חוקרים חושפים: 5 הרגלים שפוגעים בבריאות הנפש

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

"החיים המודרניים אינם טובים לבריאות הנפש" ג'ין טוויג, סוציולוג

הציטוט הנ"ל הוא משפט קצר אבל חזק, אשר קובע מה שרבים מאתנו חושבים על בסיס יומיומי, אך לעולם לא אומרים.

אנחנו חיים בעולם שיש לנו כמעט הכול בלחיצת כפתור, אך בעיות בריאות הנפש כבר במגמת עליה.

לעומת הדורות הקודמים יש לנו חיים נוחים. מיזוג אוויר כשחם או כשקר. שירותי משלוח שיכולים לשלוח את הארוחה שלנו עד אלינו כשאנחנו רעבים. מכונות לכבס וליבש את הבגדים שלנו. אנחנו כבר לא צריכים יותר לעבוד קשה בשביל המון דברים, ועדיין אין לנו מספיק זמן, ורמת המתח שלנו עולה. זה נראה כמו פרדוקס, אבל אם נתבונן היטב הכול הגיוני. יצרנו עולם שאנחנו לא באמת משגשגים בו וכתוצאה מכך מצב הרוח והבריאות הגופנית שלנו סובלים. תודות לטכנולוגיה חיינו הפכו להיות קלים יותר, אבל זה שזה קל לא אומר שזה שווה יותר. בני אדם זקוקים לאוויר צח, לשמש, מזון מהטבע, פעילות גופנית, חיבור אנושי ושגשוג. החיים המודרניים אינם מספקים את הדברים האלו בקלות רבה ומכאן מגיע משבר בריאות הנפש.

בואו נלמד ביתר פירוט מהם הדברים שגורמים לבריאות נפשית ירודה :

1 חוסר בפעילות גופנית

יש לנו מערכת בריאות מפותחת מפעם, אבל אנשים יותר חולים. אנחנו שומעים על אנשים שיש להם סוכרת, בעיות לב, ומחלות אחרות עוד בגילאים צעירים, ומי שאשם זה הרגלי החיים המודרניים. לפני שנים רבות, לפני שהיו לנו את כל המכונות והנוחות, היינו צריכים לעבוד כדי להשיג מזון, מים ומקום לגור. גרנו קרוב יותר לטבע, והיינו צריכים לכתת רגלנו כדי לרכוש דברים. היום, אנחנו גרים בערים גדולות וכל מה שנדרש מאתנו כשאנחנו צריכים משהו, זה להתניע את המכונית ולנסוע למכולת או הקניון. אנחנו עובדים שעות ארוכות בישיבה, כדי לממן את המחיה שלנו.

חוסר בתנועה מלבד גרימת בריאות נפשית ירודה, הוכח גם כגורם להגביר חרדה ודיכאון

פעילות גופנית משחררת אנדרופינים שמסייעים להגביר את מצב הרוח, מה שיכול להילחם בבעיות הנפש שאנחנו רואים היום : דיכאון וחרדה.

2 רכישת הרבה דברים שאנחנו לא צריכים

בני אדם מושפעים בקלות מההרגלים של האנשים שסובלים אותם. ולמרבה הצער, אנשים קונים דברים שהם לא צריכים, בין אם מתוך הרגל, ובין אם מתוך רצון למלא איזשהו חלל. עם זאת מחקרים הראו שיותר ויותר דברים לא בהכרח קונים אושר. למעשה צבירת יותר מידי דברים שאנחנו לא צריכים גורם למתח וחרדה. מחקרים מראים שדווקא קניית חוויות ולא דברים, זה מה שגורם לאושר, כי אנשים מתחברים יותר לדברים שהם עושים וחווים, מאשר דברים שהם יכולים להשתמש.

3 חוסר בשינה

ניחשתם נכון לחוסר שינה וחדרה או דיכאון יש קשר ישיר אחד לשני אנחנו בהחלט צריכים לישון טוב ואיכותי כדי לתפקד, אבל החיים המודרניים לא ממש מעודדים את זה. טכנולוגיה, מתח, חוסר בפעילות גופנית, תזונה לקויה וגורמים רבים אחרים יכולים 'לתרום' לשינה לא מספיק טובה, דבר שעלול להחמיר בעיות בריאות בנפש. ושלא לדבר על כל הקופאין שאנחנו צורכים במהלך היום כדי להיות ערניים, מה שגם גורם לאיכות שינה לקויה.

4 שימוש יתר בסמארטפונים וטכנולוגיה

זה לא מפתיעה שכשהטכנולוגיה הניידת החלה להתפשט, ראינו עלייה בבעיות הבריאות בנפש. מחקר אחד מצא שאנשים שמבלים יותר מידי במדיה החברתית נוטים לפתח יותר דיכאון.
לפני השימוש בסמארטפונים אנשים היו מדברים אחד עם השני פנים מול פנים לעיתים קרובות יותר ושיחות עמוקות יותר. והיו להם גם הרבה פחות הסחות דעת מאשר מה שיש לנו היום. עכשיו בגלל שהעולם שלנו מחובר תמיד, אנחנו פחות מחוברים עם עצמנו ועם האנשים סביבנו. ניתוק זה ביננו לבין המציאות הוביל למגיפת חרדה ודיכאון למרבה הצער.

5 חוסר בבילוי זמן בחוץ ובטבע

אנחנו בהחלט זקוקים לטבע כדי לשרוד .אבל נראה שבנינו עולם שמרחיק אותנו ממנו. בגוף שלנו יש מזין חיוני שמסייע לווסת את מצב הרוח ואת המערכת החיסונית בין היתר. חוסר באור שמש פירושו פחות ויטמין D . בנוסף מחקרים הראו שאנשים שהולכים יותר דרך גנים ופארקים מאשר ברחובות העיר יותר רגועים ופחות מתוסכלים. לכו תבינו ….

לסיכום
החיים המודרניים אולי לא מציירים תמונה של בריאות מושלמת, אבל זה לא אומר שאתם צריכים ללכת 'עם הזרם'. הקפידו לאפשר לעצמכם אוויר צח, שמש, מזונות בריאים, שפע של שינה, פעילות גופנית וכמה שפחות מתח. עשו את הדברים האלו וצמצמו את השימוש בטכנולוגיה וזה ייתן לכם השקפה טובה יותר על החיים ובריאות טובה יותר מאחרים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו