תרופות טבעיות לטיפול בטכיקרדיה (דפיקות לב מהירות): להרגעת הלב בבית

הכתבות החזקות ביותר לפני כולם בקבוצות של בריא לדעת

טכיקרדיה הוא מצב שגורם לקצב הלב לפעום במהירות חריגה. מלבד התרופות הביתיות הרגילות, קיימות כמה שיטות טבעיות שיכולות לסייע ולנהל טכיקרדיה. בין השאר זה כולל עבודה על תמרון העצבים המעוררים את העצב התועה (ואגוס), התמודדות עם חרדות ומתח באמצעות מדיטציה, תרגילי הרפייה מתקדמים וסריקת הגוף. השימוש בעשבי מרפא כגון: זנב הארי, פרח השעונית, שיבולת שועל ושורש הוולריאן ולהמעיט מאד בצריכת הקפאין, האלכוהול והעישון.

תרופות טבעיות כדי לטפל בטכיקרדיה

  • תרגול העצבים.
  • התמודדות מול חרדות ומתח.
  • שינוי באורח החיים: להמעיט בצריכת אלכוהול, עישון, קפאין ומכך להגיע לרגיעה.
  • ליצור איזון בין האלקטרוליטים ובין התזונה הבריאה.
  • לנסות צריכתם של עשבי מרפא כגון זנב הארי, שיבולת שועל, פרח השעונית ושורש הוולריאן.

כל בעייה שמתעוררות לגבי קצב הלב, די מדאיגה. כשהלב פועם במהירות חריגה, כמו למשל מעל ל-100 פעימות בדקה, המצב נקרא טכיקרדיה. מצב כה בדרך כלל מתרחש כשמסלולים חשמליים נורמאלים של הלב מופרעים. מה שמוזר הוא, שאנשים רבים אינו חווים כל סימפטומים שהם כשליבם מתחיל לפעום במהירות רבה מדי, ואם הם כן מרגישים בכך, הסימפטומים הללו כוללים דפיקות לב, עייפות, סחרחורת, כאבים בחזה וקוצר נשימה. מקרים חמורים של טכיקרדיה, יכולים אפילו לגרום גם להתקף לב, לפיכך, חשוב מאד לעצור זאת לפני שזה יגיע למצב כזה.

טכיקרדיה עלולה להיגרם בגלל מצבים שונים של הלב, לחץ דם גבוה, אנמיה, יתר פעילות של בלוטת התריס, דלקת ריאות, מחלת ריאת חסימתית כרונית, צריכה מופרזת של אלכוהול או קפאין ועישון, הם חלק מהגורמים. הטיפול בטכיקרדיה משתנה בהתאם לגורם הספציפי.

למשל, הרופא יכול לרשום תרופות, להציע ניתוח או מכות חשמל (ניתוח) בעקבות המצב הלבבי, בעוד שביתר פעילות של בלוטת התריס, או בדלקת ריאות, ניתן לטפל באמצעות תרופות. במקרים מסויימים, ניתן להשתמש גם בתרופות טבעיות כדי להתמודד מול מצב כזה. אולם, יש לזכור, שצריך ליידע את הרופא באם משתמשים בתרופות טבעיות, בהתמודדות מול פעימות לב חריגות.

תרגולים ותמרון העצב התועה

תרגולים מסוג כזה, הן טכניקות שנועדו לעורר את העצב התועה. העצב התועה מתחיל מגזע המוח, עובר דרך הצוואר, לשני צידי החזה והבטן, והוא מעביר את המסרים מהמוח לאיברים המרכזיים, כגון: הריאות, הלב ולמעיים. בנוסף, הוא מעביר את המסרים לאותם איזורים במוח ששולטים על השינה ומצב הרוח, ובין היתר על תפקודיהם.

ניתן לצמצם את רמת האימפולסים החשמליים, בכך שמגרים את העצב הזה ושמים קץ לאפיזודות הטכיקרדיה.

רפלקס הצלילה

דרך פשוטה כדי לעצור אירוע של טכיקרדיה, כרוך בהשקעת הפנים בתוך קערה של מים קרים. לכך יש השפעה הדומה לאימון הוולסאלווה.

כתבות שבריא לדעת

היתרונות הבריאותיים של המיץ תפוזים

10 סיבות לשתות מיץ תפוזים

אחרי שתקראו את זה תתחילו לשתות חומץ תפוחים בכל בוקר!

עיסוי של סינוס הקארוטיד

עיסוי סינוס הקארוטיד, הוא דרך נוספת כדי לעורר את העצב התועה. במהלך הביצוע, חלק מהצוואר המכונה סינוס הקארוטיד, מקבל עיסוי, כדי לעורר את העצב התועה. עם זאת, אין לנסות זאת בבית, מאחר וזה עלול לעמוד בסיכון לפציעת הריאות או הלב, או לגרימת שבץ מוחי, בגלל קרישי דם. תנו לרופא שלכם להחליט אם השיטה הזאת תעזור למנוע את הטכיקרדיה.

ההתמודדות עם חרדות ומתח

המתח והחרדות עלולים לפעמים לעורר את קצב הלב החריג. יש ללמוד דרכים בריאות יותר כדי לנהל מתחים, שעשויות לעזור בהתמודדות מול טכקרדיה. להלן כמה טיפים מועילים:

מלבד הבחירה בטכניקה אחת בלבד, המומחים ממליצים על כמה דוגמאות, כדי לבחון איזה מהן פועלת בצורה הטובה ביותר עבורכם. נסו לממש את הטכניקות הללו במשך 20 דקות לפחות ביום, למרות שגם דקות מעטות, עשויות לעזור. ככל שמתרגלים את אותן טכניקות להרפייה במשך זמן ארוך יותר ולעתים תכופות יותר, כך ניתן להפיק מהן יותר יתרונות, ולצמצם את המתח.

יש לנסות נשימות עמוקות

נשימות עמוקות הן טכניקה פשוטה שעוזרת להירגע. כל מה שצריך הוא לנשוף באיטיות, עד שהבטן מתרחבת, לעצור את הנשימה למשך זמן קצר, ולאחר מכן לנשוף באיטיות. יש לנסות ולהתמקד גם בנשימה ולהתנתק מהמחשבות המתרוצצות במוח, כשמבצעים תרגיל זה.

כדאי לזכור עם זאת, שטכניקת הרפייה כזאת, לא מתאימה לאנשים הסובלים מבעיות נשימה.

מדיטציה

ביצוע מדיטציה כרוך במיקוד תשומת הלב באותו הרגע. התמקדות הנשימה על אובייקט, כגון להבה של נר, או דקלום מנטרה, יכולים לעזור. יש להתמקד באותו רגע בהווה, וזאת מבלי לתת למחשבות לנדוד לעבר או לעתיד. אולם, עם זאת, אין לשפוט כשהמחשבות פולשות למוח – אלא פשוט לתת להן לעבור, ובעדינות להחזיר את המוח למצב בהווה.

לנסות הרגעה פרוגרסיבית

הרגעה פרוגרסיבית היא טכנית הרפייה נוספת פשוטה. כאן, יש להדק את קבוצת השרירים אחת אחרי השניה, במשך כמה רגעים, ולאחר מכן להרפות. יש להתחיל מהבהונות ולעלות במעלה הגוף.

תרגול סריקה של הגוף

סריקת הגוף מחייבת מיזוג בין ההתמקדות על הנשימה והרפייה פרוגרסיבית של השרירים. כאן מתרגלים נשימות עמוקות, תוך התייחסות לבטן או תוך הכללת נשימות מהבטן, וזאת למשך כמה דקות, ולאחר מכן באמצעות התמקדות על קבוצת שרירים והשתחררות מכל מתח באותו איזור מבחינה נפשית.

דמיון מודרך

במהלך תרגולו של דמיון מודרך, אפשר לדמיין מקומות מרגיעים, נופים, או לחוות דברים שעוזרים לכם להירגע. אפשר למצוא יישומים ואתרים עם נופים מרגיעים, ואם כבר בוחרים אחד מהללו, כדאי לוודא שיש לכך משמעות אישית עבורכם, שתוכלו למצוא בה מנוח.

שינה טובה

שינה טובה בלילה, אינה רק דבר החיוני לבריאות, אלא היא יכולה גם לעזור לכם לשמור על ראש נקי ולהתמודד מול בעיות, מבלי להיכנס ליותר מדי מתח. בממוצע, אדם בוגר צריך לישון בסביבות 7-9 שעות שינה מרגיעות.

לפנות זמן לחברים ובני משפחה

הקשר עם יקיריכם, יכול לעזור לכם לשכוח מהמתח ולהרגיש טוב יותר. יש לדבר עם חברים אם אתם חשים קצת יותר מדי במתח ויש לכם את הצורך קצת להתפרק.

הימנעות מגורמי לחץ

יש להימנע בכוונה ממקורות של מתח. למשל, אם עימותים משפחתיים מתעוררים במהלך החגים, קחו לכם הפסקה וצאו לטייל. או, אם אתם עמוסים מדי בעבודה, בקשו עזרה ולימדו לומר "לא".

שינוי באורח החיים: לצמצם בצורה חדה בצריכת האלכוהול, העישון, הקפאין ולנסות להירגע

אירועים של טכיקרדיה, עלולים להתעורר לפעמים בגלל גורמים שונים באורח החיים, כגון עישון, עייפות או צריכה מופרזת של אלכוהול או קפאין. השליטה על אותם גורמים, יכולה להועיל.

יש להפחית בצריכת האלכוהול בצורה חדה

קיים קשר בין צריכה מוגזמת של אלכוהול ובין לחץ דם גבוה. שתייה ללא הרף, עלולה לעורר קצב לב לא סדיר. אם יש לכם בעייה של אלכוהוליזם, התייעצו עם הרופא. אפשר לבחור באפשרויות שונות, כגון מדיטציה, ייעוץ, קבוצות תמיכה וכו', כחלק מהטיפול.

יש להפחית בצריכת הקפאין בצורה חדה

כמויות מוגזמות בצריכת הקפאין, עלולות להאיץ את פעימות הלב. רוב האנשים יכולים לצרוך כ-400 מ"ג של קפאין במשך היום, ללא כל בעייה. אולם, אם צורכים יותר מדי קפאין, זה יהיה חכם להוריד את הצריכה. כוס אחת של קפה (8 אונקיות) מכילה בסביבות 95-200 מ"ג של קפאין, בעוד שבכוס תה יש בסביבות 14-60 מ"ג.

הפסקת עישון

העישון הוא הגורם עיקרי למחלת לב ולהתקפי לב. הפסקת עישון יכולה להוריד את הסיכון למצבים רפואיים כאלה, להוריד את השומנים והכולסטרול בדם, כמו גם להביא כמעט באופן מיידי לצניחה בקצב הלב ובלחץ הדם. קבלת ייעוץ בשילוב עם החלפת הניקוטין בתראפיה, יכולים להועיל, אם אתם מנסים הפסקת עישון.

מנוחה מספיקה

אירועי טכיקרדיה, עלולים לפעמים להתעורר בעקבות עייפות. יש לוודא שיש לכם מספיק זמן כדי להירגע ולנוח מספיק, מה שיכול להפחית את הסיכויים לחוות כאלה אירועים.

יצירת איזון בין האלקטרוליטים ובין תזונה בריאה

תזונה לא בריאה או לא מאוזנת, עלולה לגרום לחוסר איזון באלקטרוליטים, כגון ברמות האשלגן, מה שבתמורה עלול להשפיע על קצב הלב. האלקטרוליטים נמצאו כדבר טבעי המצוי בגוף, והם כוללים מינרלים, כגון: סידן, אשלגן, נתרן ומגנזיום. הם שומרים על מאזן הנוזלים בגוף, וכן עוזרים לשמור על תפקודים כגון של התכווצות השרירים וקצב הלב. תזונה מיוחדת המבוססת על נוזלים או על כמויות חלבון גבוהות, יכולה למנוע זאת. יש להתייעץ עם הרופא, אם אתם מתכוונים להתחיל בתזונה כזאת, כדי לוודא שזה בריא עבורכם.

יש לזכור, שלמרות שבעיות בלב כגון מחלות אנדוקריניות, שלשול, מחלת כליות כרונית, או מחלת לב, עלולים גם לגרום לחוסר איזון של האלקטרוליטים. תיקון חוסר האיזון באלקטרוליטים באמצעות תזונה מתאימה, יכול להיות באמצעות צריכה דרך הפה של תמיסות כפתרון להתייבשות וכו', מה שיכול להועיל, אם זה נגרם בגלל טכקרדיה.

יש לוודא שצורכים תזונה מאוזנת וניזונים מפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים . יש להפחית בצורה חדה בכל מוצרי המזון העשירים בשומנים לא בריאים ובסוכרים.

יש לנסות את עשבי המרפא שלהלן: זנב הארי, שיבולת שועל, פרח השעונית ושורש הוולריאן
עשבי מרפא מסויימים, משמשים באופן מסורתי, כדי להתמודד עם דפיקות לב, ובמיוחד כשהמצב קשור לחרדות. מומחה נטורופתיה, יכול להדריך אתכם לגבי המינון והדרכים להכנת עשבי המרפא.

בטכיקרדיה עם זאת, חשוב לקבוע תחילה את הגורם לחריגה בקצב הלב. כל תרופה שמטפלת באותו קצב חריג, מבלי להתמודד מול הגורם הבסיסי, עלולה להוכיח עצמה כמזיקה בטווח הארוך. כמו כן, יש לזכור שעשבי המרפא עלולים להתנגש עם התרופות ולגרום גם כן לתופעות לוואי, לכן, יש להתייעץ עם הרופא לפני השימוש בהם.

להלן כמה מעשבי מרפא, שיכולים לשמש לטיפול בטכיקרדיה:

זנב הארי (ליאנורוס קרדיאקה)

צמח זנב הארי משמש באופן מסורתי כדי להתמודד עם דפיקות לב, ובמיוחד כשזה קשור לחרדות. האלקלואידים המצויים בו, מסוגלים להרגיע את מערכת העצבים. עם זאת, הצמח עלול לגרום לתופעות לוואי, כגון גירוי בקיבה, שלשולים, או לדימום ברחם. כמו כן, אין לצרוך את הצמח במהלך ההריון.

שיבולת שועל

שיבולת השועל משמשת באופן מסורתי כ"מעודדת עצבית", כדי להתמודד מול חרדות. האלקלואידים המצויים בשיבולת שועל, נחשבים לאחראים על פעולת ההרגעה.

פרח השעונית (פסיפלורה רפואית)

פרח השעונית הוא עשב מרפא נוסף ומרגיע, ויש לו תכונות של אנטי חרדות. הפלבונואידים המצויים בו, יכולים להסביר את התכונות הללו.

ולריאן (ולריאנה אופיסינאליס)

שורש הולריאן ידוע היטב בגלל ערכיו המרגיעים, והוא משמש גם כדי להתמודד מול דפיקות לב מואצות. מחקרים הראו שהוולריאן יכול לקשור את קולטני ה- GABA-A, מה שגורם להרגעה, ובאמצעות הערכים הללו, הוא עוזר לאנשים להתמודד בצורה טובה יותר עם מתחים.

שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.

בריא לדעת בשבילך

ריצה לא מורידה במשקל
כושר

לפני שתתחילו לרוץ: זו הסיבה המפתיעה שבגללה ריצה לא מסייעת בירידה במשקל!

מה מיקום הפצעונים שלכם יכול לספר לכם?

אילו התסמינים הנפוצים ביותר למחסור במגנזיום, וכך ניתן לטפל בזה !

אם אינכם רוצים שילדיכם יהיו גסים, תפסיקו לעשות את 5 הטעויות האלה!

באותו נושא