בריא לדעת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החוקרים מגלים את הטריק שיכול לשפר את הזיכרון

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

הזיכרון יכול לתעתע. בגלל מורכבת מוח האדם, אפשר להיזכר בפרטים מוגבלים, אך לשכוח תאריכים חשובים. האם אתם זוכרים היכן הייתם ב- 11 לספטמבר? כמה אנשים נכחו בחתונתכם? באיזה יום בשבוע ילדכם הראשון נולד?

הסיכויים הם שאתם יכולים לזכור מידע די מפורט. לא רק באירועים הללו, אלא גם באירועים אחרים שיש להם משמעות רגשית. מנקודת המבט הנוירו-ביולוגית, זה לא מקרי שאנו נוטים לזכור אירועי חיים משמעותיים בבהירות רבה. על העובדה הזאת נעבור, ונדון עליה קצת יותר במפורט, בהמשך.

במאמר זה, נדון על כמה עובדות מעניינות (ומפתיעות!) לגבי הזיכרון ואיך זיכרונות בהירים נוצרים. כמו כן, נסביר טריק מצחיק או שניים, שיכולים לעזור לרכישתו של זיכרון טוב יותר. לבסוף, ניתן עצות לחיזוק הזיכרון מועילות מאד !

מתחילים !

עובדות על הזיכרון

הזיכרון האנושי הוא פשוט דבר מרתק, כפי שעשרת העובדות הללו שלא ייאמנו מעידות על כך:

  • מבוגרים יכולים לזכור מעל ל- 100,000 מלים ! אנו בפועל משתמשים רק בין 10-20 אחוזים מזה בשיחות היומיום שאנו מקיימים. נטען ששיקספיר השתמש מעל ל-35,000 מלים.
  • יכולת הזיכרון של המוח האנושי היא בסביבות 2.5 פטה-בייט (1 מיליון של ג'יגה בייט). מה זה אומר? טוב, לצרכי השוואה, אפשר לאחסן שלוש מליון שעות של תוכניות טלויזיה במוח. זה מספיק כדי לתת לטלויזיה לפעול במשך 300 שנה !
  • חושי הזיכרון – הללו קשורים לראייה, לשמיעה, לטעם, לריח ולמגע – והם מאוחסנים באיזורים שונים במוח. אחזור ופענוח הזיכרון, מתרחשים אך ורק בהיפוקמפוס.
  • השתקפות של הדברים או ההתבוננות, עוזרים להטמיע זיכרונות חדשים בתוך הזיכרון הקיים. תהליך זה הוא מרכיב חיוני כדי להשיג דברים. התופעה הזאת מסבירה את הסיבה למדוע התגליות הגדולות ביותר בהיסטוריה התרחשו במהלך רגעים של הדממה.
  • למידתו של משהו בסביבות שונות – למשל, בבית קפה, בספריה, במשרד בבית וכו'. – מחזקת את היכולת לזכור מידע. לכן, כשילדכם רוצה ללכת לבית של חבר כדי ללמוד, תנו לו !
  • בני האדם בדרך כלל לומדים וזוכרים בצורה הטובה ביותר כשזה בא תוך שילוב של טקסטים ומראות ויזואלים. הדבר נכון במיוחד כשלומדים חומר חדש יותר וקשה יותר.
  • המוח האנושי מתחיל לזכור דברים עוד ברחם האם, בשבוע ה-20 להריון.
  • ניחוחות יכולים לעורר זיכרון מהיר של אירוע. זה מתאפשר בגלל ההיפוקמפוס, שיוצר זכרונות חדשים, והפועל באופן קבוע עם חוש הריח.
  • זיכרון איידטי – שלפעמים נקרא: "זיכרון צילומי", הוא היכולים לשמור על תמונות מאד מפורטות מיד לאחר היחשפות לגירויים מסויימים. התופעה הזאת מתרחשת בעיקר אצל ילדים ורק לפעמים ממשיכה גם בבגרות.
  • קים פיק, מי שנתן את ההשראה לסרט "איש הגשם" ושדמותו גולמה על ידי דסטין הופמן, אמור להיות בעל זיכרון של 98 אחוז של כל מה שהוא קרא מאז ומעולם, ויכול היה להיזכר במדוייק בהקשרים של לפחות 12,000 ספרים.

בהחלט מרשים, נכון ?

בהתחשב בכמה עובדות מרשימות כאלה, זה לא צריך להפתיע שאנו בני האדם, יכולים להיות בעלי יכולת מרשימה לחזק את הזיכרון שלנו. המקרה על פיתוח מרצון של הזיכרון, רק מתחזק על ידי המחקר הבא.

מחקר על "הבזקי זיכרון"

"שמירה על הזיכרון יכולה להשתפר כשמשהו חדשני … מתרחש זמן קצר לפני, או אחרי הזמן שהזיכרון פענח, כמו ב"הבזק של זיכרון." לפי Tekeuchi T. ואחרים, מדובר ב"מקום ההתרחשות והתגבשות הדופאמין בזיכרון היום יום."

כתבות שבריא לדעת
דרכים להוריד לחץ דם

14 דרכים להורדת לחץ דם שרוב האנשים שכחו אותן

סיכונים של אכילה מהירה

5 סיכונים בריאותיים של אכילה מהירה מדי

מחקר מרתק שפורסם בכתב העת "טבע", היה כשמדענים באוניברסיטת אדינבורו, גילו את התהליכים הביולוגיים המניעים את הזיכרון שנוצר תחת תנאים חדשים ומעניינים. הבנתם של התהליכים הללו, יכולה לשפר את הזיכרון האישי שלכם בנסיבות מסויימות. כדי לעזור ולהמשיג איך זה פועל, נחפור קצת בתוך המחקר עצמו.

כוונת המחקר הייתה למצוא את העצבים הקשורים להיווצרותו של זיכרון חדשני. המחקר הפך להיות למרתק, כשצוות המדענים הגדול גילה שתגובת המוח לגירויים חדשים מתרחשת באזור אחר לגמרי של המוח, לעומת מה שהאמינו בהתחלה, שזה ה- locus coeruleus. יתר על כן, למרות שפע המחקרים הטוענים אחרת, אזור זה במוח משחרר דופמין. ביחס לנקודה זאת, המחברים המופתעים, ואומרים:

"ציפינו שעצבי +TH [אלו הקשורים לזיכרון החדשני]… יהיו דבר קריטי, אולם, האפשרות שה-locus coeruleus….. יכול לפעמים לשחרר דופאמין כמו גם נוראדרנלין…. הובילה להרחבת הפרוייקט."

איך המחקר משפיע עליכם

למרות שזה עשוי להישמע כמו גיבוב של שטויות שרק אנשי אקדמיה יכולים להפיק, למחקר היתה השפעה רבה על חיי היומיום שלנו. ובצורה יותר ספציפית, הזיכרונות שלנו מחיי היום יום. הבה נדבר על זה.

תחילה נסכם את הלקחים שהופקו מהמחקר, נקודה אחר נקודה:

  • פעילותם של מסרים כימיים מסויימים, הבאים לידי ביטוי באמצעות עצבי הטירוסין-הידרוקסילייס (+TH), נחשבה במקור לאיזור היחיד של המוח, איזור ה- ventral tegmental(VTA).
  • עם זאת, מחקר זה גילה שחלק אחר ונפרד לגמרי במוח – ה- locus coeruleus  – מציג פעילות עצבית חזקה יותר, כשחווים מצב חדשני, לעומת ה-VTA.
  • שחרור הדופאמין ב- locus coeruleus  עשוי לעורר את השחרור המשותף לאחר מכן של הדופאמין בהיפוקמפוס. מחקר זה הוא הראשון שהצליח לקשור את הקשר המתקיים בין שני האיזורים הללו במוח.
  • בבסיס הקשר במורכבות הנוירו-ביולוגית הזאת, קיים פוטנציאל אפשרי שיכול להיות בעל השלכות על התפתחות הזיכרון לטווח הארוך.
  • מלבד שיפור הזיכרון, שחרור קולטני הדופאמין בתוך ה- locus coeruleus , יכול גם לשפר הן את זיהוי האובייקטים המרחביים והן את תשומת הלב הסלקטיבית.

אנו משתמשים ביכולת הקודמת כשנניח שמדובר בניווט בנוף לא מוכר. תשומת הלב הסלקטיבית היא תוך התרכזות ב"אור הזרקורים" תוך ניסיון למקד לחלוטין את תשומת הלב לרעיון, לחפץ, לאירוע או למצב, תוך התעלמות מהסחות דעת פנימיות וחיצוניות.

השינוי מבחינת הבזקי האור של הזיכרון !

"רק מעט הפתעות מתרחשות קורות כל הזמן, ובדרכים עדינות, המשקפות את חיינו האישיים ואת תחומי ההתעניינות שלנו. איכשהו, החדשנות של גורם ההפתעה יוצרת הילה של זיכרון טוב יותר על כל האירועים הטריוויאליים האחרים בחיי האדם, ואשר אנו בדרך כלל שוכחים." – פרופסור ריצ'רד מוריס, אוניברסיטת אדינבורו

כעת, לאחר שקראתם (בסבלנות!) על המחקר הייחודי, נעבור באמת לחלק הטוב !

הדרך היחידה לשיפור הזיכרון שלנו, הינה "להדליק" את הבזק האור המפענח של הזיכרון. כדי לעשות זאת,

צריך להתנסות בכך. גלו את הדרכים שאפשר להפוך אותם בצורה פשוטה לחדשנות.

להלן כמה דברים שאפשר לעשות ולהדליק את אותו הבזק אור של הזיכרון !

שינוי הדברים

המוח אוהב חדשנות, כמוזכר דלעיל. החדשנות פירושה יותר דופאמין. לכן, אפשר לטפח את שיפור הזיכרון ! בעקבות כך, אין צורך לחוש רגשי אשמה בגלל ההתפנקות על כמה רגעים ביו-טיוב או בפייסבוק.

עצה: צריך מעט משמעת עצמית כדי להפוך את הרמז הזה לפרודוקטיבי. אם יש לכם את המגמה להיכנס למחילת הארנב של המדיה החברתית, קחו בחשבון את ההליכה הנמרצת מחוץ אליה, במקום זה !

ללמוד על התזונה:

למזון שאנו מכניסים לפינו, יש קשר להספקי המוח. המזון הוא אבן הבניין של המעבירים העצביים. ככזה, כדאי ללמוד איך לטייב את כוחו של המוח, באמצעות המזון הנכון. כדאי לצרוך מזונות המחזקים את רמות הדופאמין, הכוללים שקדים, אבוקדו, בננות, שעועית. אם זקוקים ליותר תחושה של עירנות, אכלו חלבונים. כדי להילחם במתח ולהירגע, איכלו פחמימות. כדי להילחם בדיכאון, נסו קפאין.  את הסלניום אפשר לקבל דרך אגוזי ברזיל, גרעיני חמנייה, דגנים מלאים, שיכולים לנרמל את הקוגניציה.

אימון מהיר:

אנשים ממעיטים בערך ההשפעה שיש באימונים מהירים. זכרו: אימון ותרגול, פירושם חיזוק הדופאמין והאנדורפין. נסו לבצע סדרה מהירה של 10-15 שכיבות סמיכה או קפיצות על ג'ק. אם תרגישו בצורך, תוכלו לשמור על חבל קפיצה בשולחן הכתיבה שלכם. נסו תרגיל או שניים מדי כל הפסקה, או בערך. זה יגרום לכם להרגשה טובה יותר, האמינו לנו !

ביצוען של משימות קטנות:

קבעו להשלים כמה משימות קטנות לאורך היום. המוח שלנו נותן לנו כמויות של דופמין כדי להשלים משימות קטנות יותר. למשל, אפשר להתמקד בעבודה באופן מלא במשך 50 דקות, ואז להקדיש 10 דקות לניקוי אזור העבודה! כל זה קשור לניצחונות קטנים.

נסו דברים חדשים:

שוב, המוח אוהב לחוות דברים חדשים. (למה אתם חושבים שלאמריקאים יש בעייה עצומה בהוצאות?) במקום ללכת לקניון כדי להפיג את השעמום, נסו חוויה חושית חדשה. שימו כמה שמנים ריחניים על שולחן הכתיבה שלכם, או הקפיצו חתיכת גומי תוך כדי העבודה. עשו כל דבר שמעורר את חוש הריח, המגע, הטעם, או הראייה שלכם.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

היתרונות של האננס
תזונה

10 יתרונות בריאותיים לאננס, מס' 4 ישכנע אתכם לאכול אחד כבר עכשיו!

איזו בננה טובה יותר לבריאות שלכם ?

מיץ לימון טוב לריח רע מהפה

9 מוצרי מזון ומשקאות טבעיים, הנלחמים בריח רע מהפה באופן טבעי

9 סימנים נדירים של מחסור בסידן וסיבתם

באותו נושא