סימנים וסימפטומים לשברי מאמץ

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

שבר בעקבות מאמץ, הוא שבר דק שמתרחש בעצמות בעקבות פעולות חוזרות ונשנות ובצורה מופרזת. תחילה, חשים בכאב מינורי כשמפעילים חלק בגוף, אך תהיה הקלה בעת מנוחה. במהלך הזמן, הכאב יתחיל להתפתח הרבה יותר מוקדם, ועם הזמן יחמיר. כמו כן יופיעו כאבים כשנוגעים באיזור השבר. יתכן ותופיע נפיחות ואדמומיות.

סימפטומים בגלל שבר מאמץ

  • שברי מאמץ נפוצים יותר בגפיים התחתונות.
  • הכאב הוא הסימפטום העיקרי של שברי מאמץ.
  • מופיע כאב קל בהתחלה, שפוסק בעת מנוחה.
  • הכאב מתחזק במשך הזמן ומופיע גם בזמן מנוחה.
  • מופיעה נקודת כאב, או רגישות באיזור השבר.

העצמות והשרירים שלנו הם ללא ספק החיילים השומרים והתומכים בגופנו, הם מגנים על האיברים ונושאים בחירוף נפש בכל סוגי השימוש בהם. אולם, מדי פעם הם נכנעים למאמץ. שברי מאמץ הם צורה אחת של פגיעה בעצמות.

כשחלק מסויים בגוף נמצא בפעולה באופן חוזר נשנה, השרירים באיזור נשחקים ולא מסוגלים לספוג את המשא. כשהם קורסים, השרירים הללו מתחילים להשפיע על העצמות, שעלולות להיסדק או להיפצע, וכתוצאה מכך נוצר שבר כתוצאה ממאמץ.

שברי מאמץ שכיחים יותר בגפיים התחתונות

מעל ל-50 אחוזים משברי המאמץ, מתרחשים בגפיים התחתונות. הם שכיחים בעיקר בעצמות כף הרגל metatarsals)), אך יכולים להתרחש גם בבהונות, בעקב, בקרסול, בעצמות השוקה ובירך. שברי מאמץ עלולים גם להשפיע על הגפיים העליונות, אם מופעל עליהן לחץ חוזר ונשנה. למשל, אם משחקים גולף או טניס, הזרועות או הצלעות עלולות להיות פגיעות, ובזמן ההתעמלות, עמוד השדרה נמצא תחת סיכון לשברי מאמץ.

לעומת שברים שמתרחשים בחלק העליון של הגוף, שקורים בעצמות אגן הירכיים (הפמור), השברים בעמוד השדרה ופיקת הברך, נוטים להיות יותר מסובכים, ועם סיכויי החלמה גבוהים יותר בצורה לא טובה, או מועדים לשברים חוזרים.

שברי מאמץ נפוצים בספורט, ובמיוחד אצל שחקני שדה ומסלול, רקדנים, מתעמלים, שחקני כדורסל ושחקני טניס. מלבם הספורטאים, זה עלול לקרות אצל מי שסובל ממחסור תזונתי או מעצמות חלשות, ועלולות להתעורר בעיות בעקבות שברי מאמץ.

הכאב הוא הסימפטום העיקרי לשברי מאמץ

קשה להגיד מתי מתרחש שבר כתוצאה ממאמץ, מאחר והוא אינו נראה לעין וכל אי נוחות, או כאב, עלולים תחילה להיות מאד קלים. עם זאת, כאב באיזור שנפגע, הוא השכיח ביותר והסימן הניכר ביותר לשברי מאמץ. יתכן ויופיע דפוס מבחינת הכאבים, ככל שהשבר מתפתח ומחמיר, כשמדובר בשבר מאמץ.

כאב קל בהתחלה, שנרגע בזמן המנוחה

אפשר לחוש רק כאב מינורי תחילה, והנוטה להתרחש כשאתם עוסקים בפעילות גופנית המתרכזת סביב איזור מסויים. למשל, יתכן ויופיע כאב באיזורים שונים ברגל בזמן ריצה או ריקוד. הכאב בדרך כלל נעלם לחלוטין בזמן מנוחה.

הכאב מתגבר במהלך הזמן, ומתרחש גם בזמן מנוחה

במהלך הזמן, הכאב מתחיל מוקדם יותר כל פעם בעת ביצוע הפעולה. למשל, אם משחקים כדורגל ויש לכם שבר מאמץ בכפות הרגליים, יתכן ותחושו את הכאב כבר בהתחלת הפעולה, או בסופה. במהלך רצף של פעולות, הכאב הזה עלול להתחיל כבר בדקות הראשונות של המשחק. דרגות הכאב עצמם ילכו ויחמירו במשך הזמן והאיזור הפגוע יכאב אפילו בזמן מנוחה.

הופעתה של "נקודת כאב" ותחושה של רכות באיזור השבר

כשנוגעים בחלק שנפגע בעצם, אפשר לחוש נקודת כאב מקומית או רכות. זה עלול להיות בנוסף על הכאב הכללי שחשים, כלומר, באיזור כולו של הרגל.

אם אתם סובלים משבר מאמץ, התחושות יהיו:

  • כאב באיזור שמפעילים, או שמתעמלים.
  • כאב שנרגע עם המנוחה ומופיע שוב כשמתחילים שוב בפעולה.
  • כאב שמתחיל קצת מוקדם יותר, כל פעם כשמפעילים את חלק הגוף הנדון.
  • הכאב שהיה תחילה קל, אך החמיר במהלך הזמן, מתרחש אפילו בעת מנוחה.
  • כאב או רכות כשאתם נוגעים באיזור.

נפיחות ואדמומיות במקרים מסויימים

שבר מאמץ לא גורם תמיד לנפיחות. עם זאת, במקרים מסויימים יתכן ותבחינו בקצת נפיחות ואדמומיות במקום שבו התרחש השבר.

מה אפשר לעשות בעניין?

הטיפול בשבר מאמץ, כרוך בעיקר בהקצבת זמן מספיק כדי שיבריא. זה עשוי לקחת בין 6-8 שבועות. במהלך זמן זה, צריך להפעיל פחות משקל על השבר ולנוח. במקרים מסויימים, מומלץ לשים סד או גבס. אריזות קרח ומשככי כאבים, יכולים לעזור ולהתמודד עם הכאבים.

אם שבר לחץ נותר ללא טיפול, הוא עלול להחמיר, ובסופו של דבר לגרום לעצם שלא להתאחות לחלוטין. יש להיות עירניים לגבי כל כאב, עם התחלתו של ספורט חדש או התאמצות מופרזת בעת ההתעמלות.

יש לנקוט באמצעים מונעים כדי להגן על שברי מאמץ

  • אמצעים פשוטים יכולים לעזור ולמנוע את שברי המאמץ:
  • הפסקת הפעילות הגופנית אם חשים בכאב.
  • שימוש בנעלי ריצה מתאימות וציוד ספורט אחר.
  • כשמתחילים פעילות גופנית חדשה, יש להתחיל לאט ובהדרגה, ולהגביר את המהירות ומשך הזמן.
  • לצרוך תזונה מספקת של ויטמין D וסידן, כדי לשמור על עצמות חזקות.
  • להחליף את משטר האימונים שלכם בפעילות מאומצת ברמה נמוכה, כך שהעצמות והשרירים יוכלו לנוח מספיק בין אימון לאימון.
בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו