עשרת היתרונות הבריאותיים המובילים של הדלעת

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הדלעת היא חומר מזין המכיל מגוון נרחב של יתרונות בריאותיים.

מה היא הדלעת?

הדלעת היא סוג של קישוא השייך למשפחת הדלועים, הכוללת את המלפפון, האבטיח והזוקיני. הדלעות הן פירות כתומים ועגולים, עם צורה מצולעת קמעה, קליפה מחוספסת מעט וקשה. החלק הפנימי של הדלעת הוא בשרני עם גרעינים. כשמבשלים אותה, הדלעת כולה אכילה, על קליפתה, עיסתה והגרעינים.

 

כמה עובדות על החומרים המזינים שיש בדלעת

הדלעות עשירות מאד בסיבים ובקרוטנואידים, ובמיוחד בבטא-קרוטן, שהוא מרכיב צמחי נוגד חמצון, המעניק לדלעת את הצבע הכתום המבריק שלו.

הפרי מכיל גם הרבה ויטמינים חיוניים ומינרלים, כולל ויטמין A, B6, C ו-E כמו גם נחושת, אשלגן, מגנזיום, זרחן, ברזל ואבץ. כמו כן, גרעיני הדלעת ושמן הזרעים שלו, מספקים עוד הרבה חומרים מזינים אחרים, המציעים מספר יתרונות בריאותיים.

היתרונות הבריאותיים של הדלעת

שומרת על בריאות העיניים

ויטמין A חיוני לבריאות העיניים ועוזר לעיניים לספוג אור, מה שנדרש לראייה. כוס אחת של דלעת מכילה מעל ל-200 אחוז מהצריכה היומית המומלצת לויטמין A, מה שהופך אותה לבחירה מצויינת לבריאות העיניים.

הדלעת מכילה גם לוטאין וזיקסנטין, שני נוגדי חמצון העוזרים במניעת קטרקט ומאטים את ההתפתחות בירידה המאורית בעיניים.

חיזוק המערכת החיסונית

הדלעת מכילה בטא-קרוטן, המומר לויטמין A, בעת צריכתה. במחקר שנערך, התברר שויטמין A עוזר לעורר את יצירתם של תאי החיסון בגוף הנאבקים בדלקות. יתר על כן, ויטמין C" הסיבים והאבץ בפרי, תורמים גם למערכת חיסון טובה יותר.

מונעת סרטן

כמה מחקרים שנערכו, מצביעים על כך שמזונות העשירים בבטא-קרוטן, יכולים להפחית את הסיכון לכמה סוגי סרטן.

מחקר שנערך על ידי מחלקת יולדות וגניקולוגיה, הראה שצריכת גרעיני הדלעת, יכולה למנוע ולטפל בסרטן השד. מחקרים אחרים טוענים שתוסף המכיל גרעיני דלעת, הוא בעל פוטנציאל להאט את צמיחת התאים בסרטן הערמונית.

תומכת בבריאות הלב וכלי הדם

הדלעות מהוות מקור עשיר של נוגדי חמצון וחומצות שומן, שעוזרים להסדיר ולהגן על תפקודי הלב.

המרכיבים נוגדי החמצון שנמצאו בדלעת, יכולים לתמוך בבריאות כלי הדם והלב, בכך שהם מונעים נזק חמצוני הכרוך בתהליך היווצרות טרשת העורקים. במחקר שנערך בין תושבים במדינת מסצ'וסטס, ושעקב במשך כמעט כ-5 שנים, אותם אנשים שצרכו תזונה עם כמויות גבוהות מאד של בטא-קרוטן, עמדו כמעט במחצית מהסיכון, לסיכוי לחלות ולמות בגלל מחלות כלי דם ולב, לעומת אותם אנשים שצרכו תזונה עם כמויות מאד נמוכות.

חומצות השומן של אומגה-3 המצויים בגרעיני הדלעת, משפרות את בריאותה ריריות כלי הדם ומורידות את לחץ הדם. כמו כן, הן עוזרות במניעת היווצרותו של פלאק הכולסטרול בדפנות העורקים.

הורדת לחץ הדם

מאחר והדלעת מהווה מקור מצויין לאשלגן ומגנזיום, היא עוזרת בהורדת לחץ הדם וגם מפחיתה את הסיכון להתפתחותה של מחלת לב.

על פי מחקר שנערך על בעלי חיים, שמן זרעי הדלעת יכול לעזור בשליטה על לחץ דם גבוה. לצורך המחקר, חוקרים מצריים גרמו ליתר לחץ דם אצל חולדות בכך שגרמו לעיכוב בסינטזה של תחמוצת החנקן, והאנזים האחראי על יצירת לחץ הדם, וויסת את מולקולת תחמוצת החנקן. לאחר מכן, ניתן לחולדות שמן זרעי דלעת, או תרופות נגד לחץ דם מדי יום במשך שישה שבועות. התוצאות הראו ששמן זרעי הדלעת היה יעיל כמו תרופת האמלודיפין להורדת לחץ הדם בחולדות, בכך שהשיב את רמות תחמוצת החנקן כמעט לרמה הנורמלית.

הפחתה בכולסטרול ה-LDL

הסיבים המסיסים המצויים בדלעת, מועילים להורדת הכולסטרול והטריגליצרידים. גרעיני הדלעת יכולים לעזור גם בנוגע לכולסטרול. כמו גרעינים רבים אחרים, גם גרעיני הדלעת עשירים בדרך כלל בפיטו-סטרולים ונראה שהם מורידים את רמות כולסטרול ה-LDL (הרע).

ירידה בסיכון לסוכרת

בגלל תכולת המגנזיום הגבוהה שלהם, גרעיני הדלעת עוזרים גם להסדיר את רמות הסוכר בדם, ובכך להוריד את הסיכון לסוכרת.

מחקר תצפית על מעל ל-127,000 גברים ונשים, גילה שתזונה שעשירה במגנזיום, הייתה קשורה לירידה בסיכון ב-33% לסוכרת סוג 2 אצל גברים, וב-34% בירידה בסיכון אצל נשים.

מחקר נוסף השתמש בחולדות, ושפורסם בכתבי עת הביו-מדעיים, הביו טכנולוגיה ובביו כימיה בשנת 2009, גילה שהדלעת מכילה חומרים שנקראים חומצת טריגונלין וחומצת ניקוטיניק, שעשויים לעזור ולשפר את עמידות האינסולין ולהאט את התקדמותה של הסוכרת.

ירידה במשקל

הדלעת עשירה בסיבים ומנה של כוס אחת של דלעת מכילה רק 49 קלוריות, כלומר, שזה יכול להשביע למשך זמן ארוך יותר ועם מעט קלוריות. מחקר גילה שהוספת דלעת לתזונה, יעילה לשימוש בתוכנית לירידה במשקל.

טובה לעור

הדלעת מכילה ויטמין C ו-E ובטא-קרוטן, שכולם נמצאו כמשחקים תפקיד חשוב בשמירה על עור בריא.

ויטמינים C ו-E ידועים היטב כנוגדי חמצון וככאלה שעוזרים להגן על העור מפני נזק של הרדיקלים החופשיים, מה שיכול לגרום לקמטים ואפילו לסרטן בעור. ויטמין C נדרש גם לייצור קולגן, מה שבמהלך הזמן, יכול לשפר את גון העור ואת האלסטיות שלו.

צריכה מתאימה של בטא קרוטן נוגד חמצון בתזונה, כגון עם דלעת, הוכיחה ככזאת שעוזרת לסלק נזק שנגרם מקרני UV ומשפרת את מרקם העור.

עוזרת לשינה

גרעיני דלעת מהווים את אחד מהמקורות המובילים של הטריפטופן, חומצת אמינו חיונית, הנדרשת לסינטזת הסרוטונין, שהוא מעביר עצבי המסדיר את מצב הרוח, השינה וההתנהגות.

צריכה בסביבות 1 גרם של טריפטופן על בסיס יומי, יכולה לעזור לכם לישון טוב יותר.

גם אם גרעיני דלעת מכילים יותר טריפטופן מאשר רוב המזונות האחרים, צריך לאכול בסביבות 7 אוז (200 גרם) של גרעיני דלעת, כדי לקבל את אותו גרם אחד, נחוץ של הטריפטופן. כמו כן, גרעיני דלעת מהווים מקור מצוין למגנזיום. רמות מגנזיום נאותות, נקשרו גם לשינה טובה יותר.

כמה מחקרים גילו שנטילת תוסף מגנזיום משפרת את איכות השינה ואת סך כל זמן השינה אצל אנשים עם רמות מגנזיום נמוכות.

לכן, צריכה של חופן של גרעיני דלעת כמה שעות לפני השינה, עשוייה במיוחד להועיל ולספק לגוף את הצורך, כדי לקדם שינה אופטימלית.

איך לבחור ולאחסן דלעת

כשקונים דלעת, מומלץ לחפש זנים קטנים יותר והמשוחררים מפגמים או מכות, הכבדים ביחס לגודלם, ושהגבעולים שלהם שלמים. דלעות גדולות יותר מיועדות למטרות דקורציה, והן פחות טעימות מהזנים הקטנים יותר המיועדים לצריכה.

אם אתם מתכוונים לשמור אותם לזמן ארוך , יש לנקות בעדינות את המשטח החיצוני של הדלעת עם מים חמים ובד נקי, לאחר מכן לנגב אותם היטב. את הדלעת אפשר לאחסן בדרך כלל בצורה טובה אם שומרים אותם בטמפרטורה קרה, בין 10-12 מעלות צלזיוס.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו