איך הריצה מועילה לבריאות הלב?

שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
לפני שאתה ממשיכים לקרוא, שמרו את מקומכם איתנו בקבוצות הוואטסאפ
קבוצות הוואטסאפ

הריצה מפחיתה את הסיכון למות ממחלת לב או שבץ ב-45%, וריצה במשך שש שנים, מפחיתה את הסיכון ב-50%. הריצה למרחקים עוזרת לשאוף יותר חמצן ולחזק את החדר השמאלי בלב ולהשתמש בו ביעילות. אולם, אין לרוץ מרתון ללא הכשרה מוקדמת, הכוללת אימון להרמת משקלות כבדים לאחר ריצה.

מומלץ לרוץ או לעשות ג'וגינג למשך לפחות 20 דקות, וזאת 3 פעמים בשבוע. אם אין את היכולת לרוץ, מומלץ לעשות הליכה מהירה, לפחות 30 דקות, 5 פעמים בשבוע.

  • האם הריצה טובה ללב
  • מורידה את הסיכון למוות.
  • הריצה למרחק משפיעה לטובה על החדר השמאלי בלב.
  • ריצת מרתון ללא הכשרה מוקדמת, מזיקה ללב.
  • כדאי לרוץ ולהתאמן בהרמת משקולות.

אנשים רבים נשבעים שהריצה "עושה להם את היום." אין ספק שהריצה היא דבר מצויין עבור היציבה, והדואגת לאימון אירובי על בסיס יומי, מחזקת את הגוף ומעניקה רגליים נהדרות. היא גם מונעת השמנה, סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, ואפילו שבץ. הריצה משפיעה על הלב ועל השרירים הקשורים אליו, מה שמכונה מערכת הלב וכלי הדם, במידה רבה.

אולם, האם זה פועל עבור כל אחד? האם הריצה באמת כזאת? כן. יש להמשיך ולקרוא.

לרוץ יותר כדי לחיות יותר

6 שנים של ריצה, מפחיתות את הסיכון למוות בחצי

על פי מחקרים שנערכו, אפשר להקטין את הסיכון למוות בעקבות מחלות לב וכלי דם, באמצעות הריצה. לעומת אנשים שאינם רצים, מי שרץ, נהנה מירידה ב-30% בסיכון למוות, מכל הגורמים, ומהקטנת הסיכון ב-45% של מחלות לב או שבץ.

אפילו מי שרץ פעם או פעמיים בשבוע, נמצא בסיכון מופחת למות, מאשר אנשים שאינם רצים. אלו שרצים בקביעות מעל ל-6 שנים, מפיקים את היתרונות המשמעותיים ביותר – בכך שהם מורידים ב-50% את הסיכון למוות בגלל מחלת לב או שבץ !

הריצה למרחקים ארוכים מועילה יותר לחדרים השמאליים של הלב

הריצה למרחקים ארוכים יותר, פועלת היטב על הלב, כפי שאומרים המחקרים. בדיקות של אקו לב על רצים, הציגו שלרצים למרחקים ארוכים, יש דופק איטי יותר במהלך מנוחה וצריכת חמצן גבוהה, מה שאומר שהגוף שלהם יכול לקלוט כמות גבוהה יותר של חמצן במהלך הפעילויות שהם עושים.

בנוסף, חדרי הלב השמאליים שלהם גדולים יותר ועבים, או החדר התחתון. למרות שהם אינם חסינים מפני מחלת לב אורגנית, ליבם יותר יעיל מאשר עמיתיהם שאינם רצים.

אולם, ריצת מרתון ללא אימון קודם, מזיקה ללב

הריצה אכן עוזרת לבריאות הלב, אולם יש גם קאטש. אם נרשמים לריצת מרתון ללא אימונים מקדימים מתאימים, זה עלול לעולל את ההיפך ללב. צוות חוקרים שצפה בנתוני MRI אצלך כמה אצני מרתון, העלו ממצא מפתיע.

נתוני ה-MRI חשפו שרצי מרתון בעצם, פוגעים בליבם, אם אין להם כושר לריצה. אולם, יש להודות על כך שהנזק הפיך, אם כי זה עלול לקחת שלושה חודשים כדי להתאושש מכך. אם לא מתאמנים ומשקיעים מספיק במאמץ, חלום המרתון, זה לא יציג את התוצאות הרצויות.

ריצה בתוספת אימון משקולות, הופכת את הלב ליעיל

כשמתאמנים לריצת מרתון, ועל פי הנחיותיו של מאמן כושר כדי לבנות את רמות הסיבולת, בשילוב אימון חוזק במשטר האימון הגופני, אז מוכנים יותר לקראת הריצה. על פי מחקר שנערך במשך 12 שבועות ופורסם בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט, יכולת האירוביקה, או יכולת הגוף לקלוט יותר חמצן, התגברה אצל הנבדקים כשזה הגיע מיד לאחר אימון מעגלי.

למה הכוונה? התגברות היכולת האירובית, לא אותתה רק על יכולת הגוף לקלוט יותר חמצן, אלא גם על כך שהלב עובד ביעילות, כדי להעביר את החמצן לשרירים. לריצה, או לריצה מהירה לאחר אימון משקולות, יש יתרונות נוספים על בריאות הלב, מאשר סתם ריצה.

ריצה והליכה מהירה גם מועילים

קיימת מחלוקת ממושכת בין רצים ובין ההולכים בהליכה מהירה, לגבי איזו צורת פעילות היא הטובה ביותר לבריאות באופן כללי. מתברר שהליכה או ריצה קלה, יכולות להעניק את אותן תוצאות כמו ריצה, בכל הנוגע ללב. כנראה שאין צורך להתנשם ולהתנשף כשרצים. הלב יודה לכם באותה מידה על הליכה מהירה.

אבל לא ריצה מאומצת

במחקר שנערך בעיר קופנהגן, החוקרים ניתחו מעל ל-5,000 משתתפים בריאים. כשהרצים ריצה קלה, שהתמכרותם היא ריצה קבועה ועקבית על פני עשרות שנים, כשבפועל, ריצה מאומצת או קלה, מהווים סיכונים בריאותיים, במיוחד על מערכת הלב וכלי הדם.

לנסות הליכה מהירה

לא רצים? לא נהנים גם מג'וגינג? אל דאגה. אפילו תוספת של כמה צעדים יותר לשיגרת ההליכה, תעזור לכם ולליבכם, וזה לא רק שהלב יפיק מכך תועלת.

כשהחוקרים ניתחו 33,060 רצים ו-15,045 הולכים, על פני מחקר של 6 שנים, הם הגיעו למסקנה שאותה מידה של אנרגיה המשמשת גם בהליכה המהירה, הובילה לירידה דומה בסיכון לכמה מצבים, כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, כולסטרול גבוה ואפילו מחלת לב כלילית. לכן, בין אם אתם מטיילים עם הכלב, או מחנים את הרכב הרחק מהשער, כל פעולה נחשבת.

כמה שעות ביום?

הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט ומכון הלב האמריקאי, ממליצים על כך שכל אחד בין הגילאים 18-65 שנים, יתאמן בצורה בין מתונה – אינטנסיבית או מאומצת יותר, בפעילות גופנית אירובית.

  • פעילות גופנית אירובית בין מתונה לאינטנסיבית (קריאה, הליכה מהירה) במשך מינימום 30 דקות, 5 ימים בשבוע.
  • פעילות גופנית אירובית מאומצת (ג'וגינג או ריצה) למשך מינימום של 20 דקות במשך 3 ימים בשבוע.

לסיכום, הריצה מגיעה עם שפע של יתרונות בריאותיים, ששיפור בריאות הלב, הוא רק אחד מהם. אולם, וודאו שאתם מתחילים את הריצה למרחקים ארוכים שלהם, לאחר אימון מתאים ועם מדריך כושר מיומן.

בריא לדעת מציג מידע כללי בתחומי בריאות ואורח חיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. תכני בריא לדעת אינם בגדר המלצה או עצה או ייעוץ רפואי. השימוש באתר באחריות בלעדית של הגולש/ת.
שתפו עם חברים ומשפחה, הם עוד יודו לכם!
שיתוף
וואטסאפ
ציוץ
שלח לחבר/ה
טלגרם

תגובות לכתבה

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

להיות בריאים יותר בכל פלטפורמה, הצטרפו אלינו