מוצרי מזון מומלצים, או שאינם מומלצים, להפחתת כאבי פרקים

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

דלקת מפרקים היא מונח רפואי שהרופאים משתמשים בו, כשהם רוצים לתאר מעל ל-200 מצבים רפואיים הגורמים לכאב ולדלקות במפרקים וברקמות סביבם. הדבר המפתיע יותר, הוא שמוצרי המזון שאנו צורכים, יכולים להשפיע על המצב.

הצורה הנפוצה ביותר של דלקת מפרקים, היא דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאורתריטיס), ועל פי מחקר שפורסם על ידי arthritis.org, זה משפיע על חייהם של יותר מ-30 מיליון אמריקאים. האוסטאוריטיס עלול לגרום לכאבים ונוקשות במפרקים. עם זאת, זה בדרך כלל מופיע יותר ברגליים, ברכיים, בירכיים, בגב התחתון, בצוואר, או באצבעות.

יחד עם תרופות המרשם וללא המרשם, התאמת התזונה יכולה לעזור ולהקל על סימפטומים של האוסטאורתריטיס הגורמים לכאב. כמו כן, אותה עצה אפשר לתת גם על צורות אחרות של מחלת מפרקים זאת, כגון: דלקת מפרקים שגרונית.

איך דלקת המפרקים גורמת לכאבים ונוקשות במפרקים?

להלן מופיעים חלק ממוצרי המזון שיכולים לעזור ולהקל על הכאב והדלקתיות הקשורים לאוסטאורתריטיס. ראשית, ננסה להבין איך המחלה משפיעה על המפרקים.

אוסתאורטריטיס נגרמת כתוצאה משחיקה. לפיכך, המפרקים שבהם בני האדם משתמשים בהם בצורה תכופה, הם אלו שסביר שיסבלו יותר מהמצב. להלן המפרקים

  • המושפעים:
  • הרגלים.
  • הברכיים.
  • הירכיים.
  • הגב התחתון.
  • הצוואר.
  • האצבעות.

דלקת במפרקים הורסת את הסחוס המרפד את עצמות המפרקים בגוף. נזק זה גורם למגע בין עצם לעצם, מה שגורם לשפשוף בין העצמות. ככל ששפשוף כזה נגרם, נוצר יותר נזק לשרירים ולרקמות החיבור במפרקים. יתר על כן, סדרות אירועים כאלה גורמים לנוקשות חמורה, דלקות וכאבים, הקשורים לדלקת מפרקים ניוונית.

מי נמצא בסיכון לפיתוח דלקת מפרקים ניוונית?

שלא כמו דלקת מפרקים שגרונית, שהיא הפרעה אוטו-אימונית והנובעת מאטיולוגיה לא ידועה, דלקת מפרקים ניוונית מובנת יותר. לדברי רוב הרופאים, המדענים והחוקרים, הגורמים שלהלן עלולים להגביר משמעותית את הסיכון לפיתוח דלקת מפרקים ניוונית.

הגיל – בהמשך למחקר שפורסם על ידי ה-CDC, (המרכז לבקרה על מחלות ומניעתן), איבחון דלקת מפרקים ניוונית על ידי הרופאים, הוא בקרב אנשים מגיל 65 ומעלה.

המגדר – בעוד שאין כל נתונים מדעיים המסבירים בבהירות למה קיים פער במצב זה, רוב המחקרים גילו שנשים מועדות יותר מאשר הגברים לפתח דלקת מפרקים ניוונית.

השמנת יתר – שלא במפתיע, משקל יתר או השמנת יתר, עלולים לגרום לעומס עצום על המפרקים, ולגרום לשחיקה במהירות רבה יותר. כלומר, ככל שסובלים ממשקל יתר, כך יש סיכוי גובר לפתח דלקת מפרק ניוונית, המשפיעה על הברכיים, הירכיים והרגליים.

גנטיקה – בקרב בין 35-65% מהאוכלוסיה האמריקאית, דלקת מפרקים ניוונית נגרמת על ידי בין 1-9 מצבים גנטים הקשורים למחלה, וזאת על פי מחקר שפורסם על ידי ה- ScienceDaily , שהוא מקור מקוון המספק מידע מבחינת המדע, הבריאות, הסביבה והטכנולוגיה.

ראוי לציין כי פגיעות במפרקים עלולות לגרום גם לדלקת מפרקים ניוונית. לביסוס הטענה, אפשר לקרוא את המחקר שפורסם במוסד הלאומי לבריאות (National Institute of Health.). המחקר חושף ש-80 אחוזים משחקני הפוטבול המקצוענים האמריקאים שיש להם היסטוריה של פציעות בברך, מציגים סימנים לדלקת מפרקים ניוונית. כלומר, אפשר בהחלט לפתח דלקת מפרקים ניוונית כבר בגיל צעיר.

מוצרי מזון שיכולים לסייע במניעה, או להקל על הכאבים

כעת, לאחר שאנו מבינים טוב יותר מה היא דלקת מפרקים, ומי עלול להימצא בסיכון גובר לפתח את המצב, להלן רשימת מוצרי המזון שיכולים לעזור ולהקל על כאבי המפרקים האפשריים.

שמן

השימוש בשמן זית כתית, במקום שמן צמחי או שמן תירס, הוא גם צורה מצויינת להקלה על רבים מהסימפטומים הנלווים לדלקת המפרקים. ישנן אפילו ראיות הטוענות ששינוי תזונתי כזה, יכול גם לעזור ולמנוע את המחלה. שמן זית כתית מעולה מכיל אולאוקנטל, שזוהי תרכובת פנולית טבעית, ויש ערכים רבים כגון כאלה בתרופות אנטי דלקתיות פופולאריות שנמכרות ללא מרשם, כולל האיבופרופן. כמו כן, לפי המכון הלאומי לבריאות, National Institute of Health)), תרכובת זאת יכולה להוות הגנה נגד מחלת אלצהיימר ונגד סוגי סרטן מסויימים.

עלים ירוקים

עלים ירוקים כהים, כגון תרד, כרוב עלים מסוג קולארד וקייל, יכולים לחזק את מערכת החיסון, מאחר והם עשירים בויטמין D ובנוגדי חמצון, המסייעים בהקלה על הסימפטומים לדלקת מפרקים, תוך צמצום המועדות לפתח מחלות ודלקות. מומלץ גם לפזר מעט שום מעל הירקות. לדברי מאמר שפורסם ב"חדשות הרפואה היום", השום מכיל דיאליל דיסולפיד, שזוהי תרכובת שהוצגה כעוזרת להילחם באנזימים בגוף, שאלמלא היא, אותם אנזימים היו תוקפים את הגוף והורסים את הסחוס.

תה ירוק

זהו אמנם אינו מזון, אולם, התה הירוק מכיל פוליפנולים, שהן תרכובות צמחיות בעלות יתרונות בריאותיות שונות וכן נוגדי חמצון שיכולים להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף. המרכיבים הללו הוכיחו עצמם ככאלה הממזערים את פירוק הסחוס ומעניקים הקלה על כאבי דלקות.

הערה לגבי דלקת מפרקים שגרונית:

בעוד שמוצרי מזון רבים הרשומים במאמר זה, הוכיחו עצמם כעוזרים במניעת דלקת מפרקים ניוונית, הם עשויים שלא להיות מאד יעילים בהפחתת הסיכון לפיתוח דלקת מפרקים שגרונית, מאחר וזוהי הפרעה אוטואימונית, כלומר, זה אינו תוצר לוואי של שחיקה נורמאלית וקריעת סחוס, כמו במקרה של דלקת מפרקים ניוונית. עם זאת, מוצרי המזון הללו יכולים לעזור ולהקל על כאבים, נוקשות ודלקת שנגרמים גם בעקבות צורה כזאת של דלקת מפרקים.

מזונות שמומלץ להימנע מהם, כדי לצמצם את כאבי דלקת המפרקים הניוונית

יחד עם מוצרי המזון שעוזרים להקל ואולי אף למנוע דלקת מפרקים, ישנם כמה מוצרי מזון שעדיף להימנע מהם, מאחר והם מהווים את הטריגר או שהם עלולים להאיץ את הכאבים בגלל דלקת מפרקים.

סוכר

סוכר מעורר את שחרורם של ציטוקינים, שהם חלבונים קטנים הממלאים תפקיד קריטי באיתות לתאי הגוף ולכן, אוכל ומשקאות המכילים כמות סוכר רבה, הוכחו ככאלה הגורמים להאצת הדלקתיות.

שומן רווי

אנשים הסובלים מדלקת מפרקים, או נמצאים בסיכון לפתח את המחלה, צריכים להימנע מצריכתם של מזונות בעלי שעורי תכולת שומן רווי גבוהים, כגון בשר אדום, עוף כהה ומוצרי חלב עם רמות שומן גבוהים. תזונה עתירה בשומנים רוויים, עלולה לגרום להשמנת יתר ולעורר דלקות ברקמות השומן. אין ספק שהמצבים הללו עלולים לגרום לדלקת מפרקים, ולאלו שכבר סובלים מהמחלה, זה עלול אפילו לגרום להחמרתה ולהאצת הכאב והסימפטומים האחרים.

פחמימות פשוטות

כמו גרגרי הסוכר והשומן הרווי, תזונה עתירה בפחמימות פשוטות, עלולה גם לעורר, או להחמיר את כאבי המפרקים. זאת מאחר והם מכילים חומרים מחמצנים וגורמים לגליקציה, שהם חומרים מזיקים שעלולים לגרום לבעיות בריאות רבות, כולל דלקות. פחמימות פשוטות ניתן למצוא בסוגי המזון שלהלן:

  • צ'יפס.
  • לחם לבן.
  • פסטה לבנה.
  • ממתקים.
  • משקאות ממותקים
  • קמח לבן.

אם יש את האופציה, מומלץ לבחור בפחמימות מלאות, מאחר והן מציעות יותר חומרים מזינים בעלי ערך שיכולים לשפר את הבריאות, בכך שהם תורמים כדלקמן:

  • להסדיר ולייצב את רמות הגלוקוזה בדם.
  • לתיאבון.
  • מועילות לבריאות העיכול.

מחשבות אחרונות על הקשר בין דלקת מפרקים ובין המזונות שצורכים

אם מתמודדים עם כאבי מפרקים הנגרמים בגלל דלקת מפרקים ניוונית, מומלץ לעשות שינויים קלים בתזונה. הרגלי אכילה חדשים יכולים להביא להפחתת הסיכויים מפני הסבל הכרוך בכאבים, או לספק הקלה רבה. עם זאת, הסיכויים הללו לא מונעים את דלקת המפרקים השגרונית, אך הם עדיין מומלצים ליישום, מאחר ותזונה בריאה יכולה גם לעזור ולהקל על הכאב והדלקת הקשורים לאותה צורה של דלקת מפרקים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו