היתרונות הבריאותיים של המנדרינות

עשרת היתרונות הבריאים והמרשימים של המנדרינות

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

המנדרינה (סיטרוס רטיקולטה), היא פרי הדומה לתפוז קטן, והמאופיין בצורתו השטוחה בחלקו העליון והתחתון. הפרי שייך למשפחת הַפֵּיגָמִיִּים שעליה נמנים גם התפוז, הלימון, הפומלה והאשכולית.

המנדרינות בדרך כלל קטנות יותר ופחות עגולות מהתפוזים, וקליפתן יותר רופפת, בעלת צבע כתום-אדמדם, וניתן לקלפן בקלות ולהפריד את פלחיהן.

הפרי שהגיע במקורו מדרום מזרח אסיה, כולל דרום סין ויפן, מעובד כיום ברחבי העולם, באיזורים הטרופיים והסובטרופיים. מקור השם "מנדרינה" הוא מטנג'יר שבמרוקו, שהיה הנמל שממנו המנדרינות הראשונות נשלחו לאירופה.

קיימים שלושה זנים ידועים של מנדרינות, מנדרינת דבש (מורקוט), מנדרינת סאטסומה והקלמנטינות. מנדרינות הדבש הן בין הזנים הפופולאריים ביותר של המנדרינה, בגלל מתיקותן. הסאטסומה, לעומת זאת, מעט חמצמצה, אך מתאימה מאד לקישוט של עוגות או פאי. הקלמנטינות הן הזן הקטן ביותר מבין כל הזנים, וכמו הסאטסומה, הן מהוות תוספת נפלאה לקינוחים.

את המנדרינות בדרך כלל מקלפים ואוכלים בצורתן הגולמית, אך אפשר להוסיפן לסלטי פירות ולהכין מהן ריבות או מרמלדות. בסין, המנדרינה היא סמל לשגשוג ואושר, ובמהלך ראש השנה הסיני, הן מהוות את הסמל לשיתוף בשפע ולמזל טוב.

כמה עובדות על הערכים התזונתיים של המנדרינה

על פי בסיס הנתונים לחומרים מזינים USDA, מנדרינה אחת בגודל מדיום (גולמית) (88 גרם) מכילה כדלקמן:

  • קלוריות: 47
  • ויטמין C: 23.5 מ"ג (39% מהערך היומי)
  • ויטמין A: 599 IU (12% מהערך היומי)
  • סיבים תזונתיים: 1.6 גרם (6% מהערך היומי)
  • חומצה פולית: 14.1 צבע (4% מהערך היומי).
  • אשלגן: 146 מ"ג (4% מהערך היומי).
  • תיאמין: 0.1 מ"ג ( 3% מהערך היומי).
  • ויטמין 6B: 0.1 מ"ג (3% מהערך היומי).
  • סידן: 32.6 מ"ג (3% מהערך היומי)
  • מגנזיום: 10.6 מ"ג (3% מהערך היומי).
  • ניאצין: 0.3 מ"ג (2% מהערך היומי).
  • זרחן: 17.6 מ"ג (2% מהערך היומי).

כמו כל שאר פירות הדר, המנדרינה שופעת בתרכובות שנקראות פלבונואידים, שיש להם תכונות נגד סרטן. הפלבונואידים הוכחו כחומרים המונעים את צמיחת התאים הסרטניים ועוצרים את התפשטות הגידולים. כמו כן, יש להם את הפוטנציאל להגנה נגד התפתחותם של מחלות לב.

היתרונות הבריאותיים של המנדרינות

מניעת סרטן

נוכחותם של הפלבונואידים ושל ויטמין C במנדרינה, עוזרים במניעת הסיכון לחלות בסרטן. הפלבונואידים והנובילטין המצויים במנדרינה, מועילים בכך שהם מעכבים את התפתחותו של סרטן הערמונית, וזאת בתנאי מעבדה. כמה מחקרים הוכיחו שצריכתו של מזון העשיר בויטמין C, כגון המנדרינה, יכול למנוע את צמיחת התאים הסרטניים בגוף.

מקדמים את בריאות הלב

הפלבונואידים שבמנדרינות מעודדים זרימת דם טובה יותר בעורקים הכליליים, ומונעים קרישי דם ועוצרים מפני התחמצנות ה-LDL, או הכולסטרול "הרע" שבגוף. מלבד זאת, נוכחותם של ויטמין 6B, הסיבים התזונתיים והאשלגן, הופכים את המנדרינות לפרי שטוב לבריאות הלב.

שיפור התפקוד הקוגניטיבי

חלק מהתרכובות המצויות במנדרינות, כגון האשלגן, החומצה הפולית ונוגדי החמצון השונים, הם ידועים ככאלה המספקים יתרונות נוירולוגיים. החומצה הפולית ידועה ככזאת המפחיתה את הופעתה של מחלת אלצהיימר ומפני נסיגה קוגניטיבית. האשלגן ידוע ככזה שקשור לעלייה בזרימת הדם למוח וכמשפר את הקוגניציה, הריכוז והפעילות העצבית.

מסייע לנשים בהריון

המנדרינות מהוות מקור טוב לחומצה פולית הנחוצה להתפתחות תקינה של העובר, השליה ויצירת העצמות. מחסור בחומצה פולית אצל נשים בהריון, עלול לגרום ללידת תינוקות עם תת משקל, או לגרום גם למומים בצינור העצבים אצל ילודים. לפיכך, צריכה מספקת של מנדרינות במהלך ההריון, מועילה מאד לבריאות האשה ולבריאות העובר.

חיזוק המערכת החיסונית

בגלל הרמות הגבוהות של ויטמין C והפלבונואידים, המנדרינות יכולות לשפר את תפקוד המערכת החיסונית ולעזור במניעת מחלות מסויימות וזיהומים.
סקר שנערך ופורסם ב"תולדות התזונה והמטבוליזם", הראה שצריכה מספקת של ויטמין C, יכולה לעזור ולצמצם את התסמינים ולקצר את משך הזמן, כשסובלים מדלקות בדרכי הנשימה, כגון הצטננות נפוצה. כמו כן, זה יכול להפחית את הופעתם של מקרים כאלה, ולשפר את תוצאותיהם של מצבים כגון: דלקת ריאות, מלריה ושלשולים.

מסייעת לעיכול

המנדרינות מכילות כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים, הטובים מאד לעיכול בריא. הסיבים עוזרים בקידום תנועת מעיים תקינה ומאפשרים מעבר חלק של המזון בדרכי העיכול. הן מוסיפות לנפח הקיבה, מה שמבטיח סילוק נכון ובזמן של הצואה מהגוף.

מניעת סוכרת

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת לסוכרת, גילה שהמנדרינות יכולות להגן על הגוף מפני סוכרת סוג 2, מפני השמנת יתר ומפני תסמונת מטבולית.
חוקרים מאוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה, הראו שלתרכובת במנדרינה המכונה נובילטין, יש אפקט הגנה נגד סימפטומים של תסמונת מטבולית, וזאת בניסויים שנערכו על עכברים שהוזנו בתזונה מערבית עתירת שומן. תוצאות המחקר הראו גם שצריכת נובילטין משפרת את רגישות האינסולין בבעלי חיים.

שמירה על בריאות העצמות

יתרון נוסף שיש למנדרינות, הוא שהן עוזרות לשמור על צפיפות העצם. בהתאם למחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טאפטס, גברים שצרכו הרבה ויטמין C ואשלגן, שתי תרכובות המצויות במנדרינות, הציגו שיפורים בצפיפות העצם שלהם, וירידה בתדירות השברים בעצמות. לכן, כדי לשמור על עצמות חזקות, מומלץ לצרוך מנדרינות.

בנוסף על כך, המנדרינה מכילה גם סידן, הדרוש לשמירה על בריאות השיניים והעצמות.

שמירה על בריאות השיער

המנדרינות מכילות שפע של ויטמין 12B, ויטמין C וויטמין A. ויטמין 12B מקדם את צמיחת השיער ומפחית את נשירתו, ויטמין C עוזר לבנות קולגן, התורם לבריאות השיער, וויטמין A שומר על החלב המצוי בשער הקרקפת מפני התייבשות.

שמירה על ראייה טובה

המנדרינות מכילות כמויות משמעותיות של ויטמין A, החיוני לשמירה על בריאות העיניים. כמו כן, ויטמין C המצוי במנדרינות, יכול להפחית את הסיכון להיווצרותו של קטרקט ואובדן ראייה כתוצאה מניוון מקולרי (AMD), הקשור לגיל.

בחירה ואחסון

אם קונים מנדרינות, מומלץ לחפש את אלו בעלות המגע המוצק, הכבדות לגודלן ושיש להן צבע כתום כהה. יש להימנע מכאלה שיש בהן נקודות רכות, או כל נזק אחר שנראה לעין על הקליפה.

מנדרינות יש לאחסן בטמפרטורת החדר ולהרחיק מכל מקור ישיר של קרני השמש. אפשר לאחסנן בצורה כזאת, עד שבוע. כדי להאריך את חיי האחסון, אפשר לאחסנן במגירת הפירות הירקות של המקרר, ובכך אפשר להאריך את חיי האחסון שלהן עד לשבועיים.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו