האם השום יכול לעזור ולהוריד את רמות הכולסטרול ? מה המחקרים אומרים

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

השום יכול פוטנציאלית להפחית את רמות הכולסטרול, וזאת הוכח באמצעות מחקרים שתיעדו ירידה בכולסטרול בסך של 12%, בעוד שהאחרים מצאו שהוא מוריד, ב-4-6%. עם זאת, נראה שההשפעה היא קצרת מועד ואינה מבוססת היטב. מומלץ להוסיף שום לארוחות, כחלק מתזונה הוליסטית, וביחד עם נוגדי חמצון אחרים.

שום להורדת רמות כולסטרול גבוהות

  • מוריד את רמות הכולסטרול הכוללות, את הכולסטרול LDL ואת רמות הטריגליצרידים
  • מגדיל את רמות ה-HDL
  • צריכה ארוכת טווח חשובה לתועלת קבועה.

השום הוא תרופה פופולארית בקרב האנשים הפונים לרפואה משלימה ואלטרנטיבית. ערכיו האנטי-מיקרוביאליים, האנטי-דלקתיות ונוגדי החמצון, ידועים היטב. אולם, אם מתמקדים בבעיות בריאות הלב או בבעיות מטבוליות, מה אותם ראשי שום קטנים יכולים לעשות? מלבד יכולתו להתמודד מול מתח חמצוני והאפשרות להוריד את לחץ הדם, השום נחקר בגלל השפעותיו האפשריות להורדת הכולסטרול.

להלן חלק מהראיות. ההבטחה הטמונה בשום להורדת הכולסטרול אינה מוטלת בספק, אם מתבוננים על המחקרים.

האם השום מוריד את סך כל רמות הכולסטרול, את כולסטרול ה-LDL ואת רמות הטריגליצרידים?

  • תוספי תמצית שום מיושן (AGE) ככל הנראה עוזרים להפחית את רמות הכולסטרול בכ-7%, על פי מחקר אחד שנערך. כשגברים הסובלים מיתר כולסטרול נטלו את התמצית, הכולסטרול בצפיפות נמוכה של הליפו-פרוטאין, (LDL) ירד ב10% אחוזים.
  • מחקר נוסף חשף שנטילת 2 טבליות של אבקת שום במינון יומי (שווה ערך ל-400 מ"ג של שום, ו-1 מ"ג של אליצין) במשך 6 שבועות, עזרה להוריד את סך כל הכולסטרול ב-12% ואת כולסטרול ה-LDL ב-17%, אצל נבדקים עם בעיות כולסטרול. רמות הטריגליצרידים גם הן ירדו ב-6%.
  • נטילה של חצי שן או שן שום, או שווה ערך לזה בצורות אחרות, הציגה ירידה בסך כל רמות הכולסטרול בכ-9% אצל אנשים שרמות הכולסטרול שלהם היו גבוהות מ-5.17 mmol/L (200 מ"ג/dL), במחקר אחר.
  • מחקר שנערך על בעלי חיים, גילה שבניסוי, ניתנה לנבדקים תמצית מימית שום גולמית, שהפחיתה לא רק את רמות הכולסטרול LDL הכוללות אצלם, אלא גם הורידה את רמות הטריגליצרידים.
  • עם זאת, ישנם גם מחקרים שקובעים את התוצאות באמצעות נתונים נמוכים בהרבה, ושאומרים שאפשר לצפות לירידה בעלת כוללת בכולסטרול של בין 4-6 אחוזים, ולא בכמות הכפולה, כפי המחקרים הראו.

האם השום יכול לתת חיזוק לכולסטרול הטוב HDL

בעוד שהשום יכול להיות בעל פוטנציאל להורדת רמות הכולסטרול הכוללות, כולסטרול ה-LDL והטריגליצרידים, החדשות הטובות הן שזה עשוי שלא להשפיע באופן שלילי על רמות הצפיפות הגבוהות של הכולסטרול הטוב (HDL), בגוף. חלק מהמחקרים תיעדו עליה של 15% ברמות ה-HDL באמצעות תוסף שום במשך 6 שבועות. חוקרים במחקר קטן אחר, גילו שלאחר נטילת תמצית שום במשך 4 חודשים, האנשים שסבלו מרמות כולסטרול גבוהות, הציג פרופיל משופר של השומנים בדם, כשרמות הכולסטרול HDL הטוב, עלו בפועל.

אולם, התוצאות עלולות להיות קצרות מועד

ככל שזה נראה, השפעות השום על הכולסטרול אינן נמשכות זמן רב. במילים אחרות, סביר להניח שצריך להמשיך ולצרוך שום, אם רוצים לראות את התועלת שלו ממשיכה, ומשפיעה על התוצאות. במחקר אחד שנערך, נצפתה ירידה משמעותית ברמת כולסטרול LDL הכוללת, וזאת במהלך 8 ו-12 שבועות לאחר שימוש באבקת שום יבשה סטנדרטית. אולם, החוקרים גילו שהירידה ברמות, לא נשמרה לאורך זמן לאחר חצי שנה.

התוצאות יכולות גם להשתנות, תלוי ברמות הכולסטרול הנוכחיות

רמות הכולסטרול הנוכחיות, יכולות גם לשחק תפקיד מבחינת צריכת השום בצורה אינדיוידואלית. במחקר אחד שנעשה על אנשים עם חריגות ברמת הכולסטרול של 200 mg/dl (אב-נורמאלי), החוקרים ציינו שנטילת שום בצורה של טבליות המכילות 800 מ"ג של אבקת שום (1.3% אליצין), הציגו את ההשפעות הטובות ביותר בהפחתת הכולסטרול, על אנשים שאצלם רמת הכולסטרול הכוללת היתה בין 250-300 מ"ג/dl . כך שהיקף השינוי, תלוי ברמות הכולסטרול – משהו שהמחקרים עדיין לא כיילו אותו באופן מלא.

צריכת שום עלולה להוות בעייה עבור חלק האנשים

חלק מהאנשים עלולים לסבול מתופעות לוואי קלות, כגון: ריח רע מהפה, צרבת ומגזים במערכת העיכול, בעקבות נטילת שום. אולם, לרוב האנשים, צריכתה של שן או שתיים, כחלק מהתזונה הרגילה, לא אמורה לגרום לבעיות (מעבר לקצת ריח שום מהפה !). נטילת כמויות גדולות יותר כתוסף, חייבת להיות בהתייעצות עם רופא תחילה.

כמו כל דבר אחר שנוטלים בכמויות גדולות כתוספים, צריך להיות מודעים לגבי מצבים רפואיים אחרים, או תרופות שנוטלים שעלולות להתנגש עם השום, או תמצית השום, והעלולים להשפיע על הגוף. למשל, אם נוטלים סוג מסויים של תרופות נוגדות דלקת, או נוגדי קרישה, צריך להיזהר מאינטראקציה אפשרית.

השום נוטה לעכב את הצטברות טסיות הדם – מה שאומר בעיקרון, שלדם עלול לקחת זמן ארוך יותר כדי לייצר קרישי דם, ולכן זה עלול לגרום לדימום במשך זמן ארוך יותר מהרגיל. אם כבר נוטלים תרופות שיש להן השפעה כזאת, כגון נוגדי קרישה, זה עלול לגרום להתגברות ההשפעות הללו, ולגרום לבעיות קרישה, שיגרמו לסיכון לדימום מוגזם.

פסק הדין: השום עוזר, אך אין ליטול אותו על דעת עצמכם !

חלק מהחוקרים אומרים שנטילת שום כתוסף, תוך ציפיה להפחתת רמות השומנים בדם, אינה מומלצת באופן נרחב, מאחר והראיות לא מספיק חזקות. הם מזהירים מפני כך שלא צריך ללצפות לשינוי באורח פלא ברמות הכולסטרול. זה עשוי לעזור, אך יתכן שלא מספיק טוב, כדי להצדיק ולהפסיק את נטילת התרופות.

דרך אגב, קיימות מחלוקות רבות סביב האם רמות כולסטרול גבוהות, אכן משפיעות לרעה על בריאות הלב ועל אריכות החיים. מאחר וטרם נפתרה בעיית מחלת הלב בגלל כולסטרול גבוה, מה שעולה מכך הוא שצריך לפקוח עין על אם הגוף סובל מדלקת כרונית , הנגרמת בעקבות צריכתו של מזון מעובד ומזוקק, מתח, או אורח חיים בישיבה.

השערה אחת שהועלתה היא לגבי כך שדלקת כרונית, עלולה להוות את הטריגר לייצור כולסטרול מוגבר. כולסטרול גבוה, או יתר כולסטרול, בתורם, גם הם קשורים להתגברות בדלקתיות. זה עלול גם להשפיע על הכבד והכליות ולהגביר את הסיכון להשמנה וסוכרת. למרבה המזל, השום יכול להיות בעל השפעה חיובית כאן, תודות לערכים נוגדי הדלקת שלו, המסייעים בהתמודדות מול הדלקתיות.

השורה התחתונה? לא לצפות מהשום שיהיה תרופת פלא, או להתעלם מבריאות הלב וכלי הדם. עם זאת, הוא יכול להוות תוספת טובה לתזונה שלכם כחלק תוכנית הוליסטית לשיפור רמות הכולסטרול, וזאת לצד ביצוע שינויים באורח החיים והתערבויות תזונה אחרות.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו