חוקרים חושפים איך עישונה של סיגריה אלקטרונית גורמת נזק למוח ולריאות

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הסיגריה האלקטרונית עלתה מבחינת הפופולאריות שלה עם השנים, ואפשר לראות בכל מקום אנשים המעשנים אותה. בדרך כלל, קובעים שזה "בטוח" ו"בריא" לעשן סיגריות אלקטרוניות, אולם, אין ספק ששאיפת העשן, לא יכולה להיות דבר טוב, נכון? כפי שהתברר, המדע חושב כך לחלוטין ועישונה של סיגריה אלקטרונית, אינו כל כך בטוח, כפי שהרבה אנשים מאמינים. למעשה, זה עלול לגרום להשלכות חמורות על הבריאות בשימוש לטווח הארוך !

חוקרים מגלים איך עישונה של סיגריה אלקטרונית גורמת לנזק למוח ולריאות.

  • מה זה עישון של סיגריה האלקטרונית?

עישונה של סיגריה אלקטרונית היא פעולת "עישון" לכל דבר, תוך שימוש בסיגריות אלקטרוניות. הללו בדרך כלל מכילות סוג של נוזל, המכונה נוזל אלקטרוני, והמשמש כדי ליצור טעם של סיגריה. את מחסניות הנוזל הללו, ניתן למלא כל פעם, או להשליך ולהחליף, תלוי בסוג.

סיגריה אלקטרונית נטענת באמצעות שימוש בסוללה, וכשמפעילים אותה, היא מפעילה מערכת חימום שנמצאת בתוך המוצר והופכת את הנוזל שבתוכו לאדים. המשתמש לאחר מכן שואף את "העשן" דרך פיה שנמצאת בקצה הסיגריה.

סיגריה אלקטרונית מגיעה באינספור צורות שונות. חלקן מחקות את צורת מוצרי הטבק עליה הן מבוססות, כגון סיגרים וסיגריות. האחרות נראות פחות דומות, ויכולת להיות בצורות של עטים או אפילו כהתקני דיסק. יש להן שמות רבים אחרים, כדלקמן:

  • סיגריות אלקטרוניות
  • מתקן חשמלי אלקטרונית
  • ANDS (מערכות העברת ניקוטין תחליפיות)
  • עטי עישון.
  • אדים אלקטרונים
  • ENDS (קצוות העברת ניקוטין תחליפיות)
  • מאיידים.
  • Mods
  • מערכות מילוי
  • נרגילות
  • Juuls (אחרי JUUL, מותג סיגריה אלקטרונית פופולארית אחרת).

מינהל המזון והתרופות (FDA), מסווג בצורה רשמית את הסיגריות האלקטרוניות כמוצרי טבק. עם זאת, יש לציין שאין כל תכולה של טבק באיזו מערכת שהיא של הסיגריות האלקטרוניות – מה שיכול להסביר את המשיכה הפופולאריות אליה.

פופולאריות העישון של הסיגריות האלקטרוניות

למעשה, הסיגריה האלקטרונית זכתה במיליוני אוהדים בעולם, מאז שנוצרה לראשונה בשנת 2004, בסין. כעת, כמה שנים מאוחר יותר, אינספור אנשים משתמשים בה, וכ-3.2% מהמבוגרים האמריקאים בשנת 2016 משתמשים. זה נראה מספר קטן, אולם, זה צובר תאוצה מבחינת הפופולאריות גם בקרב בני הנוער ואצל תלמידי התיכון. למעשה, בין השנים 2011-2015, השימוש ב- JUULS בקרב הסטודנטים בבתי הספר התיכוניים, הרקיע לשחקים ב-900%.

מספר בני הנוער – הלומדים בחטיבות הביניים או בבתי הספר התיכוניים – ושהתנסו בעטי עישון, מונה כשני מיליון, וזאת בשנת 2016 בלבד.

בעוד שמבוגרים רבים שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות, עושים זאת כדי להימנע מהסיכונים בהתמכרות לעישון, רבים מבני הנוער הבוגרים, שהם עד לגילאי 24 שנים, מעולם לא עישנו לפני שניסו את הסיגריה האלקטרונית – וזה בסביבות 40% מהם, למען הדיוק.

פעולת העישון של סיגריה אלקטרונית, לא עוזרת להתאוששות מההתמכרות, אלא הופכת לחשש גובר, מאחר והמדע גילה קשר שלילי בין הבריאות ובין עישונן של סיגריות אלקטרוניות.

  • הבנת הסכנות הטמונות בנוזל העישון האלקטרוני

כשחושבים על המילה "אדים", זהו כינוי מצוחצח, מאחר וזה נשמע כמו מים. אולם, זה רחוק מכך – ואלו אדים שה"מעשנים" שואפים, כל פעם כשהם משתמשים בסיגריה אלקטרונית.

להלן חלק מהמרכיבים שנמצאו בתוך הנוזל האלקטרוני, והשליליים לגוף:

  • ניקוטין

הניקוטין מוכר כחומר שנמצא בסיגריות, והגורם להתמכרות. התכולה עשוייה להיות מעט נמוכה, אולם עדיין קל להתמכר לו. כלומר, שה'אידוי' יכול להיות ממכר ממש כמו עישון – והניקוטין מזיק במיוחד להתפתחותם של בני הנוער.

בעוד שזוהי דרך מצויינת למי שמחפש חלופה בטוחה יותר להתמכרות לעישון, זה אומר גם שהאנשים שמעולם לא עישנו קודם לכן, עלולים לגלות שהם מתמכרים לסיגריה אלקטרונית. לפיכך, אם לא עישנתם מעולם, אך סקרנים לגבי סיגריה אלקטרונית, זוהי האזהרה עבורכם, שלא להתחיל בכך.

בנוסף, אם רוצים להפסיק לעשן באמצעות השימוש בסיגריות אלקטרוניות, קיים סיכוי הרבה יותר נמוך, שתוכלו להפסיק את הרגל העישון. למי שמעולם לא עישנו סיגריות לפני כן, ישנה סבירות לכך שיתחילו, אם הם מתחילים לעשן סיגריה אלקטרונית.

  • מרכיבים אורגניים נדיפים

הידועים גם בשם VOCs, שהם הנושאים באחריות לרבות מהבעיות הבריאותיות. הם גורמים לגירויים באף, בעיניים ובגרון ומסכנים את מערכת העצבים. כמו כן זה עלול להוביל למחלת כליות, מחלות בכבד ולתופעות לוואי כגון בחילות וכאבי ראש.

  • גליקול או גליצרין

כדי שיופיע עשן סמיך בתהליך האידוי, הוסיפו כימיקלים לנוזל האלקטרוני. (כדי לחקות את העשן העולה מהסיגריה).

כדי ליצור את האפקט, הנוזל האלקטרוני מכיל הן גליצרין צמחי, או גליקול פרופילן – או בחלק מהמקרים, את שניהם ! המרכיבים הללו יכולים הן לגרום לגירוי בדרכי האוויר, כולל הריאות, מה שגורם לשיעול ולדלקת פוטנציאלית.

  • חומצה בנזואית

חומר משמר זה נמצא בדרך כלל במותגים מסויימים של הסיגריה האלקטרונית, כולל מותג JUUL המפורסם. חומצה בנוזאית יכולה לפעול היטב בשימורי מוצרים, אך יש לה גם קשר למיגוון של בעיות בריאותיות, כגון היפר-אקטיביות ואסטמה. כמו כן, זה עלול גם לגרום לגירויים בעור ובעיניים, לבחילות והקאות, לבעיות בגרון ולכאבי בטן.

  • פורמלדהיד

רוב האנשים כבר יודעים עד כמה זה מסוכן לשאוף פורמלדהיד, ולא מתחיל בנוזלים האלקטרונים, אולם, כשעטי אידוי מחממים יתר על המידה, זה עלול לשחרר חומר כזה.

כשנותר נוזל אלקטרוני לא מספיק, זה עלול לגרום ל"נפח יבש." הפורמלדהיד ידוע ככזה שמגדיל את הסיכון לסרטן.

  • מתכות כבדות

על מחקר שנערך לאחרונה, מתכות כבדות התגלו באדים מסויימים המגיעים מהנוזלים האלקטרוניים, ובכמויות רעילות. למרות שזה לא מופיע ברובם, זה מצביע על כך שקיים סיכוי טוב שיהיה לכם מגע עם מתקנים אלקטרונים המכילים יותר מדי מתכות כבדות, אם אתם מעשנים כבדים של סיגריות אלקטרוניות.

מתכות כבדות בכמויות רעילים, קשורות למחלות כבד וכן לסרטן ריאות, שעלולות להתעורר כששואפים אותם.

  • טעמים

הרבה ממוצרי JUULS מכילים טעמים מעניינים, הטעימים יותר למשתמשיהם, ולכן הופכים אותם לפופולאריים, ובמיוחד בקרב בני הנוער הצעירים. לרוע המזל, טעמי הכימיקלים הללו, אינם מוסדרים, וחלקם עלולים להיות משמעותיים מבחינת הרעילות שלהם.

ברגע שסוג סיגריה כזה מכיל את הטעם שנקרא דיאקטיל, שהוכח כקשור לחסימה דלקתית של הסמפונות – שזה סוג של מחלת ריאות. הדיאקטיל נמצא בצורה שכיחה ביותר בטעמי הפופקורן החמאתיים של JUULS.

קיימים טעמים נוספים מסוכנים, גם אם מתעלמים מטעמי הפופקורן, כשמחפשים טעמים אחרים תוך חשיבה חיובית ! טעמי הפירות של הסיגריות האלקטרוניות נוטות להיות בעלי תכולה גבוהה של אקרילוניטריל ,שידוע כמסרטן.

מוצרים בטעמי קינמון גם הם מסוכנים בגלל תכולת הסינאמאלדהיד שלהם. אותו הדבר בנוגע לטעמי הדבש, הידועים בשם pentanedione, וטעמי הונילה, הידועים בשם O-ונילה. כל טעמי הכימיקלים הללו, עלולים להשפיע בצורה שלילית על תאי הדם הלבנים.

אולם, זה עדיין לא הכל. טעמי המנטול, התות שדה והקפה של JUULS, גם הם מזיקים לבריאות, מאר והם מסוכנים בצורה משמעותית לתאים בריאות, וזאת על פי מחקר שנעשה.

קיימת האפשרות שבעתיד, ה-FDA יתחיל להסדיר את הנושא של סוגי הכימיקלים המשמשים בסיגריות האלקטרוניות. אולם, לעת עתה, אין שום דבר שמונע מהיצרנים את השימוש בכימיקלים שעלולים להזיק בטווח הארוך – ורבים מהם לא חושפים את הרשימה המלאה של הכימיקלים שבה הם משתמשים.

הצד השני של המטבע

במידה מסויימת, הממצאים הללו יצאו מהקשרם, ומפיצים מידע מוטעה, אך חיוני להבין שאותן אי הבנות יובהרו, כדי למנוע את הפצתן של עובדות נוספות שגויות, שלא הוכחו מבחינה מדעית.

מידע רב מופץ כעת, והקשור לסרטן הריאות, אלם, מחקרים גילו במפורש שעישונה של סיגריה אלקטרונית, אינה מובילה בפועל לעלייה בסיכון לסרטן הריאות. למעשה, רוב מעשני הסיגריות האלקטרוניות, משתמשים בהן כשיטה, כדי לעזור להם להפסיק לעשן – שיטה שיש בה השפעות חיוביות והיא דרך יעילה עבור רבים מהם.

בנוסף, רוב הדברים שצוטטו מהמחקר והקשורים לסרטן בעקבות עישונן של סיגריות אלקטרונית, נבחנו בעיקר על חולדות, במחקר שבו השתמשו בריכוזים גבוהים בצורה קיצונית במרכיבי הנוזלים האלקטרוניים – ריכוז שקשה להאמין שתיתקלו בו בפועל בעישון סיגריות אלקטרוניות.

עם זאת, זה לא אומר שעישונה של סיגריה אלקטרונית, אינה גורמת כלל לסרטן. זוהי תופעה חדשה יחסית, ככלות הכל, ובלתי אפשרי לראות את ההשפעות, אלא עד שהאוכלוסיה הצעירה המשתמשת בהן תתבגר. לפיכך, רק הזמן יאמר מה הן הסכנות הטמונות בסיגריות האלקטרוניות.

השימוש בסיגריות אלקטרוניות כחלופה לעישון

בבירור, עישונה של סיגריה אלקטרונית, אינה הרגל בריא, בגלל כל הכימיקלים שהיא מכילה. היא עלולה לגרום בהחלט לנזק לאותם לא מעשנים שמאמצים הרגל זה. עם זאת, זה מוכח כאופציה טובה למעשנים שמבקשים להפסיק את הרגל צריכת הטבק. וזאת מאחר:

  • ה-JUULS והסיגריות האלקטרוניות לא מכילות טבק, שזה מה שגורם לסרטן.
  • המחקרים מצביעים על כך שעישון סיגריות אלקטרוניות, עוזר למעשנים להיפטר מעישון טבק.
  • קיימות כמויות סבירות של ניקוטין בתוך ה-JUULS שעוזרות למעשנים לממש את התשוקה בצורה בריאה יותר.
  • הראיות מצביעות על כך שעישון פאסיבי של סיגריות אלקטרונית – או שאיפת ה"עשן" אצל מי שמשתמש ב-JUUL, או סיגריה אלקטרונית – אינו דבר מסוכן.

שוב, אנו רוצים להדגיש שהמידע הזה חל במיוחד על אלו שכבר מעשנים סיגריות. אם לא עישנתם מעולם קודם לכן, הסיגריות האלקטרוניות מגבירות את הסיכון למחלות, בגלל ההתמכרות לניקוטין ובגלל תוספת הכימיקלים. עם זאת, הסיכון נמוך, לעומת הסיגריות האמיתיות.

מחשבות אחרונות על איך עישונה של סיגריה אלקטרונית יכול לגרום לנזק למוח ולריאות

האם עישון סיגריה אלקטרונית מסוכן? מחקר עכשווי שנערך, אינו מספיק כדי לומר לנו בוודאות, אך אנו כן יודעים דבר אחד – זה פחות מסוכן מסיגריות. לרוע המזל, זה לא רעיון טוב במיוחד, כדי להתחיל בכך.

מאחר והתחלות המחקר סבבו סביב ה-JUULS על כל צורותיהם, אנו מתחילים לראות שקיים נזק שעלול לנבוע מתוך עישון על בסיס קבוע של סיגריה אלקטרונית, ובמיוחד אם לא עישנתם לפני כן בכלל. תכולת הכימיקלים בתוך מותגי הנוזלים האלקטרוניים הרבים, הם בהחלט לא בדיחה, ורבים מהם רעילים בצורה משמעותית.

האם יש סיכוי שנושא הסיגריות האלקטרוניות יוסדר על ידי ה-FDA בעתיד, כדי להגיד שעישון כזה הוא "בטוח יותר" ?

יתכן, אך עד אז, אם אינכם מעשנים, עדיף להתרחק מהטרנד החדש הזה. זה אולי פחות רע מכל שאר החטאים, אך זה עדיין בעל נזקים משניים, וההתמכרות לסיגריה אלקטרונית, היא בכל זאת עדיין התמכרות – ולא משנה עד כמה מהרהרים על כך בדרך של חשיבה חיובית.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו