר שנערך לאחרונה, טוען אחרת, ונראה שכשל נוירוגני, הוא זה שקשור לאותה עליה בהתכווצויות הקודמות, שהן ככל הנראה הטריגר האמיתי.

כדאי לזכור:

  • אפשר להגדיל גם את צריכת המים, באמצעות אכילת תות שדה, מלפפונים, אבטיחים וברוקולי, המכילים מעל ל-90% מים. זה עוזר להפחית את הסיכונים לשבץ, סוכרת וסוגים מסויימים של סרטן.
  • לא כל הנוזלים עוזרים במניעת ההתייבשות. רוב הנוזלים שאנחנו שותים, מכילים חומרי טעם עם מלח או סוכר. מה שאינו עוזר לחדש את המים בגופנו, אלא מחמיר את אובדנם.
  • מומלץ לעקוב אחר צבע השתן על בסיס קבוע. כל צבע אחר מלבד צבע צהוב בהיר, צריך להיבדק.

בין אם יושבים כל היום, או מתאמנים במשחק כדורגל 7 ימים בשבוע, הצורך הוא להמשיך ולשתות כל הזמן.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

3 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
שבתאי סידי
לפני 11 חודשים

תודה רבה החכמתי

שולה סונסול
לפני 11 חודשים

כתבה מעולה, מקיפה ויסודית. נחשפתי לעובדות מאוד מועילות בנושא המדובר.
תודה רבה.

יהודית
לפני 10 חודשים

מעניין מאוד

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

בריאות, תזונה

מאכלים שכדאי להימנע מהם על בטן ריקה, ומאכלים מומלצים על בטן ריקה

5 דרכים מגובות מדעית איך להיפטר מהשומן הבטני לתמיד

מה הלשון שלכם חושפת על הבריאות שלכם?

כל ניתן לטפל בקלות בעקיצות יתושים !

באותו נושא